~Desember tråden~

Nå er det juleferie og alle barn er hjemme.
Hodepine fra H er her men dette er ju jeg vant til at ha så vondt at jeg ikke klarer tenkte klart.
Heldigvis så skal vi bare slappe av og har ikke noen som helst planer. Så her hopper jeg fort i seng ikveld.
Var på legekontor idag og nok en gang ble jeg overtalt at ta influensa vaksinen da jeg er i riskogruppen og hver gang se siste 7 åren så har jeg blitt syk veldig syk likevel av influensa.
Blir jeg dårlig denne gang da jammen skal jeg ikke ta den nest år.
Sannsynligvis hadde det vært verre uten vaksinen. Jeg tar den hvert år fordi jeg er i risikogruppen.
 
Vind og mye vi her idag. En sliper golv oppe. En ser på film en gamer og jeg skall til og dyppe bounty kuler i sjokolade.
Så lenge alle sitter fint det de er nå så kanskje jeg blir ferdig ned de.
 
Vi har fått unnagjort den første julefrokosten og er nå i gang med å pynte juletreet. Ikke like lett med en gutt på 4 og ei jente på ett år som vil være med på alt. :happy:
 
Mannen overtalte 15 åringen som vanligvis ikke gidder løfte en finger for å hjelpe til så mye til å måke snøen ute. For 50 kr.

Gitt hvor mye jobb og hvor tungt det er (frosset våt, kompakt snø) så er det mulig han får litt mer for jobben, mannen kom i alle fall billig fra det (skal det gjøres skikkelig kan det fort ta en time)

Men, vel, nå har det snødd såpass tett sr det ble gjøres en gang til, og det gidder han visst ikke. .. mannen får ts en runde i kveld og evt i morgen tidlig
 
Småsteessa mor kommer på .... Har guttungen ren svart bukse ? Nei, men han mener å ha en i skittentøyet. Den finner jeg ikke. Leter.

Til mannen sier.... Men du ... Han har jo grå dress.

Ja, guttungen fikk ikke ny bukse til jul fordi dressen han fikk til konfirmasjonen i vår passer. Sånn var det ja. Det er derfor.
 
Klokka passerte akkurat 00.02

Det er 8 år siden jeg fødte min yngste datter
 
Kaka er stekt, pizzabollene er i ovnen og ribba skal jeg ikke steke selv i år.

Hun som er blitt 8 har vært oppe drøyt to timer og når pizzabollene er kommet ut av ovnen så vekker vi de andre to ungene og synger bursdagssang og gir henne gave.

Pizzaboller passer ikke helt i dagsplanen, men det har jeg laget på bursdagen til de andre (middag jeg kan lage i forveien og bare tine fra fryseren på brusdagen er gull når man skal ha selskap etter middag på en arbeidsdag...) Så det vil hun også ha. Får det ikke til middag, men får dem i løpet av dagen. En nå når de er ferdige før vi lager til frokosten, også tar vi dem med og lunker dem til kveldsmat eller noe, vi ser hva som passer seg.

Grunnet min mors helse i jula skal vi feire bursdagen der. Hun er frisk sånn sett men bør ikke gå utendørs så derved tar vi med oss selskapet dit (det er jo bare min bror med familie)
Og da blir ribba stekt der, så i år skal jeg ikke langtidssteke ribbe, så da er det ikke noe mer jeg skal til å ha i ovnen etter disse bollene. Muligens varme noe minibaguetter til frokost. Og chiabatta til den glutenfrie frøkna (eller, hvetemel fri. Fruktaner -fri. Heldigvis ikke glutenfri sånn at vi må ha det helt rent. Hun tåler ta ta seg en julekake her og der, så lenge basisen er lav fodmap totalt sett. Så jeg lager Toro kake- langpanne - sjokoladekaka derfra er glutenfri/lav fodmap. Og vi har glutenfrie pizzaboller. Vi har noen glutenfrie julekaker sånn at da tåler hun å ta en og annen av de andre.

Hipp hurra, vi har en åtteåring i hus, la oss ikke glemme det.
 
God morgen.

Romjul. Deilig, lat, rolig romjul.

Jeg har sånn mer eller mindre nesten fri fra jobb, bare svarer telefonen om den ringer og logger på om de sier noe ikke kan vente til etter nyttår, men nesten alle kunden mine har også ferie så de pleier ikke ringe i romjula.

Skal en tur på sentret i dag, minstemor fikk hull i ørene i bursdagsgave nå i jula så vi må avsted og få der gjort.

Nå hører jeg at det blir ledig på badet, sånn da skal jeg stå opp.
 
