Er det bare meg?

Og til dere som mener vi bare skal la være å lese. Hvorfor skal vi ikke utrykke våre meninger og spre kunnskap?
Er den kunnskapen kansje litt vanskelig å ta innover seg? Gnager det litt at det er så sunt og bra? Kansje det skaper endel misunnelse å se lykkelige mødre med diende barn?
Jeg husker selv at etter jeg måtte gi opp ammingen da nr 3 var bare knappe 8mnd så var det vanskelig å se andre amme. Jeg var misunnelig, følte meg også mislykket som mor og kvinne over å ikke klare det lengre da, enda jeg hadde verdens beste grunn for å måtte kaste inn håndkleet. Ikke alle kan amme, og amming definerer ikke om man er god mor eller ikke. Men våre holdninger til andres amming derimot definere oss som mennesker. Om vi er åpne og aksepterende, eller om vi er fordomsfulle i forhold til andre mennesker.
Det må bli slutt på hets av ammende mødre og annen former for kvinneundertrykkelse. Det er ikke oss som er problemet og våre diende barn. Jobb med deres egne holdninger heller.

Jeg sa ikke dere ikke skal lese men ikke les om det er noe dere tar dere så nær av, mulig jeg utrykte meg litt feil....

Hos meg er det avsolutt ingen sjalusi ovenfor ammende kvinner, tvert imot. Og som jeg har skrevet flere ganger tidligere, jeg respekterer fult ut at noen vil amme lenge. Like mye som jeg respekterer de som ikke vil amme i det heletatt.... Det er bare ikke noe jeg selv ønsker.

Poenget med å nevne all forskning og alle bilder som ble lagt inn var at dette var en tråd startet for å høre andres personlige mening og ingen her nevnte noe om at det ikke er sundt og helsemessig bra med amming. Det er vel noe alle vet så å ta seg bryet med å poste samme bilder og forskning hver gang denne diskusjonen kommer er noe unødvendig da det var snakk om hva folk selv mener og føler rundt tema, ikke hva who mener.

Og det er da stengt talt ikke noe hets her? Da er det isåfall like mye hets andre veien, og det må det også bli slutt på, at folk som velger eller rett og slett ikke kan amme skal bli sett ned på. Det er akuratt like stygt som hets av ammende.
 
Hvorfor er det et ømt tema? Hvis jeg ville ammet til ungen var flere år,å syntes det var helt naturlig,så burde ikke det være et ømt tema... Det er mange meninger om dette,hvorfor dkal vi som ikke synes dette er naturlig holde kjeft??

Fordi det bare er "lov" å ha en mening om amming...

Du er dårlig mor om du ikke ammer lenge, og det er det greit at folk mener og sier til deg, men om ammende blir kritisert eller får høre at andre personlig syns det er rart/ekkelt så er det fyfy med en gang. Helt utrolig...
 
Må bare le litt når jeg leser hvordan denne tråden utviklet seg etter jeg la meg i går... Her bruker det tid og innsats for å leite fram bilder og forskning for å få frem hvor bra amming er, HALLO damer, er da vel INGEN her som har nekta for at amming er sundt for barnet? Eller at det er ikke er positivt helsemessig? Skjønner ikke hvorfor dere drar det i den retningen? Og alltid gjør det når denne diskusjonen kommer opp.

TS lurte på om hun var alene om å syns amming av større barn var rart, hun og noen andre her inkl meg selv brukte også ordet ekkelt.

Hvorfor i alle dager skal vi måtte forklare oss oven for dere andre i "ammepolitiet"?

Vi har alle forskjellige meninger og føler dere som ammer store barn dere angrepet av dette så lavære å les, kan si dere at det er misnt like ille å bli angrepet og kritisert for ikke å amme i det hele tatt, bli kaldt dårlig mor osv. For tro det eller ei damer, amming er ikke for alle, noen får det ikke til, andre syns det er unaturlig, også er det de som føler det stopper seg selv når barna blir for store. Er det virkelig så vanskelig å skjønne? Og forstå?

Må det virkelig forklares opp og ned hver jævla gang? Må vi beskyldes for å tenke sex? Noe jeg mener er ganske nedverdigende å stygt å si til noen når det er snakk om små barn, tenk litt på det, dere er ikke bedre dere enn de som syns amming er ekkelt når dere skriver slikt.

