"Dumme" spørsmål

thereader

Betatt av forumet
Hei! Jeg tenkte kanskje vi kunne ha en tråd med "dumme" spørsmål for oss som er førstegangs, siden det fins så mange erfarne mødre her inne som kan svare [emoji28] forhåpentligvis er ikke jeg den eneste som har spørsmål!

Her er mine:

Mange sier at melken ikke kommer på noen dager etter fødsel. Hva spiser baby i mellomtiden? Er den liksom mett helt til melka kommer, eller får den erstatning?

Når begynner man egentlig med trilleturer? Er det liksom en grense for hvor gammel baby bør være før man kan ta den med ut?

Angående fødsel, når drar man egentlig inn til sykehuset? Ser mange som skriver de har styrtfødsler og mange som skriver de ble sendt hjem fordi de ikke var langt nok på vei. Drar man inn når vannet går? Hva om vannet ikke går, er det når første rien kommer man drar inn da?

Hvilke bleier kjøper man, og når burde man ha det klart?

Planlegger man dåp før fødsel?

Haha, har sikkert flere, men det er de jeg kommer på!
 
Hei! Jeg tenkte kanskje vi kunne ha en tråd med "dumme" spørsmål for oss som er førstegangs, siden det fins så mange erfarne mødre her inne som kan svare [emoji28] forhåpentligvis er ikke jeg den eneste som har spørsmål!

Her er mine:

Mange sier at melken ikke kommer på noen dager etter fødsel. Hva spiser baby i mellomtiden? Er den liksom mett helt til melka kommer, eller får den erstatning?


Når begynner man egentlig med trilleturer? Er det liksom en grense for hvor gammel baby bør være før man kan ta den med ut?

Angående fødsel, når drar man egentlig inn til sykehuset? Ser mange som skriver de har styrtfødsler og mange som skriver de ble sendt hjem fordi de ikke var langt nok på vei. Drar man inn når vannet går? Hva om vannet ikke går, er det når første rien kommer man drar inn da?

Hvilke bleier kjøper man, og når burde man ha det klart?

Planlegger man dåp før fødsel?

Haha, har sikkert flere, men det er de jeg kommer på!

Kan prøve å svare på noe. Når du føder så begynner du å få råmelk. Da legger man baby til ofte for babyen får bare noen dråper om gangen, men de sier man skal legge til ofte for å få produksjonen i gang. Når babyen dier så gjør det at produksjonen starter. Etter ca2-3 dager går melken fra råmelk til vanlig melk og blir hvit på farge. Jeg hadde kjempe mye melk, og poenget er å legge til ofte for å få melk.

Jeg kjøpte libero bleier til første. Det var også det de hadde på sykehuset. Der var det en stripe på som skiftet farge når babyen hadde tisset og trengte skift, veldig greit for førstegangs!

Jeg reiste inn på sykehuset når det var 4-5 min mellom riene, etter ca 7 t med rier. Vi hadde ganske lang kjørevei. Kunne definitivt vært lenger hjemme, for jeg kom inn uten åpning. Har ikke effektive rier.

Vi planla dåp etter fødsel [emoji4].
 
Hei! Jeg tenkte kanskje vi kunne ha en tråd med "dumme" spørsmål for oss som er førstegangs, siden det fins så mange erfarne mødre her inne som kan svare [emoji28] forhåpentligvis er ikke jeg den eneste som har spørsmål!

Her er mine:

Mange sier at melken ikke kommer på noen dager etter fødsel. Hva spiser baby i mellomtiden? Er den liksom mett helt til melka kommer, eller får den erstatning?

Når begynner man egentlig med trilleturer? Er det liksom en grense for hvor gammel baby bør være før man kan ta den med ut?

Angående fødsel, når drar man egentlig inn til sykehuset? Ser mange som skriver de har styrtfødsler og mange som skriver de ble sendt hjem fordi de ikke var langt nok på vei. Drar man inn når vannet går? Hva om vannet ikke går, er det når første rien kommer man drar inn da?

Hvilke bleier kjøper man, og når burde man ha det klart?

Planlegger man dåp før fødsel?

