Dagmamma pris

Tenk litt hva ville du hatt i lønn? Et hadde ikkje gidda og ha ansvar for andre sine barn 5 dager i uken for mindre hvertfall. Synst 6000kr er greit. Men det er faktisk dårlig betalt det og. Men det skal jo gå rundt for dei som betaler og så sjønner at det ikkje gå an og betale så mye mer. 5 dager i uker og 8 timer per dag er ei full stilling. Kunne tjent ei vanlig full lønn på dei timene vis du ser det andre veien :p men det er mer kos ein jobb og ha ett barn og passe på da :)

Nei det er ikke dyrere enn bhg for man får 6000 i kontantstøtte ;)
Så betaler man det som er normal takst rundt her så betaler man det samme som i bhg

I barnehagen er det utdannet personale, en dagmamma er veldig sjeldent utdannet. Dagmamma og barnehage er to forskjellige ting.
En dagmamma er en ren barnevakttjeneste, en barnehage er en læringsarena.
Så at en dagmamma er like dyr som en barnehage synes jeg er feil.

I barnehagen er det utdannet personale, en dagmamma er veldig sjeldent utdannet. Dagmamma og barnehage er to forskjellige ting.

Finnes vel like mange ufaglærte assistenter i barnehage som utdannede dagmammar... ;)

Kontantstøtte + barnehagepris for 80% plass. Og kostpenger.

Litt mindre dersom det er flere dagbarn. Barnehage tilbyr mer pedagogikk, mens dagmamma (kan) tilbyr mer 1-1. Sånn til sammenligning synes jeg dagmamma bør være billigere enn bhg dersom hun har 2-3 barn å ta seg av.

En dagmamma har færre barn og skal kunne leve av lønnen hun får.
Ofte betaler også dagmamma alt av bleier og mat

Hva med å gi kontantstøtten de mnd hun er dagmamma?
Hadde gitt kontantstøtten :)
da blir det gratis barnepass for foreldrene fordi staten betaler alt.

Og dagmammaen tjener kun 6000kr i mnd for å jobbe 80% :(

Helt hinsides priser på de veiledende dagmammaprisene. Hadde gitt kontantstøtten.
Det er det jo ikke. Med 6000 i kontantstøtte så tjener foreldrene 500kr i på å ha noen til å passe ungen :o

Tenker veiledende pris for ettåringer bør være 8500kr i mnd.

Finnes vel like mange ufaglærte assistenter i barnehage som utdannede dagmammar... ;)

En barnehage har ikke lov til å drive uten pedagoger. Kommunen kan gi disp til barnehagen i en begrenset periode, men nei det må være pedagoger i barnehagen.
At det er ufaglærte assistenter der er helt sant, det er fordi en pedagog må ha bistand i jobben.
Kan ikke sammenlignes med en dagmamma som bare passer et barn for å spe litt på når de er hjemme.

En dagmamma har færre barn og skal kunne leve av lønnen hun får.
Ofte betaler også dagmamma alt av bleier og mat

Veldig "få" som lever av yrke dagmamma. Det er som regel fordi man allerede går hjemme og vil spe litt på inntekten. Nei, en dagmamma bør ikke koste mer enn en barnehage. Det er ikke samme innhold som en barnehage.

En barnehage har ikke lov til å drive uten pedagoger. Kommunen kan gi disp til barnehagen i en begrenset periode, men nei det må være pedagoger i barnehagen.
At det er ufaglærte assistenter der er helt sant, det er fordi en pedagog må ha bistand i jobben.
Kan ikke sammenlignes med en dagmamma som bare passer et barn for å spe litt på når de er hjemme.

1 pedagog og 2/3 assistenter på en avdeling med 10-15 barn... Da må jeg ærlig innrømme at en god dagmamma (mulig også med utdannelse) som passer 3/4 barn høres bedre ut. Med tanke på 1til1 kontakt osv... Syns derfor at selv om prisen høres høy ut, at det er fortjent. Har selv vurdert å være dagmamma ettersom jeg må gå hjemme fra jan/feb til august. Jeg har utdannelse og jobber ellers i skolen.

