Dagmamma pris

Barnehage koster mellom 10000-15000 den ikke 8000 ;)
Og man får halvparten for at staten sparer på at du ikke sender barnet i barnehage.
Jeg snakker om hva det koster FORELDRENE i utgifter, ikke hva plassen koster å drive

At du ikke regner de inn må da være opp til deg selv, du kan ikke bestemme at andre ikke skal regne de inn i sitt budsjett. Det handler ikke om å ha god råd, de handler om at jeg er fullstendig i mot kontantstøtten slik den er lagt opp i dag ;)
Det handler, atter en gang ikek om hvordan en velger og ikke velger å regne, det handelr om et REELT ØKONOMISKJ BEGREP som det ikke virker som du skjønner, ALTERNATIVKOST som er en del av kostnaden når en sammenligner. Når du ikke tar me den sammenligenr du bananer og kokosnøtter, og det er og blir ikke det samme

Riktig. Bortsett fra ar bhg ikke koster 8500, den koster 12-15000kr. Staten gir mer støtte til bhg for å passe ungen enn at en privatperson (forelder eller dagmamma) gjør det. Naturlig nok fordi de bestemmer innholdet i hverdagen i bhg.

Som sagt, jeg snakket om foreldrekosntadne, ikke driftskostnaden.

Jeg snakker om hva det koster FORELDRENE i utgifter, ikke hva plassen koster å drive

At det koster mer for foreldre i barnehage er en selvfølge,man betaler for kvalitet, men man betaler 6000 til dagmamma er mer enn de 3000 jeg betaler til barnehagen. Jeg har jo da bare fått mellom 10.000 og 12.000 gratis og ikke 6000..
Som man tydeligvis får helt gratis.

Det handler, atter en gang ikek om hvordan en velger og ikke velger å regne, det handelr om et REELT ØKONOMISKJ BEGREP som det ikke virker som du skjønner, ALTERNATIVKOST som er en del av kostnaden når en sammenligner. Når du ikke tar me den sammenligenr du bananer og kokosnøtter, og det er og blir ikke det samme

Lurer på hvordan dagmammaer klarte seg før kontantstøtten jeg. De må jo ha sultet av nød.
Du får mene hva du vil, jeg forstår både hva du sier, det økonomiske dere prøve å få frem. Jeg er bare veldig uenig i dette, og er ikke en typisk nordmann der ingen skal få det noe bedre enn meg.
Send til dagmamma å betal 30.000 om du vil! Jeg hadde aldri betalt mer enn 6000.

Uansett hvordan vi vrir og vender på det... Det er ikke til å unngå at det for en vanlig familie med normal inntekt som ikke har fått bhg plass vil være gunstig å betale 8000kr til en dagmamma om de får kontantstøtte. Det sier seg selv... Om dagmamman er utdannet eller ikke så vil det lønne seg for de, fremfor å være hjemme ulønnet tim barnet får plass...

At det koster mer for foreldre i barnehage er en selvfølge,man betaler for kvalitet, men man betaler 6000 til dagmamma er mer enn de 3000 jeg betaler til barnehagen. Jeg har jo da bare fått mellom 10.000 og 12.000 gratis og ikke 6000..
Når alenemødre får stønad til barnetilsyn når de har barnehageplass, mener du at de betaler fullpris for barnehage da?

Du prøver ikke å forstå begrepet engang. Så da gidder jeg ikke.

Jeg snakker ikke om verdien, jeg snakker om kostnaden som skal forklare deg hvorfor pris dagmamma ikke kan sammenlignes med pris på bhg uten at du tar med (eller utelater) de 6000 på begge regnestykker

Det har du ikke lyst til. Du vil sammenligne epler og pærer og tro det er det samme. Greit. Du bryter all økonomisk logikk. Og sa diskuterer jeg ikke saken videre.

Når alenemødre får stønad til barnetilsyn når de har barnehageplass, mener du at de betaler fullpris for barnehage da?

