Dagmamma pris

Det er da ikke gratis? Dagmammaen får 6000 i måneden. Hvor pengene kommer fra spiller svært liten rolle.
For foreldrene er det gratis.
Ta feks en familie med to tvillinger på 10 mnd og en ettåring. Hvis de velger barnehage må de ut med ca 7000kr. Hvis de velger dagmamma som kun tar kontantstøtte har de ingen utgifter til barnetilsyn. Blir jo litt feil.

Det er forskjell på dagmamma og bhg men ikke dagmamma og å være hjemme i ulønnet perm, så ikke alle som ser behovet for bhg i begynnelsen. Og i tillegg hvis de skal få pass gratis...samtidig som det er mye jobb for lite penger for dagmammaen. Nei det høres ikke riktig ut.

For foreldrene er det gratis.
Ta feks en familie med to tvillinger på 10 mnd og en ettåring. Hvis de velger barnehage må de ut med ca 7000kr. Hvis de velger dagmamma som kun tar kontantstøtte har de ingen utgifter til barnetilsyn. Blir jo litt feil.

Det er forskjell på dagmamma og bhg men ikke dagmamma og å være hjemme i ulønnet perm, så ikke alle som ser behovet for bhg i begynnelsen. Og i tillegg hvis de skal få pass gratis...samtidig som det er mye jobb for lite penger for dagmammaen. Nei det høres ikke riktig ut.

Jeg vet hva de prøver å formidle her, jeg ser ikke hvordan en dagmamma har noe med hvor pengene kommer fra. Typisk Nordmenn egentlig..

Nei
Bhg koster 13-15000 i mnd. Foreldrene betaler 2500.
Dagmamma koster 8500. Foreldrene betaler 2500.

Ja, en barnehage koster det, foreldrene betaler 3000.
Og en dagmamma må de ut med 8000 stor forskjell.
Men vet dere bare å betale dette, jeg kommer ikke til det. Synes det er ett ran og ren utnyttelse av foreldre fordi man får støtte fra nav.
Skjønner ikke hvorfor andre har noe med hva pengene kommer fra jeg, ingen har noe med det så lenge det er lovlige mottatt penger.

Ja, en barnehage koster det, foreldrene betaler 3000.
Og en dagmamma må de ut med 8000 stor forskjell.
Men vet dere bare å betale dette, jeg kommer ikke til det. Synes det er ett ran og ren utnyttelse av foreldre fordi man får støtte fra nav.
Skjønner ikke hvorfor andre har noe med hva pengene kommer fra jeg, ingen har noe med det så lenge det er lovlige mottatt penger.
Hvordan kan du si at foreldre bare betaler 3000 for bhg (det er ikke så mye enda selv om maxprisen har økt) når staten gir de resterende, men at foreldrene SELV liksom står for utgifter staten gir de når det går til dagmammaen istedenfor bhg? Hvis du skal inkludere statens stønader i dagmammaprisen så må du gjøre det i bhgprisen også.

Utnytte foreldre? Blir heller omvendt.

Hvordan kan du si at foreldre bare betaler 3000 for bhg (det er ikke så mye enda selv om maxprisen har økt) når staten gir de resterende, men at foreldrene SELV liksom står for utgifter staten gir de når det går til dagmammaen istedenfor bhg? Hvis du skal inkludere statens stønader i dagmammaprisen så må du gjøre det i bhgprisen også.

Utnytte foreldre? Blir heller omvendt.

Fordi en barnehage blir subsidiert av staten, det er også en helt annen arena enn barnepass. Du som jobber i barnehage bør jo heller kjempe for å få respekt for yrket ditt og ikke undergrave det med sammenligne dagmamma med barnehage.
Jeg synes ingen har noe med hvor foreldrene får penger fra, og synes det er sykt at betale så mye for en person du vet svært lite om, som kun "passer" barnet ditt. Men for all del betal 30.000 om du vil, jeg kommer ikke til å betale et slikt beløp til en person som er dagmamma. Jeg synes det å dra 8000 ut av foreldre bare fordi de får penger av nav er utnyttelse.

