Dere som ikke ammer.

Må bare si at jeg personlig ikke har opplevd å få ødelagt kropp av amming. Heller ingen andre jeg kjenner. Tvert imot - man går lettere ned i vekt på en naturlig måte :) har man opplevd å få slappe bryst i ettertid har man nok bare vært uheldig.

Min kropp har blitt helt ødelagt av både graviditet, fødsel og amming. Men det gjør meg ingenting. Det er bare sånn det er, og så er det opp til meg om jeg vil fikse den igjen. :)
 
Min kropp har blitt helt ødelagt av både graviditet, fødsel og amming. Men det gjør meg ingenting. Det er bare sånn det er, og så er det opp til meg om jeg vil fikse den igjen. :)
Uff da, men bra du er avslappet i forhold til det :) husker jeg fikk mindre bryst etter eldste jenta men skyndte meg og fiksa det året etter. Nå mente de på sykehuset at dette var grunnen til at ammingen ble vanskelig denne gangen :-/ men syns jo jeg hadde like lite melk første gang og, før operasjonen.
 
Jeg ammet frøkna i 4 uker, dette var 4 uker hvor ungen ikke var interessert i å spise men heller ville sove. Etter 4 uker og 180 gram i vektoppgang ble jeg bedt av utdannet helsepersonell som kun jobber med småbarn om kutte amming og heller gå over på mme. Og jeg velger å heller stole på helsepersonellet rundt meg enn masse damer med sine meninger. Det er noe som tyder på at min melk ikke var et godt første valg til et lite barn som skal vokse og bli stor. Jeg hadde godt med melk, hu ble ofte lagt til men la seg bare til å sove uten å spise stort og slik var det fra dag 1. På barsel kom de inn hvert 2 minutt hver gang jeg ammet for å hjelpe meg med å legge henne til igjen. Og så måtte hun vekkes og prøve å holde henne våken lenge nok til at hun fikk i seg litt mat.

Med neste så satser jeg på at jeg kan amme, men kommer heller ikke da til å føle på det om jeg må over til mme. Men jeg håper jo jeg slipper å koke flasker å greier for det er kjedelig.

Men så er jeg heldigvis en som ikke lar meg knekke av en gjeng damer på et forum som skal fortelle meg, om jeg har jobbet hardt nok for å kunne gi mine barn det de mener er det beste.
 
Jeg ammet frøkna i 4 uker, dette var 4 uker hvor ungen ikke var interessert i å spise men heller ville sove. Etter 4 uker og 180 gram i vektoppgang ble jeg bedt av utdannet helsepersonell som kun jobber med småbarn om kutte amming og heller gå over på mme. Og jeg velger å heller stole på helsepersonellet rundt meg enn masse damer med sine meninger. Det er noe som tyder på at min melk ikke var et godt første valg til et lite barn som skal vokse og bli stor. Jeg hadde godt med melk, hu ble ofte lagt til men la seg bare til å sove uten å spise stort og slik var det fra dag 1. På barsel kom de inn hvert 2 minutt hver gang jeg ammet for å hjelpe meg med å legge henne til igjen. Og så måtte hun vekkes og prøve å holde henne våken lenge nok til at hun fikk i seg litt mat.

Med neste så satser jeg på at jeg kan amme, men kommer heller ikke da til å føle på det om jeg må over til mme. Men jeg håper jo jeg slipper å koke flasker å greier for det er kjedelig.

Men så er jeg heldigvis en som ikke lar meg knekke av en gjeng damer på et forum som skal fortelle meg, om jeg har jobbet hardt nok for å kunne gi mine barn det de mener er det beste.
Jeg fikk beskjed om å gi tillegg allerede på barsel... Så tror nok også nestemann blir Mme-barn.
 
Jeg ammet frøkna i 4 uker, dette var 4 uker hvor ungen ikke var interessert i å spise men heller ville sove. Etter 4 uker og 180 gram i vektoppgang ble jeg bedt av utdannet helsepersonell som kun jobber med småbarn om kutte amming og heller gå over på mme. Og jeg velger å heller stole på helsepersonellet rundt meg enn masse damer med sine meninger. Det er noe som tyder på at min melk ikke var et godt første valg til et lite barn som skal vokse og bli stor. Jeg hadde godt med melk, hu ble ofte lagt til men la seg bare til å sove uten å spise stort og slik var det fra dag 1. På barsel kom de inn hvert 2 minutt hver gang jeg ammet for å hjelpe meg med å legge henne til igjen. Og så måtte hun vekkes og prøve å holde henne våken lenge nok til at hun fikk i seg litt mat.

