Dagmamma pris

Det er fra staten sin side for å holde barn og mor hjemme for kjøkkenbenken ;)
Nei den ble diskutert heftig for noen år siden nettopp fordi folk utnyttet dette å mottok stønad men samtidig jobbet fult!

Og heldigvis trenger man ikke alltid å forstå logikken til medlemmer her inne. Jeg forstår deres, ingen skal tjene noe, tenk om de får mer enn andre da:o Jantelov heter dette ;)

Nå er det jo du som mener man skal betale så lite som mulig til en dagmamma. Jeg tror virkelig ikke du forstår.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei, men det blir jo noe helt annet. Har ingenting med hvor mange penger en dagmamma kan ta for å passe en baby.

Så klart det! Handler om kvalitet!
Men jeg takker for meg i denne diskusjonen. Jeg betaler ikke så mye om andre betaler 30.000 for en dagmamma får være opp til hver enkelt person. Jeg synes det er sykt dyrt!

Har en dagmamma 3 barn så har hun nesten en månedslønn til en vanlig ansatt i barnehagen. Og det er sykt.
Du får bare mene det er greit, jeg synes det er trist på vegne av personer som utdanner seg til å ta vare på barn. Bare å bli erstatter av en som vil gå hjemme ett år ekstra med sitt eget barn. Og det trengs jo ikke noe mer kan man lese i denne tråden.
Er ikke gratis å betale 6000 til en person, fortsatt mye penger. For 3 år siden fikk mann 5000 for å være dagmamma. Utrolig god økning i lønn på tre år. Nesten doblet seg. Ja, det er sykt.
Nå tjener ansatte barnehager lite, så det er ikke sykt å tjene like "mye". Du skal da ha råd til mat på bordet som dagmamma også. Husk at de ikke har feirepenger, sykepenger, opptjener pensjonspoeng, ansiennitet, har ikke pause osv.
Hvis du synes det er så lukurativt så kan du jo jobbe som dagmamma selv.

Har en dagmamma 3 barn så har hun nesten en månedslønn til en vanlig ansatt i barnehagen. Og det er sykt.
Du får bare mene det er greit, jeg synes det er trist på vegne av personer som utdanner seg til å ta vare på barn. Bare å bli erstatter av en som vil gå hjemme ett år ekstra med sitt eget barn. Og det trengs jo ikke noe mer kan man lese i denne tråden.
Er ikke gratis å betale 6000 til en person, fortsatt mye penger. For 3 år siden fikk mann 5000 for å være dagmamma. Utrolig god økning i lønn på tre år. Nesten doblet seg. Ja, det er sykt.
Hun har ikke det samme i timen nei, da må du nok regne på nytt.

Har aldri sagt at bhg kan erstattes med dagmamma. Men hvis foreldrene kan gå i 0 på utgidter til barnepass er jeg redd for at det skjer ja. Nettopp derfor er jeg imot det. Ser du ikke den? "Vi gidder ikke søke barnehage for der er det foreldrebetaling, mens dagmammaen blir fullfinansiert av staten".

Hun har ikke det samme i timen nei, da må du nok regne på nytt.

Har aldri sagt at bhg kan erstattes med dagmamma. Men hvis foreldrene kan gå i 0 på utgidter til barnepass er jeg redd for at det skjer ja. Nettopp derfor er jeg imot det. Ser du ikke den? "Vi gidder ikke søke barnehage for der er det foreldrebetaling, mens dagmammaen blir fullfinansiert av staten".

Jeg er nemlig uenig i den fullfinansiert fra staten. Bare fordi man får penger av nav, så er det penger til husholdningen.
Jeg får 3000 i barnetrygd hver måned, det betyr jo at jeg ikke betaler noe til barnehage om vi skal ta den samme teorien da. Jeg får 3000 av staten hver måned, men jeg ser ikke på barnehage som gratis av den grunn. Det er penger som går inn i husholdningen ferdig med det.
Har aldri hørt noen si at jeg får penger og da blir det gratis.

