Er det bare meg?

Jeg er enig i at det er en stygg tanke ;) Tenker at folk som synes det er ekkelt amme barn som både er 1,2 og 3 har et unaturlig forhold til kropp. Et seksualisert syn på brystene som ikke er sunt for noen.

Det er så MANGE fordeler med å amme barn lenge.
 
Jeg klarer ikke for alt i verden å se noe ekkelt i det, og om folk vil amme barnet sitt til de er 6 måneder eller til de er 4 år er ett fett for meg. Det får bli opp til dem og hva de synes er best for seg selv og sitt barn.
 
Si ikke det. Kan være ubevisst fordi samfunnet er så oppslukt av sex, så det forundrer meg ikke. Jeg mener ikke at man tenker sex av å se en toåring bli ammet, men at det kanskje ligger i bunn for at noen syns det er ekkelt. For ingen kan skikkelig svare meg på hva som faktisk gjør det ekkelt. Har vært i en slik diskusjon før.

Men kjære deg. Kroppen er jo seksuel på så mange måter, puppene inkludert, er ikke brystene dine en naturlig del av ditt sexliv? Får ikke du nytelse ved stimuli av brystene? For det er helt naturlig det også.... Brystene er ikke kunn til for mat.

Og jeg mener som deg at amming er naturlig men ikke for meg og mange andre, og at noen inkl meg selv syns det er ekkelt har ingenting med sex å gjøre men det er slik bare fordi, mye vi syns er rart og ekkelt uten å kunne sette ord på det. Det er ikke dermed sakt at det ikke er greit å ha den meningen....
 
Og jeg mener som deg at amming er naturlig men ikke for meg og mange andre, og at noen inkl meg selv syns det er ekkelt har ingenting med sex å gjøre men det er slik bare fordi, mye vi syns er rart og ekkelt uten å kunne sette ord på det. Det er ikke dermed sakt at det ikke er greit å ha den meningen....
men hvorfor er det rart og ekkelt den dagen barnet fyller 1 år/begynner å gå/snakke ol? Hvorfor er det ikke ekkelt fra nyfødt?

Her er vi ganske vant med å se babyer bli ammet overalt, heldige mødre i Norge i motsetning til andre land. I andre land der det ikke er vanlig å se babyer bli ammet så er det flere som synes det er ekkelt selv for nyfødte. Aksepten for amming av eldre barn er større, der dette forekommer oftere. Ser du sammenhengen?

Du kan ikke sette ord på det nei, men kanskje du er formet av samfunnet ubevisst. Da er det kanskje greit å bli bevisst hva du mener om ting, ikke la underbevisstheten styre?
 
Men kjære deg. Kroppen er jo seksuel på så mange måter, puppene inkludert, er ikke brystene dine en naturlig del av ditt sexliv? Får ikke du nytelse ved stimuli av brystene? For det er helt naturlig det også.... Brystene er ikke kunn til for mat.

Og jeg mener som deg at amming er naturlig men ikke for meg og mange andre, og at noen inkl meg selv syns det er ekkelt har ingenting med sex å gjøre men det er slik bare fordi, mye vi syns er rart og ekkelt uten å kunne sette ord på det. Det er ikke dermed sakt at det ikke er greit å ha den meningen....

Brystene mine er seksuelle, ja, sammen med mannen. Ikke med mitt barn.

Det er vel "bare fordi" fordi mange grunner er ubevisste.
 
Den der vil jeg aldri forstå. Er det fordi menn liker pupper, og hele verden vil tekkes menn? Men hvorfor gjør det isåfall at kvinner ikke takler å se andre kvinner mate barna sine? Hvorfor er det ekkelt å se et barn få mat?
Kvinner blir jo påvirket av det "mannevennlige" kvinnesynet som vi blir presentert for fra tidlig alder.

Jeg har noen ganger lurt på om det ligger noe biologisk i menn som gjør at de ikke liker at damer ammer med mindre det er deres eget barn. Fordi da er dama utilgjengelig for han og i tillegg vokser et avkom opp som ikke er hans. At det i dagens samunn er blitt slik at kropp bare skal være sexy, av en underliggende grunn...?

