Daglige "missions" i juleforeberedelsene - Bli med da vel!

Mission #11: Blessing and Flinging...

Dear Friends,

Your Holiday Mission for today is to Clean and Fling!!! Monday's are Weekly Home Blessing Hour days at FlyLady and your mission is to do a 27 fling boogie as you bless your house. We are cruising through the Holidays together and every time you can get rid of some clutter is going to help you FLY! Grab one of those plastic bags that you get at the grocery store and loop it along your wrist or loop it through your belt loop on your pants, as you are going through the house just toss in the bag whatever needs to be tossed. This can be junk mail, odds and ends that have been laying around and whatever you see that is just plain clutter and needs to be gotten rid of. Do not spend hours doing this, just have the bag handy while you are blessing your home!!

Have fun!


Jepp, en til av denne sorten. Jeg får desverre litt lit tid til å drive home belssing i kveld, jeg må på fau møte.
Får se hva jeg får til en dag
 
Oi, jeg har glemt dette i helga.

Og det blir litt krøll siden det er søndagskveld, men her er de, ta dem en dag til uka da.

Dessuten startet Flylady sin "for dem som ikke ble ferdig til desember"-runde allerede i dag, den tenker jeg vi kan la vente blittelitt, eller? I alle dall ikke idag når det kommer to uansett, og den første passer for meg i alle fall langt bedre neste helg (decorate something, for neste helg begynner vi å pynte til advent, en eller annen gang.)
 
  • Liker
Reactions: BMC
Today's Holiday Cruising Mission
Mission #12: Planning Menus and Having Fun...
Dear Friends,

Today is Plan and Play day! This means we are going to do some Holiday Planning and then we are going to take some time out to PLAY! Grab your Holiday Planner and get ready to jot down some things. Last week on Plan and Play day I had you establish what your plans for the Holidays were: Where you were going to spend the Holidays, who with etc. Now that you have done this it is time to establish some menus. If you are traveling then you need to think about what you would like to bring with you to contribute if necessary. If you are hosting a Holiday dinner you need to establish what your menu will be and start a shopping list. You also need to think about if you are having guests in your home for meals other than a main Holiday meal, what will you serve, and again, establish a menu and shopping list. Don't forget to think of all meals not just dinners. Breakfasts and lunches need to be written down and thought about. In the United States, Thanksgiving is coming and you need to include that in your Holiday planning as well. You need to be creative and adapt our Holiday Planning Missions to whatever Holidays you will be celebrating.

For today, jot down a simple meal plan and a simple grocery list. You can add to this as we go but establish something to work with and for when you go shopping you can start working off of the grocery list to being some of the non-perishable food items home and stock up.

Don't forget to take a bit of time just for yourself today to go and PLAY! Even if you just take a 5 minute walk to look at the leaves changing colors, take time out today just for you!

Have fun!


Siden vi er såpass rutine-låst som vi er så er det lite tvil om denne.
Pinnekjøtt med tradisjonet tilbehør som for oss er (mandel)poteter og kålrotstappe og svinemør og tyttebærsyltetøy og surkål og evt rødbeter på julaften. (og jeg spiser egentig bare pinnekjøtt og potet da, men det er en annen sak) og riskrem til dessert

Svineribbe med poteter og gulrot og god saus og svisker og surkål og tyttebær igjen på første dag.

Tidligere var tradisjonen kalkun hos mine foreldre andre dag men den ønsker mamma å flytte til tredje dag siden de ska være her julaften og første dag (vår yngste sin bursag) så vi (og de) skal få en dag til å hvile. Så andre dag må jeg sånnsett finne på noe da.

Frokoster og lunsje er greit, det er brød og julebød og det faste pålegget, godt pålegg. Fenalår og lammerull og sylte og skinke og ost og alt godt.

Handleliste kunne jeg kanskje begynt på snart da
 
innboksen min renner over av "siste frist for black weekend" og "tjustart på cyber monday", så sånnsett kan man alltids bestille ting faktisk. Det burde jeg kasnkje...

