Daglige "missions" i juleforeberedelsene - Bli med da vel!

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
I en flylady-inspirert tråd vi har har vi denne uken forsinket startet opp med flylady sine julemissions. Her må jeg helt klart kreditere flylady.com for jeg driver istor grad bare å henter dem derfra og deler med dere.

Vi håper flere il bli med og legger der derfor en egen tråd her, uten bilder for å helst ha den app-vennlig.

Håper mange blir med og heier på hverandre

Litt innledningsvis
Utganspunktet er egentlig å bli ferdig før desember, men vi startet en måned for sent så det rekker vi ikke. Vi tilpasser derfor litt etterhvert

Julemissions mandager er "clean and fling" vask og kast. Under den teori at de fleste av oss trenger å kaste ting ford vi har rusk og rask og rot som skulle vært kastet liggende.


Tirsdag er plan and play.
Planlegging er viktig her og hun vil snakke om holliday controll journal. En bok med alle listene. Gavelister, bakelister, handleliste, menyer, datoer og frister etc. Hun har laget en til å laste ned og fylle inn, eller ta noen ark og lag selv. Men hold listene dine samlet og tilgjengelig og bruk dem

Onsdag er anti-procastinating. Ikke utsette ting. Ta tak i to-do listen og gjør noe med det.

Torsdag er errend Day. I hennes ukentlige rutine året rundt er torsdag errend Day. I mitt liv som ikke hjemmeværende og ikke hjemmejobbende har det lett for å bli lørdag som er errend day. Men mye kan gjøres i løpet av uken om man tenker og planlegger. For å frigjøre helga .

Fredag er i denne sammenheng desk Day. Det er også date night, men julemissions vil nok ikke fokusere direkte på det. Fredagsmissions er desk Day stort sett.

Helgene er family fun day
Og renew your spirit Day.

Flylady handler om å få alt gjort i uka så helga ikke brukes på å vaske huset men på tid med familien (og i Amerika er svært mange aktivt religiøse, men selv om hun åpenbart skriver veldig kristent er rutinene sånn at en tilpasse dem til sin egen religion)

Vi har diskutert om vi skal hode oss til denne ukes-praksisen eller også ha missions i helga (og derved komme skeivt ut i forhold til "mandag er clean and fling", men ingen hadde meninger. Så kom gjerne med meninger på det.
 
Her er altså årets første julemission for oss som kommer igang litt sent:

Mission #1: Clean and Fling!
Dear Friends,

We are ready to kick off the FLYing through the Holidays Cruise!

Your first assignment is a Clean and Fling Mission! When doing your Weekly Home Blessing today grab a small trash bag or one of those plastic grocery bags, make friends with it as you are going to carry it through your weekly home blessing. As you enter each room when you see anything that needs to be tossed just fling it into your bag. It is amazing how much stuff we have laying around that can be tossed that we just don't take care of and before you know it a hot spot is flaring up!

Don't think too hard or obsess over this, just fling, fling and fling some more. Give yourself bonus points if you fill the bag up!! LOL!!

Have fun and remember we are FLYing!

Ja, When doing your Weekly Home Blessing today, der mister vi trolig de som ikke kjenner flylady. Manger har hun i sine rutiner den ukentlite home blessing. En time med max ti minutter på hver av oppgavene som støvsuge, tørke støv, gå ut med søpla, pusse speil og glassdører, skifte på sengene. Rett og slett, en runde for å holde huset presentabelt. Jeg er ikke akkurat der i mine rutiner, og løser derfor denne med "når jeg likevel går rundt i huset og gjør mine ting" heller en "when doing my home blessing".

Dette var altså den første, egentlig ment gjort i midten av september, men for dem av oss som kommer igang nå så tok vi denne på mandag. Flere vil komme, håper noen slenger seg med :)
 
  • Liker
Reactions: BMC
Så dag to. Det er tirsdag. Tirsdag er plan and play

Mission #2: Start a Holiday Control Journal

Dear Friends:

Today is our Plan and Play day. Your mission for today is to create a Holiday Control Journal. Now before you break out the colored index tabs and sheet protectors DO NOT get caught up in having the "perfect" holiday planner and think that you need a fancy notebook or specific type of planner.