De fleste menn har mer fornuft enn instinkter på enkelte områder da heldigvis.
 
men hvorfor er det rart og ekkelt den dagen barnet fyller 1 år/begynner å gå/snakke ol? Hvorfor er det ikke ekkelt fra nyfødt?

Her er vi ganske vant med å se babyer bli ammet overalt, heldige mødre i Norge i motsetning til andre land. I andre land der det ikke er vanlig å se babyer bli ammet så er det flere som synes det er ekkelt selv for nyfødte. Aksepten for amming av eldre barn er større, der dette forekommer oftere. Ser du sammenhengen?

Du kan ikke sette ord på det nei, men kanskje du er formet av samfunnet ubevisst. Da er det kanskje greit å bli bevisst hva du mener om ting, ikke la underbevisstheten styre?

Jeg er helt bevisst på hva jeg mener og jeg syns personlig det blir rart/ekkelt/merkelig når store barn ammes, ikke pga puppen i seg selv eller at det er noe seksuelt med det men forsi det for meg er et stort bevisst barn, et barn som kan spise og tygge mat og derfor burde gjøre akuratt det. Plager meg ikke å se andre amme store barn heller og jeg går ikke bort å sier "det der er ekkelt" men for meg blir det ekkelt om jeg selv skulle ammet mitt barn i den alderen.
 
Jeg er helt bevisst på hva jeg mener og jeg syns personlig det blir rart/ekkelt/merkelig når store barn ammes, ikke pga puppen i seg selv eller at det er noe seksuelt med det men forsi det for meg er et stort bevisst barn, et barn som kan spise og tygge mat og derfor burde gjøre akuratt det. Plager meg ikke å se andre amme store barn heller og jeg går ikke bort å sier "det der er ekkelt" men for meg blir det ekkelt om jeg selv skulle ammet mitt barn i den alderen.
Men hvorfor synes du det er ekkelt da? Bare fordi det kan spise ordentlig mat liksom? Regner med at dere ikke drikker kumelk da? For det er jo også morsmelk.
 
Men kjære deg. Kroppen er jo seksuel på så mange måter, puppene inkludert, er ikke brystene dine en naturlig del av ditt sexliv? Får ikke du nytelse ved stimuli av brystene? For det er helt naturlig det også.... Brystene er ikke kunn til for mat.

Og jeg mener som deg at amming er naturlig men ikke for meg og mange andre, og at noen inkl meg selv syns det er ekkelt har ingenting med sex å gjøre men det er slik bare fordi, mye vi syns er rart og ekkelt uten å kunne sette ord på det. Det er ikke dermed sakt at det ikke er greit å ha den meningen....

Munn e også til for seksuell nytelse men de fleste kyssa sine egene barn til de e godt voksen, skal man gå fram å si det e ekkelt at man kyssa en 4 åring på panna da? Dette blir bare for dumt!

WHO anbefal å amm fram til 2 årsalderen og enda lenger ;)
Amma sønn min på 15 mnd nu, han klatra sjøl opp i sofaen å sir PUPPE før han dreg ned genseren å hiv sæ over den gode melka si :) sønn min har nedsatt immunforsvar så her blir æ å gi pupp så lenge han ønska det! De som ikke klar å skill mellom det seksuelle med puppen og mat/kos/trøst/tryggheten puppen har til ungen sin (eller andre sin unge om man velg å amm andre sine unga) har et stort problem...

Anbefal dåkker som syns amming etter 1 år e ekkelt å les denne linken æ legg ved under her!
http://www.who.int/nutrition/topics/exclusive_breastfeeding/en/
ImageUploadedByBV Forum1454536370.981207.jpg

(Edit, e KUN positivt å amm lenge og man gir ungen mange gode fordela i livet)
 
Last edited:
Ooooog ImageUploadedByBV Forum1454536454.226473.jpg
 
Men hvorfor synes du det er ekkelt da? Bare fordi det kan spise ordentlig mat liksom? Regner med at dere ikke drikker kumelk da? For det er jo også morsmelk.