Mission #13: Ordering Your Gifts...
Dear Friends,

Today is Anti-Procrastination day and your mission is to complete your mail order, catalog order, phone order or Internet order shopping! Do not wait until the last minute to place your orders and then find that the items you wanted are out of stock, back ordered or that you have waited too long and there will not be enough time to ship them. Place your orders early so you avoid missing out on what you needed and also to allow time for errors. Take time out now to take care of this or you will have to find the time later to go shopping which then turns into impulse buying and overspending!

Have fun with this, you will feel so relieved when you take care of this!

Have fun!
 
Og tilslutt den som skulel komme for søndag, det var faktsk tre jeg hadde glemt. Så dette ble litt heftig, o denne går ikke nå.
Planlegge ja, men vi skal ikke ut på ærender nå i kveld.

Mission #14: Errand Day...
Dear Friends,

Today is errand day and that means we pull out those Holiday Planners and review our list and see what things we can get accomplished!!

Review your shopping lists for gifts and see if anything that is on the list can be taken care of while you are on your errand run. Look over your grocery lists for the menus that you have chosen and you can add a few of those items on to your weekly grocery list to stock up ahead of time. Remember to consider other errands for the holidays as well, are there linens that need to be dry cleaned, clothing, coats, etc? Don't forget about the standards to get you through the Holidays as well: toilet paper, toothpaste, napkins, paper towels and plenty of window cleaner LOL! Have to keep those sinks shiny!

We are taking babysteps to FLY through the Holidays together! One thing at a time!

Have fun!
 
Blir ikke gjort noe i kveld i alle fall :p
 
Blir ikke gjort noe i kveld i alle fall :p
Ikke her heller.

Men må prøve å få til noe i dag Ble ei veldig slapp helg og huset ser ikke helt ut som vi skal være barnevakt til helga, det fordrer bla plass til overnatting på gulvet på begge barnerommene... Og hele spisebordet.
 
Ikke her heller.

Men må prøve å få til noe i dag Ble ei veldig slapp helg og huset ser ikke helt ut som vi skal være barnevakt til helga, det fordrer bla plass til overnatting på gulvet på begge barnerommene... Og hele spisebordet.
Her ser det faktisk ganske greit ut. Tok en sjau i går etter jobb. Hatt arbeidshelg og da ser det alltid bomba ut på søndagskveld :p

Skal ut å ukeshandle i dag, skal plukke med meg litt til julemiddagene slik at jeg sprer utgiftene litt. Også skal jeg innom posten og hente kalenderne til gutta (kjører ferdigvariant, orker ikke styre med pakkekalender før de blir større).
 
Her ser det faktisk ganske greit ut. Tok en sjau i går etter jobb. Hatt arbeidshelg og da ser det alltid bomba ut på søndagskveld :p

Skal ut å ukeshandle i dag, skal plukke med meg litt til julemiddagene slik at jeg sprer utgiftene litt. Også skal jeg innom posten og hente kalenderne til gutta (kjører ferdigvariant, orker ikke styre med pakkekalender før de blir større).

Min variant av å spre utgiftene blir nok nå å vente med alt som ikke haster til neste uke, for jeg betaler 95% med kredittkort og jeg tipper regningen i desember blir bra stor etter Black friday og en del gavehandel så ved å få resten kjøpt i des, forfall i Jan, så spres det. Jeg fikk halvskatt-lønn nå i forrige uke (vi har lønn 20. Og halv skatt. 20.12 er litt sent) så jeg har uansett grei dekning til å betale fakturaen i desember altså og i januar og februar jobber jeg ovetid.
Ellers så sprer jeg kostnader ved å sende mannen på shopping ;)

Vi har felles økonomi altså men han tjener bedre enn meg.
 
Min variant av å spre utgiftene blir nok nå å vente med alt som ikke haster til neste uke, for jeg betaler 95% med kredittkort og jeg tipper regningen i desember blir bra stor etter Black friday og en del gavehandel så ved å få resten kjøpt i des, forfall i Jan, så spres det. Jeg fikk halvskatt-lønn nå i forrige uke (vi har lønn 20. Og halv skatt. 20.12 er litt sent) så jeg har uansett grei dekning til å betale fakturaen i desember altså og i januar og februar jobber jeg ovetid.
Ellers så sprer jeg kostnader ved å sende mannen på shopping ;)

Vi har felles økonomi altså men han tjener bedre enn meg.
Ja samboer fikk halv skatt denne mnd, har også lønn 20. Jeg har 12 så da kommer det i desember. Selv om jeg egentlig kunne tenkt meg d i november da jeg syns midten av desember er litt sent. Men kjøper unna noe mat på denne lønna og resten på neste (samme med julegavene).
 