Så jeg svarer alle som lurte IGJEN...
For meg blir det ekkelt å amme et stort barn fordi barnet kan spise vanlig mat og barnet kan tygge, snakke og forstå. Slik er det for meg og det er min mening. Ingen vits å blande inn pupper, sex, kyssing i panna her. For nei jeg tenker ikke sex når det gjelder et lite barn... Men jeg vil ikke bruke min kropp som matfat til et så stort barn.
Men det er jo også åpenbart at langtidsamming bør promoteres mer, siden folk ikke klarer å synes det er naturlig, til tross for alle fordelene. Det er helt klart at det er mange her som trenger en god, gammeldags holdningsjustering.
 
Jeg synes de som kan amme lenge er heldige!!!

Mi hadde brystaversjon og puppenekt fra 3 måneder. Så jeg pumpet morsmelk og ga på flaske. Var alltid misunnelig på de som klarte å amme barna sine lenge. Håper å kunne amme lillebror til han blir 2 iallfall. :)
 
Da syns jeg de som syns det er ekkelt kan få mene det...
Man kan ikke alltid styre tanker og følelser, og alle har rett til sine egne meninger. Det er også ytringsfrihet. Men vær deres ansvar bevisst. I land der amming ses på som ekkelt, selv når det gjelder små babyer, er det færre mødre som ammer babyen sin. Det påvirker jo selvsagt. På samme måte som holdninger om at det er ekkelt amming over 1 år påvirker. Ønsker du (med flere andre her) å påvirke til at mødre kjenner på at folk synes de er ekle og avslutter ammingen tidlig pga det?
 
Men det er jo også åpenbart at langtidsamming bør promoteres mer, siden folk ikke klarer å synes det er naturlig, til tross for alle fordelene. Det er helt klart at det er mange her som trenger en god, gammeldags holdningsjustering.

Men kjære deg... Det er mye som er sundt, bra og sett på som naturlig, betyr da virkelig ikke at vi skal leve slavisk etter det av den grunn vel?

Nakenhet er naturlig, går vi rundt nakne ute?

Det er faktisk bevist sundt å drikke egen urin, gjør vi det?

Det er også sundt å spise morkaken etter fødsel, gjør vi det?

Vet jeg setter ting på spissen her nå men hva som er anbefalt og ansett som sundt og naturlig er ikke alltid en fasit for alle. Det kan reklameres og promoteres så mye som det ønskes, jeg har min mening og min holdning til temaet , selv om jeg vet om fordelene og det helsemessige positive ved amming.
 
Man kan ikke alltid styre tanker og følelser, og alle har rett til sine egne meninger. Det er også ytringsfrihet. Men vær deres ansvar bevisst. I land der amming ses på som ekkelt, selv når det gjelder små babyer, er det færre mødre som ammer babyen sin. Det påvirker jo selvsagt. På samme måte som holdninger om at det er ekkelt amming over 1 år påvirker. Ønsker du (med flere andre her) å påvirke til at mødre kjenner på at folk synes de er ekle og avslutter ammingen tidlig pga det?

Jeg har sakt min mening og hva jeg føler er riktig for meg, akuratt slin TS spurte om. Om ammende mødre er så hårsåre at de ikke tåler å høre andres meninger så er ikke det noe jeg føler faller på mine skuldre....
 
Jeg sa ikke dere ikke skal lese men ikke les om det er noe dere tar dere så nær av, mulig jeg utrykte meg litt feil....

Hos meg er det avsolutt ingen sjalusi ovenfor ammende kvinner, tvert imot. Og som jeg har skrevet flere ganger tidligere, jeg respekterer fult ut at noen vil amme lenge. Like mye som jeg respekterer de som ikke vil amme i det heletatt.... Det er bare ikke noe jeg selv ønsker.

Poenget med å nevne all forskning og alle bilder som ble lagt inn var at dette var en tråd startet for å høre andres personlige mening og ingen her nevnte noe om at det ikke er sundt og helsemessig bra med amming. Det er vel noe alle vet så å ta seg bryet med å poste samme bilder og forskning hver gang denne diskusjonen kommer er noe unødvendig da det var snakk om hva folk selv mener og føler rundt tema, ikke hva who mener.