Nå tjener ansatte barnehager lite, så det er ikke sykt å tjene like "mye". Du skal da ha råd til mat på bordet som dagmamma også. Husk at de ikke har feirepenger, sykepenger, opptjener pensjonspoeng, ansiennitet, har ikke pause osv.
Hvis du synes det er så lukurativt så kan du jo jobbe som dagmamma selv.

Har jobbet som dagmamma selv ;) Fikk 20 kroner timen!! Det var også to tvilling gutter ;) Jeg hadde aldri tatt slik pris for å ta vare på ett barn. De som er dagmammaer gjør det som oftest fordi de selv er hjemme i ulønnet permisjon. Ikke ett yrke man "lever" av på den måten.
Hva gjorde de for 3 år siden da, da de fikk 5000 i måneden. Sultet?
Jeg som egentlig var ferdig i denne tråden også...... Klarer aldri å holde tastaturet rolig :o

Last edited:
Velger man selv å være dagmamma så vet man det at man får ikke en månedslønn av det.
Jeg betaler ingen andre enn barnehagen for å ta vare på mine barn, stoler ikke på andre mennesker slik ;)
Jeg hadde gitt maks 6000 i måneden for en dagmamma så lenge jeg fikk kontantstøtte, jeg hadde ikke gitt 6000 for ett barn hos dagmamma etter barnet fylte 2 år da kontantstøtten forsvant. Da hadde det vært billigere for meg å gå hjemme isteden for å jobbe.

Jeg hadde ikke turt å levere barnet mitt til en som var villig til å jobbe for 6000kr i mnd. Da hadde jeg vært livredd for at denne personen hadde alt for mange barn og ikke beskyttet barnet mitt godt nok. For en som er villig til å jobbe for luselønn og som har fri tilgang til barnet mitt uten at jeg kan følge med stoler jeg ikke på. Nå er det jo veldig få om ingen foreldre som har dagmamma til barn over 2 år og som derfor ikke får kontantstøtte.

Hvis du og jeg tjener like mye, og du har barnet hos dagmamma og jeg i barnehage, da vil du ha nesten 3000 kr mer i mnd å rutte med enn meg. Jeg sier ikke at prisen nødvendigvis er 8500 men jeg synes at 8000kr er minimum, da vil du spare 1000kr på å ha barnet hos dagmamma istedenfor barnehage. De passer på det mest dyrebare vi har, bør vi ikke gi de en lønn som er mulig å leve av. Husk at de skal også betale skatt osv av disse pengene.

Jeg hadde ikke turt å levere barnet mitt til en som var villig til å jobbe for 6000kr i mnd. Da hadde jeg vært livredd for at denne personen hadde alt for mange barn og ikke beskyttet barnet mitt godt nok. For en som er villig til å jobbe for luselønn og som har fri tilgang til barnet mitt uten at jeg kan følge med stoler jeg ikke på. Nå er det jo veldig få om ingen foreldre som har dagmamma til barn over 2 år og som derfor ikke får kontantstøtte.

Hvis du og jeg tjener like mye, og du har barnet hos dagmamma og jeg i barnehage, da vil du ha nesten 3000 kr mer i mnd å rutte med enn meg. Jeg sier ikke at prisen nødvendigvis er 8500 men jeg synes at 8000kr er minimum, da vil du spare 1000kr på å ha barnet hos dagmamma istedenfor barnehage. De passer på det mest dyrebare vi har, bør vi ikke gi de en lønn som er mulig å leve av. Husk at de skal også betale skatt osv av disse pengene.

Svært få betaler skatt!
Det meste er svart, og jeg støtter ikke slikt arbeid.
Jeg hadde aldri sendt barnet mitt til en dagmamma jeg da. En fremmed person, fremmed hjem, uten å vite egentlig bakgrunn.
Nei jeg hadde ikke betalt mer enn 6000 og man brukte dagmammaer før kontantstøtten økte også. Ingen som betalte tett opp mot 10.000 for pass av barn da.