Og jeg betaler forresten 3000 utenom matpenger ;)

Men en utdannet pedagog er tydeligvis ikke verdt noe mer som dagmamma enn det feks jeg er. Jeg skjønner ikke hvorfor det, er man pedagog, så er man pedagog, og de kan gjerne ha et opplegg som dagmamma også.

Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg vil tro at alle her er innforstått med at dette gjelder pass av barn fra 1-2 år siden kontantstøtta er involvert. Og i den alderen trenger man da virkelig ikke å være pedagog for å gi barna lærerike og innholdsrike dager. :)

Det finnes gode og mindre gode dagmammaer. Men den finnes også pedagoger som jeg verken ville hatt i barnehagen eller som dagmamma. Det er ikke alltid tittelen og de personlige egenskapene henger sammen.. I'm just sayin..

Fordi en barnehage blir subsidiert av staten, det er også en helt annen arena enn barnepass. Du som jobber i barnehage bør jo heller kjempe for å få respekt for yrket ditt og ikke undergrave det med sammenligne dagmamma med barnehage.
Jeg synes ingen har noe med hvor foreldrene får penger fra, og synes det er sykt at betale så mye for en person du vet svært lite om, som kun "passer" barnet ditt. Men for all del betal 30.000 om du vil, jeg kommer ikke til å betale et slikt beløp til en person som er dagmamma. Jeg synes det å dra 8000 ut av foreldre bare fordi de får penger av nav er utnyttelse.

Og jeg betaler forresten 3000 utenom matpenger ;)
Det er ikke noe av det her jeg snakker om. Jeg synes ikke man drar 8000 fra noen foreldre, de betaler kun det som er over kontantstøtta. Pengene fra staten går enten til barnehage (da gir staten mer) eller så går pengene fra staten til en privatperson enten det er foreldrene eller en dagmamma som tar vare på barnet (da gir staten mindre). Det er forskjell i mengden penger ut fra hva/hvem staten gir penger til. Foreldrene bør betale fra sin egen lomme for barnepass enten det er det ene eller det andre. At det er mer kvalitet i bhg sørger staten for med pengene de gir.

Selv har jeg vært hjemme i ulønnet perm og utsatt barnehagestart. Hvis jeg ikke hadde hatt økonomi til det og så ser jeg på det som helt feil å ha null i utgifter for at barnet får omsorg mens jeg jobber.

Jeg vil tro at alle her er innforstått med at dette gjelder pass av barn fra 1-2 år siden kontantstøtta er involvert. Og i den alderen trenger man da virkelig ikke å være pedagog for å gi barna lærerike og innholdsrike dager. :)

Det finnes gode og mindre gode dagmammaer. Men den finnes også pedagoger som jeg verken ville hatt i barnehagen eller som dagmamma. Det er ikke alltid tittelen og de personlige egenskapene henger sammen.. I'm just sayin..

Jeg er usikker på om alle mener at vi diskuterer 1-2åringer jeg. Og ja, man trenger ikke ha fortjent tittelen pedagog selv om man har den ;) og nei, jeg syns heller ikke man trenger å være pedagog for å passe en ettåring.

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte syns det er ran å betale noen for å passe ungen sin.

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Du får mener det, for meg spiller det ingen rolle om pengene kommer fra nav eller jobben til mor og far. Det er penger inn i husholdningen uansett hvor de kommer fra. Hvordan kan en dagmamma legge seg opp i hvor pengene kommer fra? Er litt sånn at nei du skal ikke "tjene" på å bruke meg. For en holdning.
Ja, en barnehage klarer å tilby mye mer enn en dagmamma.
Gjennomsnittslønnen til en barnehageassistent er 27 700 i måneden. Det er det reelle beløpet du burde sammenligne med. Så en dagmamma tjener langt under en som jobber i barnehage. Og siden Norge som stat ønsker at flest mulig foreldre er ut i arbeid er det en støtteordning som gjør det mulig for foreldre å ta seg råd til dette om de ikke får barnehageplass før ungen er 2 år. Og den summen er grei nok til at noen faktisk ønsker å være dagmamma og passe ungen din.

