Er det bare meg?

Jeg tenkte før at jeg skulle slutte å amme når mini ber om å få pupp selv nå er han kun 5 mnd, men jeg har endret mening, jeg kommer nok til å amme han så lenge han vil :)
Så fint! :)
 
Si ikke det. Kan være ubevisst fordi samfunnet er så oppslukt av sex, så det forundrer meg ikke. Jeg mener ikke at man tenker sex av å se en toåring bli ammet, men at det kanskje ligger i bunn for at noen syns det er ekkelt. For ingen kan skikkelig svare meg på hva som faktisk gjør det ekkelt. Har vært i en slik diskusjon før.
Synes duxillegger andre en baktanke eller underliggende tanke som for meg blir fryktelig feil.
Ja, amming er både mat og trygghet fra starten av, men for meg ligger tryggheten for barnet i det at annen kommunikasjon utgår grunnet manglende soråk og at barnet ikke har andre måter å kommunisere på enn å oppsøke kontakt og nærhet, da først og fremst i form av ammingen.
Når barnet blir eldre (WHO anbefaler amming FREM MOT 2 års alder, ikke videre, og hvertfall ikke til mininum den alderen), blir det for meg mer naturlig å erstatte denne tryggheten og nærheten mellom mor og barn til andre, mer alderstilpassede ting. Når barnet ikke har behovet for maten gjennom amming what so ever, og til og med har sluttet med eventuell MME som tilleggskost, og kun trenger dast føde, kormale liddagernog brødmåltider, er babyperioden over, også ift ammingen. Det er rett og slett ikke behov mer. Har man et barn som er veldig bedagelig av seg, og er litt "etter" ift standarden, er det selvsagt en helt annen sak. Men de aller fleste toåringer har utviklet et greit språk, god kommunikasjon og har helt andre fysiske og følelsmessige behov for nærhet enn ammingen. Det er MIN erfaring, og dermed også min mening rundt temaet :)

Kunne skrevet mye mer rundt det, kpmmet med eksempler fra både egne og andres opplevelser og barnas situasjoner som begrunner min mening, men føler ikke jeg skal måtte forsvare meg på dette, og heller ikke få tanker som ikke eksisterer lagt på meg.
 
Har absolutt ingenting med seksualitet å gjøre, herremin, vi snakker da fortsatt om et lite barn! :-O
Jeg kjenner ei som ikke ville amme sin unge fordi hun så på sine pupper som noe seksuelt. Da ble det feil for henne å amme sitt eget barn.
 
Les hele diskusjonen før du kommenterer. Jeg påpekte at å mene pupper ikke er seksuelt blir for dumt, nettopp for å understreke at det ikke har noenting med amming å gjøre og at ingen her tenker seksuelt når de syns amming er ekkelt.

Virka ikke som det va det du mente da du endra meining hele tia :p her e ikke puppan noe seksuelt i det heletatt! Æ mista helt lysta om noen tar på puppan under akta :p men kan du svar på koffør det e ekkelt å amm unga over 1 år da hvis du ikke syns det e seksuelt?
 
Men hvorfor synes du det er ekkelt da? Bare fordi det kan spise ordentlig mat liksom? Regner med at dere ikke drikker kumelk da? For det er jo også morsmelk.
Menneskekroppen er fra naturens side ikke laget for å drikke kumelk, det er ikke koe kroppen opprinnelig trenger. Så nei, det er ikke nødvendigvis noe som er en selvfølge at man drikker (selv om samfunnet i dag har gjort drt til en selvfølge.) Synes nå likevel det er noe spesielt å sammenligne mennesker og dyr sådan.
 
Synes duxillegger andre en baktanke eller underliggende tanke som for meg blir fryktelig feil.
Ja, amming er både mat og trygghet fra starten av, men for meg ligger tryggheten for barnet i det at annen kommunikasjon utgår grunnet manglende soråk og at barnet ikke har andre måter å kommunisere på enn å oppsøke kontakt og nærhet, da først og fremst i form av ammingen.
Når barnet blir eldre (WHO anbefaler amming FREM MOT 2 års alder, ikke videre, og hvertfall ikke til mininum den alderen), blir det for meg mer naturlig å erstatte denne tryggheten og nærheten mellom mor og barn til andre, mer alderstilpassede ting. Når barnet ikke har behovet for maten gjennom amming what so ever, og til og med har sluttet med eventuell MME som tilleggskost, og kun trenger dast føde, kormale liddagernog brødmåltider, er babyperioden over, også ift ammingen. Det er rett og slett ikke behov mer. Har man et barn som er veldig bedagelig av seg, og er litt "etter" ift standarden, er det selvsagt en helt annen sak. Men de aller fleste toåringer har utviklet et greit språk, god kommunikasjon og har helt andre fysiske og følelsmessige behov for nærhet enn ammingen. Det er MIN erfaring, og dermed også min mening rundt temaet :)

Kunne skrevet mye mer rundt det, kpmmet med eksempler fra både egne og andres opplevelser og barnas situasjoner som begrunner min mening, men føler ikke jeg skal måtte forsvare meg på dette, og heller ikke få tanker som ikke eksisterer lagt på meg.

