"Dumme" spørsmål

Pysjamaser... Skal de være med eller uten ben? Eller kommer det an på størrelsen? Føler jeg har arvet ting jeg ikke er sikker på hva er!

Vi liker veldig godt pysj med fot til storebror, og han er over 1,5 år.
 
Står i dagens artikkel noe med at hvis barnet blir født før uke 34 osv. Hvilken uke er det egentlig? Appen min sier jeg er både 29 og 30 så blir så forvirra når det står masse i artikler og alle står bare eks uke 30 ikke 29+0
 
Står i dagens artikkel noe med at hvis barnet blir født før uke 34 osv. Hvilken uke er det egentlig? Appen min sier jeg er både 29 og 30 så blir så forvirra når det står masse i artikler og alle står bare eks uke 30 ikke 29+0

Jeg er 31+1 i dag. Jeg er da 31 uker på vei, og gravid i uke 32
 
Dere som har født vaginalt... hvordan er egentlig underlivet de første dagene? Og hvor fort blir det tilnærma "normalt" igjen? sett at man ikke er veldig uheldig ift revning o.l.
Sånn ift å dusje, dobesøk osv. så gruer jeg meg så sykt til å være bortpå der, både i form av smerte og at det er... ja, ekkelt [emoji14]
 
Dere som har født vaginalt... hvordan er egentlig underlivet de første dagene? Og hvor fort blir det tilnærma "normalt" igjen? sett at man ikke er veldig uheldig ift revning o.l.
Sånn ift å dusje, dobesøk osv. så gruer jeg meg så sykt til å være bortpå der, både i form av smerte og at det er... ja, ekkelt [emoji14]

Jeg kan bare svare for MEG, såklart [emoji28]
Ca ei uke kunne det svi om jeg hadde gått for langt, som f eks etter en to timers trilletur da minsten var 3 dager gammel [emoji85] Men det gikk veldig bra altså. Jeg dusjet flere ganger daglig, men egentlig mest fordi jeg synes det er så ekkelt med alt blodet (altså renselsen, som alle får uansett type fødsel. Litt mye i starten, men som en vanlig mens etterhvert, gikk helt over etter 6 uker hos meg). Var ikke vondt å tisse, det gjorde jeg et par timer etter fødselen (jeg gruet meg veldig, men gikk så bra!).

Jeg er en av dem som ikke ville se i speil før laaaaang tid etter fødselen, og det var nok riktig for meg. Jeg hadde nok blitt deprimert om jeg kikket for tidlig... Kan fortelle deg at jeh sydde så mange sting at jordmor ikke ville fortelle hvor mange det var, etter både klipp og regning fra ett hull til et annet... Men det tok ikke mer enn to måneders tid (tipper jeg, husker ikke helt nøyaktig) før alt var som vanlig igjen. Jeg har nok noe arr hvis jeg leter veldig, men verken jeg eller sambo finner dem sånn til vanlig [emoji28] Vi prøvde oss vel på sex etter ca 2 mnd, men jeg synes det var litt vondt de første gangene. Tok ikke lang tid før alt var som normalt på den fronten igjen heller.
 
Dere som har født vaginalt... hvordan er egentlig underlivet de første dagene? Og hvor fort blir det tilnærma "normalt" igjen? sett at man ikke er veldig uheldig ift revning o.l.
Sånn ift å dusje, dobesøk osv. så gruer jeg meg så sykt til å være bortpå der, både i form av smerte og at det er... ja, ekkelt [emoji14]

Man vil jo kjenne at noen har passert for å si det sånn[emoji28] men det går seg fort til.
I forhold til dusj/do så er det greit å klappetørke de første dagene.
Om det svir når man tisser (pga sting eller «skrubbsår» er et godt tips å ha ei flaske med drikketut og lunkent vann som man kan sprute på mens man tisser, da vil det ikke svi[emoji1]
 
Okei. Jeg har et dumt spørsmål. Hvis babyen har medfødte skader, eks epilepsi. Har babyen og anfall i magen? Eller slår det ikke ut før babyen er født?
 
Okei. Jeg har et dumt spørsmål. Hvis babyen har medfødte skader, eks epilepsi. Har babyen og anfall i magen? Eller slår det ikke ut før babyen er født?