Haha, har sikkert flere, men det er de jeg kommer på!

Kan svare etter mine erfaringer[emoji4]

1. Du har råmelk i puppene fra før fødsel, men den ordentlige melke produksjonen kommer som regel ikke ordentlig i gang før etter noen dager (kom på dag 2-3 her) [emoji4] baby spiser råmelken og det lille den får ut frem til den ordentlige melken kommer. Husk at de har veldig små mager så de trenger ikke så mye!
Her var mini født for tidlig og var liten av vekst så han fikk erstatning i tillegg, men normalt får dem ikke det.

2. Det velger du helt selv[emoji4] se an formen din og mini sin. Her gikk vi tur dagen etter vi kom hjem fra barsel[emoji4]

3. Dette er veldig forskjellig. Du skal ringe føden hvis vannet går, da får du somregel beskjed om å komme inn eller vente på rier.
Hvis du har rier så ringer du inn på føden når det begynner å gjøre vondt og riene er regelmessige, så tar de en vurdering på om du skal komme inn eller ikke[emoji4] hvis du har 4 cm åpning er du i aktiv fødsel og de må legge deg inn.

4. Vi brukte libero touch i starten sist, nå bruker vi libero comfort til han på 1,5år[emoji4] må bare prøve seg frem og finne de bleiene som passer babyen. Vi fikk bleiekake og bleiepakker i babyshoweren også kjøpte vi noen pakker selv rundt uke 34-35.

5. Du får ikke bestilt kirke ellernoe før du har person nr til baby, så eneste man kan planlegge før fødsel er vell litt hvordan pynt man vil ha, hvem man skal be og når man tenker å ha det[emoji4]

Håper du ble litt klokere[emoji16]
 
Jeg har et dumt spørsmål:
1)Kan man ha varm morsmelk på termos :smiley-ashamed008?

Om jeg er på trilletur ute, når det er kjølig, og baby plutselig finner ut at han er sulten og det blir hylskrik. Er det kaldt ute er det jo dumt på den lille kroppen og komme ut av den varme vogna ut i kald luft for å få pupp. Da tenkte jeg melk på flaske er bra, da slipper han å bli løfta ppp. Men kan man oppbevare morsmelk på termos og helle i flakse da?

Edit, kom på et til

2) er det sammenheng mellom puppe størrelse og melke produksjon? Har fått helt enorme bryst, ser ut som en ku. Kan det bety mye melk?
 
Jeg har et dumt spørsmål:
1)Kan man ha varm morsmelk på termos :smiley-ashamed008?

Om jeg er på trilletur ute, når det er kjølig, og baby plutselig finner ut at han er sulten og det blir hylskrik. Er det kaldt ute er det jo dumt på den lille kroppen og komme ut av den varme vogna ut i kald luft for å få pupp. Da tenkte jeg melk på flaske er bra, da slipper han å bli løfta ppp. Men kan man oppbevare morsmelk på termos og helle i flakse da?

Edit, kom på et til

2) er det sammenheng mellom puppe størrelse og melke produksjon? Har fått helt enorme bryst, ser ut som en ku. Kan det bety mye melk?

1) nei, det kan du ikke. Morsmelk skal holdes avkjølt pga enorm bakterievekst i varm melk. Da bør du heller ga termos med varmt vann som du kan varme flaska i ved behov. Ellers sover gjerne babyen på trilletur så sant den får mat før man går ut.

2) nei. Små pupper lager like mye melk som store pupper. Man kan være helt flat og fullamme et barn. Det er hyppighet og varighet på ammingene som avgjør mengden, det kalles selvregulering når man lar babyen styre måltidene, da produserer man akkurat nok til barnet.
 
Mange sier at melken ikke kommer på noen dager etter fødsel. Hva spiser baby i mellomtiden? Er den liksom mett helt til melka kommer, eller får den erstatning?


Haha, har sikkert flere, men det er de jeg kommer på!