Siden de får stønad til barnetilsyn så burde barnehageprisen øke for dem da. Blir jo urettferdig om de skal betale mindre i barnehageutgifter enn oss vanlig som tjener våre penger. De tjener jo på dette de da, får jo penger gratis.
Ja, dette blir jo litt det samme som kontantstøtte. Bør de med stønad betale mer i utgifter til barnehage siden de får dekket mer? De fleste vil jo si nei. Jeg bryr meg ikke en dritt om noen får penger av nav til å betale det ene og det andre med.
8000-10000 for en dagmamma er dyrt uansett om pengene kommer fra min eller nav sin lommebok.

Du prøver ikke å forstå begrepet engang. Så da gidder jeg ikke.

Jeg snakker ikke om verdien, jeg snakker om kostnaden som skal forklare deg hvorfor pris dagmamma ikke kan sammenlignes med pris på bhg uten at du tar med (eller utelater) de 6000 på begge regnestykker

Det har du ikke lyst til. Du vil sammenligne epler og pærer og tro det er det samme. Greit. Du bryter all økonomisk logikk. Og sa diskuterer jeg ikke saken videre.

Kontantstøtten er ikke regulert til noe, så nei man kan ikke sammenligne med det man bruker til barnehage. Det er rett og slett en stønad foreldre kan bruke til hva de ønsker, sette på konto, kjøpe mat, dra på ferie, skaffe aupair, dagmamma osv.
Den er ikke Øremerket til noe annet enn familier som ikke bruker barnehage. Dere kan så mye dere vil diskutere dette med meg.
Du er opptatt av hvor pengene kommer fra, jeg bryr meg ikke om det. Dagmammaen får 6000 uansett om de er fra nav eller ikke.
Joda "sparer" foreldre i teorien på å ikke benytte barnehage for når barnehagen begynner forsvinner kontantstøtten og de må ut med 3000.
Men igjen, dagmammaen får 6000 de er ikke mindre av verdi selv om de kommer fra nav. Dagmammaen får 6000 som er mye penger, for noen mens andre synes det er lommerusk.
Jeg skjønner veldig godt hva dere prøver å si, men jeg er altså uenig i at 8000-10000 for en som sitter barnevakt er billig. Og siden det ikke spiller noen rolle for meg om hvor pengene kommer fra så er det ingen vits at dere skal snu mitt syn på dette. 6000 holder i massevis, selv om det er penger fra staten og barnefamiliene "sparer" hele 3000 på å ikke benytte barnehage, som er helt greit da de sitter med en dagmamma og ikke barnehage ;)

Siden de får stønad til barnetilsyn så burde barnehageprisen øke for dem da. Blir jo urettferdig om de skal betale mindre i barnehageutgifter enn oss vanlig som tjener våre penger. De tjener jo på dette de da, får jo penger gratis.
Ja, dette blir jo litt det samme som kontantstøtte. Bør de med stønad betale mer i utgifter til barnehage siden de får dekket mer? De fleste vil jo si nei. Jeg bryr meg ikke en dritt om noen får penger av nav til å betale det ene og det andre med.
8000-10000 for en dagmamma er dyrt uansett om pengene kommer fra min eller nav sin lommebok.
What? Så alenemødre tjener ikke egne penger?

Men de tjener da egne penger de også selv om de får støtte til barnetilsyn

What? Så alenemødre tjener ikke egne penger?
Men de tjener da egne penger de også selv om de får støtte til barnetilsyn

Ja, skrev da ikke noe annet. Står ingenting om at de ikke tjener sine egne penger. Synes bare det var litt rart at dere her inne ikke forlangte at de betalte mer til barnehagen jeg, siden de fikk stønad fra nav og hadde dermed mindre utgifter enn oss som ikke fikk slik stønad. Urettferdig at de "tjener" på å være alene å betaler dermed mindre for "barnepass".
Er jo dere her inne som mener at ingen skal tjene på noe ;)
Jeg bryr meg ikke om naboen må ut med 3000 mindre enn meg i måneden til barnetilsyn. Det er det mange her inne som bryr seg om..

Ja, skrev da ikke noe annet. Står ingenting om at de ikke tjener sine egne penger. Synes bare det var litt rart at dere her inne ikke forlangte at de betalte mer til barnehagen jeg, siden de fikk stønad fra nav og hadde dermed mindre utgifter enn oss som ikke fikk slik stønad. Urettferdig at de "tjener" på å være alene å betaler dermed mindre for "barnepass".
Er jo dere her inne som mener at ingen skal tjene på noe ;)
Jeg bryr meg ikke om naboen må ut med 3000 mindre enn meg i måneden til barnetilsyn. Det er det mange her inne som bryr seg om..
Poenget var at stønad til barnetilsyn får man av en grunn. Det er en grunn for at man får kontantstøtte også, for å redusere utgidter til barnepass.

