Dere med litt store barn?7+

Her er 8 åringen ganske selvstendig på morningene.
Hun står opp ofte rundt 7, går på do og slikt, henter ipaden og kommer inn til oss (passordbeskyttet og da får jeg se når hun står opp)
Dersom klokka er innafor så får hun se på ipad i stua og da finner hun frokost selv og kan sikkert sitte i timesvis før hun bryr seg om noe annet :p får kun ipad på lørdag og søndag morgen så da storkoser hun seg.
 
Han har aldri likt å sove med oss dessverre. Han er den eneste vi ikke har samsovet med da vi bare forstyrrer og får ikke roet ned. Selv når barnet er skikkelig syk får ham ikke sovet om vi ligger ved siden av eller i samme rom.
Dette hadde jo løst masse problemer om det gikk, for han kan gjerne sove i min seng da jeg sover masse alene.
Tusen takk for ett tips, for veldig mange barn har behov for nærhet og en voksen ved siden av seg :)

Jeg forstår :) barn er jo så forskjellige!
Da har jeg dessverre ingen andre tips :( men heier på dere, og mer søvn for gutten deres og dere.
 
Så det hjalp? Tror iPaden blir borte i lang tid nå. Blir nok også ekstremt hardt at den i mellom får spille på iPaden :eek: Så fint det ble bedre hos dere :)
Ja, det hjelper for en stund. Så er det på'n igjen, og ny runde med brettfri. :p Det som hjalp mest nå siste gang var at minste fikk beholde sitt, og satt med det foran ham. Da skjønte han at det lønner seg å høre etter. :)
 
Sønnen vår pleier å stå opp samtidig som oss og de minste (fra 06:30-08:00), men han får ikke komme å "bråke" før syvtiden hvis vi ikke er oppe. Så de gangene han våkner kjempetidlig så spør han stille om å få gå ned å se på TV, og da gjør han det og sitter i ro til resten av huset er våkne :) er snart 7.
 
5 er natta ja!! Helt enig, jeg er i tillegg veldig b-menneske så 05 er umenneskelig :p haha
Har sagt det er lov her også, men det blir ikke gjort. Høres deilig ut å sove så lenge :D
Ja, var luksus fram til lillebror kom i hus, nå er det morgen når han sier det er morgen. :p
Men er et kinkig problem ja. Han er jo absolutt stor nok til å forstå at dere også trenger søvn. Hva med å ha klare regler med akkurat hva han får lov til å gjøre på morgenen(natta)? Ikke ha tven høyere enn 20, spise mat som ikke bråker å lage til (yoghurt, frukt etc), bruke badet lengst fra deres soverom etc?
 
Musikk fungerer ikke som avslapping for han dessverre. Rolig eller musikk med fart blir det dans, elsker musikk da :) Og jeg er nok ikke typen til meditasjon eller typen til å lære det bort, tror ikke roen i rompa er lenge nok til det heller hverken for han eller meg :) Men et godt forslag da for hos noen kan jo dette fungere :)
Det å få tankene ut må man lære selv, jeg kan gi han ro og triks til hvordan det gjøres, men man må ville det selv også :) Viljen er ikke der, interessen er heller ikke der, ønske om å sove er heller ikke der. Og det er nok også her problemet ligger, har barnet våknet så kan man jo gå glipp av noe om man sovner igjen og da slår man på lyset og setter seg opp. Selv om barnet er så trøtt at barnet nesten svimer av. Nysgjerrigheten tar litt overhånd, og jeg klarer ikke å styre hode hans, heldigvis vil jeg si viktig at man kan styre det selv. Vi har nå i dag hatt en lang prat om hva lite søvn gjør med deg, hvorfor vi trenger søvn og hvorfor man skal vise hensyn om morgen. (Har hatt den før også, viktig å ikke gi opp:p )
Vet nå konsekvensen av å fortsette med dette og vi får se om det blir noe bedring i løpet av uken. Blir det ikke det tror jeg at jeg tar en telefon til bup :)

Hehe, skal ikke være lett. Men jeg ser du fikk et forslag om høysensitiv, det er et forslag som kan være lurt å gå mer inn på. Jeg fant en veldig god test en gang, mener jeg fant den på et forum eller nettside om høysensitive. Kan det være en ide å få med deg barnet og spør han de spørsmålene og se hvordan det går?
Jeg fikk en høy poengsum, så godt som alt passet på meg. Men hadde mamma tatt testen på mine vegne så hadde resultatet sett annerledes ut. Hun har aldri visst hvordan jeg har hatt det, for jeg skjulte det godt.
 
