Dere med litt store barn?7+

Selvsagt er søvn viktig men er stor forskjell på hvor mye søvn de forskjellige bsrna trenger også å da tvinge noen til å ligge i sebga i flere timer synes jeg er ugreit.
men om man merker barnet trenger mer søvn blir det annerledes. Hva med belønningsskjema?

Fungerer ikke på han dessverre, aldri gjort. Derimot med den i mellom fungerer belønningsskjema veldig bra :)
Barnet trenger helt klart mer søvn, barnet er helt ødelagt av søvnmangel etter 16 på ettermiddagen og er da sur og grinete. Så er barnet overtrøtt når det er kveld og klarer da å drøye og tulle i flere timer etter sengetid. (Får ikke lov til det heller)
Dette er et barn som er veldig veloppdragen i følge andre :p, hører på meg og følger de fleste regler vi har. Bortsett fra sengerutinene de blir ikke fulgt uansett hva. Så her gjør jeg noe feil :)
 
Da må fokuset være grubleriene og tankene. Jeg tror at om han får roet ned hodet så vil morgenen bli lettere. Han kan kanskje få sove lenger, og det gjør da også det.
Det er fryktelig ubehagelig med et hode som går for fullt hele tiden. Om han er mye stresset så har det flere negative konsekvenser, i tillegg til søvnproblemer.

Jeg er en grubler selv jeg, så vet alt om det dessverre:)
Barnet er ikke stresset, men lurer på alt mellom himmel og jord. Hvorfor er det sann, hva er det vi ser, hvorfor er gresset grønt. Det er en slik type grubling og jeg klarer nok ikke å få han til å slutte med dette. Det er en del av personligheten hans, som det er en del av min:p Han elsker å lære og få vite ting, men må lære seg til at nå må vi tenke på det siden. Vi kjøper faktabøker, grubler sammen, melder han på en slags skole i ferier og føler vi gir han alt vi kan av svar på alt man lurer på. Men han må selv lære seg til at nå er det tid for å spørre om dette siden, jeg legger det vekk til etterpå.
Jeg har lært han triks om hvordan han kan gjøre det.
Som å tenke på noe fint vi kanskje har gjort, eller skal. Drømme seg litt bort i planer, lese ett Donald blad noe som hjernen vår ikke trenger å jobbe med da om du skjønner :D
Det som er flott med han er jo også en hindring for god søvn hos oss alle :)
 
Fungere han greit ellers da? På skole, sosialt å slik? Han kan jo vær ekstremt A menneske ja, men trenger jo fortsatt sitt antall med timer søvn på natta.

Har litt dårlig konsentrasjon og blir veldig utålmodig og sur på ettermiddag. Fungere bra sosialt, men orker sjeldent å gå ut etter 16-17 tiden, da er hode sliten :)
Ja A mennesker har jeg hørt trenger egentlig mye søvn, mer enn B mennesker har jeg hørt. Hva som er sant vet jeg ikke. Jeg er B+++ :p hihi
 
De eldste står opp selv mellom 6-7, som oftest 7 for de får ikke bruke iPad på morningen i helgene om de står opp før. De vekker oss kun om det skjer noe, eller det er noe utenom det vanlige. Så her finner de seg frokost, også ser de barne TV.
 
Har litt dårlig konsentrasjon og blir veldig utålmodig og sur på ettermiddag. Fungere bra sosialt, men orker sjeldent å gå ut etter 16-17 tiden, da er hode sliten :)
Ja A mennesker har jeg hørt trenger egentlig mye søvn, mer enn B mennesker har jeg hørt. Hva som er sant vet jeg ikke. Jeg er B+++ :p hihi
Da kan jo det kanskje være han trenger litt mere søvn? Mine er litt av og på i perioder når det kommer til søvnkvalitet. Så kan jo også hende at gutten din er inne i en slik periode? Men du kunne jo kanskje snakka med hs på skolen å hørt om de har tips å komme med.
 