Poenget var at stønad til barnetilsyn får man av en grunn. Det er en grunn for at man får kontantstøtte også, for å redusere utgidter til barnepass.

Nei den er ikke øremerket barnetilsyn nei. Den er til familier som ikke benytter barnehage. For foreldre som benytter barnehage får dobbelt så mye, og dette er en måte for staten på å spare på. Hva den brukes til har ingen noe med;) Brukes den til ferie eller dagmamma har ikke staten noe med. Kan ikke sammenlignes med stønad en mor får til barnetilsyn som er øremerket til det formålet.

Her står det om kontantstøtte, barnetilsyn er ikke nevnt engang om hva den skal brukes til. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/kontantstøtte

Står ikke at den er til tilsyn her heller.. https://www.regjeringen.no/no/dokum...jonelle-artikler/2007/kontantstotte/id439469/
For at babyverden sine medlemer har bestemt at kontantstøtten er til formål dagmamma så er ikke det nødvendigvis riktig ;)

Last edited:
Nei den er ikke øremerket barnetilsyn nei. Den er til familier som ikke benytter barnehage. For foreldre som benytter barnehage får dobbelt så mye, og dette er en måte for staten på å spare på. Hva den brukes til har ingen noe med;) Brukes den til ferie eller dagmamma har ikke staten noe med. Kan ikke sammenlignes med stønad en mor får til barnetilsyn som er øremerket til det formålet.

Her står det om kontantstøtte, barnetilsyn er ikke nevnt engang om hva den skal brukes til. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/kontantstøtte
Som tidligere sagt så velger foreldrene selv. Mener når den blir brukt til dagmamma. Det er jo i stedenfor bhg, sier seg selv at det kan regnes som erstatning for den stønaden staten gir til barnehage. Du sier det jo seøv.

Merkelig at foreldre som begynner barnehage "får" dobbelt så mye enda det ikke er innom kontoen dems engang. Men du nekter for at kontantstøtta er noe foreldre "får gratis".

Som tidligere sagt så velger foreldrene selv. Mener når den blir brukt til dagmamma. Det er jo i stedenfor bhg, sier seg selv at det kan regnes som erstatning for den stønaden staten gir til barnehage. Du sier det jo seøv.

Merkelig at foreldre som begynner barnehage "får" dobbelt så mye enda det ikke er innom kontoen dems engang. Men du nekter for at kontantstøtta er noe foreldre "får gratis".

Jeg har sagt hele tiden jeg at jeg kan betale "kontantstøtten" om jeg skulle hatt dagmamma.
Ikke mer fordi noen mener jeg da har gratis barnepass, 6000 er ikke gratis! Det er 6000 kroner det, men tydeligvis når man får stønader fra staten blir det lommerusk.
Jeg bruker ordene dere bruker om stønader man får. Jeg mener ikke at det er gratis, verken barnehageplass, helse, dagmamma osv. Jeg skatter og får ytelser tilbake.
Jeg synes det er horribelt å sammenligne enn dagmamma med barnehage, men når de som til og med jobber i barnehage mener en dagmamma kan sammenlignes med barnehage så javel da kan de vel det da. Jeg som er litt dum som mener man bør beskytte sin tittel og utdannelse og det er viktig for sitt eget "omdømme".
Altså du må betale så mye du orker til en dagmamma, jeg legger meg ikke opp i det.
Men det å betale noen 6000 er ikke gratis, det at penger kommer fra nav er ikke gratis, det at kontantstøtten skal gå til dagmamma er ikke riktig, står ikke inne på regjeringen sine sider eller nav at den skal gå til barnetilsyn.
Kontantstøtten kom fordi man ønsker færre barn i barnehage pga plassmangel og etterhvert ble det også maxpris i barnehager. Dermed ble det en "skjev" fordeling ifølge politikerene selv. Det er billigere for staten å gi 6000 til barna enn å tildele de barnehageplass.

