Daglige "missions" i juleforeberedelsene - Bli med da vel!

Mission #6: Planning the Decorations!
Dear Friends,

Your Holiday Mission for today is to jot down in your Holiday Control Journal what decorations you want to use and what rooms you want to put them in. That is it. You are not to drag out the decorations just yet. We will get there! For now just make a plan of what you want to use and what room you want to use them in. This is to plan what you want to use that you already own. If you have candle lights that you put into the windows, centerpieces, advent calendars etc. Just jot them down in your Holiday Control Journal.

We are going to have fun FLYing through the Holidays!


Altså, dette er egentlig en mandag som klassisk er clean and fling. Men denne mandagen er det mer planlegging av pyntingen.

Ingen stor jobb for min den, jeg, eller rettere sagt mest ungene mine, har klare formeninger om hva som skal hvor. Så pynt skal det nok bli.
 
Sara sin status pr 17/11
1:done
2:done
3: lokalisert i kjellerboden, tas frem neste uke
4:utsatt til neste uke
5:ikke reelt aktuell for meg.
6:done
 
Mission #7: Planning with Your Holiday Control Journal
Dear Friends,

Today is our Plan and Play day! This means that you take time out to work in your holiday planner and then to make sure you play today!

Even if you only take 15 minutes just for yourself, make sure you do it!

Today review a bit in your planner and start filling in a few more things. Have you decided whether you are traveling this year or staying home? Have you decided who you want to invite to your home or do you want this year to be immediate family only? You need to make some decisions and start to plan for this: If you are traveling then start to work on your travel dates and transportation. If you are inviting company to your home, start planning a guest list and how you will prepare to have them in your home. If you are staying home with no guests, start planning how you want to spend your time, church events, community events etc. Don't get carried away and spend 4 hours making every single decision today, just take care of some basic details.

Again, remember to take time out today to PLAY! This can be treating yourself to a bubble bath, going out for ice cream, reading a chapter in a book that you have been trying to finish; it doesn't matter what you do, just that you do something fun today!

Have fun!
 
Denne har jeg kontroll på. Avklart sikkert rundt den tiden denne fakrisk var "dagen" for en måned siden.

Tider for ungenes avslutninger og opptredener noteres fortløpende og ganske lite kræsjer.

Svigermor kommer på besøk i desember men feirer jul hjemme, og mine foreldre feirer hos oss.
Ingen overnatter selve jula så når svigermor har dradd kan jeg ha gavelager på gjesterommet som jeg pleier, frem til det oppbevarer jeg posene på soverommet vårt.


Sara sin status pr 18/11
1:done
2:done
3: lokalisert i kjellerboden, tas frem neste uke
4:utsatt til neste uke
5:ikke reelt aktuell for meg.
6:done
7: done.
 
Du kan også komme dit[emoji16]
Om ikke like ekstrem (jeg har nok en tvangslidelse[emoji12]), så ganske nær!
Det er målet mitt.

Men det har fakrisk vært målet jeg har jobbet mot de siste 20 årene og jeg har ikke kommet sånn ne nevneverdig mye nærmere. Men jeg gir ikke opp. Det er det den flylady-inspirerte tråden denne er en spinnoff fra dreier seg om

Trenger push der også forøvrig.
 
Merker at dette julemissiongreia til flylady er så langt unna meg haha [emoji23] jeg planlegger ikke hvor pynten skal, men har jo en viss tanke om hvor treet og julestjerna skal. Resten settes der det passer seg når pynten hentes frem. Jeg er generelt ikke et planleggingsmenneske, så lenge jeg har kontroll i grove trekk så er det bra nok for meg. Jeg vet hvem som skal komme hit på julaften og hva vi skal spise. Jeg vet jeg jobber 1. juledag, så da drar nok mann og barn en tur til svigers og blir til 2. juledag.. resten tar vi som d kommer :p

I dag har jeg bært ut og kjørt bort papp, tar det som en sånn «clean and fling». Prøver ellers å være flink å kaste ting når jeg gjør mine andre oppgaver (som tilhører den andre flylady-tråden).
 
Jeg planlegger heller ikke hvor pynten skal. Jeg vet hvor den skal. Det den var i fjor og drt vi ikke husker smetter vi på plass der det passer oss. Jeg pynter ikke sånn "litt etter litt, 15 mintes a Day" heller. Jeg drar opp alle eskene lille julaften og pynter sammen med ungene.