Og det er da stengt talt ikke noe hets her? Da er det isåfall like mye hets andre veien, og det må det også bli slutt på, at folk som velger eller rett og slett ikke kan amme skal bli sett ned på. Det er akuratt like stygt som hets av ammende.


Jeg vil påstå at ord som dukker opp som feks at det er ekkelt når barn feks kan gå, finne brystet selv viser at det er holdingsproblemer.
Jeg for min del synes jeg det er greit å opplyse om at det ikke er ammingen av barna som er problemet her, men de holdningene endel har til noe som egentlig er naturlig for oss mennesker.
Holdning kan endres med økt kunnskap og tørre å innrømme for seg selv at man har noe å jobbe med.
Jeg har jobbet med og jobber med en masse fordommer jeg har i forhold til endel ting og mennesker, men jeg forstår i det minste at det er min kultur og mine fordommer som er problemet, ikke alle andre.
Jeg dømme helle ikke de mødrene som velger bort amming, jeg kan ha vanskeligheter for å forstå at enkelte ikke engang vil prøve, men ville aldri kalt det feks ekkelt feks.
 
jeg er tydeligvis veldig ekkel da :D ammer ho som blir 1 år om 2 uker og ammet største til han var 2 år! =P
 
Om man ikke ammer barnet sitt,eller om man ammer til di er 7 år.. Har da INGENTING med om man er en god mor eller ikke!! Det var ikke det jeg startet med! Jeg personlig synes det er litt rart/ekkelt når store barn ammes.. Jeg synes også det er rart/ekkelt/feil osv(vet ikke hvilket ord som er "lov" å bruke) når barn over 2-3år bruker smokk f.eks.. Det er MIN mening!! Jeg må da få ha min mening på lik linje som dere andre har deres mening!! Jeg sier ikke at dere andre har feil mening,jeg lurte bare på om det var flere som tenkte likt meg.. Skrev også at det ksnskje var en mindre fin tanke..
Det som er litt "rart" er at di fleste som skriver at di ammer større barn ,bare ammer hjemme.. Da må det jo ikke føles så veldig naturlig å amme et stort barn,som å amme en baby..
 
Om man ikke ammer barnet sitt,eller om man ammer til di er 7 år.. Har da INGENTING med om man er en god mor eller ikke!! Det var ikke det jeg startet med! Jeg personlig synes det er litt rart/ekkelt når store barn ammes.. Jeg synes også det er rart/ekkelt/feil osv(vet ikke hvilket ord som er "lov" å bruke) når barn over 2-3år bruker smokk f.eks.. Det er MIN mening!! Jeg må da få ha min mening på lik linje som dere andre har deres mening!! Jeg sier ikke at dere andre har feil mening,jeg lurte bare på om det var flere som tenkte likt meg.. Skrev også at det ksnskje var en mindre fin tanke..
Det som er litt "rart" er at di fleste som skriver at di ammer større barn ,bare ammer hjemme.. Da må det jo ikke føles så veldig naturlig å amme et stort barn,som å amme en baby..

Problemet er at det virker som dere er mer ute etter legitimitet for meninger og holdninger som ikke er bra. Jeg føler ikke det er for å endre holdninger.
Og har du tenkt på at ved å utrykke meninger så spres holdninger som smittet over på andre.
Vi kan feks ta fremmedfrykt som rir samfunnet som en mare pga flyktinge krise. Rasismen spres som pest ved at folk utrykket meningene sine om det og søker legitimitet og støtte.
Kansje et sterkt eksempel, men faktisk er det beslektet. Handler om hva vi er vant med, hva som føles normalt ut for oss. Det vi ikke kjenner og er vant til kan føles rart og kansje t.o.m ekkelt.
Ja vi har yttringsfrihet, men det kommer også med et ansvar om å tenke litt lengre enn til sin egen nesetipp.
 