Føler jeg har svart på det spørsmålet i mange varianter nå egentlig. Så dette begynner å bli for dumt... At noen syns det er ekkelt må da respekteres på samme måte som at noen velger å ikke Amme, eller at noen mener det er feil å ikke amme, eller at noen ammer til barna er 5/6. Noe er naturlig for noen mens for andre er det rart og ekkelt... Slik er vi heldigvis, forskjellige... Du kan gjerne amme ditt barn så lenge du orker. Men jeg syns for min del at når mitt barn kan tygge kjøtt så er det ekkelt for meg å amme mitt barn.
 
Føler jeg har svart på det spørsmålet i mange varianter nå egentlig. Så dette begynner å bli for dumt... At noen syns det er ekkelt må da respekteres på samme måte som at noen velger å ikke Amme, eller at noen mener det er feil å ikke amme, eller at noen ammer til barna er 5/6. Noe er naturlig for noen mens for andre er det rart og ekkelt... Slik er vi heldigvis, forskjellige... Du kan gjerne amme ditt barn så lenge du orker. Men jeg syns for min del at når mitt barn kan tygge kjøtt så er det ekkelt for meg å amme mitt barn.
Ja, men jeg lurer genuint på hvorfor du synes det er ekkelt. Synes ikke du svarer noe særlig utfyllende :)
 
Munn e også til for seksuell nytelse men de fleste kyssa sine egene barn til de e godt voksen, skal man gå fram å si det e ekkelt at man kyssa en 4 åring på panna da? Dette blir bare for dumt!

WHO anbefal å amm fram til 2 årsalderen og enda lenger ;)
Amma sønn min på 15 mnd nu, han klatra sjøl opp i sofaen å sir PUPPE før han dreg ned genseren å hiv sæ over den gode melka si :) sønn min har nedsatt immunforsvar så her blir æ å gi pupp så lenge han ønska det! De som ikke klar å skill mellom det seksuelle med puppen og mat/kos/trøst/tryggheten puppen har til ungen sin (eller andre sin unge om man velg å amm andre sine unga) har et stort problem...

Anbefal dåkker som syns amming etter 1 år å les denne linken æ legg ved under her!
http://www.who.int/nutrition/topics/exclusive_breastfeeding/en/
Vis vedlegget 160166

Fleste slutter også å kysse sine barn på munnen etterhvert, noen begynner aldri fordi det blir feil for dem.
Ekkelt er også ett ord som blir brukt i diskusjonen om å kysse sitt barn på munnen.
Noen synes det er ekkelt å amme store barn, andre synes ikke det.
Er det ikke bare å respektere at vi er forskjellige da?
 
Munn e også til for seksuell nytelse men de fleste kyssa sine egene barn til de e godt voksen, skal man gå fram å si det e ekkelt at man kyssa en 4 åring på panna da? Dette blir bare for dumt!

WHO anbefal å amm fram til 2 årsalderen og enda lenger ;)
Amma sønn min på 15 mnd nu, han klatra sjøl opp i sofaen å sir PUPPE før han dreg ned genseren å hiv sæ over den gode melka si :) sønn min har nedsatt immunforsvar så her blir æ å gi pupp så lenge han ønska det! De som ikke klar å skill mellom det seksuelle med puppen og mat/kos/trøst/tryggheten puppen har til ungen sin (eller andre sin unge om man velg å amm andre sine unga) har et stort problem...

Anbefal dåkker som syns amming etter 1 år å les denne linken æ legg ved under her!
http://www.who.int/nutrition/topics/exclusive_breastfeeding/en/
Vis vedlegget 160166

Les hele diskusjonen før du kommenterer. Jeg påpekte at å mene pupper ikke er seksuelt blir for dumt, nettopp for å understreke at det ikke har noenting med amming å gjøre og at ingen her tenker seksuelt når de syns amming er ekkelt.
 