Og setter ikke opp en pakke-stasjon i september. Men i slutten av november er det på tide for meg så den kassa med papir kommer opp neste uke. Jeg lå pakke kalendergaver.
 
Mission #8: What size are we?
Dear Friends,

We are throwing up those sails for our Holiday Cruise! Today is Anti- Procrastination Day!

Your mission for today is to do a "What size are we?" mission! This means that you write down the sizes for your family, height, sizes for shirts, pants, pajamas, dresses, shoes etc. Place this list in your holiday planner and have them ready for when a dear friend or family member wants to bless someone in your family for the holidays. When they ask you "what size is little Timmy?" you won't have to do the zany brainy shuffle and try to remember what size you bought in September for school and then try to add to it since that was two months ago! Trust me, I know this trick! Make sure you do this for yourself and your spouse as well. No more racking your brain trying to remember, you have your trusty holiday planner and can refer to it whenever you need to.

Have fun with this! This one mission will save you from having to explain why little Timmy has never worn that great shirt that is two sizes too small from Aunt Sally or save you time in the returns line!

Have fun!

Egentlig er det mandag og home blessing i dag, "dagens", nr 26 forbereder thanksgiving med litt ekstra shining av huset, med med vårt tempo kommer den sånn dundt andre helgen i advent. Da er det ikke tid for Thanksgiving-gjester akkurat, men jeg har tilfeldigvis trolig svigemor i huset på den tiden. :)
 
Status da folkens?

Her er min, pr 19/11
1:done
2:done
3: lokalisert i kjellerboden, tas frem en av de neste dagne
4:utsatt til denne uken
5:ikke reelt aktuell for meg.
6:done
7: done.
8: Done.

Nr 8 var jeg gjennom og målte ungene for størrelser sånn i slutten av september, for jeg og mamma var på shopping på åpning av Norges største kjøpesenter (i det de bygget en bro og slo sammen det tredje med de to andre her vi bor) 1.11 og mamma kjøper klær i julegaver til ungene.

Det kjennes jo litt godt at jeg faktisk ikke er så helt på bærtur på etterskudd likevel, flere av dem jeg nå poster har jeg allerede gjort.

Det skal bli jul i år også.

Men status fra flere hadde vært gøy :)
 
Nå husker jeg ikke hva som var de forskjellige dagene (for jeg lager jo ikke liste, skjønner jo nå at d hadde vært lurt :p ).. men har gjort den fling-greia, har kontroll på gavepapiret, kjøpt inn ekstra gavepapir og teip og slikt, lager ikke julebudsjett og balanserer sjekkhefte (det har jeg ikke, har noen som helst i Norge sjekkhefter lengre??), kontroll på størrelsene våre har jeg, ikke planlagt julepyntplassering og d blir jeg heller ikke å gjøre..
 
Nå husker jeg ikke hva som var de forskjellige dagene (for jeg lager jo ikke liste, skjønner jo nå at d hadde vært lurt :p ).. men har gjort den fling-greia, har kontroll på gavepapiret, kjøpt inn ekstra gavepapir og teip og slikt, lager ikke julebudsjett og balanserer sjekkhefte (det har jeg ikke, har noen som helst i Norge sjekkhefter lengre??), kontroll på størrelsene våre har jeg, ikke planlagt julepyntplassering og d blir jeg heller ikke å gjøre..

1 clean and fling
2 var vel å lage en listesamling/controll journal
3 papir og bånd og sånn
4 shopping av det du manglet på 3
5 budsjett og nei Vi har ikke sjekkbok.
6 var vel julepyntpla legging
7 reise, gjester, deadline, ting en skal på, fylke in. I listene
8 størrelsene våre

Fritt etter hukommelsen.
Jeg bare skriver status daglig og kopierer den fra sist så slipper jeg huske alt.
 
  • Liker
Reactions: BMC
Jeg anser planlegging av pynt som gjort fordi jeg vet hvor ting skal, har satt mannen på å skaffe/planlegge lys ute, og derved har planlagt det jeg trenger... Siden jeg har kontroll på dekning på konto mot forfallsregisger så kan jeg vel anse "sjekkboken" som grei Og budsjett har jeg ikke tenkt å ha sånn totalt sett men jerv har kontroll likevel.
 