Svært få betaler skatt!
Jeg hadde aldri sendt barnet mitt til en dagmamma jeg da. En fremmed person, fremmed hjem, uten å vite egentlig bakgrunn.
Nei jeg hadde ikke betalt mer enn 6000 og man brukte dagmammaer før kontantstøtten økte også. Ingen som betalte tett opp mot 10.000 for pass av barn da.
De som tar kontantstøtte + bhg pris jobber som regel hvitt!

Svært få betaler skatt!
Jeg hadde heller aldri betalt 8500,- om det var svart. Da får jo ikke foreldrene fradrag for utgiftene, men de fleste som tar så mye har som regel ting på stell. Og det er forresten foreldrene til barnet som rapporterer inn til skatteetaten.

Jeg skal være enig med deg i at jeg også hadde vært skeptisk til å bruke en dagmamma jeg ikke kjente til og hadde gode referanser på. Her jeg bor er imidlertid ikke det noe problem da alle kjenner alle. :-P

Men bortsett fra det så får vi være uenig om beløpets størrelse er ok eller ikke. Hva som er greit er uansett en sak mellom de to partene. :-P :-D

Har ikke møtt en dagmamma enda jeg som betaler skatt. Og rundt her er det en del som liker å gå hjemme ;)
Det er mindre vanlig å betale skatt i slike "yrker" enn andre yrker.
Høres rart ut , ingen jeg kjenner som jobber svart som dagmamma lenger

Jeg var på jakt etter dagmamma til lillemor. Fant to som var aktuelle, og begge skulle ha timelønn på 120 kr. Det er jo bare helt vilt, jeg har i hvert fall ikke råd til å betale 20.000 i måneden! Da får vi heller leve på kontantstøtten i et halvt år..

Last edited:
Skal jeg betale mellom 8000-10000 for barnepass så har jeg ikke veldig mye igjen av inntekten min til mat, bil, hus, fritid. Så det er viktigere for mine barn å være hos en fremmed person som jeg ikke engang kan være sikker på passer mine barn på en god måte.
Nei det beste for barna er da å være hjemme med de eller sende de til barnehagen der de også får mye mer enn bare pass.
Skrev jeg gratis? Hmm.. Utrolig hva man selv tolker det som.

Om du får 6000 i kontantstøtte og betaler 2500 selv blir jo dette som om du skulle jobbet og hatt barnet i barnehage så skjønner ikke helt hvorfor det skulle bli et problem...

Har ikke møtt en dagmamma enda jeg som betaler skatt. Og rundt her er det en del som liker å gå hjemme ;)
Det er mindre vanlig å betale skatt i slike "yrker" enn andre yrker.

Jøss. Må bo i et småkriminelt område du da? Her betaler alle jeg vet om som er dagmamma skatt....

Om du får 6000 i kontantstøtte og betaler 2500 selv blir jo dette som om du skulle jobbet og hatt barnet i barnehage så skjønner ikke helt hvorfor det skulle bli et problem...

Jeg skjønner ikke hvorfor du har noe med hvor pengene mine kommer fra jeg da? Gjelder dette alle penger som kommer fra nav? Aap? Barnetrygd, sosialstønad. Er jo penger man får gratis om man skal sette det på spissen. ;)

Jeg skjønner ikke hvorfor du har noe med hvor pengene mine kommer fra jeg da? Gjelder dette alle penger som kommer fra nav? Aap? Barnetrygd, sosialstønad. Er jo penger man får gratis om man skal sette det på spissen. ;)

Nå er vel barnetrygd noe en får av nav, og aap likt som dagpenger osv. Disse pengene får du jo ikke fordi du velger å ikke bruke barnehage?

Så flott at noen få betaler skatt da, du kan jo høre med skatteetaten om hva som er mest vanlig i dag.

Her betaler alle jeg vet om skatt, og foreldrene får fradrag for barnepass. I tilegg vet jeg om mange gode både med og uten utdannelse som er dagmamma. de har da 2 barn og sitt eget... De tar mellom 8og9 tusen, når skatt er trukket og de har fått barnetrygd og kontantstøtte ligger de fortsatt under normallønn...

Back
Topp