Mission #15: Reviewing the holiday budget...
Dear Friends,

Today is desk day and your mission for today is to review your budget for the holidays and look to see how and when you can take care of the shopping that you will need to do. Not just presents, you need to take into account meals, postage, cards, wrapping supplies, decorations etc. Budget; Don't Begrudge it!

Be careful and thoughtful, you do not want to rack up huge credit card bills that you will be paying until spring for the holidays. Try to fit your budget around what you can afford to pay for. If this means a little less than what you would like, try to remember how great it will feel not to be overwhelmed in January when the mail comes. Set limits and try to work within them. Don't look to buy presents that will impress, look to give gifts that will be loved. Be creative. Talk to your friends and family and see if they would like a challenge for this year. Talk about theme gifts such as an ornament or t-shirt exchange with a price limit. Look for fun and creative ways to express your love without busting your budget.

Don't look at budget planning as a chore and as something that is depressing. Look at it as a challenge that you know you can handle! Take pride in the fact that you are planning this year in a way that you never have! You are FLYing!

Have fun!

Fortsatt, for meg ikke aktuell. Som sagt, jeg betaler med kredittkort, men ikke mer enn at jeg vet jeg kan betale regningen når den kommer, og gaver og mat har jeg rom til i økonomien, ja, jeg vet jeg bruker mer penger på denne tiden av året, og det er rett og slett med i planene mine og det er greit.
 
Status pr 26/11
1:done
2:done
3: lokalisert i kjellerboden, tas frem en av de neste dagne
4:done
5:ikke aktuell/ok
6:done
7: done.
8: Done.
9: Done
10: ikke aktuelt/ok.
11: Clean and fling, får prøve meg på en sånn runde i dag
12: Fikk akkurat beskjed fra mamma om å flytt middagen fra 27.12 til 26.12 likevel, må ellers planlegge hvilken dag jeg evt skal invitere min bror med familie, men da må både vi og de vite når noen må jobbe, så det tar jeg litt senere for mannen min vet ikke det enda
13: Cyber monday i dag så kanskje få bestilt litt, men fått unna det meste av planlagte bestillinger, Må få bestilt til min svigerinne
14: Utsetter videre julehandel i hovedsak til desember for å spre det på ulike regninger
15: Ikke aktuell

Mer eller mindre ajour til og med 10 altså, så kom jo de flest av de som gjenstår i går kveld fordi jeg glemt det ut, så får prøve å få tatt 11 og 13 dag i alle fall.
 
Jeg kommer til å droppe noen og etterhvert gå over på super missions tenker jeg, for den for fredag som var som går på å sjekke budsjettet før man handler på blakc friday, den trenger vi ikke egentlig 11.12? ikke trenger vi et par som går på thanksgiving-forberedelser andre helga i advent heller.

Det kan jo med fordel være LITT aktuelt det vi driver med...
 
Budsjett driver jeg ikke med. Har såpass kontroll på økonomien min. Handler heller ikke over styr, julegaver handles på budsjett og mange er allerede unnagjort. Og handler som tidligere nevnt noe av den dyre maten (pinnekjøttet) på denne lønna og resten på neste lønn. Kun julaften vi skal lage mat her hjemme. Første juledag jobber jeg hele dagen, så da stikker samboer og barn til svigers og blir til andre juledag. Nyttårsaften har jeg ikke tenkt på enda, kan være vi bare blir hjemme. Om mamma har fri drar vi sikkert dit en tur :) er noe med planlegging med flere turnusarbeidere i familien :p
 
Pinnekjøtt til jul handlet jeg i oktober. Det henger til tørk på loftet hos pappa. Fenalåret også.

Men jeg må ut med et par pakker med pinnekjøtt til familiejulebord om et par uker da.

Vi lager mat hjemme 1. juledag også, med mamma og pappa som gjester, det er min datters treårsdag. Eller, mamma hr snakket om å feire dagen hennes hos dem for å øke sannsynligheten for at noen av mine slektninger som bor i nærheten av henne kommer i selskapet. Vi får se.