Da kan jo det kanskje være han trenger litt mere søvn? Mine er litt av og på i perioder når det kommer til søvnkvalitet. Så kan jo også hende at gutten din er inne i en slik periode? Men du kunne jo kanskje snakka med hs på skolen å hørt om de har tips å komme med.

Har vært i så lang tid så kan ikke bare være en periode heller lenger. Da er denne perioden ekstremt lang :p hihi
Hs henviste oss til legen vår, og vi prøvde masse med råd fra han, men til ingen nytte. Neste var medisinering. Det vil jeg ikke, håper vi kan finne en løsning før det blir aktuelt :)
 
Jeg er en grubler selv jeg, så vet alt om det dessverre:)
Barnet er ikke stresset, men lurer på alt mellom himmel og jord. Hvorfor er det sann, hva er det vi ser, hvorfor er gresset grønt. Det er en slik type grubling og jeg klarer nok ikke å få han til å slutte med dette. Det er en del av personligheten hans, som det er en del av min:p Han elsker å lære og få vite ting, men må lære seg til at nå må vi tenke på det siden. Vi kjøper faktabøker, grubler sammen, melder han på en slags skole i ferier og føler vi gir han alt vi kan av svar på alt man lurer på. Men han må selv lære seg til at nå er det tid for å spørre om dette siden, jeg legger det vekk til etterpå.
Jeg har lært han triks om hvordan han kan gjøre det.
Som å tenke på noe fint vi kanskje har gjort, eller skal. Drømme seg litt bort i planer, lese ett Donald blad noe som hjernen vår ikke trenger å jobbe med da om du skjønner :D
Det som er flott med han er jo også en hindring for god søvn hos oss alle :)

Men det er tydeligvis ikke nok, han trenger mer hjelp til å koble av. Jeg har problemer med å gjøre det alene, så jeg skjønner godt at han på 8 ikke får det til heller. Han har kanskje ikke søvnproblemer, men han har et problem der manglende søvn er et symptom. Og mye av det som læres må oppfriskes. Hva med meditasjon, beroligende musikk, lavendelolje osv.
Men jeg synes det høres ut som han trenger litt mer hjelp. Kanskje bare litt mer av noe før det løsner.
 
Her er eldste 7. Som baby/småbarn våknet han i 5 tiden. Jeg holdt på å bli sprø. Men det gikk seg til. Mellomste prøvde seg og på den tiden men vi gav ingen oppmerksomhet og etter noen mnd lærte hun å sove til 7/8. Med babyen gjør vi nå det samme.

De store kan av og til vekke hverandre rundt kl 6/7 men oftest rundt 7 i helgene.. Største ordner mat til seg og lillesøster så lenge vi har sjokopålegg og oppskjært brød. De kommer inn til oss i 8 tiden. På hverdager må de vekkes halv 8 :p

Men det har vært mange runder der de har kommet inn til oss om morgenene der vi har blitt sinte. Vi er ikke noe a mennesker her i hus :p heldigvis har de tatt denne lærdommen og kommer sjelden inn før 8 tiden.
 
Gutta i huset har vært slik siden de ble født nesten!!
Prøvd det meste. Nå legger vi heller til rette litt forskjellig på morgenen med mat, TV, leker og lignende og på den måten prøver å drøye at vi ikke vekkes før i sju åtte tiden i stedet for fem. Utenom det har vi vel bare akseptert at slik er det.
For oss blir det nok mest spennende å se hvordan ting går de periodene de våkner om natten etter den lille er kommet.

Tror desverre det ikke er så mye man kan gjøre med det :( finner du en løsning så kom gjerne med den!!
 