Veldig "få" som lever av yrke dagmamma. Det er som regel fordi man allerede går hjemme og vil spe litt på inntekten. Nei, en dagmamma bør ikke koste mer enn en barnehage. Det er ikke samme innhold som en barnehage.
Så veldig få er det vel ikke, hvertfall ikke rundt her. En dagmamma kan i grunn være like bra som en barnehage

Jeg var dagmamma et halvt år I fjor mens jeg var hjemme med min egen ettåring og fikk 8500,- pr mnd (100%). Dvs kontantstøtte pluss omtrent det man betaler for en barnehageplass. Betalingen inkluderte bleier og mat, det skal skattes av og den som betaler får fradrag for utgiftene på lik linje som om hun hadde betalt for barnehage.

Selv om jeg ikke er utdannet pedagog så fikk barnet til gjengjeld en voksen pr to barn. Det er begrenset hvor mye mer enn et uteområde, to katter og et fang de trenger akkurat i den alderen. ;)

Man må vel snart være utdannet pedagog for å gå lov til å få barn vel..

Hvorfor hyles det så høyt om at pedagoger er så viktig om det er greit at man går hjemme med ungen i ulønnet perm i et års tid? Går det ikke bra med de ungene?

Sent from my iPhone using BV Forum

Man må vel snart være utdannet pedagog for å gå lov til å få barn vel..

Hvorfor hyles det så høyt om at pedagoger er så viktig om det er greit at man går hjemme med ungen i ulønnet perm i et års tid? Går det ikke bra med de ungene?

Sent from my iPhone using BV Forum

Handler ikke om det, men jeg mener at man kan ikke kreve samme pris som i en barnehage. Det er stor forskjell mellom en dagmamma og en pedagog.
En dagmamma er barnepass
En barnehage er læringsarena. De to kan ikke sammenlignes, hvem som hels kan være dagmamma.
Hvem som helst er ikke pedagoger med utdannelse til å lære barna våre noe. At en dagmamma skal nesten ha 10.000 i måneden for å ha ett barn er syk pris, jeg hadde aldri tatt det og heller aldri betalt det.

Men i barnehager er det x antal barn på 1 voksen. Klart det skal være billigere.
Det er jo egentlig ikke det. En barnehageplass koster ca 13-15000 i mnd, men staten betaler mesteparten.

I bhg er det litt flere barn pr voksen (ikke nødvendigvis større forskjell enn tre istedenfor to), men bhg er noe helt annet enn dagmamma.

Handler ikke om det, men jeg mener at man kan ikke kreve samme pris som i en barnehage. Det er stor forskjell mellom en dagmamma og en pedagog.
En dagmamma er barnepass
En barnehage er læringsarena. De to kan ikke sammenlignes, hvem som hels kan være dagmamma.
Hvem som helst er ikke pedagoger med utdannelse til å lære barna våre noe. At en dagmamma skal nesten ha 10.000 i måneden for å ha ett barn er syk pris, jeg hadde aldri tatt det og heller aldri betalt det.
Greia er vel heller det at mange må ha barnepass når ungen nærmer seg året for å få utgifter/inntekter til å henge sammen, og dersom man ikke får barnehageplass så er dagmamma det neste alternativ, og da blir det jo gjerne tilbud/etterspørsel som styrer prisene som alt annet.

For de som har hatt dagmamma som yrke så er det vel ingen tvil om at det har vært fryktelig underbetalt til alle tider om man tenker timesbetaling, så at de skal nyte godt av den økte kontantstøtta synes jeg er helt fair. Minstepensjonister blir de uansett. For den som da får jobbet vil kun ha utgifter på lik linje med en barnehageplass selv om over 8000,- høres høyt ut, men vil til gjengjeld kunne jobbe og tjene penger som overgår 6000,- som da er alternativet. ;)

Og det var slettes ikke lettjente penger for å si det sånn. Da foreldrene jobber 8-16, så ble jo mine dager minst en halvtime lengre, ingen garanti for spisepause, ingen fridager i vinter- og påskeferie, ingen planleggingsdager og var mitt barn syk så hadde jeg ikke rett på betaling for den dagen. Så ikke noe jeg ville valgt igjen - selv for 8500,- :)

En dagmamma er barnepass

Så om jeg skulle være dagmamma, som har utdannelse, kan jeg da kreve mer enn en uten utdannelse syns du?

Back
Topp