Dere med litt store barn?7+

Og det å være høysensitiv er ingen diagnose, men et personlighetstrekk som faktisk er ganske vanlig :)

Jeg skulle også ønske at vi hadde hørt om høysensitivitet tidligere, da hadde vi forstått sønnen vår mye bedre.
Japp. Er vel 20-25 % av oss som er det. Det er en temmelig stor andel. Før var det kjent for å være sjenert bare. Heldigvis går det framover, spesielt når det kommer til barna. Jeg føler fremdeles at jeg blir sett litt rart på om jeg sier at jeg er høysensitiv.
 
Nå er guttene 10 og liker og sove lenge. Om de står opp så vekker de oss aldri. Men før ga jeg beskjed om at de ikke fikk stå opp før 8 altså våknet de så fikk de leke på romme til kl var 8 før de sto opp og såg på tv. Funket fint her
 
Jeg er enig med deg i at vi skal være forsiktige med å sette diagnoser over alt. Samtidig er det slik at høysensitive har større sjanse for å utvikle psykiske problemer, fordi vi opplever alt så mye sterkere. Tilrettelegging er alt som skal til, og å lære seg å snu det til noe positivt. For det er så absolutt noen fordeler med det hele også.
Når det er sagt så er det jo kanskje like sannsynlig at det ikke er noe spesielt. Kanskje han bare er slik, og vil lære seg å ikke vekke familien med tiden.
Men jeg skulle ønske at mine foreldre lurte litt på hvorfor jeg var som jeg var. Jeg tenker at om du ikke finner noe svar så har du i det minste vært åpen og nysgjerrig på hans atferd. Det er å bry seg.
Masse lykke til. Å stå opp kl 5.00 høres forferdelig ut! :)

Jeg ønsker både å forstå og bryr meg masse. For det gjør jeg, jeg er rimelig sensitiv selv og tar høyde for at barna mine kan være det også :) Vi har bare vært veldig forståelsesfulle i 5 år, og når man er sliten blir man sint når avtaler blir brutt.
Hadde jeg ikke forstått eller brydd meg hadde jeg jo aldri postet denne tråden for det første, ikke oppsøkt lege, googlet, snakket med hs, og lest masse om høysensitivitet osv :)
Men jeg er samtidig forsiktig å sette navn på alt, for viktig at man er som man er og ikke er slik pga det og det om du skjønner.
Fordelen er jo at vi aldri forsover oss :p hihi neida, men det som holder barnet våken er jo også det som er så fantastisk med gutten vår.
Men for både vår og hans del hadde det nok vært bra å få minst to timer søvn til. Vi har snakket masse om dette i dag, og når det var kveld nå så skulle ham prøve å holde senga litt lenger. Jeg tror barnet vil sovne om beina får bli under dyna i bare noen få minutter :) Vi får se hva som skjer!
 
Og det å være høysensitiv er ingen diagnose, men et personlighetstrekk som faktisk er ganske vanlig :)

Jeg skulle også ønske at vi hadde hørt om høysensitivitet tidligere, da hadde vi forstått sønnen vår mye bedre.

Det er det :) Tenkte ikke kun på dette, men masse annet også :)
 
Vet ikke hvor stort søvnproblemet er, det er det jo bare dere som foreldre som vet :) Men hvis det er et stort problem, så ville jeg bedt fastlegen om en henvisning til BUP. Der kan man få hjelp til søvn (tenker primært på ikke-medikamentelle tiltak). Her sliter vi med en på 1,5 år, og vi ønsker å vente med medisiner, så om vi ikke finner ut av dette snart, så får vi henvisning til BUP for å få hjelp med søvn!

Det går utover hele familien og barnet er trøtt og ukonsentrert.
Men jeg har selv tenkt bup om problemet fortsetter her, spesielt for hans egen del :)
 
Er jo bare å svare, bare vet at mindre barn er litt mer våkne så dette var kanskje mer normalt for en på 3 enn en på 8 :) hihi
Jeg vet ikke hvorfor vi blir vekt, tror egentlig han ikke vet det selv. Ren rutiner og som du sa rutiner er ekstremt vanskelig å snu.
Har sagt mange ganger bare gå å se TV, men det er ikke aktuelt på morgen og vi andre ikke står opp.
Vi får begynne å jobbe litt mer med den :)


Bare å svare :) Dette har pågått i lang tid, derfor er også mye prøvd flere år har vi hatt dette problemet. Vi har vært hos fastlege og helsestasjon, de finner ikke noe "fysisk" som skulle tilsi at barnet er våken og vi har prøvd ut de rådene de har kommet med :)
Men jeg er helt enig med deg, det bør gå å forvente at en på 8 ikke står opp midt på natten :)
Jeg føler meg ganske streng nå, men jeg forventer at min snart femåring klarer å la være og vekke oss andre hvis hun våkner tidlig :p

jeg var en morgenfugl selv, men fikk streng beskjed om å holde meg i stuen frem til de andre stod opp. Kan gutten din klokken? Er ipad mer lukrativt å sitte med enn tv? Det blir jo veldig vanskelig hvis han ikke lar seg friste av noe annet enn sosialt samvær.
 
Hva med at du står opp med han å tar med deg dyna og sover videre på sofaen? Så får du deg hvertfall litt søvn
 
Jeg føler meg ganske streng nå, men jeg forventer at min snart femåring klarer å la være og vekke oss andre hvis hun våkner tidlig :p

jeg var en morgenfugl selv, men fikk streng beskjed om å holde meg i stuen frem til de andre stod opp. Kan gutten din klokken? Er ipad mer lukrativt å sitte med enn tv? Det blir jo veldig vanskelig hvis han ikke lar seg friste av noe annet enn sosialt samvær.