Vi har hatt det på akkurat samme måte med min eldste!! Åh, jeg kunne bli så sint når han hver eneste morgen hoppet inn på soverommet vårt i 5-tiden og vekket både oss og lillebror!! Samme hvor mange avtaler vi gjorde, var dette glemt morgenen etter!
Vi fant aldri noen vidunderkur, dessverre...det gikk vel over gradvis av seg selv. Nå er han snart 13, og problemet er heller blitt å få han opp om morgenen :)

Jeg har tenkt mye som deg, og økt forskjellige forventninger etter alder...og det er jo vanlig. Min gutt sliter veldig med andres forventninger til han. Selv om de er lave ( i mine øyne). Prøver nå mer å tilpasse forventningene etter det jeg vet han får til.
Min gutt er høysensitiv, har du tenkt på om din kan være det? Mener du har beskrevet han tidligere også, og jeg har tenkt at han minner meg om min sønn... :)
 
Men det er tydeligvis ikke nok, han trenger mer hjelp til å koble av. Jeg har problemer med å gjøre det alene, så jeg skjønner godt at han på 8 ikke får det til heller. Han har kanskje ikke søvnproblemer, men han har et problem der manglende søvn er et symptom. Og mye av det som læres må oppfriskes. Hva med meditasjon, beroligende musikk, lavendelolje osv.
Men jeg synes det høres ut som han trenger litt mer hjelp. Kanskje bare litt mer av noe før det løsner.

Musikk fungerer ikke som avslapping for han dessverre. Rolig eller musikk med fart blir det dans, elsker musikk da :) Og jeg er nok ikke typen til meditasjon eller typen til å lære det bort, tror ikke roen i rompa er lenge nok til det heller hverken for han eller meg :) Men et godt forslag da for hos noen kan jo dette fungere :)
Det å få tankene ut må man lære selv, jeg kan gi han ro og triks til hvordan det gjøres, men man må ville det selv også :) Viljen er ikke der, interessen er heller ikke der, ønske om å sove er heller ikke der. Og det er nok også her problemet ligger, har barnet våknet så kan man jo gå glipp av noe om man sovner igjen og da slår man på lyset og setter seg opp. Selv om barnet er så trøtt at barnet nesten svimer av. Nysgjerrigheten tar litt overhånd, og jeg klarer ikke å styre hode hans, heldigvis vil jeg si viktig at man kan styre det selv. Vi har nå i dag hatt en lang prat om hva lite søvn gjør med deg, hvorfor vi trenger søvn og hvorfor man skal vise hensyn om morgen. (Har hatt den før også, viktig å ikke gi opp:p )
Vet nå konsekvensen av å fortsette med dette og vi får se om det blir noe bedring i løpet av uken. Blir det ikke det tror jeg at jeg tar en telefon til bup :)
 
Gutta i huset har vært slik siden de ble født nesten!!
Prøvd det meste. Nå legger vi heller til rette litt forskjellig på morgenen med mat, TV, leker og lignende og på den måten prøver å drøye at vi ikke vekkes før i sju åtte tiden i stedet for fem. Utenom det har vi vel bare akseptert at slik er det.
For oss blir det nok mest spennende å se hvordan ting går de periodene de våkner om natten etter den lille er kommet.

Tror desverre det ikke er så mye man kan gjøre med det :( finner du en løsning så kom gjerne med den!!

Skal si ifra :) Har mine tvil da:p hihi
 
Han får ikke lov til å stå opp før et visst klokkeslett. Det er 6. Hvis ikke vi har stått opp da har han fått beskjed om å ikke vekke oss og å være stille. Han er helt fornøyd med det:) Han ble vant til det fra han var 4. Han elsker å se på tv alene, satte frem mat og drikke nederst i kjøleskapet.
 
