Dere med litt store barn?7+

Har ein 3 åring som vekker hele huset i 6 hal 7 tiden. Da vekker ho og 7 åringen. Men vis det kun er ho på 7 som er hjemme og vokner tilig så sender er ho i stua. Ho kan sette på tv og finne seg enkel mat selv så sover vi litt lenger. Gleder meg til 3 åringen klarer det og :p for ho sover aldri lenger en Max kl 7. Det er greit i uka men nå 15 dager før termin så kan eg godt få sove frempå når alle skal ha påske fri :p så mannen sto opp i dag :D men må da uke dagene alene :p
 
Problemet er vel kanskje at dere har prøvd for mye, slik at dere ikke har holdt ut lenge nok med en metode?

Å si at barnet er stort nå og at dere har en baby som ikke sover på natt hjelper lite, når resultatet er som det er... Kanskje problemet ligger der også? Han ser skjønner at dere er oppe med babyen, men han får bare kjeft om han våkner?

Men nøkkelen er nok uansett å være konsekvent, men samtidig ikke gå for raskt frem.

Han er åtte, problemet begynte lenge før han ble storebror og vi har holdt på ting lenge. Mye man rekker på 5 år altså, selv om det kan virke som mye nå. Kaninklokken hadde vi i ett år før vi ga opp, det er lenge det. Sitte på rommet gjorde vi i flere måneder, nå fjerner vi iPad og TV. Fungerer fint i ett par dager så er vi tilbake i gammelt mønster.
Barnet får ikke bare kjeft hver dag etter babyen kom, det er som å be om sjalusi, men ja jeg blir sint noen ganger og andre ganger bare får ha fint beskjed om å gå tilbake og hvilket klokkeslett jeg kommer til å stå opp.
Jeg orker ikke å kjefte hver dag, vil ikke ha en slik start på dagen. Men dager jeg er ekstra sliten, klart lunta er kortere.
 
Har ein 3 åring som vekker hele huset i 6 hal 7 tiden. Da vekker ho og 7 åringen. Men vis det kun er ho på 7 som er hjemme og vokner tilig så sender er ho i stua. Ho kan sette på tv og finne seg enkel mat selv så sover vi litt lenger. Gleder meg til 3 åringen klarer det og :p for ho sover aldri lenger en Max kl 7. Det er greit i uka men nå 15 dager før termin så kan eg godt få sove frempå når alle skal ha påske fri :p så mannen sto opp i dag :D men må da uke dagene alene :p

Veldig tungt rett før termin, skjønner deg godt :) Jeg gleder meg også til at de kan stå opp her selv :p hihi
 
Jeg tror jeg ville tatt kontakt med en profesjonell, jeg. Det virker som om dette er et stort problem for alle i huset, så ring noen som virkelig vet hva de snakker om. Jeg kjenner ikke til navn, annet en Karin Naphaug (sove-karin), men google litt, for jeg vet de finnes. :)

Det eneste rådet jeg har er å ta utgangspunkt i det som er. Jeg skjønner at dere er frustrerte, og at dere syns dere burde kunne forvente mer av han, men det er jo tydelig at det ikke fungerer. Begynn på nytt. Hva med å ikke gi han noe som helst oppmerksomhet på dette? Stå opp med han kl fem og lat som ingenting (men ikke la han få ipad o.l.) i en periode, ikke noe kjefting eller konsekvenser, men ikke noe "belønning" heller. Se om det funker? F.eks. tre uker. Dere får jo uansett ikke sove, så det er jo ingenting å tape på det.