Amming er ikke kun mat og trygghet. Les lenger oppe på det bildet Chriztine la ut. Tror folk har veldig liten kunnskap om morsmelk og amming lenger enn ett år.

Og ja, jeg tillegger kanskje folk det fordi ingen kan svare meg skikkelig og samfunnet nærmest lever og ånder av sex. Samfunnet former oss og mye vi mener kommer av hva det printer inn i oss fra dag én. Ubevisst.
 
Jeg kjenner ei som ikke ville amme sin unge fordi hun så på sine pupper som noe seksuelt. Da ble det feil for henne å amme sitt eget barn.
Det igjen, blir for sært for meg... :) Amming og pupper og babyer hører sammen sånn sett.. De er ikke først og fremst for seksuell nytelse :p
 
Amming er ikke kun mat og trygghet. Les lenger oppe på det bildet Chriztine la ut. Tror folk har veldig liten kunnskap om morsmelk og amming lenger en ett år.

Og ja, jeg tillegger kanskje folk det fordi ingen kan svare meg skikkelig og samfunnet nærmest lever og ånder av sex. Samfunnet former oss og mye vi mener kommer av hva det printer inn i oss fra dag én. Ubevisst.
Hvis du ikke finner mitt svar utfyllende eller "skikkelig" nok, så er det nok mer mangel på lysten til å se svaret ordentlig, men samme det..

Jeg sa aldri opp til ett år, så da må du lese hva jeg har skrevet.. FOR MEG er "grensen" 1,5 år... Selvsagt ulikt fra barn til barn hvor de er utviklingsmessig også.. Er ikke sånn at på dagen 18mnd skal puppen vekk.
 
At noen syntes det er rart og uvanlig at barn over ett år blir ammet, kan så være, men når man bruker ord som "ekkelt" og "unaturlig", bør man tenke seg litt om med tanke på hvilke holdninger man overfører til sine barn. Barn som erter andre barn fordi de ammes, slik som nevnt en et tidligere innlegg, får jo ikke disse holdningene fra ingensteds.

Det er ikke uten grunn at WHO anbefaler amming i minst 2 år. Selv tror jeg en av grunnene til at mange tenker at de skal amme max ett år, kan ha sammenheng med permisjonsslutt.
 
Amming er ikke kun mat og trygghet. Les lenger oppe på det bildet Chriztine la ut. Tror folk har veldig liten kunnskap om morsmelk og amming lenger enn ett år.

Og ja, jeg tillegger kanskje folk det fordi ingen kan svare meg skikkelig og samfunnet nærmest lever og ånder av sex. Samfunnet former oss og mye vi mener kommer av hva det printer inn i oss fra dag én. Ubevisst.
Forresten så er det en flott poster ho la ut... .Og sikkert mye sant i det, men dette er det også mange ulike meninger om, og i hvor stor grad alt stemmer/er sååååå effektivt er noe helt annet.. Jeg og kan lage en slik poster og tilpasse den etter hva JEG vik ha frem. ;-)
 
Menneskekroppen er fra naturens side ikke laget for å drikke kumelk, det er ikke koe kroppen opprinnelig trenger. Så nei, det er ikke nødvendigvis noe som er en selvfølge at man drikker (selv om samfunnet i dag har gjort drt til en selvfølge.) Synes nå likevel det er noe spesielt å sammenligne mennesker og dyr sådan.
Ah, for mennesket er ikke et dyr? Pattedyr sådan. Synes ikke det er spesielt å sammenligne morsmelk fra et menneske med morsmelk fra ku. Det er samme tingen, bortsett fra at melken er laget for forskjellige arter.
Jeg er forøvrig helt med på at vi egentlig ikke er laget for å drikke KUmelk, det gjør vi heller ikke her i huset. Poenget var at det er rart at noen synes det er greit å stjele andres morsmelk, mens sin egen er helt feil å gi utover gitt alder.
 
Forresten så er det en flott poster ho la ut... .Og sikkert mye sant i det, men dette er det også mange ulike meninger om, og i hvor stor grad alt stemmer/er sååååå effektivt er noe helt annet.. Jeg og kan lage en slik poster og tilpasse den etter hva JEG vik ha frem. ;-)
Poenget var at det er mange fordeler ved å amme et større barn. Fordelene varier også selvfølgelig etter hvor mye melk barnet drikker, men morsmelka fordeler har blitt forsket på mange ganger :)
 
Jeg er helt bevisst på hva jeg mener og jeg syns personlig det blir rart/ekkelt/merkelig når store barn ammes, ikke pga puppen i seg selv eller at det er noe seksuelt med det men forsi det for meg er et stort bevisst barn, et barn som kan spise og tygge mat og derfor burde gjøre akuratt det. Plager meg ikke å se andre amme store barn heller og jeg går ikke bort å sier "det der er ekkelt" men for meg blir det ekkelt om jeg selv skulle ammet mitt barn i den alderen.