Pynt har jeg kontroll på og vet hvor den skal
Rydde drives det med
Liste har jeg
Kontroll på gjester
Budsjett har jeg kontroll på
 
Mission #9: Errand Day...
Dear Friends,

Today is Errand Day. Your Mission for today is to review your Holiday Control Journal and see what items on your list can be taken care of while doing your errands.

If you are headed to the grocery store, can you pick up a few items for the Holidays that you will need? Baking supplies are so expensive when they are all bought at one time. If you start adding a bag of flour, nuts, spices etc to each shopping trip, you will hardly feel the purchases rather than waiting for one big trip. This applies to other things as well. If there are decorations that you would like to have, you can add one or two things to your trips to the store. Again, saves time and money from those major shopping sprees.

If you are heading to the Dry Cleaners, does your nice coat, good dress, suit etc. need to be cleaned and pressed? How about the Home Improvement store? Do you need light bulbs, new decorative light clips, etc. Try to slowly add a few things on to your errand day each week and you really will not notice the small bits of extra time versus the monster rush to get it all finished three days before your Holiday.

Have fun!


Vel, 9 er altså en torsdag og errend day igjen. (og 27 som egentlig var "dagens" har fokus på forberedelser til thanksgiving, kalkunen og alt det der. Og slikt driver vi jo egentlig ikke med her i landet så den kan vi la være å fokusere på når den tid kommer, eller, den kommer kanskje helt inn i jula for oss så da tenker vi mer på å få saltet og pepret ribba eller lagt pinnekjøttet i vann kanskje ;) )
 
Status pr 20/11
1:done
2:done
3: lokalisert i kjellerboden, tas frem en av de neste dagne
4:utsatt til denne uken
5:ikke aktuell/ok
6:done
7: done.
8: Done.
9: Errend day igjen, jeg har den planlagt for fredag denne uka
 
Mission #10: Reviewing the Holiday Budget...
Dear Friends,

Today is desk day and your mission for today is to review your budget for the holidays and look to see how and when you can take care of the shopping that you will need to do. Not just presents, you need to take into account meals, postage, cards, wrapping supplies, decorations etc.

Be careful and thoughtful, you do not want to rack up huge credit card bills that you will be paying until spring for the holidays. Try to fit your budget around what you can afford to pay for. If this means a little less than what you would like, try to remember how great it will feel not to be overwhelmed in January when the mail comes. Set limits and try to work within them. Don't look to buy presents that will impress, look to give gifts that will be loved. Be creative. Talk to your friends and family and see if they would like a challenge for this year. Talk about theme gifts such as an ornament or t-shirt exchange with a price limit. Look for fun and creative ways to express your love without busting your budget.

Don't look at budget planning as a chore and as something that is depressing. Look at it as a challenge that you know you can handle! Take pride in the fact that you are planning this year in a way that you never have! You are FLYing!

Have fun!

Og igjen, den egentlige "dagens" hadde vi begynt i september og vært ferdig før desember, er forebredelser på kjøkknet til thanksgiving i morgen, så den skipper jeg glatt å tenke på. Jeg jeg skal ikke lage kalkun i morgen. Jeg skal lage noe raskt og enkelt som er ferdig spist før jentungen skal på fotball 1730. Men jeg kunne for all den godt brukt et kvarter ekstra på kjøkkenshining sånnsett.
 
Status pr 21/11
1:done
2:done
3: lokalisert i kjellerboden, tas frem en av de neste dagne
4:utsatt til denne uken
5:ikke aktuell/ok
6:done
7: done.
8: Done.
9: Errend day igjen, jeg har den planlagt for fredag denne uka
10: ikke aktuelt/ok.

For igjen, ja, jeg vet at jeg har råd til det jeg handler til jul, jeg betaler en del med kredittkort, sant nok så januarregningen er ekstra stor men jeg betaler ikke på den til påske, jeg betaler den ned i januar. Jeg handler ikke mer enn jeg har råd til, nemlig. Innebygd sunnmøring/regnskapsfører-kontroll.
 
  • Liker
Reactions: BMC
Har aldri blakket meg til jul og det blir ikke i år heller :) men kan få satt opp en liste over hvem jeg skal handle til og ca pris i dag, så gjør jeg noe relatert til dagens oppgave i det minste.
 
Back
Topp