Nei søvnen er tapt :p
Vi får sette oss ned vi tre etter de små er lagt å snakke litt sammen om hvordan vi kan løse dette. For nå er jeg lei, føler jeg har hatt lang tålmodighet ang dette også. Men blir bra ett par dager, så tilbake i gammelt mønster. Men det er fint å lese at andre barn på samme alder klarer å ligge lenger og ikke minst klarer å stå opp alene. Da vet jeg at det bør min også klare så da får vi begynne å jobbe den veien med han. Kanskje høre med en som er ekspert på søvn ja :)
 
Min står opp fra 7.30 til 10

Vi har aldri hatt noen regler på når han kan stå opo av den grunn at jeg sliter med søvn og hadde noen tvunget meg til å ligge i senga i flere timer etter jeg vpknet sp hadde jeg vært sur. Ikke svar til hi men så noen nektet barna å stå opp før ett visst klokkeslett

Kan en av dere voksne stå opp med barnet?
 
Min står opp fra 7.30 til 10

Vi har aldri hatt noen regler på når han kan stå opo av den grunn at jeg sliter med søvn og hadde noen tvunget meg til å ligge i senga i flere timer etter jeg vpknet sp hadde jeg vært sur. Ikke svar til hi men så noen nektet barna å stå opp før ett visst klokkeslett

Kan en av dere voksne stå opp med barnet?

Vi er sjeldent to på morgen, er som regel en av oss hjemme :)
Dette går utover barnet fordi barnet sover for lite. For barnet sitt del kunne barnet vært oppe til langt på natt og stå opp midt på natten som han faktisk gjør, det er jo min jobb å lære barnet at på natt sover man. (En jobb jeg har mislykkes totalt med:( )Jeg har selv brukt sovemedisiner det fordi jeg ikke hadde rytme på døgnet mitt, rutiner og søvn er utrolig viktig for å være uthvilt på dagen og ikke utvikle sykdommer. Søvn er alfa omega for at vi mennesker skal lære, være friske, glade, og orke å leve :)
 
Høres jo ut som hjernen går for fullt her, vanskelig å sove da. Og lett å glemme de tingene man har blitt enige om. Det er jo helt klart et problem.
Spørsmålet er hvorfor han må inn til dere og vekke dere, hvorfor han glemmer det ham har lovet. Hvorfor han ikke finner roen når han våkner. Jeg synes det høres ut som han ikke selv får til å kontrollere sine impulser så godt. Hvordan er han ellers?
 
Her er jo eldste snart 7, så svarer ;-)

Han stod tidlig opp som 3-åring, og det varte ett år/halvannet. Da måtte vi opp med ham. Sånn rundt 06.

Etter at han ble 4.5-5 år har han stått opp selv, gått på stua og sett på tv/ipad. Lister seg inn og hvisker når han spør om å få stå opp.

Varierer veldig på når han står opp nå, men nå er det aldri før kl 06. Som regel mellom 6.30 og 7.30. I ukedager må vi opp senest 07, da må jeg vekke han kl 7 :p

I helgene kan han fint være oppe over en time alene, han kommer aldri inn og spør eller vekker.

Lillesøster på 3.5 har aldri (kanskje en gang eller to) våknet før han. Hun sover som regel lengre. I går sov hun til 8.30.

Jeg tror kanskje søvneksperter er neste skritt hos dere nå
 
Min 7 åring står opp rundt 05. Han står opp selv, men er så høylytt når han ser på nettbrettet at han vekker oss likevel. Vi tok bort brettet i en uke, og siden har det vært stille.
 
Jeg hadde blitt skrullete viss noen hadde vekket meg klokka 5 flere ganger! Det er jo natt da:p her er barna våre 5 1/2 år. Så littegrann mindre enn din gutt. Men de står opp selv å finner mat og setter på netflix å sitter litt i ro før de vekker oss. Viss de kommer tidlig sier jeg at jeg skal stå opp snart (halvtime elns) og da går de ned igjen. Om det er lettere for mine å trives uten mamma å pappa fordi de er 2? Kan muligens vær, men gutten dim burde vel kunne klare seg selv litt uten å vekke dere voksne? Har han alltid våknet tidlig?
 
Høres jo ut som hjernen går for fullt her, vanskelig å sove da. Og lett å glemme de tingene man har blitt enige om. Det er jo helt klart et problem.
Spørsmålet er hvorfor han må inn til dere og vekke dere, hvorfor han glemmer det ham har lovet. Hvorfor han ikke finner roen når han våkner. Jeg synes det høres ut som han ikke selv får til å kontrollere sine impulser så godt. Hvordan er han ellers?