Jeg har sagt hele tiden jeg at jeg kan betale "kontantstøtten" om jeg skulle hatt dagmamma.
Ikke mer fordi noen mener jeg da har gratis barnepass, 6000 er ikke gratis! Det er 6000 kroner det, men tydeligvis når man får stønader fra staten blir det lommerusk.
Jeg bruker ordene dere bruker om stønader man får. Jeg mener ikke at det er gratis, verken barnehageplass, helse, dagmamma osv. Jeg skatter og får ytelser tilbake.
Jeg synes det er horribelt å sammenligne enn dagmamma med barnehage, men når de som til og med jobber i barnehage mener en dagmamma kan sammenlignes med barnehage så javel da kan de vel det da. Jeg som er litt dum som mener man bør beskytte sin tittel og utdannelse og det er viktig for sitt eget "omdømme".
Altså du må betale så mye du orker til en dagmamma, jeg legger meg ikke opp i det.
Men det å betale noen 6000 er ikke gratis, det at penger kommer fra nav er ikke gratis, det at kontantstøtten skal gå til dagmamma er ikke riktig, står ikke inne på regjeringen sine sider eller nav at den skal gå til barnetilsyn.
Kontantstøtten kom fordi man ønsker færre barn i barnehage pga plassmangel og etterhvert ble det også maxpris i barnehager. Dermed ble det en "skjev" fordeling ifølge politikerene selv. Det er billigere for staten å gi 6000 til barna enn å tildele de barnehageplass.
Jeg snakker bare økonomi, og pris på dagmamma og hvorfor man får kontantstøtte, har aldri sammenlignet type barnetilsynstjenester.

Hvis en alenemor hadde fått dekket 100% av bhgregningen fra NAV hadde hun hatt gratis bhg. Hvis NAV dekker hele utgiften til dagmamma så er dette gratis for foreldrene.

Men du vil tydeligvis ikke skjønne hva alle andre her inne har prøvd å forklare med teskje på alle mulige måter.

Jeg snakker bare økonomi, og pris på dagmamma og hvorfor man får kontantstøtte, har aldri sammenlignet type barnetilsynstjenester.

Hvis en alenemor hadde fått dekket 100% av bhgregningen fra NAV hadde hun hatt gratis bhg. Hvis NAV dekker hele utgiften til dagmamma så er dette gratis for foreldrene.

Men du vil tydeligvis ikke skjønne hva alle andre her inne har prøvd å forklare med teskje på alle mulige måter.

Har sagt flere ganger jo jeg skjønner hva dere mener! Jeg er bare uenig at det spiller en rolle hvor pengene kommer fra. For det har seg slik at om jeg ansetter en som maler huset mitt så har ikke han/hun noe med hvor mine penger kommer fra. Om de er fra nav eller ikke, så får han den summen han skal ha.
Jeg er uenig at man bruker ordet gratis på at man betaler noen 6000 kroner for barnepass. Jeg synes 6000 er mye penger selv om de kommer fra nav og for dagmammaen spiller det da virkelig ingenrolle om det er penger fra nav eller ikke.
Dette går på at ingen skal ha det bedre enn de andre.
De som velger barnehage må ut med 3000 fra "egen lommebok" som dere sier, mens den som bruker dagmamma betaler ingenting "fra egen lommebok" i følge dere og DET går ikke an, noen får da i følge dere "gratis" barnepass. :o
Mens jeg er uenig i dette, for jeg mener at dagmammaen får fortsatt 6000 på konto, de pengene er verdt like mye, det er ikke gratis og ja foreldre har da 6000 i utgifter på barnepass, velger de da å bruke kontantstøtten så har de 11 måneder på spare litt penger. Tenk så grusomt at noen kan gjøre det slik.
Nei altså nå blir jeg litt oppgitt over hele diskusjonen, jeg har sagt hele tiden at jeg skjønner hva dere mener. Trenger ikke å forklare meg dette mer, men poenget er at jeg er ikke så opptatt av hvor andre får penger fra og hva de brukes til.
I følge teorien deres da så burde jo denne alenemoren som får stønad til barnetilsyn betale mer til barnehage for hun da i følge dere "tjener" på å ikke betale noe og det er gratis. Det kan vel ikke være rettferdig?

Back
Topp