Datteren blir fem år nå og står opp selv, setter på tven og lager seg mat innimellom. Hadde blitt gal hadde hun vekket meg og bedt meg stå opp sammen med henne. Funker det ikke å be han om å sette på tv? Lage en frokostmatpakke han kan ha i kjøleskapet som han kan spise mens dere sover videre? hvorfor vekker han dere egentlig? Å bryte mønstre/rutiner er noe av det vanskeligste som finnes..

Gikk meg hus forbi at du søkte svar fra de med 7+ barn.. :p
 
Har kanskje ikke lov til å svare siden jeg ikke har en 8 åring, men tillater meg likevel å svare da jeg har jobbet mye med den aldersgruppen, inkludert overnattinger (ja, vet at de kan oppføre seg annerledes når de ikke er med foreldrene). Jeg synes at man kan forvente at en 8 åring ikke vekker hele huset og skjønner at han ikke skal vekke babyen. Synes ikke det er et urimelig krav! Men et helt rimelig krav. Man kan ikke tvinge noen til å sove, det går jo ikke. Men synes faktisk man kan forvent at en 8 åring ligger i sengen sin lenger enn til kl 5 (det bør man vel kunne forvente fra tidligere alder). Så ideelt så bør man altså forvente at han ligger i ro i sengen sin fra han våkner kl 5 til en tid man synes er grei, f.eks kl 6. Og at man holder på med rolig aktivitet frem til en viss tid. Men hvordan gjøre det i praksis? Lettere sagt enn gjort. Dere har jo prøvd masse forskjellig. Kanskje litt for myr forskjellig på kort tid? Når det høres ut som det er et såpas stort problem, så tror jeg at jeg ville fått hjelp utenfra. Helsestasjon? Fastlege? Andre?
 
Åtteåringen står opp seks, men vekker oss ikke. Hører lydbok eller ser tv. Nå våkner toåringen samtidig for tiden da, så vi må jo opp med han uansett.
Men før han ble storebror var regelen å ikke vekke oss før seks, og det gjorde han heller ikke.
 
Tv på rommet er tingen ;) frøkna på 8 står opp tidlig men setter bare på tvn på rommet og sitter der til vi står opp eller hu vekker oss.
 
Datteren blir fem år nå og står opp selv, setter på tven og lager seg mat innimellom. Hadde blitt gal hadde hun vekket meg og bedt meg stå opp sammen med henne. Funker det ikke å be han om å sette på tv? Lage en frokostmatpakke han kan ha i kjøleskapet som han kan spise mens dere sover videre? hvorfor vekker han dere egentlig? Å bryte mønstre/rutiner er noe av det vanskeligste som finnes..

Gikk meg hus forbi at du søkte svar fra de med 7+ barn.. :p
Er jo bare å svare, bare vet at mindre barn er litt mer våkne så dette var kanskje mer normalt for en på 3 enn en på 8 :) hihi
Jeg vet ikke hvorfor vi blir vekt, tror egentlig han ikke vet det selv. Ren rutiner og som du sa rutiner er ekstremt vanskelig å snu.
Har sagt mange ganger bare gå å se TV, men det er ikke aktuelt på morgen og vi andre ikke står opp.
Vi får begynne å jobbe litt mer med den :)
Har kanskje ikke lov til å svare siden jeg ikke har en 8 åring, men tillater meg likevel å svare da jeg har jobbet mye med den aldersgruppen, inkludert overnattinger (ja, vet at de kan oppføre seg annerledes når de ikke er med foreldrene). Jeg synes at man kan forvente at en 8 åring ikke vekker hele huset og skjønner at han ikke skal vekke babyen. Synes ikke det er et urimelig krav! Men et helt rimelig krav. Man kan ikke tvinge noen til å sove, det går jo ikke. Men synes faktisk man kan forvent at en 8 åring ligger i sengen sin lenger enn til kl 5 (det bør man vel kunne forvente fra tidligere alder). Så ideelt så bør man altså forvente at han ligger i ro i sengen sin fra han våkner kl 5 til en tid man synes er grei, f.eks kl 6. Og at man holder på med rolig aktivitet frem til en viss tid. Men hvordan gjøre det i praksis? Lettere sagt enn gjort. Dere har jo prøvd masse forskjellig. Kanskje litt for myr forskjellig på kort tid? Når det høres ut som det er et såpas stort problem, så tror jeg at jeg ville fått hjelp utenfra. Helsestasjon? Fastlege? Andre?