Med neste så satser jeg på at jeg kan amme, men kommer heller ikke da til å føle på det om jeg må over til mme. Men jeg håper jo jeg slipper å koke flasker å greier for det er kjedelig.

Men så er jeg heldigvis en som ikke lar meg knekke av en gjeng damer på et forum som skal fortelle meg, om jeg har jobbet hardt nok for å kunne gi mine barn det de mener er det beste.
Er lurest å stole på egne valg og egne intuisjoner. Sterkt av deg at du ikle blir på påvirket. Dessverre tror jeg det er MANGE der ute som regelrett sliter pga press fra samfunnet rundt. Jeg merket det veldig godt selv de første ukene.
Det er egentlig super trist.
 
Er lurest å stole på egne valg og egne intuisjoner. Sterkt av deg at du ikle blir på påvirket. Dessverre tror jeg det er MANGE der ute som regelrett sliter pga press fra samfunnet rundt. Jeg merket det veldig godt selv de første ukene.
Det er egentlig super trist.

Ja men det er et veldig ammepress der ute, og har selv fått slengt i trynet "men du var jo alene så da var det mye lettere å gi opp". Vel man kan sitte å dømme andre men man kan aldri være 100% sikker på at det grunnlaget man dømmer andre på stemmer så man bør være forsiktig tenker jeg :) syntes det er synd at flaskemammaer skal føle seg dømt av andre og spesielt siden dette er noe ingen rundt har noe med.
 
Jeg fikk beskjed om å gi tillegg allerede på barsel... Så tror nok også nestemann blir Mme-barn.

Ikke sant, jeg er forberedt på at jeg kan få samme beskjed denne gangen og, men håper av praktiske grunner å kunne amme lengst mulig og det er ikke fordi jeg liker å amme :p men vi har da barn som blir mette og fornøyde så ser ikke noe problem i at man skal ta i bruk mme når det er det beste for mor/barn :)
 
Ja men det er et veldig ammepress der ute, og har selv fått slengt i trynet "men du var jo alene så da var det mye lettere å gi opp". Vel man kan sitte å dømme andre men man kan aldri være 100% sikker på at det grunnlaget man dømmer andre på stemmer så man bør være forsiktig tenker jeg :) syntes det er synd at flaskemammaer skal føle seg dømt av andre og spesielt siden dette er noe ingen rundt har noe med.
Veldig enig. Har venninner som har gått over til mme av ulike grunner. Flere av de som så og si har gått
I kjelleren pga det! Snakk om å føle skam og føle seg uglesett på feks ammerom. Som om nybakte mødre trenger den i tillegg. :( Jeg tror mye av grunnen til at jwg presset meg så lenge som jeg gjorde var fordi jwg var alene. Ville ikle føle meg dømt pga det også. Jeg tror jeg var på vei til å bli deprimert. Og da mener jeg prisen er for høy.
 
Jeg fikk ikke til å amme eldstejenta mi, jeg fikk ikke hjelp, hverken på sykehuset eller via ammehjelp. Så å si at de som ikke får det til bare lyver, er dumt av deg å si. Jeg fikk det helt ærlig ikke til. Jentungen drakk blod tilslutt, fordi hun hadde helt feil sugeteknikk.

Nå ammer jeg nr to enda, hub er snart 7 mnd. Og ja, jeg kunne tenkt meg kroppen min tilbake, men ikke før hun ikke vil ha pupp mer. Sååå glad vi har fått det til nå!
 
Er lurest å stole på egne valg og egne intuisjoner. Sterkt av deg at du ikle blir på påvirket. Dessverre tror jeg det er MANGE der ute som regelrett sliter pga press fra samfunnet rundt. Jeg merket det veldig godt selv de første ukene.
Det er egentlig super trist.
Jeg har forsatt ikke sagt til oldemoren til barnet at hun får mme.
.. Hun bannlyser mme :-/ så vi gjemmer oss fra henne når hun får mat. Ellers får vi huden full av kjeft for hun ikke får det beste for barnet sin del..
 
Veldig enig. Har venninner som har gått over til mme av ulike grunner. Flere av de som så og si har gått
I kjelleren pga det! Snakk om å føle skam og føle seg uglesett på feks ammerom. Som om nybakte mødre trenger den i tillegg. :( Jeg tror mye av grunnen til at jwg presset meg så lenge som jeg gjorde var fordi jwg var alene. Ville ikle føle meg dømt pga det også. Jeg tror jeg var på vei til å bli deprimert. Og da mener jeg prisen er for høy.