De 6000 er den støtten barnehagen får for å ha ungen din i sin barnehage. Så de 6000 som er kontantstøtte er da penger som i lik linje burde gå til dagmamma. Da sitter du igjen med 0 kroner å betale for barnepass. Det blir ikke rett. Samme om du har "fått" de pengene. Det har ikke noe med å tjene på at noen passer barnet ditt eller ikke. Jeg tror ikke du ser helheten her?

Det er ikke noe av det her jeg snakker om. Jeg synes ikke man drar 8000 fra noen foreldre, de betaler kun det som er over kontantstøtta.

Selv har jeg vært hjemme i ulønnet perm og utsatt barnehagestart. Hvis jeg ikke hadde hatt økonomi til det og så ser jeg på det som helt feil å ha null i utgifter for at barnet får omsorg mens jeg jobber.

Ja, klart det. Det er litt typisk nordmenn det. Du skal ikke tjene noe på dette. ;)
Som om de gjør det, den kontantstøtten kan faktisk gjøre så barnet får mat på bordet. Hjelpe på en vanskelig situasjon. Jeg for min del håper kontantstøtten forsvinner!
Du sammenligner dagmamma med barnehage at det er helt fair å betale det samme. Javel, men dagmammaer bidrar ikke til å bedre holdninger mot de som er utdannet til å ta vare på våre barn, du kan lese i denne tråden her. Alle kan da ta vare på ettåringer.
Jeg mener nei! Og for å øke lønnen til de som jobber i barnehage må også holdningene bedres. Og da er det ikke greit at en som bare passer ett barn for å ha noe å gjøre skal få det samme som barnehager.
Min mening, du må få ha din. Jeg har min!

Gjennomsnittslønnen til en barnehageassistent er 27 700 i måneden. Det er det reelle beløpet du burde sammenligne med. Så en dagmamma tjener langt under en som jobber i barnehage. Og siden Norge som stat ønsker at flest mulig foreldre er ut i arbeid er det en støtteordning som gjør det mulig for foreldre å ta seg råd til dette om de ikke får barnehageplass før ungen er 2 år. Og den summen er grei nok til at noen faktisk ønsker å være dagmamma og passe ungen din.

De 6000 er den støtten barnehagen får for å ha ungen din i sin barnehage. Så de 6000 som er kontantstøtte er da penger som i lik linje burde gå til dagmamma. Da sitter du igjen med 0 kroner å betale for barnepass. Det blir ikke rett. Samme om du har "fått" de pengene. Det har ikke noe med å tjene på at noen passer barnet ditt eller ikke. Jeg tror ikke du ser helheten her?

Jeg ser helheten er bare veldig uenig med deg.
Kan jeg kreve politiattest? Nei.
Er det flere voksene som også er der og ser hva som skjer? Nei.
Kan hvem som helst være dagmamma? Ja.

Når man betaler 6000 for dagmamma så er det faktisk 3000 dyrere enn barnehage, så mor og far sparer ikke penger ;)
Selv om noen mener man gjør det for man får jo penger av staten.
Kontantstøtte får man fordi man velger å ha barnet hjemme fra barnehagen eller ikke får plass. De er fra statens siden ment f.eks. til å betale for dagmamma.
Jeg forstår virkelig ikke logikken din.

Kontantstøtte får man fordi man velger å ha barnet hjemme fra barnehagen eller ikke får plass. De er fra statens siden ment f.eks. til å betale for dagmamma.
Jeg forstår virkelig ikke logikken din.

Det er fra staten sin side for å holde barn og mor hjemme for kjøkkenbenken ;)
Nei den ble diskutert heftig for noen år siden nettopp fordi folk utnyttet dette å mottok stønad men samtidig jobbet fult!

