~Desember tråden~

Min bestefar ville fylt 84 idag.
Litt sårt med sånne merkedager, jeg har også en bestefar som ville fyllt noe litt senere i desember...Han ville fylt 103 da, så det gjør han slett ikke, han døde andre juledag før jeg giftet meg, så det er nok 17-18 år siden. Årene flyr.
 
Det går raskt. Har ennå ikke begynt og bake. Får se når tid jeg har energi til det
Vi har bakt en sort, det blir nok flere, men hovedproblemet er at huset står helt på hodet. Det sto litt på hodet i hovedetasjen, som jeg hadde en plan om å få gjort noe ed, men for å komme inn til kjellerboden uten å klatre over rekkverket på trappa, så flyttet mannen kommoden som sperret inngangen og derved fjernet han et "tøyskap" som sto i gangen, falleferdig og klart for å fjernes, for all del, men det inneholdt utrolig mye som dermed nå står i kasser og poser i hele kjelleren og er komplett KAOS så man nesten ikke kan gå noe sted. Og 2 av 3 barnerom trener en hjelpende hånd for å komme i orden så de får plass til juletre og annen pynt.

Jeg trenger rett og slett 2-3 dager uavbrutt effektiv tid hjemme. Jeg bare har.... ikke det.
 
Vi har jo hatt kuldegrader det meste av november. Barfrost. Skøyteis. Iskaldt.

Så kom det noe regn da på toppen av den isen før det frøys til igjen, skikkelig glatt over alt. Men bart. Og kaldt.

Så på vei til jobb i går morges så jeg er lite glimt. Nei ? Jo ? Neeeei? Jo! Det begynte å snø. Bare bittelitt, men snø. I løpet av dagen kom det mer og nå er det rundt 5 cm snø ute. Ikke mye, bare litt. Men snø.

Og så er det 7 kuldegrader igjen i dag da så jeg mistenker at den er hard den snøen. Den kom rundt 0 så den var nok litt våt.

Men. I det desember tok til, så kom det snø.
Her er vi på snø og -15 lissom :rolleyes:
 
Her er vi på snø og -15 lissom :rolleyes:
Sønen som kom, den ble liggende, men det har ikek komemt noe mer, så det er sånn 5-10 cm med snø (inkl isen nederst) og kuldegrader. Men ikke -15, merspnn -6 på natta og -2 på dagen, skal lvisst til og med kunne bikke opp i plussgrader midt på dagen fremover.

Tv2 melder om store mengder snø siste helga før jul, men det er så lenge til at jeg venter og ser... Pr nå er det fin skøyteis da, der den er måket. Spørs om vi må få måket litt mer.
 
Vi har bakt en sort, det blir nok flere, men hovedproblemet er at huset står helt på hodet. Det sto litt på hodet i hovedetasjen, som jeg hadde en plan om å få gjort noe ed, men for å komme inn til kjellerboden uten å klatre over rekkverket på trappa, så flyttet mannen kommoden som sperret inngangen og derved fjernet han et "tøyskap" som sto i gangen, falleferdig og klart for å fjernes, for all del, men det inneholdt utrolig mye som dermed nå står i kasser og poser i hele kjelleren og er komplett KAOS så man nesten ikke kan gå noe sted. Og 2 av 3 barnerom trener en hjelpende hånd for å komme i orden så de får plass til juletre og annen pynt.

Jeg trenger rett og slett 2-3 dager uavbrutt effektiv tid hjemme. Jeg bare har.... ikke det.
Her er alle soverommene oppe kaos da mannen orket ikke høre jentas mas så han begynte pusse opp et soverom til hun.
Rot er det og godt vi skal vær hjemme i juleferien og vi får ikke besøk.
Bake pleier vi gjør masse. Litt for mye kanskje alle har sine favoritter her. Plus at vi gir vekk litt
 
Her er alle soverommene oppe kaos da mannen orket ikke høre jentas mas så han begynte pusse opp et soverom til hun.
Rot er det og godt vi skal vær hjemme i juleferien og vi får ikke besøk.
Bake pleier vi gjør masse. Litt for mye kanskje alle har sine favoritter her. Plus at vi gir vekk litt
Vi baker litt av hvert og nytt av året er det en del uten hvetemel også mellomste med ibs. Så litt dobbelt opp av en del sorter. Så langt kakemenn med og uten hvetemel. (altså lagd med noe glutenfri melmiks)

Det ble (endelig) skrivebord på rommet til mellomste i går, hun ble lovet det "i løpet av 2023" så det kom i går. Det er da enda innafor.

Det trigget et ønske om det fra yngste også. Da må rommet hennes ominnredes, et eller annet må trolig ut. Jeg tenker lekekjøkkenet egentlig, men vi får se. Jeg orker ikke det før jul, så tenker "i løpet av 2024" får holde.

For det er egentlig mer enn nok å rydde opp i det som skjedde nå i helga samt det som trengs sånn generelt.

Og svigermor kommer om en drøy uke, så det hadde vært kjekt om hun kom seg inn. Vi må enes om hvem som skal låne ut sengs si også, vi har ikke gjesterom. Men to av ungene har senger som kan være gjestesenger, så to kan sove på er rom og låne ut et til svigermor.

Men fast velkomst til henne er: "hei, velkommen til rothuset, kanskje vi klarer det til neste gang du kommer"
 
Sønen som kom, den ble liggende, men det har ikek komemt noe mer, så det er sånn 5-10 cm med snø (inkl isen nederst) og kuldegrader. Men ikke -15, merspnn -6 på natta og -2 på dagen, skal lvisst til og med kunne bikke opp i plussgrader midt på dagen fremover.