Vi har hatt det på akkurat samme måte med min eldste!! Åh, jeg kunne bli så sint når han hver eneste morgen hoppet inn på soverommet vårt i 5-tiden og vekket både oss og lillebror!! Samme hvor mange avtaler vi gjorde, var dette glemt morgenen etter!
Vi fant aldri noen vidunderkur, dessverre...det gikk vel over gradvis av seg selv. Nå er han snart 13, og problemet er heller blitt å få han opp om morgenen :)

Jeg har tenkt mye som deg, og økt forskjellige forventninger etter alder...og det er jo vanlig. Min gutt sliter veldig med andres forventninger til han. Selv om de er lave ( i mine øyne). Prøver nå mer å tilpasse forventningene etter det jeg vet han får til.
Min gutt er høysensitiv, har du tenkt på om din kan være det? Mener du har beskrevet han tidligere også, og jeg har tenkt at han minner meg om min sønn... :)

Jeg har lest litt om dette, for det er noe som passer til hans personlighet ja. Men synes det er vanskelig å si at han er dette, da jeg er jo ingen fagperson :) Men har det i tankene mine i hele tiden at han kan være dette, lest en del om dette.
Jeg synes mine forventninger til han er lavere enn hva andre forventer av sine jevngamle barn. Men jeg føler jeg må forvente mer av han enn mellomste vår som er 3 år gammel samtidig. Ikke lett dette med barna for de er jo så forskjellige og må behandles deretter.
Godt å høre det har snudd hos dere da, da er det håp og det er ikke så mange år igjen :p hihi
 
Han får ikke lov til å stå opp før et visst klokkeslett. Det er 6. Hvis ikke vi har stått opp da har han fått beskjed om å ikke vekke oss og å være stille. Han er helt fornøyd med det:)

Må jo være deilig å ha litt tid for seg selv på morgen også, så vet mange barn trives med å stå opp litt før alle andre i familien:) Vi får trene på det her også, legge enda mer til rette :)
 
Min er bare 6 år da, men han hadde en periode da han var 2-4 år der han våknet før fuglene feis.
Sa til han at det var natt enda, og at han måtte ligge sammen med oss i senga. Endte med at han sovnet igjen og vi sto opp ca kl 09.00 Nå er han glad i å sove og i helgene sover han gjerne til 08.00 eller 10.00. Mye bedre enn å stå opp kl 05.00 som han gjorde før :)
 
Jeg har ikke lest hele tråden her fra a-å, så mulig dette er et skudd i blinde: hva med å legge seg sammen med han i hans seng når han står opp kl 5? Selv om han er stor, så kanskje han har vanskelig for å finne roen alene?! Skal selvfølgelig ikke tvinge barn til å sove, men hvis du oppfatter at han trenger mer søvn er det kanskje verdt et forsøk
 
Jeg har ikke lest hele tråden her fra a-å, så mulig dette er et skudd i blinde: hva med å legge seg sammen med han i hans seng når han står opp kl 5? Selv om han er stor, så kanskje han har vanskelig for å finne roen alene?! Skal selvfølgelig ikke tvinge barn til å sove, men hvis du oppfatter at han trenger mer søvn er det kanskje verdt et forsøk

Han har aldri likt å sove med oss dessverre. Han er den eneste vi ikke har samsovet med da vi bare forstyrrer og får ikke roet ned. Selv når barnet er skikkelig syk får ham ikke sovet om vi ligger ved siden av eller i samme rom.
Dette hadde jo løst masse problemer om det gikk, for han kan gjerne sove i min seng da jeg sover masse alene.
Tusen takk for ett tips, for veldig mange barn har behov for nærhet og en voksen ved siden av seg :)
 
Han har aldri likt å sove med oss dessverre. Han er den eneste vi ikke har samsovet med da vi bare forstyrrer og får ikke roet ned. Selv når barnet er skikkelig syk får ham ikke sovet om vi ligger ved siden av eller i samme rom.
Dette hadde jo løst masse problemer om det gikk, for han kan gjerne sove i min seng da jeg sover masse alene.
Tusen takk for ett tips, for veldig mange barn har behov for nærhet og en voksen ved siden av seg :)
Noe helt annet:
Kan du gå inn på utstyrsforumet og svare på seter til store 1-åringer? Jeg tipset om britax maxway, har ikke dere hatt det?
 
Back
Topp