Babyen suger råmelk de første to-tre timene etter fødselen. Det er ikke mange dråper det er plass til i en nyfødt mage. Får babyen fort skikkelig da, sover den det meste av det neste døgnet. Men det er viktig å legge til når babyen våkner, da det er det som stimulerer produksjonen og råmelka er feit og full av viktige stoffer for babyen. I løpet av 2-3 døgn ved vaginal forløsning, gjerne en dag eller to seinere ved KS, kommer melka for fullt. Da kommer den sjarmerende sprengen og lekkasjene for fullt.
Babyen går normalt ned inntil 10% i vekt de første 2 døgnene, og det forventes at vekten skal snu i løpet av 3. døgn.
 
Last edited:
f4f7d11ce1c69e8bd9acb6a4d8937ff7.jpg
 
  • Liker
Reactions: Glo
Jeg har et dumt spørsmål:
1)Kan man ha varm morsmelk på termos :smiley-ashamed008?

Om jeg er på trilletur ute, når det er kjølig, og baby plutselig finner ut at han er sulten og det blir hylskrik. Er det kaldt ute er det jo dumt på den lille kroppen og komme ut av den varme vogna ut i kald luft for å få pupp. Da tenkte jeg melk på flaske er bra, da slipper han å bli løfta ppp. Men kan man oppbevare morsmelk på termos og helle i flakse da?

Edit, kom på et til

2) er det sammenheng mellom puppe størrelse og melke produksjon? Har fått helt enorme bryst, ser ut som en ku. Kan det bety mye melk?

Jeg ville nok bare ha amma ute, bare pakk babyen inn i teppe/dyne som den ligger i i vogna, så er det nok varm nok. Og i mars er det helt sikkert ikke kjempe kaldt :) Etter min erfaring er det myyye mere styr å skal drive og ordne med flasker og varmt vann, hvis man kan amme. Amming er så mye enklere ;)
 
Finnes ikke dumme spørsmål! Skal gjøre mitt beste for å svare [emoji28]

Mange sier at melken ikke kommer på noen dager etter fødsel. Hva spiser baby i mellomtiden? Er den liksom mett helt til melka kommer, eller får den erstatning?

- Det varierer litt, men tar gjerne et par/tre dager, det gjorde det for begge mine. Babyen suger og suger, trenger ikke erstatning hvis det ikke er en spesiell grunn til at man burde gi det. Mi første fikk litt erstatning fordi ho beit hull i begge brystene mine, og jeg synes det var ubehagelig å amme når det kom blod [emoji85] .. selvom det ikke er farlig det altså. Nr 2 skjønte sugeteknikken med en gang. FÅ HJELP TIL DETTE HVER GANG DU LEGGER TIL BABY I STARTEN! Det er mitt største råd til alle førstegangsfødende [emoji170]


Når begynner man egentlig med trilleturer? Er det liksom en grense for hvor gammel baby bør være før man kan ta den med ut?
- Når du har lyst. Nr 1 ble trillet da hun var 6 dager. Nr 2 trillet vi med på dag nr 2. Man MÅ ikke trille, men hvis man har lyst er det ingenting i veien for det.

Angående fødsel, når drar man egentlig inn til sykehuset? Ser mange som skriver de har styrtfødsler og mange som skriver de ble sendt hjem fordi de ikke var langt nok på vei. Drar man inn når vannet går? Hva om vannet ikke går, er det når første rien kommer man drar inn da?

- når det er 5 min mellom regelmessige rier, er det på tide å ringe. Ring også hvis vannet går. Går det før uke 36(?) skal man legge seg ned og ringe med en gang. Det kan faktisk gå ganske lang tid mellom vannavgang og faktisk fødsel. Med nr 1 gikk vannet i skikkelig Hollywood-stil, og fødselen startet ca 10 timer etterpå. Med nr 2 tok de vannet på sykehuset, riene kom først.

Hvilke bleier kjøper man, og når burde man ha det klart?
- jeg liker Libero sine til nyfødt, str 1 og 2. Greit å ha en pakke klar [emoji4]

Planlegger man dåp før fødsel?
- mine er ikke døpt, så det vet jeg ikke!