Ellers er han en rolig stille gutt, som er veldig hensynsfull, tenker på andre, gjør det bra på skolen.
Eneste kan slite litt med konsentrasjonen sin, men er jo åtte og ikke 14 så det er å forvente.
Synes han klarer å styre impulsene sine bra på dagen.
Ja hode går på full gir hele tiden, grubler masse og lurer på alt mellom himmel og jord. Og når man da er alene så blir nok grubleriene enda mer gjeldene, så da vekker han alle isteden :) Hadde han bare listet seg i stuen for å se på TV eller noe så greit nok, men hensyn til han selv så er jo søvn veldig viktig også når man er i utvikling :)
 
Her er jo eldste snart 7, så svarer ;-)

Han stod tidlig opp som 3-åring, og det varte ett år/halvannet. Da måtte vi opp med ham. Sånn rundt 06.

Etter at han ble 4.5-5 år har han stått opp selv, gått på stua og sett på tv/ipad. Lister seg inn og hvisker når han spør om å få stå opp.

Varierer veldig på når han står opp nå, men nå er det aldri før kl 06. Som regel mellom 6.30 og 7.30. I ukedager må vi opp senest 07, da må jeg vekke han kl 7 :p

I helgene kan han fint være oppe over en time alene, han kommer aldri inn og spør eller vekker.

Lillesøster på 3.5 har aldri (kanskje en gang eller to) våknet før han. Hun sover som regel lengre. I går sov hun til 8.30.

Jeg tror kanskje søvneksperter er neste skritt hos dere nå

Hun Snuppa de er jo en syvsover, hun kan godt lære mine :p hihi
Hadde han stått stille opp klokken 06 skulle jeg ikke ha klaget altså, men når alle i huset blir vekket 05 så blir jeg litt gal :eek: Er desperat etter søvn snart :D hihi

Ja, nå har vi jo utelukket om det kan være noe "fysisk" og legen finner ingenting "galt" med barnet så vi får kanskje få annen type hjelp snart ja.
 
Min 7 åring står opp rundt 05. Han står opp selv, men er så høylytt når han ser på nettbrettet at han vekker oss likevel. Vi tok bort brettet i en uke, og siden har det vært stille.

Så det hjalp? Tror iPaden blir borte i lang tid nå. Blir nok også ekstremt hardt at den i mellom får spille på iPaden :eek: Så fint det ble bedre hos dere :)
 
Hun Snuppa de er jo en syvsover, hun kan godt lære mine :p hihi
Hadde han stått stille opp klokken 06 skulle jeg ikke ha klaget altså, men når alle i huset blir vekket 05 så blir jeg litt gal :eek: Er desperat etter søvn snart :D hihi

Ja, nå har vi jo utelukket om det kan være noe "fysisk" og legen finner ingenting "galt" med barnet så vi får kanskje få annen type hjelp snart ja.
Hihi, sender henne nedover med en gang :p

Jeg er veldig glad hun sover lenger ja, for hun tør ikke stå opp alene :p
Men står opp hvis storebror er oppe. Så samboer står sjelden opp før 7.30 i helgene, ofte senere og. I går stod han opp 8.15.
 
Hu på 10 år står opp i 7-8 tiden og vekker aldri oss. Hu går rett ned og steller seg og lager frokost til seg selv. Lillesøster på 5 år står også opp i den tiden og dilter ned med søstra og vi sover en time og to lengre.

Storesøster har gjort dette fra hu var sikkert 6 år.
 
Jeg hadde blitt skrullete viss noen hadde vekket meg klokka 5 flere ganger! Det er jo natt da:p her er barna våre 5 1/2 år. Så littegrann mindre enn din gutt. Men de står opp selv å finner mat og setter på netflix å sitter litt i ro før de vekker oss. Viss de kommer tidlig sier jeg at jeg skal stå opp snart (halvtime elns) og da går de ned igjen. Om det er lettere for mine å trives uten mamma å pappa fordi de er 2? Kan muligens vær, men gutten dim burde vel kunne klare seg selv litt uten å vekke dere voksne? Har han alltid våknet tidlig?