I have done this for the past few years and I usually go and grab an old spiral notebook from one of my children and rip out the used pages. I am able to take this with me shopping and I try to make sure I take it in the car with me. You can also add some lined notebook paper to your control journal and make it a holiday section. Just remember not to get so obsessed over what you use that you end up not using it because you are spending too much time making it perfect.

We have made one for you to print out and put in your Control Journal; http://www.flylady.net/i/pdf/hoj_coj.pdf eller http://www.flylady.net/d/wp-content/uploads/2011/07/HOLIDAY-CONTROL-JOURNAL-20151.doc (Jeg har den i word format tilpasset A4 papir og noe tilpasset mine behov, som jeg skriver ut år etter år)

Use your Holiday Control Journal to plan ahead for menus, meals, gift lists, decorating, grocery lists, etc. This is what you can use to keep track of catalog orders, church schedules, phone numbers and miscellaneous errands that need to be taken care of. Tape or staple an envelope in the notebook and this is where you can keep track of your receipts.

For today, grab your Control Journal and start jotting down some of the basics that are necessary for the way that you celebrate the holidays. Just 15 minutes will help bring Peace to the holidays.

Don't forget to take some time out just for you today!!

En eller annen liste-samling er i alle fall greit å ha! Planlegg, planlegg, planlegg.

Og merk, tirsdag er plan and play. Ikke bare plan.
 
  • Liker
Reactions: BMC
Ingen som vil være med? Jeg kanbikke poste stort flere her før jeg spammer. Bli med da vel. Skriv at du vil være med og oppdater etterhvert som fremgangen forhåpentligvis finner sted?

Jeg har gjort 1 og 2, skulket (eller, egentlig utsatt da) 3 og skur 4 fra i dag til... enten i morgen eller neste fredag. (men det kommer errend day neste uke som jeg skur til fredagen også. For neste fredag har jeg fri for å handle, så da tar jeg ikke errend day på torsdag)
 
Er med :)
 
Vi har hatt visning, og kjørt vekk 2 lass så tror jeg jar unnagjort alle mandagene? :p

Og kan varmt anbefale wunderlist som liste-app
 
Wunderlist skal undersøkes... Jeg har altså en sånn papir-holliday-controll-journal som jeg pleier bruke. Mest fordi jeg er vant til den. Jeg har bok jeg skriver i i desember og jeg har lister på bv og på Excel så jeg burde sikkert undersøke wunderlist.
 
Vi har hatt visning, og kjørt vekk 2 lass så tror jeg jar unnagjort alle mandagene? :p

Og kan varmt anbefale wunderlist som liste-app

Har du sikkert men er det hos deg som hos meg så er det greit å ta en runde hver mandag. Det kommer liksom stadig nytt...

Men gøy at flere er med. Skal poste onsdag og torsdag når jeg får på pc når ungene er i seng. De ligger på flylady.net og i tråden om vi tar oss samme husarbeid flylady på hus og hage-underfoeumet men den har bilder og er ikke app-vennlig så å klippe og lime og ta bort bilde er lettest på pc
 
Jeg sliter litt med at jeg overhodet ikke er noe «liste-menneske» [emoji28] men skal prøve i alle fall..
 
Så gøy, rakk det ikke i går, men resten kommer om et par timer når jeg har stått opp..

Og dagens. Og min rapport for uka...
 
Jeg er med[emoji16]
Men med fare for å skryte av meg selv: jeg rydder og kaster HELE tiden, har lister på det meste og holder helgene husarbeid-fri[emoji1] ( har vaskedame da[emoji85])
 
Jeg er med[emoji16]
Men med fare for å skryte av meg selv: jeg rydder og kaster HELE tiden, har lister på det meste og holder helgene husarbeid-fri[emoji1] ( har vaskedame da[emoji85])
Men du er slett ikke helt som meg, mildt sagt ;) Du er sånn jeg ønsker jeg var.
 