Hva tenker du om kumelk da? Eller morsmelk fra kopp? Veldig mange barn som kan spise, drikker også melk ved siden av maten :) Er det melk som næring du reagerer på eller er det selve ammingen?
 
Munn e også til for seksuell nytelse men de fleste kyssa sine egene barn til de e godt voksen, skal man gå fram å si det e ekkelt at man kyssa en 4 åring på panna da? Dette blir bare for dumt!

WHO anbefal å amm fram til 2 årsalderen og enda lenger ;)
Amma sønn min på 15 mnd nu, han klatra sjøl opp i sofaen å sir PUPPE før han dreg ned genseren å hiv sæ over den gode melka si :) sønn min har nedsatt immunforsvar så her blir æ å gi pupp så lenge han ønska det! De som ikke klar å skill mellom det seksuelle med puppen og mat/kos/trøst/tryggheten puppen har til ungen sin (eller andre sin unge om man velg å amm andre sine unga) har et stort problem...

Anbefal dåkker som syns amming etter 1 år e ekkelt å les denne linken æ legg ved under her!
http://www.who.int/nutrition/topics/exclusive_breastfeeding/en/
Vis vedlegget 160166

(Edit, e KUN positivt å amm lenge og man gir ungen mange gode fordela i livet)
For ikke å glemme de helsebringende momentene for mor ;-)

Jo lenger du ammer, jo bedre er det med tanke på feks brystkreft. Mindre sjanse for den type kreft.
Mener at de samme gjelder livmorhalskreft og, men ta det med en klype salt.
 
Ah, for mennesket er ikke et dyr? Pattedyr sådan. Synes ikke det er spesielt å sammenligne morsmelk fra et menneske med morsmelk fra ku. Det er samme tingen, bortsett fra at melken er laget for forskjellige arter.
Jeg er forøvrig helt med på at vi egentlig ikke er laget for å drikke KUmelk, det gjør vi heller ikke her i huset. Poenget var at det er rart at noen synes det er greit å stjele andres morsmelk, mens sin egen er helt feil å gi utover gitt alder.
Jo mennesker er dyr. Men vi har et samfubb der vi har husdyr, for mat og (tydeligvis) drikke +++ Man kan ikke sammenligne kost fra mennesket og kost fra dyr, da dyrene også blir brukt til kjøtt, skinn og annen produksjon (Diskusjonen rundt hvorvidt det er et samfunn jeg synes er riktig kan man jo spare til en annen gang :p ).
Vanskelig å få forklart hva jeg mener då det blir forstått tydeligvis. .
 
Bare av å lese denne tråden, så blir det helt klart for meg at det ble informeres bedre om amming, morsmelk og morsmelkenskvaliteter. Det er ok at du synes det er ekkelt fordi dine bryster er kun for sex etter barnet har fylt et magisk antall mnd, men du bør ihvertfall vite hvor utrolig BRA det er med langtidsamming. Det er klart at folk har et altfor seksualisert syn på dette. Både bevisst og ubevisst. Det er jo helt klart et problem.
 
Jo mennesker er dyr. Men vi har et samfubb der vi har husdyr, for mat og (tydeligvis) drikke +++ Man kan ikke sammenligne kost fra mennesket og kost fra dyr, da dyrene også blir brukt til kjøtt, skinn og annen produksjon (Diskusjonen rundt hvorvidt det er et samfunn jeg synes er riktig kan man jo spare til en annen gang :p ).
Vanskelig å få forklart hva jeg mener då det blir forstått tydeligvis. .
Folk synes det er helt greit å bytte ut sin egen morsmelk (fordi det plutselig blir ekkelt) med en annen art morsmelk. Poenget mitt er å få frem hvor RAR tankegang det er.
 
Jeg vet at det er mye forskjellige meninger rundt dette temaet... Men,når jeg ser eller hører store unger blir amma så synes jeg rett å slett at det er ekkelt.. For meg er amming for babyer,ikke når dem kan gå å snakke,og er så store at di selv kan finne frem mammas pupp.. Føler det er en "stygg" tanke å ha,er det andre som tenker det samme?

Har du ammet selv tidligere? Jeg må ærlig innrømme at jeg syntes det var litt rart (men ikke ekkelt!) at noen ammet 3-4-åringer, men etter at jeg selv fikk en liten en som jeg ammer, ser jeg så mange fordeler med amming at jeg gjerne holder på så lenge:D
 
Back
Topp