Og da er det et alt for stort press på at man skal amme. Jeg skjønner ikke at folk har noe med om andre ammer eller ikke. Og det å spørre folk om man ammer er fryktelig upassende syntes jeg, det er ikke noe andre har noe med.
 
Jeg har forsatt ikke sagt til oldemoren til barnet at hun får mme.
.. Hun bannlyser mme :-/ så vi gjemmer oss fra henne når hun får mat....
Så utrolig rart og kjipt :( Her har min mamma på
60 ( hvor gml er oldemor?) vært veldig på
Mme :p når jeg slet så mye istarten..første 5 mnd + så var hun veldig på å gi mme. Da var jeg irritertøgs det da :p Var vanligere før at mor slutter å amme og begynte gi mme ( mye pga jobb tror jeg).
 
Og da er det et alt for stort press på at man skal amme. Jeg skjønner ikke at folk har noe med om andre ammer eller ikke. Og det å spørre folk om man ammer er fryktelig upassende syntes jeg, det er ikke noe andre har noe med.
Men hadde det ikle vært et tabu å ikke amme så hadde det kanskje ikke vært noe problem å snakke om det/bli spurt?
 
Så utrolig rart og kjipt :( Her har min mamma på
60 ( hvor gml er oldemor?) vært veldig på
Mme :p når jeg slet så mye istarten..første 5 mnd + så var hun veldig på å gi mme. Da var jeg irritertøgs det da :p Var vanligere før at mor slutter å amme og begynte gi mme ( mye pga jobb tror jeg).
Oldemoren(fars side) er 69.. Min mamma var også veldig for mme! Hun så hvor mye mer fornøyd barnet ble. I tillegg til meg.. herregud eg var langt nede I kjelleren for eg sleit sånn med å amme og de rundt meg som kjeftet og alt mulig...
 
Oldemoren(fars side) er 69.. Min mamma var også veldig for mme! Hun så hvor mye mer fornøyd barnet ble. I tillegg til meg.. herregud eg var langt nede I kjelleren for eg sleit sånn med å amme og de rundt meg som kjeftet og alt mulig...
Uff. Det er så trist når dwt blir sånn. Er liksom da man skal nyte den lille :( Men jwg har iallfall lært mye nå. Det har sikkert du lgså? Man må gjøre det som er best for seg og sitt barn. Og rett og slett stenge alt annet ute!
 
Men hadde det ikle vært et tabu å ikke amme så hadde det kanskje ikke vært noe problem å snakke om det/bli spurt?

Nei du har jo et poeng der, men samtidig så spør man jo ikke folk om hva slags mat de gir sine eldre barn. Hvorfor er det da noe man har noe med om barna får mm eller mme? Om folk kom og lurte på om ikke min datter fikk mat eller hva slags mat hun fikk så mener jeg at det heller ikke er noe andre har noe med.
 
Uff. Det er så trist når dwt blir sånn. Er liksom da man skal nyte den lille :( Men jwg har iallfall lært mye nå. Det har sikkert du lgså? Man må gjøre det som er best for seg og sitt barn. Og rett og slett stenge alt annet ute!
Ja! Det er hardt det med å stenge alt annet ute.. Som feks oldemoren heh.. Eg og barnet er ivertfall hekt fornøyde sånn som vi gir mat nå :D
 
Tuller du eller? Mye hjelp på sykehuset?? Her fikk jeg nesten ikke hjelp! Misforstå meg rett, jeg var utrolig fornøyd med opplevelsen på Ahus, MEN ikke når det kom til ammingen. Min jente var veldig liten, hun hadde dårlig sugeteknikk, og jeg har ganske store bryster med silikon. De var sprengte til tider, hun fikk ikke tak. Jeg følte jeg måtte gjøre alt selv uten hjelp. Ba jeg om hjelp så var det bare sånn at de viste meg litt, så gikk igjen. På et tidspunkt fikk jeg nesten brystbetennelse pga feil sugeteknikk. Jeg ga beskjed flere ganger til de som var der. Hun ene presterte søren meg i å si: bare bit tenna sammen og amm!!!! Det ga jeg beskjed om til de andre som jobbet der, de beklaget selvfølgelig det. De så jeg hadde starten på betennelse, så jeg fikk pumpe for å avlaste. Jeg ammet i seks uker etter fødsel, jeg prøvde og prøvde. Da ga jeg til slutt opp. Snuppelure var ikke fornøyd, og jeg var ikke fornøyd. Etter vi gikk over på MME ble alt MYE bedre og lettere! Jeg ville SÅ GJERNE amme, det er bare helt naturlig for meg at man gjør det, men slik ble det ikke. Å gi flaske tenkte jeg også var mye mer jobb/tungvindt, måtte ha med seg flasker og styr overalt, men nå går det fint. Syns det er utrolig teit å sammenligne sånt med om det ikke fantes MME? Merkelig ..
 