Nyttår spiser vi hos mamma og pappa, men hvor vi feirer avgjøres normalt sett i romjula, vi er sånn ca en fast gjeng (søskenbarn med familier) og dersom den gjengen inkluderer en venninne av to av de andre så er det oftest hos en av dem. Det er bare litt vanskeilg å planlegge dette i detalj enda rett og slett fordi "alle andre" ikke er helt er enda. Men det er jo en måned til.
 
Mission #16: Clean and Fling...
16.jpg

Dear Friends,

Your Holiday Mission for today is to Clean and Fling!!!

Monday's are Weekly Home Blessing Hour days at FlyLady and your mission is to do a 27 fling boogie as you bless your house. We are cruising through the Holidays together and every time you can get rid of some clutter is going to help you FLY!

Grab one of those plastic bags that you get at the grocery store and loop it along your wrist or loop it through your belt loop on your pants, as you are going through the house just toss in the bag whatever needs to be tossed. This can be junk mail, odds and ends that have been laying around and whatever you see that is just plain clutter and needs to be gotten rid of. Do not spend hours doing this, just have the bag handy while you are blessing your home!!

Have fun!

Siden vi ikke lenger har app-lesere siden den er tatt ut av bruk tar jeg sjangsen på å ikke slette bildet denne gangen, så får vi se om det går greit

En 27 fling boogie er rett og slett en øvelse hvor du samler 27 ting du kaster og evt etterfulgt av 27 ting du skal gi bort.

flylady liker å sorere rydding i throw away, give away, put away

Mine give away består jo stort sett av å stappe fravokst barnetøy og klær jeg ikke bruker, og single sokker i en pose til fretex, det tar jeg ikke fokus på nå, men en kaste 27 ting og legge på plass 27 ting kan være lurt. Minimum.
 
Mission #17: Planning the Meal Accessories!
17.jpg

Dear Friends,

Today is Plan and Play Day!

Last week I had you work on your meal plans and menus for the holidays. This means for Thanksgiving and whatever other holidays you celebrate. For today you are to add to those plans.

Do you need specific tablecloths, napkins, center pieces etc.? Not the whole house accessories, just for the meals.

Write them down in your Holiday Control Journal along with your meal plans and menus. Schedule yourself time to take care of laundering the linens, polishing silver, and getting the serving dishes ready. When these things are taken care of before the eve of the holiday itself, it gives us time not to have to stress about getting "it" all done!

Have fun! We are FLYing through the Holidays!



Er det andre en meg som egentlig følger med her lenger? Jeg følger nemlig ikke helt med og av den grunn... om ingen andre kan jeg egentlig droppe det.

DEt var jo mer gøy når flere antydet de ville være med :)
 
Mission #17: Planning the Meal Accessories!
17.jpg

Dear Friends,

Today is Plan and Play Day!

Last week I had you work on your meal plans and menus for the holidays. This means for Thanksgiving and whatever other holidays you celebrate. For today you are to add to those plans.

Do you need specific tablecloths, napkins, center pieces etc.? Not the whole house accessories, just for the meals.

Write them down in your Holiday Control Journal along with your meal plans and menus. Schedule yourself time to take care of laundering the linens, polishing silver, and getting the serving dishes ready. When these things are taken care of before the eve of the holiday itself, it gives us time not to have to stress about getting "it" all done!

Have fun! We are FLYing through the Holidays!



Er det andre en meg som egentlig følger med her lenger? Jeg følger nemlig ikke helt med og av den grunn... om ingen andre kan jeg egentlig droppe det.

DEt var jo mer gøy når flere antydet de ville være med :)
Jeg er her og følger opp det jeg føler er relevant og som jeg har tid til. Men om d bare er oss to skal du få slippe altså, denne tråden ble jo laget litt for å få med flere (og litt fordi bilder stengte folk ute av flylady-tråden).

Må sette servietter og lys på handlelista, det trenger vi til jul :)
 
En pakke eller to med røde servietter og litt røde lys, samt lilla nå til helgen.

Muligens ny jule-voksduk

Det er det jeg kommer på nå.
 
Dette var jo kjempelurt! Skal hive meg med? Men må vel ta i litt på planleggingsdagene..
 
Back
Topp