Haha, har sikkert flere, men det er de jeg kommer på![/QUOTE]
 
Så fine svar! Et spørsmål til mens vi var i gang; kan man pumpe og amme "samtidig"? Altså, hvis jeg f.eks har lyst å ta dra å trene eller noe en kveld, kan jeg pumpe den gangen slik at pappaen kan gi melk og bare amme ellers? Hvis ammingen funker i det hele tatt da, håper det [emoji120] [emoji28]
 
Så fine svar! Et spørsmål til mens vi var i gang; kan man pumpe og amme "samtidig"? Altså, hvis jeg f.eks har lyst å ta dra å trene eller noe en kveld, kan jeg pumpe den gangen slik at pappaen kan gi melk og bare amme ellers? Hvis ammingen funker i det hele tatt da, håper det [emoji120] [emoji28]
Ja, det kan du. :)
Jeg fullammet alle mine tre til de var 6+ måneder (og fortsatte ammingen lenge), og pleide å pumpe ofte nok til at vi alltid hadde et lager i fryseren både til turer ut alene og etter jeg begynte å jobbe igjen. Det er lurt å øve jevnlig på å ta flaske samtidig, eventuelt kan pappaen koppmate om babyen ikke vil ta flaske, eller blir sugeforvirret.
 
Ad bleier vil jeg slå et slag for tøybleier. Vi er superfornøyde! :)
 
Kan jeg spørre: når må man liksom ha ting klart til baby kommer? Har sånn ca kjøpt ingenting, og stresser ikke med det heller, men er kanskje ikke så lurt å avvente til siste sekund heller? Så når er det liksom tid for at ting er på plass?
 
Kan jeg spørre: når må man liksom ha ting klart til baby kommer? Har sånn ca kjøpt ingenting, og stresser ikke med det heller, men er kanskje ikke så lurt å avvente til siste sekund heller? Så når er det liksom tid for at ting er på plass?

Egentlig et spm det er umulig å gi riktig svar på[emoji28]
Det er strengt tatt fint lite man MÅ ha til babyen kommer. Har man bilstol, vogn eller seng, klær og bleier, har man i grunn det man trenger[emoji6]
Vi har begynt å handle litt, men mest fordi det er koselig. Satser på å ga det viktigste klart fire uker før hvertfall tenker jeg[emoji846]
 
Kan jeg spørre: når må man liksom ha ting klart til baby kommer? Har sånn ca kjøpt ingenting, og stresser ikke med det heller, men er kanskje ikke så lurt å avvente til siste sekund heller? Så når er det liksom tid for at ting er på plass?

Jeg trenger å ha kontroll og ville heller ikke likt å måtte sende andre ut for å kjøpe. Så jeg hadde det meste klart ved inngangen til 3 trimester. Formen min var heller ikke i shopping humør sent i svangerskapene. Og skal du kjøpe alt og gjerne nytt, vil jeg jo si økonomien spiller en rolle. Her hadde det ikke vært mulig å kjøpe alt på en lønning.
 
Kan jeg spørre: når må man liksom ha ting klart til baby kommer? Har sånn ca kjøpt ingenting, og stresser ikke med det heller, men er kanskje ikke så lurt å avvente til siste sekund heller? Så når er det liksom tid for at ting er på plass?

Det må kjenne litt på selv.
Men bilstol og noen klær bør du ha på plass.
Og da helst en soveplass til den lille.

Jeg liker å ha de store tingene på plass før jeg skal ut i permisjon. Da kan jeg heller kose meg med de mindre tingene som må være på plass. Hadde noen bleier hjemme, da i mars er jo påsken og mange dager hvor butikkene er stengt ;)
 
Kan jeg spørre: når må man liksom ha ting klart til baby kommer? Har sånn ca kjøpt ingenting, og stresser ikke med det heller, men er kanskje ikke så lurt å avvente til siste sekund heller? Så når er det liksom tid for at ting er på plass?
Jeg liker å ha god tid, så vi starta super tidlig [emoji14]
Har sagt at innen januar er omme så skal alt være handla inn.
Da tar vi høyde for at bebis kan komme tidligre, at formen kanskje ikke er på topp siste tiden og at formen etter fødsel kan være dårlig :)
Men som fler sier her, så er det ikke så mye en nyfødt trenger :)
 
Back
Topp