Jeg er så glad for at du skrev dette innlegget for jeg tenkte helt likt i graviditeten min!! Mange i min familie har ammet kort og har sagt at de ikke hadde mer eller nok melk, dette måtte jo egentlig stå på innsatsen?? :/ innsatsen min skulle det ikke stå på!!
Så kom barnet.. <3
Litt lite og svakt, melka kom på tredje døgnet.. Barselpleierne betrygget meg med at de få dråpene jeg fikk klemt ut holdt, de hadde dårlig kommunikasjon og fortalte ikke til neste vakt hvordan babyen var.. Etter noen dager var hun så slapp at det nesten ikke var mulig å vekke henne og en erfaren pleier fikk sjokk over at hun hadde vært så borte så lenge! Da var det ammestopp, pumpemaskinen ble rullet inn, pumpet og koppmatet en nesten sovende baby annenhver tine hele døgnet, så annenhver pumping og amming hele døgnet. Jeg fikk ikke holde mitt eget barn mellom mating da hun skulle bare få sove og hente krefter. Etterhvert ammet jeg og det var 8-11 ganger i døgnet- altså mye stimuli.. Så kom kolikken.. :( men jeg fortsatte til ungen så å vrengte seg vekk frs brystet og ble smal i ansiktet-følte meg som verdens verste mor da jeg var på helsestasjonen og så at ungen ikke hadde gått opp i helt på 2 uker og altså gått ned i seg selv. Da fikk jeg beskjed om at nå er det mme. Helsestasjonen hadde møte og spurte om det kunne være noe genetisk og jeg måtte innrømme at min mor ikke hadde melk lenge med noen av oss i tillegg til flere andre.. For å si det sånn, jeg har snudd fokus! Går det bra med amming er det supert, hvis ikke er det faktisk ungen som skal ernæres ikke mødrene som skal prestere ovenfor samfunnet. :) man kan si at amming er naturlig og det kan man si om fødsel også. Min datter hadde vært skadet eller død om vi ikke hadde vært på sykehus, barnedødeligheten og død i barsel var vanlig for 150 år siden-det er det ikke nå. Så jeg er takknemlig for at jeg lever i denne tiden vi lever i. Ved neste unge unge skal jeg ha med meg mme og flaske på sykehuset og følge magefølelsen. Jeg vil etterstrebe amming i de første 6-8 ukene da organene er mer sårbare da. Jeg tror litt hjelp i starten med mme ikke ville gjort barnet mitt dehydrert. Jeg kunne i mellomtiden fått stimuli fra pumpemaskinen.. Håper dette vil nyansere ulikhetene som finnes. Vi er forskjellige fra naturens side :)
 
Haha! Ditt valg, men ja, fremdeles en egoistisk handling. Tenkte litt mer ekstremt enn klokka sju, men ser at jeg sikkert skulle spesifisert klokkeslett.

Er annet eksempel Du møter aldri opp på fotballkamp fordi man ikke liker fotball. Spiller aldri spill eller set tv sammen med barna på en lørdagskveld fordi man synes det er kjedelig. Leker aldri med barna fordi man heller vil se tv. Det eksisterer mange egoistiske handlinger. Jeg gjør noen selv. Men noen er rent egoistiske og noen er ikke.og det må man kunne stå for mener jeg. Og hvor mange man gjør kommet an på hvilken type person du er. Er en grunn til at vi har barnevernet. Men ammet du ikke, så betyr det ikke at du er en dårlig mor. Men velger du aldri å prøve, så er det en egoistisk handling. Ja
Var enig med deg helt til poenget ditt mtp amming, husk at psykiske vansker som mødre kan få pga amming kan skade tilknytningsprosessen noe som kan henge med hele veien videre. Er du vært utsatt for overgrep eller har hatt spiseforstyrrelser kan amming oppleves som veldig ekkelt og kanskje traumatiserende for noen få! Og slikt er grunnen til at mange vil juge og si at de ikke fikk det til..
 
Back
Topp