Bare å svare :) Dette har pågått i lang tid, derfor er også mye prøvd flere år har vi hatt dette problemet. Vi har vært hos fastlege og helsestasjon, de finner ikke noe "fysisk" som skulle tilsi at barnet er våken og vi har prøvd ut de rådene de har kommet med :)
Men jeg er helt enig med deg, det bør gå å forvente at en på 8 ikke står opp midt på natten :)
 
Hehe, skal ikke være lett. Men jeg ser du fikk et forslag om høysensitiv, det er et forslag som kan være lurt å gå mer inn på. Jeg fant en veldig god test en gang, mener jeg fant den på et forum eller nettside om høysensitive. Kan det være en ide å få med deg barnet og spør han de spørsmålene og se hvordan det går?
Jeg fikk en høy poengsum, så godt som alt passet på meg. Men hadde mamma tatt testen på mine vegne så hadde resultatet sett annerledes ut. Hun har aldri visst hvordan jeg har hatt det, for jeg skjulte det godt.

Han er ikke slik at han skjuler så mye for meg, han forteller alt han føler og opplever. Noen ganger har han ikke svar, men da er det nok meg som legger ord på følelser han kanskje ikke har tenkt over engang ;) Men han passer kanskje inn i denne personlighetstrekket, så skal lese litt mer om det :)
Jeg er litt redd for å legge mer i ting enn det faktisk er også, det er jo ikke slik at bi alle har diagnoser av ett slag, er stresset eller har det ikke bra. Noen bare er sånn fordi sånn er det bare også, så jeg er litt forsiktig med å finne masse grunner som kanskje ikke er tilstede :)
 
Barnet er ekstremt nysgjerrig og etter å ha tømt blæra så blir han liggende å vente på klokka i tilfelle barnet går glipp av noe. Blir det lysere tro? Hvordan ser det ut når sola står opp? Er det mye stjerner så tidlig..
Ja du skjønner kanskje situasjonen :p
Barnet har blitt utredet for søvnmangel, men finner ingen problemer. Og jeg vil ikke medisinere heller. Vi har hatt grensen på 06 tidligere, men helt ærlig jeg orker ikke når jeg har vært oppe hele natten med minste som gjerne sovner rundt 04-05 så det blir flere dager uten søvn i blant. Så jeg føler at nå som barnet er åtte kan jeg forvente at barnet ikke vekker meg før 07, vi har jobbet med dette lenge og har blitt "bedre" før var det 03 og 04..
Nå som barnet er åtte så bør barnet forstå at også vi andre trenger søvn :)
Spesielt når vi har prøvd så mye, vi har sittet inne hos barnet, stått opp å hatt det kjedelig, utredet hos lege, brukt kaninlampen, lagt senere, tidligere, vært sinte, ikke vært sinte, gitt konsekvenser, mye er prøvd uten nevneverdig bedring. Men som sagt kan ikke tvinge til å sove, kan tvinge til å la være å vekke oss. Da blir det kanskje så kjedelig at barnet sovner til slutt også er et håp :p hihi
Her står jentene på 6,5 og 8 år opp når de våkner og da ser de TV/nettbrett og finner seg frokost selv. Han kan ikke få se litt TV eller noe da så dere kan få sove lengre?
 