Tv2 melder om store mengder snø siste helga før jul, men det er så lenge til at jeg venter og ser... Pr nå er det fin skøyteis da, der den er måket. Spørs om vi må få måket litt mer.
Håper ikke det siste stemmer
 
Litt sårt med sånne merkedager, jeg har også en bestefar som ville fyllt noe litt senere i desember...Han ville fylt 103 da, så det gjør han slett ikke, han døde andre juledag før jeg giftet meg, så det er nok 17-18 år siden. Årene flyr.
Han var bare 66 da han døde, så er helt klart litt sårt. Savner han veldig
 
Han var bare 66 da han døde, så er helt klart litt sårt. Savner han veldig
Det er tidlig ja.

Alle mine har vært over 70 når de døde mener jeg. Og det begynner å bli lenge siden. Min første bestefar døde den sommeren jeg ble 24, altså for 20 år siden. Han ble ikke så gammel, det var en rekke uheldige omstendigheter som endte med at han døde etter et fall, men han rakk faktisk bli 79, så han ble visst eldre enn jeg trodde. Hans kone, min eneste gjenlevende bestemor, er nå 96. Vi pleier si hun har gener til å bli gammel. Hennes søster ble 99,5. Det er slett ikke alle 90 åringer som får kort hvor det står "gratulerer med 90 års dagen, lillesøster". Med storesøsters egen håndskrift, hun var en av mange som var tilstede i feiringen. Siden den gang har helsen til min bestemor gått nedover, særlig siste året. Nå orker hun ikke engang hentes hjem til en sønn i julen. I fjor var vel første julen hun ble der hun bor, det er tungt og sårt. Men det er nok best for henne. Mest spent på hvordan i all verden der skal gå at hun skal flyttes. Hele hjemmet skal flyttes til et annet sted, for der skal pusses opp der de bor. De skal flyttes til det hun jobbet i mange, mange år, så det er jo sånn sett en god ting, men hun ligger i sengen hele dagen, går bare på do, ikke ut i fellesområdene, så å få henne flyttet, både henne og sakene hennes.... Og alle de andre som bor der. Det er ikke bare bare nei. Det var vel på nyåret de skal flyttes.
 
Håper ikke det siste stemmer
Kan meget fint klare meg uten det de mener fra 15. Desember og utover ja. Men det er så lenge til at det trenger ikke stemme. Stemmer det snakket vi over en halvmeter snø i løpet av den helgen.
 
Kan meget fint klare meg uten det de mener fra 15. Desember og utover ja. Men det er så lenge til at det trenger ikke stemme. Stemmer det snakket vi over en halvmeter snø i løpet av den helgen.
Det som er med værmeldinger om så lenge, er at det rett og slett forandrer seg en del. Nedbøren neste helg ligger der enda, men de har byttet fortegn på temperaturen så nå melder de regn.

Tenker jeg venter og ser. ;)
 
Kan meget fint klare meg uten det de mener fra 15. Desember og utover ja. Men det er så lenge til at det trenger ikke stemme. Stemmer det snakket vi over en halvmeter snø i løpet av den helgen.
Jeg skal fly til Ålesund , har flyskrekk og livredd for at vi ikke fåt landet så vi må drive å fly rundt
 
Litt sårt med sånne merkedager, jeg har også en bestefar som ville fyllt noe litt senere i desember...Han ville fylt 103 da, så det gjør han slett ikke, han døde andre juledag før jeg giftet meg, så det er nok 17-18 år siden. Årene flyr.
Merkedager er vonde, skap sies at akkurat besteforeldre døde tidlig og for manfe år sideb , så de er ikke noe jeg synes er sårt. Men pappa var jo bare 64 , det rr fortsatt sårt
 
Merkedager er vonde, skap sies at akkurat besteforeldre døde tidlig og for manfe år sideb , så de er ikke noe jeg synes er sårt. Men pappa var jo bare 64 , det rr fortsatt sårt
Ja, foreldre er en annen liga enn besteforeldre, for meg i alle fall. Mine foreldre lever begge og jeg kommer til å ta det tungt når den tid kommer. Mine er passert 70 nå.
 
Ja, foreldre er en annen liga enn besteforeldre, for meg i alle fall. Mine foreldre lever begge og jeg kommer til å ta det tungt når den tid kommer. Mine er passert 70 nå.
Samme her. Mamma fikk hjertestans hjemme for et par måneder siden, så kunne fort ha mistet henne da. Pappa reddet henne :Heartred
 
Samme her. Mamma fikk hjertestans hjemme for et par måneder siden, så kunne fort ha mistet henne da. Pappa reddet henne :Heartred
Vi hadde en runde hvor vi ikke var sikker på om mamma ville stå over for et par år siden, det var grusomt og pappa hadde det ikke lett de dagene, men det gikk bra denne gangen også.
 
Ja, foreldre er en annen liga enn besteforeldre, for meg i alle fall. Mine foreldre lever begge og jeg kommer til å ta det tungt når den tid kommer. Mine er passert 70 nå.
Ja det var fryktelig tungt, savner han fortsatt mye.
 
Ser ut til at jeg begynner å bli sjuk, føles hvertfall slik på kroppen. Blæ.
Må ikke bli syk nå! Passer dårlig!

I dag var det megatungt å stå opp ‍
 
Back
Topp