Mission #3: Gathering the Wraps!

Dear Friends,

It is Anti-Procrastination day and we are headed out on our Holiday Cruise!

Your mission for today is to gather up all of your Holiday greeting cards, wrapping paper, bows, ribbons etc. Do not go overboard on this one. Just gather all of these items together into one central location to have ready for when you need them. This is one of those things that we always seem to say we are going to get to but yet end up tearing the house apart trying to find that certain roll of paper or certain box of cards that you are just positive you remember where you put them last year.

Gather them together and place in a box that you can keep in one place to be able to use when you are ready. One member last year told us of how she used an old suit bag that hangs in her closet to hold the rolls of wrapping paper and used the zipper pockets on the side for the tape and ribbons. This is very clever and allows you to use that old suit bag that has been hanging around or you can pick up an inexpensive vinyl one at your local discount store.

Have fun!

Jeg har.... er det en kasse eller en papirpose? Jeg husker ikke. Den står nede i kjellerboden, men flytter snart (kanskje som følge av dagens mission?) opp i stua i et hjørne i spisestua hvor den står til siste gave er pakket inn, trolig sånn lille julaften. Jeg må sjekke lageret av tape og vet at jeg trenger påfyll av navnelapper og trolig bånd men neppe papir. Bånd må jeg ha i orden til jeg skal pakke kalendergaver, og det er jo faktisk snart så det er greit å ta tak i dette nå

(Never mind dagens egentlige julemission, den åpner seg når jeg går for å lete frem denne for å poste her. Det er nemlig å begynne å adressere julekortene. 5 for dagen. Nå lager jo vi fotojulekort da, bortsett fra at vi har avtale om fotografering 1.12 så vi får ikke akkurat gjort noe med dem før desember, og de aller fleste leverer vi ut, vi sender dem ikke, og å skrive navn på konvoluttene tar jeg alle på en dag gitt for det er ikke så mye styr med det. Men dagens kommer vi til 12.12 dersom vi kjører missons 5 dager i uken (og derved holder oss til clean and fling på mandag, plan and play på tirsdag, anti procatstination på onsdag, errend day på torsdag og deskday på fredag). Kjører vi dem også i helga kommer vi noe fortere frem, hva tenker dere? Trolig kommer hun til 35 før hun starter super-mission for deg som ikke klarte å komme i mål før desember, og med 5 dager i uken når vi 35 sånn i tide til nyttår... Så enten 7 dager i uka eller ikke helt i mål, og så tar i alle fall jeg derved trolig super-misson i tillegg i desember.)

Parantesen her skrev jeg altså på onsdag, men i den tråden er vi ikke mange og ingen meninger.
Så, missions 5 dager i uka som treffer disse dagene? Og derved missions frem til romjula?
Eller mission 5 dager i uka men ta to for dagen til vi er ajour?
Eller mission 7 dager i uka, misse ukes-dag-rytmen men bli ferdig til jul?

Gi din stemme! Det er nemlig snart helg!!!
 
Mission #4: Errand Day!

Dear Friends,

Today is Errand day and your mission for today is to pick up any detail items that you can. Postage stamps, scotch tape, packing tape, markers etc.

Try to get these things together and put them with the supplies that you gathered up yesterday (the holiday cards and wrapping paper). Having these things early and ready will prevent those late night dashes to the store that end up costing you far more than just tape.

Remember not to obsess over these things, we are going to cruise through the Holidays one babystep at a time!

Have fun!