Når ungene var over ett år ammet jeg uansett bare hjemme, morgen og kveld på sengen.

Hadde jeg sett andre som ammet "store" tror jeg ikke jeg hadde brydd meg, folk gjør som de selv føler riktig.
 
Here we go again...

Hvorfor kommer folk med slike usaklige kommentarer som "det er ekkelt" og "det er unormalt"? Jeg skjønner virkelig ikke greia.

Hvorfor anbefaler de at man skal amme barnet til den er 2 år?

Er det rart at folk synes det å amme foran folk er kjipt? Kan ikke folk holde seg til hva de selv gjør? Jeg bryr meg virkelig ikke om folk ammer til barnet er 4 år eller jeg bryr meg ikke om folk tandem ammer. Jeg synes det er tøft, det er virkelig ikke lett å amme et barn.

Man gjør det ikke fordi det er veldig morsomt eller for sin egen lyst, man gjør det nettopp pga barnet. Har du tenkt på det? Hvor lett er det egentlig å amme et barn som er eldre som konstant er i farta?

Jeg er for at man skal amme så lenge barnet vil og du fortsatt synes det er greit. Jeg er veldig for naturlig avvenning.

Men det jeg er i mot er nettopp deg som driver og sprer og legger ut slike usaklige kommentarer.
 
Men hvorfor synes du det er ekkelt da? Bare fordi det kan spise ordentlig mat liksom? Regner med at dere ikke drikker kumelk da? For det er jo også morsmelk.
Jeg har jobbet i fjøs. Jeg har vasket bæsj av spener utallige ganger. Det forundrer meg at kumelk anses som så mye bedre enn brystmelk. Vi kvinner passer godt på puppene våre, vi må ikke vaske vekk dritt hver gang barnet skal få mat. De fleste bruker noe for å få spenene rene, men jeg har vært borti de som kun vasker spenene med varmt vann. Og uansett hva melka går igjennom før vi får den servert så vil den alltid føles litt skitten likevel for min del :p
Jeg har også hørt om de som bruker brystmelk i matlaging. Og hvorfor ikke? Hvorfor er vi redd for vår egen melk? Den er jo mat, og kun mat.

Jeg synes det er litt ekkelt med store barn som dier, men jeg vet at det er ubevisste grunner til det. For hver gang jeg diskuterer det med meg selv så kommer jeg fram til at det så absolutt er ok å amme eldre barn. Det er til og med sunt, og helt naturlig!
 
Bryr meg ikke så hardt om hva andre gjør, men selv tenker jeg å amme til hun er ca 1år eller så lenge det føles og går greit :)
 
Jeg har jobbet i fjøs. Jeg har vasket bæsj av spener utallige ganger. Det forundrer meg at kumelk anses som så mye bedre enn brystmelk. Vi kvinner passer godt på puppene våre, vi må ikke vaske vekk dritt hver gang barnet skal få mat. De fleste bruker noe for å få spenene rene, men jeg har vært borti de som kun vasker spenene med varmt vann. Og uansett hva melka går igjennom før vi får den servert så vil den alltid føles litt skitten likevel for min del :p
Jeg har også hørt om de som bruker brystmelk i matlaging. Og hvorfor ikke? Hvorfor er vi redd for vår egen melk? Den er jo mat, og kun mat.

Jeg synes det er litt ekkelt med store barn som dier, men jeg vet at det er ubevisste grunner til det. For hver gang jeg diskuterer det med meg selv så kommer jeg fram til at det så absolutt er ok å amme eldre barn. Det er til og med sunt, og helt naturlig!
Du sier så mye bra!

Det er ok at du synes det. Virker som om du har litt selvinnsikt og skjønner hvorfor du synes det er litt "ekkelt". Det viktigste er jo at man kommer frem til at det EGENTLIG ikke er så ekkelt allikevel. Det er jo naturlig :)
 
Back
Topp