Helt forjævlig slitsom romjul her nå. Omgangssyke på 3/4 i de siste to ukene før jul og barna har vært hjemme siden 16 desember. Batteriet er flatt. Mannen og jeg bare krangler og er sure på hverandre. Og jeg er drittlei av ikke å være hjemme, og å ha såpass dårlig plass at vi ikke «får lov» til å feire jul hjemme og kan kreve at folk kommer på besøk til OSS i stedet for at vi alltid må dra til dem.
Føler jeg bare er ombord i en T-barnevogn som kjører for fort og svingete hele tiden. Holder meg fast i de remmene i taket med en hånd, men snubler hele tiden. Sykdom av og på. Krav på jobb. Leilighet som må vaskes, middag som
Skal lages. Aldri søvn en hel natt, men alltid oppvåkninger fra hun på 2,5 år. Aldri hvile. Sliter med å sove i tillegg så når mannen står opp om morgenen får jeg likevel ikke sove noe mer, fordi jeg har blitt vekka. Om jeg faktisk får til å sove så våkner jeg halvannen time etterpå og er svimmel og kvalm. Når kan jeg gå av toget?
 
Helt forjævlig slitsom romjul her nå. Omgangssyke på 3/4 i de siste to ukene før jul og barna har vært hjemme siden 16 desember. Batteriet er flatt. Mannen og jeg bare krangler og er sure på hverandre. Og jeg er drittlei av ikke å være hjemme, og å ha såpass dårlig plass at vi ikke «får lov» til å feire jul hjemme og kan kreve at folk kommer på besøk til OSS i stedet for at vi alltid må dra til dem.
Føler jeg bare er ombord i en T-barnevogn som kjører for fort og svingete hele tiden. Holder meg fast i de remmene i taket med en hånd, men snubler hele tiden. Sykdom av og på. Krav på jobb. Leilighet som må vaskes, middag som
Skal lages. Aldri søvn en hel natt, men alltid oppvåkninger fra hun på 2,5 år. Aldri hvile. Sliter med å sove i tillegg så når mannen står opp om morgenen får jeg likevel ikke sove noe mer, fordi jeg har blitt vekka. Om jeg faktisk får til å sove så våkner jeg halvannen time etterpå og er svimmel og kvalm. Når kan jeg gå av toget?
Hørtes ikke bra ut. Håper sykdom slipper taket så dere kan få litt mer ro.

Nå man man aldri kreve at andre kommer på besøk til en, men man kan bestemme seg for å feire jul hjemme og invitere, så kommer de som vil og de som ikke vil får finne på noe annet. Der det er hjerterom er det husrom, vil dere være hjemme i jula så kan dere det.
Kreve kan dere ikke, men invitere andre kan dere. Skjønner de ikke at dere føler for å være hjemme selv om det ikke er mye plass , så forklar hvorfor det betyr noe for deg.

Vi sluttet å reise til andre på julaften for 10 år siden. Mange år medfører det at det er bare oss fem på julaften, men det er greit. Vi treffer andre i romjula, normalt har vi gjester 25.12 pga bursdag men i år ble den av helsemessige årsaker flyttet til mine foreldre, og i dag skal vi til dem på den tradisjonelle kalkunmiddagen som før vi fikk yngste var fast 26.12 men de siste årene er blitt flyttet til romjula for at vi skal få ha en rolig, stille hjemmedag.

Vi har ikke plassproblemer nå. Vi har rydde-utfordringer så det er et problem vi må ta tak i, men plass til gjester har vi
 
Romjulen er den perfekte tid for å begynne å planlegge litt frø-såing.

Jeg tok frem frøboksen min, tømte den, fant masse frø i bunn av uviss type, men jeg trooooe det er en salat. La dem i en postpose oppi posen med frø som lignet, så får vi se.

Jeg sortere dem tilbake i boksen litt sånn etter når de skal sås, og sitter igjen med basilikum som jeg har tenkt å ha inne under ekstra lys så den kan vokse hele året om så skulle være, blodbeger og chili. Disse to vokser så sakte at dersom de skal ha en sjangse i min noe kjølige sunnmørshage så må de sås rundt nyttår.

Så det er planen min nå.

Vel, egentlig driver jeg dyp-rydding på kjøkkenet, tømmer en og en skuff eller skap og kvitter meg med mye rart og vasker og støvsuger før jeg setter tilbake der som skal være der. Gradvis flytter om på noen ting ettersom det blir hos plass der det viste seg å være mye som burde vært kastet.

Men en pause med noe kjekkere må jeg jo kunne unne meg. Første runde var å sortere frø. Senere skal jeg så litt.
 
Back
Topp