Når han var baby var han en syvsover, som jeg savner den tiden :p
Alt endret seg da barnet ble mellom 2 og 3 år, da ble det tidligere og tidligere. Er jo mulig at barnet er A menneske, men da burde barnet sovnet tidlig på kvelden også vel?
Men ja burde helt klart klare seg selv litt, elsker jo å være alene hjemme på dagen. Må være litt godt på morgen også det vel :)
 
Vi er sjeldent to på morgen, er som regel en av oss hjemme :)
Dette går utover barnet fordi barnet sover for lite. For barnet sitt del kunne barnet vært oppe til langt på natt og stå opp midt på natten som han faktisk gjør, det er jo min jobb å lære barnet at på natt sover man. (En jobb jeg har mislykkes totalt med:( )Jeg har selv brukt sovemedisiner det fordi jeg ikke hadde rytme på døgnet mitt, rutiner og søvn er utrolig viktig for å være uthvilt på dagen og ikke utvikle sykdommer. Søvn er alfa omega for at vi mennesker skal lære, være friske, glade, og orke å leve :)
Selvsagt er søvn viktig men er stor forskjell på hvor mye søvn de forskjellige bsrna trenger også å da tvinge noen til å ligge i sebga i flere timer synes jeg er ugreit.
men om man merker barnet trenger mer søvn blir det annerledes. Hva med belønningsskjema?
 
Ellers er han en rolig stille gutt, som er veldig hensynsfull, tenker på andre, gjør det bra på skolen.
Eneste kan slite litt med konsentrasjonen sin, men er jo åtte og ikke 14 så det er å forvente.
Synes han klarer å styre impulsene sine bra på dagen.
Ja hode går på full gir hele tiden, grubler masse og lurer på alt mellom himmel og jord. Og når man da er alene så blir nok grubleriene enda mer gjeldene, så da vekker han alle isteden :) Hadde han bare listet seg i stuen for å se på TV eller noe så greit nok, men hensyn til han selv så er jo søvn veldig viktig også når man er i utvikling :)
Da må fokuset være grubleriene og tankene. Jeg tror at om han får roet ned hodet så vil morgenen bli lettere. Han kan kanskje få sove lenger, og det gjør da også det.
Det er fryktelig ubehagelig med et hode som går for fullt hele tiden. Om han er mye stresset så har det flere negative konsekvenser, i tillegg til søvnproblemer.
 
Hihi, sender henne nedover med en gang :p

Jeg er veldig glad hun sover lenger ja, for hun tør ikke stå opp alene :p
Men står opp hvis storebror er oppe. Så samboer står sjelden opp før 7.30 i helgene, ofte senere og. I går stod han opp 8.15.

Hihi. Bra! Barna her trenger litt opplæring :p
Nei stå opp alene synes den i mellom er litt skummelt også, forståelig nok de er litt mindre. Men mellomste skjønner at nå er det natt så er det natt og legger seg igjen :)

Høres nydelig ut å ligge så lenge, jeg er bare glad det blir lysere og lysere nå for da blir det litt lettere å stå opp, likevel trenger jeg litt mer enn bare 2 timer PR natt :p
 
Når han var baby var han en syvsover, som jeg savner den tiden :p
Alt endret seg da barnet ble mellom 2 og 3 år, da ble det tidligere og tidligere. Er jo mulig at barnet er A menneske, men da burde barnet sovnet tidlig på kvelden også vel?
Men ja burde helt klart klare seg selv litt, elsker jo å være alene hjemme på dagen. Må være litt godt på morgen også det vel :)
Fungere han greit ellers da? På skole, sosialt å slik? Han kan jo vær ekstremt A menneske ja, men trenger jo fortsatt sitt antall med timer søvn på natta.
 
Back
Topp