Errand day

Den tror jeg ganske sikkert jeg ikke tar i dag. Eldstemann spiller nemlig konsert kl 19 så jeg må levere ham 1830 og innen den tid ha ordnet middag og lekser, mannen må plukke opp fisken som mellomste har solgt via fotballen (eller reelt, JEG har solgt for henne) fra 1830 nemlig, og ideelt sett oppbevare den noe kjøligere enn i bilen til han får levert det etter spillinga, det er nemlig 17 grader her i dag så.... ikke så kaldt i bilen

Så joda, mannen skal kjøre ærend, men ikke kjøpe frimerker og tape og denslags, han skal levere fisk. Jeg skal sjekke opp hva jeg trenger av tape, jeg gjorde nemlig aldri gårsdagens mission med å samle (vel, det er samlet, men hente frem og sjekke opp) det jeg har. Også stopper jeg på staples en morgen, det er ikke reelt sett et stort problem. Bare ikke akkurat idag.

Notatene mine er fra i går, men helt rett, jeg tok slett ikke errend day i går, og mannen handlet, men ikke slikt. Og det er greit
 
Today's Holiday Cruising Mission
Mission #5: FACE your Holiday Budget!

Dear Friends,

Your Holiday mission for today is to take time out to establish a budget for the Holidays.

Look over your gift lists and menus and try to work on a budget for these things. When you establish a budget and try very hard to work within that budget you will find that you do not go overboard on your spending because you have taken the time out to plan and think things through instead of shopping impulsively.

Try to establish when you can start your shopping and to break it down into small manageable tasks. You need to figure out how much money you can afford for: gifts, mailing, wrapping supplies, travel expenses, meals, baking etc.

You can put these numbers into your Holiday planner that you were to create in Mission #2 (remember all the missions are available on FlyLady.net). This way you have your lists and budget all in one place.

Taking things that are overwhelming and breaking them down into babysteps help us keep the CHAOS away!!

Have fun!

Hmm, denne delen har jeg visst pleid å skippe. Budsjett? Jeg er så heldig å ha en så god økonomi, samt at jeg som regnskapsfører gift med en økonom har en innebygget økonomikontroll liksom. Så julebudsjett har jeg ikke pleid å ha. En oversikt over hvor mye openger jeg har tenkt å bruke på gaver, men ikke for å summere opp hva det blir, bare for å vite ca hva jeg ser etter til folk. At jeg har kjøpt en genser til min niese, så jeg ser etter lego til ca kr xx i tillegg liksom.

Jeg kommer neppe til å sette opp et budsjett for å passe på at jeg har råd til jul. For jeg vet at jeg har råd til jul.

Den EGENTLIG DAGENS, nr 25 kommer jeg også til å hoppe over. å samle regningene mine, balansere sjekkboken, se til at jeg har ført inn den siste sjekken jeg skrev og det siste minibankuttaket... Nei, jeg lever i en annen verden. Men jeg følger som følg av min tidlige omtalte innebygde økonomikontroll med på at der er dekning på kontoen til de regningene som ligger til forfall. (og overfører ved behov, jeg har en bufferkonto som får månedlig påfyll og som jeg tar av når likviteten tilsier at det trengs)

Det ane meg at fredagen fort kan bli en dag jeg tar en annen mission dersom de skal handle om budsjett. Jeg har jo egentlig bare 1 og 2 ferdig, 3 har jeg nesten kontroll på og 4 har jeg utsatt til neste uke...
 
Så, vil vi ha mission 6 i dag, troeig en ny clean and fling? Hos meg er lørdag trolig kombinert errend day og clean and fling, men jeg har planer om family fun i morgen
 
Jeg er med[emoji16]
Men med fare for å skryte av meg selv: jeg rydder og kaster HELE tiden, har lister på det meste og holder helgene husarbeid-fri[emoji1] ( har vaskedame da[emoji85])
Du er lit annerledes enn flere av oss i tråden
 
Så, vil vi ha mission 6 i dag, troeig en ny clean and fling? Hos meg er lørdag trolig kombinert errend day og clean and fling, men jeg har planer om family fun i morgen

Kjør på, mamma skal sitte barnevakt i kveld, så her blir d en del rydding/vasking i dag uansett :p
 
Back
Topp