Og heldigvis trenger man ikke alltid å forstå logikken til medlemmer her inne. Jeg forstår deres, ingen skal tjene noe, tenk om de får mer enn andre da:o Jantelov heter dette ;)

Ja, klart det. Det er litt typisk nordmenn det. Du skal ikke tjene noe på dette. ;)
Som om de gjør det, den kontantstøtten kan faktisk gjøre så barnet får mat på bordet. Hjelpe på en vanskelig situasjon. Jeg for min del håper kontantstøtten forsvinner!
Du sammenligner dagmamma med barnehage at det er helt fair å betale det samme. Javel, men dagmammaer bidrar ikke til å bedre holdninger mot de som er utdannet til å ta vare på våre barn, du kan lese i denne tråden her. Alle kan da ta vare på ettåringer.
Jeg mener nei! Og for å øke lønnen til de som jobber i barnehage må også holdningene bedres. Og da er det ikke greit at en som bare passer ett barn for å ha noe å gjøre skal få det samme som barnehager.
Min mening, du må få ha din. Jeg har min!
Du misforstår.
Barnehage betales det mer for fordi det er mer kvalitet. 13-15000 mot 80000. Helt klart betales det mer for bhg enn dagmamma. Og det skal det. Men det er ikke foreldrene som betaler for det. Det er staten.

Uansett om dagmamma får 8000 så tjener hun mye mindre enn en ufaglært i bhg. Og det er ikke feil det. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du sier at bhg ikke blir verdsatt, når både bhg er dyrere og de ansatte får mer betalt.

Javel så kanskje foreldre burde betale litt mindre fra egen lomme (dvs sett bort fra kontantstøtten) til dagmamma enn til bhg da. Men gratis? Nei.

Du tenker at foreldre skal tenke at dagmamma og bhg er på lik linje fordi de betaler like mye av egen lomme til de? Bhg og dagmamma er forskjellig fordi staten hever kvaliteten i bhg med alle krav og alle tilskudd. Foreldrene betaler kun for "servicen", mens staten betaler for utdanningen. På en måte.

Nei den ble diskutert heftig for noen år siden nettopp fordi folk utnyttet dette å mottok stønad men samtidig jobbet fult!

Og heldigvis trenger man ikke alltid å forstå logikken til medlemmer her inne. Jeg forstår deres, ingen skal tjene noe, tenk om de får mer enn andre da:o Jantelov heter dette ;)
Fra politisk side er det ment som en økonomisk støtte så de som vil (og har råd) kan ha barnet hjemme litt lenger eller betale for dagmamma.

Det har da ingenting med janteloven å gjøre. Jeg mener bare at en dagmamma skal ha lønn som fortjent og ikke bli utnytta og underbetalt.

Du misforstår.
Barnehage betales det mer for fordi det er mer kvalitet. 13-15000 mot 80000. Helt klart betales det mer for bhg enn dagmamma. Og det skal det. Men det er ikke foreldrene som betaler for det. Det er staten.

Javel så kanskje foreldre burde betale litt mindre fra egen lomme (dvs sett bort fra kontantstøtten) til dagmamma enn til bhg da. Men gratis? Nei

Har en dagmamma 3 barn så har hun nesten en månedslønn til en vanlig ansatt i barnehagen. Og det er sykt.
Du får bare mene det er greit, jeg synes det er trist på vegne av personer som utdanner seg til å ta vare på barn. Bare å bli erstatter av en som vil gå hjemme ett år ekstra med sitt eget barn. Og det trengs jo ikke noe mer kan man lese i denne tråden.
Er ikke gratis å betale 6000 til en person, fortsatt mye penger. For 3 år siden fikk mann 5000 for å være dagmamma. Utrolig god økning i lønn på tre år. Nesten doblet seg. Ja, det er sykt.

Jeg ser helheten er bare veldig uenig med deg.
Kan jeg kreve politiattest? Nei.
Er det flere voksene som også er der og ser hva som skjer? Nei.
Kan hvem som helst være dagmamma? Ja.
Nei, men det blir jo noe helt annet. Har ingenting med hvor mange penger en dagmamma kan ta for å passe en baby.

Fra politisk side er det ment som en økonomisk støtte så de som vil (og har råd) kan ha barnet hjemme litt lenger eller betale for dagmamma.

Det har da ingenting med janteloven å gjøre. Jeg mener bare at en dagmamma skal ha lønn som fortjent og ikke bli utnytta og underbetalt.

Lønn som fortjent får de ;)
Nå legger jeg denne diskusjonen død for min del. Alle får selv betale hva de ønsker.

Back
Topp