Haha, ok. Hvis det skal være greit at TS, og flere her, kan mene at det at jeg driver å ammer min 18 mnd gamle sønn er ekkelt, bør det være helt innafor at jeg mener at mødre som kutter amminga før 1 år(med mindre det er vesentlig helsemessige årsaker til det) er elendige mødre. De greier ikke å følge det Helsedirektoratet anbefaler engang. Sikkert samme folka som røyker og drikker under svangerskapet.
Og de som kutter ved ett år, fordi det er "ekkelt" er helt klart dårligere mødre enn de som greier å amme lengre. Verdens helseorganisasjon anbefaler faktisk MINST 2 år. At du skal la holdningene dine veie tyngre enn hva som uten tvil er best for både mor og barn sin helse er hårreisende.
 
Problemet er at det virker som dere er mer ute etter legitimitet for meninger og holdninger som ikke er bra. Jeg føler ikke det er for å endre holdninger.
Og har du tenkt på at ved å utrykke meninger så spres holdninger som smittet over på andre.
Vi kan feks ta fremmedfrykt som rir samfunnet som en mare pga flyktinge krise. Rasismen spres som pest ved at folk utrykket meningene sine om det og søker legitimitet og støtte.
Kansje et sterkt eksempel, men faktisk er det beslektet. Handler om hva vi er vant med, hva som føles normalt ut for oss. Det vi ikke kjenner og er vant til kan føles rart og kansje t.o.m ekkelt.
Ja vi har yttringsfrihet, men det kommer også med et ansvar om å tenke litt lengre enn til sin egen nesetipp.

Er enig med deg! Og er ikke ute etter hverken å endre holdningene/meningene til andre.. Eller å være nedlatende til dem som vil amme lenge! Ville bare høre om det er flere som tenker som meg..!? Skulle ønske jeg ikke syntes det var rart eller ekkelt,for jeg synes amming er en kjempebra ting! Men for meg blir bare det å amme store barn ikke det samme som å amme en baby..
Det er da mange tema som blir diskutert her inne som ikke heller hadde trengt å bli diskutert.. Dette temaet er da hvertfall babyrelatert.. Og noe JEG tenkte på å ville spørre om,fikk god respons hvertfall ;)
 
Jeg ammer forresten 1 1/2 åringen uansett hcor vi er, og kommer til å fortsette med det så lenge han ber om pupp uansett hvor vi er. Tydeligvis må noen faktisk tørre å gjøre det for å bidra til å gjøre dette mer normalt.
Er også i en termingruppe med svært høy andel ammende fortsatt, så det er veldig "smittsomt" å amme utover 1 år når flere velger å gjøre det.
Har også snakket med mødre som føler et press fra familie, venner og helsestajon! om å avvenne 1 åringer.
Jeg hører snakk om dette "amme-politiet", men for å si det pent, det er mye verre "avvennings-mobbing" rettet mot mødre som velger å amme lengre. Med bruk av ord som at det et ekkelt, rart, t.o.m ord som pedofilt har jeg sett i endel diskusjoner på nett ang dette temaet. Derfor må det protesteres sterkt når disse diskusjonene dukker opp. Derfor dukket jeg opp her etter tips fra andre.
Jeg kan ikke godta at slike holdninger spres uten å utrykke hva jeg mener og spre kunnskap, for eneste som hjelper mot fordommer er kunnskap faktisk.
 
Haha, ok. Hvis det skal være greit at TS, og flere her, kan mene at det at jeg driver å ammer min 18 mnd gamle sønn er ekkelt, bør det være helt innafor at jeg mener at mødre som kutter amminga før 1 år(med mindre det er vesentlig helsemessige årsaker til det) er elendige mødre. De greier ikke å følge det Helsedirektoratet anbefaler engang. Sikkert samme folka som røyker og drikker under svangerskapet.
Og de som kutter ved ett år, fordi det er "ekkelt" er helt klart dårligere mødre enn de som greier å amme lengre. Verdens helseorganisasjon anbefaler faktisk MINST 2 år. At du skal la holdningene dine veie tyngre enn hva som uten tvil er best for både mor og barn sin helse er hårreisende.

Å kalle noen en dårlig mor synes jeg er å dra det så utrooolig langt!!! Håper du er en god mor på andre måter enn på mate/ammefronten også!!!
 
Jeg er for amming, hvor lenge folk ønsker å amme har ikke jeg noe som helst med. Jeg fikk ikke ammet mer enn 9 mnd, da ville ikke minsten ha pupp lenger.
 
Back
Topp