Han er ikke slik at han skjuler så mye for meg, han forteller alt han føler og opplever. Noen ganger har han ikke svar, men da er det nok meg som legger ord på følelser han kanskje ikke har tenkt over engang ;) Men han passer kanskje inn i denne personlighetstrekket, så skal lese litt mer om det :)
Jeg er litt redd for å legge mer i ting enn det faktisk er også, det er jo ikke slik at bi alle har diagnoser av ett slag, er stresset eller har det ikke bra. Noen bare er sånn fordi sånn er det bare også, så jeg er litt forsiktig med å finne masse grunner som kanskje ikke er tilstede :)
Jeg er enig med deg i at vi skal være forsiktige med å sette diagnoser over alt. Samtidig er det slik at høysensitive har større sjanse for å utvikle psykiske problemer, fordi vi opplever alt så mye sterkere. Tilrettelegging er alt som skal til, og å lære seg å snu det til noe positivt. For det er så absolutt noen fordeler med det hele også.
Når det er sagt så er det jo kanskje like sannsynlig at det ikke er noe spesielt. Kanskje han bare er slik, og vil lære seg å ikke vekke familien med tiden.
Men jeg skulle ønske at mine foreldre lurte litt på hvorfor jeg var som jeg var. Jeg tenker at om du ikke finner noe svar så har du i det minste vært åpen og nysgjerrig på hans atferd. Det er å bry seg.
Masse lykke til. Å stå opp kl 5.00 høres forferdelig ut! :)
 
Er jo bare å svare, bare vet at mindre barn er litt mer våkne så dette var kanskje mer normalt for en på 3 enn en på 8 :) hihi
Jeg vet ikke hvorfor vi blir vekt, tror egentlig han ikke vet det selv. Ren rutiner og som du sa rutiner er ekstremt vanskelig å snu.
Har sagt mange ganger bare gå å se TV, men det er ikke aktuelt på morgen og vi andre ikke står opp.
Vi får begynne å jobbe litt mer med den :)


Bare å svare :) Dette har pågått i lang tid, derfor er også mye prøvd flere år har vi hatt dette problemet. Vi har vært hos fastlege og helsestasjon, de finner ikke noe "fysisk" som skulle tilsi at barnet er våken og vi har prøvd ut de rådene de har kommet med :)
Men jeg er helt enig med deg, det bør gå å forvente at en på 8 ikke står opp midt på natten :)

Vet ikke hvor stort søvnproblemet er, det er det jo bare dere som foreldre som vet :) Men hvis det er et stort problem, så ville jeg bedt fastlegen om en henvisning til BUP. Der kan man få hjelp til søvn (tenker primært på ikke-medikamentelle tiltak). Her sliter vi med en på 1,5 år, og vi ønsker å vente med medisiner, så om vi ikke finner ut av dette snart, så får vi henvisning til BUP for å få hjelp med søvn!
 
Jeg er enig med deg i at vi skal være forsiktige med å sette diagnoser over alt. Samtidig er det slik at høysensitive har større sjanse for å utvikle psykiske problemer, fordi vi opplever alt så mye sterkere. Tilrettelegging er alt som skal til, og å lære seg å snu det til noe positivt. For det er så absolutt noen fordeler med det hele også.
Når det er sagt så er det jo kanskje like sannsynlig at det ikke er noe spesielt. Kanskje han bare er slik, og vil lære seg å ikke vekke familien med tiden.
Men jeg skulle ønske at mine foreldre lurte litt på hvorfor jeg var som jeg var. Jeg tenker at om du ikke finner noe svar så har du i det minste vært åpen og nysgjerrig på hans atferd. Det er å bry seg.
Masse lykke til. Å stå opp kl 5.00 høres forferdelig ut! :)


Og det å være høysensitiv er ingen diagnose, men et personlighetstrekk som faktisk er ganske vanlig :)

Jeg skulle også ønske at vi hadde hørt om høysensitivitet tidligere, da hadde vi forstått sønnen vår mye bedre.
 
Her står jentene på 6,5 og 8 år opp når de våkner og da ser de TV/nettbrett og finner seg frokost selv. Han kan ikke få se litt TV eller noe da så dere kan få sove lengre?

Kan gjerne se TV etter 6, klokken 5 er natten. Aldri nektet barnet det, har oppfordret til det. Uten at det har gitt noen resultater av den grunn :p
 
Back
Topp