Desember 2022

Huff, vanskelig for mange.

Ikke at det er noe trøst. Men virkelig, det er grusomt å tenke på, så mange som har klart det før, som nå pushes over grensen. For alt er blitt så mye dyrere.
Denne måneden hitils har vart knall tøff og blir ikke lettere. Men jammen det gjør så vondt når man må tenkte på hvor lite mat man har fordi det ikke er nok penger.
Det er mange som sliter og jeg tror ikke der blir akurat bedre for mange men det er bare det at mange syns det er så tuft og si at de ikke har nok
 
Det er jo svært stor pågang på der hvor de deler ut matvarer også.

Vi har vært litt spart, lånerenten slår ikke hardt inn før på betaling i januar, vi byttet bank og fikk bedre betingelser, som demper effekten av tideligere renteoppgang. Strømmen her i midt (no3) har jo vært levelig, men nå siste par ukene har den hoppet opp på grusomt nivå.

Men ja, nå merkes det. Vi har heldigvis rommelig nok buffer til at det går, jeg fikk feilaktig 5500 for mye lønn i nov (dobbelt utbetalt utlegg til flytur mm) så jeg får tilsvarende mindre i desember. Det vet jeg jo. Og har jo sånnsett lånt pengene rentefritt en mnd, men det blir likevel lite inn på konto denne mnd.

Det merkes, ja. Men pinnekjøttet til jul kjøpte jeg i oktober (i form av et halvt lam), så det er i alle fall sikret. Jul blir det, men overtiden jeg jobber på nyåret kommet godt med
 
Alt øker i pris :nailbiting: jeg betalte 9400kr per mnd på lånet. Ikke gjort noe med avtalen (ikke endret antall år å betale ned osv) der, og nå betaler jeg 11.000 per mnd. Det merkes godt :nailbiting:
Ja, Alt øker i pris uten tvil. Vi får nok tidenes høyeste strømregning for oss denne mnd, så høye priser men samtidig mange minus.
 
Har ikke baket noen julekaker ennå da jeg er redd de forsvinner før jul og jeg må begynne handle in igjen og bake. Bake kan jeg gjør fordi jeg elsker at bake men det er værre når man skall handle in bakevarer som koster litt
 
Det er jo svært stor pågang på der hvor de deler ut matvarer også.

Vi har vært litt spart, lånerenten slår ikke hardt inn før på betaling i januar, vi byttet bank og fikk bedre betingelser, som demper effekten av tideligere renteoppgang. Strømmen her i midt (no3) har jo vært levelig, men nå siste par ukene har den hoppet opp på grusomt nivå.

Men ja, nå merkes det. Vi har heldigvis rommelig nok buffer til at det går, jeg fikk feilaktig 5500 for mye lønn i nov (dobbelt utbetalt utlegg til flytur mm) så jeg får tilsvarende mindre i desember. Det vet jeg jo. Og har jo sånnsett lånt pengene rentefritt en mnd, men det blir likevel lite inn på konto denne mnd.

Det merkes, ja. Men pinnekjøttet til jul kjøpte jeg i oktober (i form av et halvt lam), så det er i alle fall sikret. Jul blir det, men overtiden jeg jobber på nyåret kommet godt med
Ja her har de ikke nik mat å dele ut til alle som trenger det, for det er så stor pågang.
Vi driver å venter på svar på å bytte bank, regner med det går i orden og da vil renten bli mye lavere enn nå så akkurat det vil vi ikke merke så mye
 
Nei, skal jeg likegodt stå opp? Minstemor vekket meg for en halvtime siden, og sto selv opp for et kvarter siden. Jeg klarer ikke sovne. Men jeg har jo ikke lyst å stå opp, heller...
 
Ikke kommet sånn avskrekkende mye snø i natt, men mannen gikk ut for å måke likevel. Det må nok tas i kveld også, det meldes tett snødrev hele dagen
 
Men det er årets (vel, sesongens da, det var vel noe i januar/februar) første snø, og den daler fortsatt jevnt og trutt. Det må jo bety at vi dropper andre del av tennbrikett-lagingen, og heller går for å ake i dag. Never mind at denne planleggings.... ehh, prokastineringsdronningen, ikke reel sett har sett til at de store ungene har fått nye vinterbukser. At minstemor har dress har jeg passet på (men hun har jo ca alle størrelser å ta av i arbe-skuffen om så skulle være krise)

Men mellomste sin utebukse er kort i beina, det gikk greit når det bare var kaldt å gå til skolen, men med snø er det jo fort mer trøblete. Og den enste større størrelsen vi har i hus, ja det er eldste sin, og den er trolig kort til HAM. Men litt lang til henne, så vi burde sånnsett hatt en mellomstørrelse, jeg får lete litt i den nevnte skuffen. Vel, det får gå for i dag, for dersom jeg skal innom en butikk og forsøke å skaffe større busker på vei hjem så går tiden, og poenget er jo å komme tidlig nok hjem til å gi dem rask middag og så stikke ut og ake, før ei skal på turn og ei anna skal spise kveldsmat.