Ja, det er mulig, men da må det jo være ganske kraftige generaliserte anfall for at du skal kunne kjenne det. Tror det svært sjelden blir påvist. Bekymrer du deg for det?
 
Dere som har født vaginalt... hvordan er egentlig underlivet de første dagene? Og hvor fort blir det tilnærma "normalt" igjen? sett at man ikke er veldig uheldig ift revning o.l.
Sånn ift å dusje, dobesøk osv. så gruer jeg meg så sykt til å være bortpå der, både i form av smerte og at det er... ja, ekkelt [emoji14]

Da jeg var uheldig (klipping, hematom) så var det ekstremt vondt lenge etterpå. Da jeg ikke ble klippet mener jeg det gikk over ganske kjapt.
 
Ja, det er mulig, men da må det jo være ganske kraftige generaliserte anfall for at du skal kunne kjenne det. Tror det svært sjelden blir påvist. Bekymrer du deg for det?
Ja, skjønner.
Jeg har tenkt tanken noen ganger, fordi det er som om babyen virkelig rister inni der. Veldig kort da og forsåvidt en stund siden sist. Hun sparker og beveger seg masse ellers og heldigvis [emoji173]
 
Ja, skjønner.
Jeg har tenkt tanken noen ganger, fordi det er som om babyen virkelig rister inni der. Veldig kort da og forsåvidt en stund siden sist. Hun sparker og beveger seg masse ellers og heldigvis [emoji173]

Hvis det kjennes som risting eller dirring, så mener jeg at det er vanlig når babyen tisser!
 
Har enda et spørsmål [emoji14]
De sier jo at kynnere ikke er farlige, men ser enda veldig mange som er sykemeldt pga det?
Har merka stor forskjell siste ukene og kjenner magen knyter seg bare jeg reiser meg fra en stol, ikke vondt, bare veldig ubehagelig når de kommer så ofte. Skal til legen på tirsdag, så skal prate med henne altså, bare tenkte å høre erfaringer :)
 
Kan jordmor tvinge deg til å veie deg? [emoji849] etter jeg var på kontroll sist hadde jeg lagt på meg 12 kilo, og kjente jeg ble kjempe deppa av å se det tallet. Slanker meg ikke og spiser som keg alltid har gjort men vil helst ikke se tallene
 
Kan jordmor tvinge deg til å veie deg? [emoji849] etter jeg var på kontroll sist hadde jeg lagt på meg 12 kilo, og kjente jeg ble kjempe deppa av å se det tallet. Slanker meg ikke og spiser som keg alltid har gjort men vil helst ikke se tallene
Nei, det kan hun vel ikke.
Jeg veier meg hjemme fordi jeg ikke vil veie meg der etter jeg har spist og har på klær. Vil ha vekta mest mulig riktig.
 
Kan jordmor tvinge deg til å veie deg? [emoji849] etter jeg var på kontroll sist hadde jeg lagt på meg 12 kilo, og kjente jeg ble kjempe deppa av å se det tallet. Slanker meg ikke og spiser som keg alltid har gjort men vil helst ikke se tallene
Jeg veier meg hjemme, men vekt skal vel med på helsekortet for å se at du vokser som du skal (du er jo innenfor normalen!).
 
Hvis det kjennes som risting eller dirring, så mener jeg at det er vanlig når babyen tisser!

Har du også opplevd at baby rister i magen ? Jeg har hatt epilepsi (frisk nå), babyen min rister innimellom i magen. Jeg frykter det værste. Jormor sier hun tror han hikker når jeg ringte å var bekymret. Men kjenner ut som risting, ikke hikkking. Falt i dag og slo magen, og var på føden og fikk CTG skjekk. Legen der hadde ingen god forklaring på hva ristingen kunne være og hadde aldri hørt om det
 
Har du også opplevd at baby rister i magen ? Jeg har hatt epilepsi (frisk nå), babyen min rister innimellom i magen. Jeg frykter det værste. Jormor sier hun tror han hikker når jeg ringte å var bekymret. Men kjenner ut som risting, ikke hikkking. Falt i dag og slo magen, og var på føden og fikk CTG skjekk. Legen der hadde ingen god forklaring på hva ristingen kunne være og hadde aldri hørt om det

Nei, har ikke opplevd det selv, bare hørt om mange som har det og som har fått helt friske barn.
 
Back
Topp