Kan klokka! :)
Men vil ha med oss alle, om vi ber han se TV kommer han hvert tiende minutt for å høre om når vi har tenkt til å stå opp :)
Synes ikke du er streng jeg, forventer det jeg også :p
 
Kan klokka! :)
Men vil ha med oss alle, om vi ber han se TV kommer han hvert tiende minutt for å høre om når vi har tenkt til å stå opp :)
Synes ikke du er streng jeg, forventer det jeg også :p
Jeg tror jeg hadde svart "jo mer du maser, jo lengre tid tar det". Men så fungerer sånne beskjeder godt her. Foreløpig. :p

Uff.. Håper dere får en løsning på det. Er jo drepen å stå opp så tidlig..
 
Man får ikke sove når tre barn er oppe. :p De andre blir vekket av at han flyr inn til oss og bråker en god del :)

Uff, må si jeg er imponert over at du klarer å overleve med så minimalt av søvn, og ikke klikker i vinkel.. Jeg hadde blitt fly forbanna å leid gutten inn på rommet sitt med streng beskjed om å finne på noe å gjøre til kl ble 07 i hvertfall.. Å dratt dyna laaaangt over hue :(
 
Jeg tror jeg hadde svart "jo mer du maser, jo lengre tid tar det". Men så fungerer sånne beskjeder godt her. Foreløpig. :p

Uff.. Håper dere får en løsning på det. Er jo drepen å stå opp så tidlig..

Fungerer den der for dere? Her er det som å be om mer mas:D haha
Mine barn er mye mer sta og egne enn meg, så jeg står i mot må innrømme at jeg taper iblant :eek: hihi
Jeg drømmer om en morgen som varer litt lenger enn da hanen starter å gale :p
Men så blir de vel gamle å da drømmer jeg vel om å få denne tiden tilbake :)
 
Uff, må si jeg er imponert over at du klarer å overleve med så minimalt av søvn, og ikke klikker i vinkel.. Jeg hadde blitt fly forbanna å leid gutten inn på rommet sitt med streng beskjed om å finne på noe å gjøre til kl ble 07 i hvertfall.. Å dratt dyna laaaangt over hue :(

Jeg kan få noen utbrudd av sinne, det gjorde jeg i dag ;) hihi
Jeg får nok se om vi kan finne en løsning for oss alle, for vi må få ordnet søvnen vår. Holder liksom med minstemann som holder på hele natten :p
Merket det ble mye tøffere etter jeg begynte å jobbe nå, for da må jeg være uthvilt. Var litt lettere i permisjonen :)
 
Min jentunge er 6 år og hun sier ifra at hun er oppe også går hun og sette seg å ser på barnetv. Hun er ganske rolige og aksepterer at spesielt eg må få sove litt mer henne men hun står jo ikke opp så tidlig, hun står opp kl 8 som regel.
 
Fungerer den der for dere? Her er det som å be om mer mas:D haha
Mine barn er mye mer sta og egne enn meg, så jeg står i mot må innrømme at jeg taper iblant :eek: hihi
Jeg drømmer om en morgen som varer litt lenger enn da hanen starter å gale :p
Men så blir de vel gamle å da drømmer jeg vel om å få denne tiden tilbake :)
Hun er fem, så har ikke knekt den koden enda. :p Også er hun alt for glad i tv til å velge oss fremfor den :p

Når de er tenåringer blir man nok heller irritert på at de aldr står opp. Jeg sov aldri lenger enn til 9. Som din sønn var jeg en morgenfugl. Men 9 er bedre enn 5 da. På alle måter :p
 
TV på rommet er ikke aktuelt, da tror jeg han slutter å sove helt :p hihi

Det trodde vi også men vi har vært strenge på det... Har tatt den ut flere ganger fordi reglene ikke har blott fulgt opp, feks at hun har sett for lenge på kvelden, ikke ryddet rommet osv... Så nå går det veldig greit :)
 
Kan gjerne se TV etter 6, klokken 5 er natten. Aldri nektet barnet det, har oppfordret til det. Uten at det har gitt noen resultater av den grunn :p
Ja, nei, da vet ikke jeg:p Men forstår frustrasjonen da. Men samtidig går det jo ikke an å tvinge noen til å sove. Være på rommet gjerne, men søvn kan man desverre ikke tvinge frem.
 
Jeg har en sønn på 8 år og han våkner alltid tidlig, og det er jo helt super i ukedagene! Når det er helg får han lov til å se på TV når han står opp, og så kan vi sove litt lengre :-D Det var litt tungt før vi fant på den avtalen, men han er veldig glad for å få lov til å se på TV mens vi sover ut (han sitter oppe alene ca. 1 time). Når vi står opp er det frokost og da skal TV være av.
 
Jeg har en på 6, som kan finne på å komme inn til oss kl 06. Som regel er det da lille frøkna våkner også, så da er det greit. Men ikke før! Da får han være på rommet sitt hvis han er våken. Har måttet fuøgt han tilbake på rommet, potte sur noen gangr...

Før vi fikk minste fikk han ikke lov før kl 07. Han kunne få ligge sammen med oss men da måtte han ligge stille sånn at han ikke vekte oss
 
Litt omvendt problemstilling her. Hun elsker å sove lenge og liker å være lenge oppe. Hun er snart 8! Hun kan sove til alt fra 9-11 når hun har fri, men det blir lite alenetid på kvelden.
 
Back
Topp