Og ja, om noen lurer, det må definitivt måkes i kveld også, dersom det har snødd like mye hjemme som på jobb. Her ser det jo ut som om bilen min har stått over natten, det er mye snø rundt den. Ikke utenkelig at jeg prøver meg på å måke når vi går ut, men heller ikke utenkelig at mannen likevel må ut sent i kveld. Og i morgen tidlig. Men så skal det slutte å snø i løpet av morgendagen og bli kaldt da, så da er det jo greit, når snøen er ferdig måket. Det er bare krvende når det kommer så mye så fort. Men enda mer krevende det som det etterfølges av regn, når et nå blir KALDT sp blir det jo bra
 
Da var jenta hos kjeveortoped. Skifte streng og lille farge fikk hun på strikk :)
Heldigvis så var den et sum på 920kr idag det lette litt for meg.
 
Nei, skal jeg likegodt stå opp? Minstemor vekket meg for en halvtime siden, og sto selv opp for et kvarter siden. Jeg klarer ikke sovne. Men jeg har jo ikke lyst å stå opp, heller...
her våkne jeg flere ganger i natt. Sikker på alt jeg tenker hvordan vi skall få til.
Så våkne jeg og hadde mannen i seng pluss begge 2 guttene :laughing002 litt trangt i sengen ja.
 
her våkne jeg flere ganger i natt. Sikker på alt jeg tenker hvordan vi skall få til.
Så våkne jeg og hadde mannen i seng pluss begge 2 guttene :laughing002 litt trangt i sengen ja.
Minstemor kommer inn til oss en gang mellom 23 og 6 hver natt. Ofte merker jeg ikke når hun kommer, hun bare er der når jeg våkner.

Men litt forkjøla og mye slim i halsen så våknet jeg av lydene hun laget i morges.
 
Får helt fnatt. Samboer er ute for å felle et gigantisk tre som står i heia bak oss. Det heller mot husene slik at han har brukt en haug av tau og stropper for å få det til å falle riktig vei (i tillegg til felleskår). Han skal på en måte jekke det ned. Sage litt, jekke litt, sage litt, jekke litt osv.
Var nettopp ute og kikket, fy for et tre :wacky: tenk hvis det likevel faller feil vei... Min samboer sier at det ikke er mulig med alt han har gjort for å sikre det, men...
 
Treet
 

Vedlegg

  • IMG_20221207_162933.jpg
    IMG_20221207_162933.jpg
    1,8 MB · Visninger: 10
  • IMG_20221207_112638.jpg
    IMG_20221207_112638.jpg
    5,2 MB · Visninger: 10
Får helt fnatt. Samboer er ute for å felle et gigantisk tre som står i heia bak oss. Det heller mot husene slik at han har brukt en haug av tau og stropper for å få det til å falle riktig vei (i tillegg til felleskår). Han skal på en måte jekke det ned. Sage litt, jekke litt, sage litt, jekke litt osv.
Var nettopp ute og kikket, fy for et tre :wacky: tenk hvis det likevel faller feil vei... Min samboer sier at det ikke er mulig med alt han har gjort for å sikre det, men...
Her tok mannen naboen sin tre da han ikke tørte :laughing002 En ung gutt da så hadde vel ikke erfaring med det. Men mannen som har gjort de flere ganger klarte det fint
 
Gikk og kikket rundt det der treet til Frelsesarmeen i dag, med sånne lapper på.. Jeg er litt ekstra emosjonell akkurat nå, men... "Mann - gavekort på Coop."
"Mor - gavekort på Kiwi"
Valgte meg tilslutt en lapp til "gutt 10 - klær 164". Når ungene  ønsker seg bare klær (var ikke noe spesifikke ønsker heller..bare klær.) , og foreldrene eller voksne generelt bare ønsker seg.. mat... :crybaby2
 
Da var det felt! Bare igjen å få kvistet, delt i kubber og kløyve det :hilarious:
 

Vedlegg

  • IMG_20221207_173352.jpg
    IMG_20221207_173352.jpg
    2 MB · Visninger: 5
Back
Topp