Covid vaksine?

I dag har jeg tatt fleste dose Moderna, litt skummelt må jeg være ærlig å si, men når jordmødre, fastlege, lungelege og gynekolog anbefalte meg å ta den så valgte jeg å gjøre det.
Synes det er kjipt at jeg føler jeg må forsvare valget overfor meg selv, for hadde det vært opp til meg så hadde vi fortsatt som før med munnbind, karantene og avstand så hadde jeg ventet til desember med å ta vaksinen.
Men, nå er den tatt så velger jeg å stole på de legene som har lest seg opp på det nyeste innen forskning, og ikke minst som har tilgang forskningsartikler av god kvalitet. Hadde det en gang i tiden da jeg tok masteren min, og det kan ikke sammenlignes med det man Googler seg til selv:happy:
 
Det er litt rart at berre fordi noko er anbefalt så trur ein at det ikkje utgjer noko risiko. Paracet blir anbefalt i graviditet, men risikoen er at nesten 1 av 1000 får redusert antall hvite blodlegemer og blodplater og blodmangel (anemi). Ingenting i legemiddelindustrien er uten risiko, spesielt ikkje ei vaksine som baserer seg på ongoing research. Og den forhøya risikoen for alvorlig allergisk reaksjon (noko myndighetene gjekk ut og sa nærmast før dei starta vaksineringa i Norge) er nett lik hos gravide som vanlige, altså vil rundt (per dags dato, den stiger for kvar veke) 1 av 50 000 få anafalyktisk sjokk, vs 1 av 1 million som er nært eit godkjenningskrav av vaksine generelt.

Ja, det er få, og derav grunnen til at myndighetene anbefaler vaksinen for gravide også. Men den er der altså. Risikoen. Både for mor og barn sitt liv.


Alt som har en virkning har gjerne en bivirkning.
Så får man velge pest eller kolera.

Jeg mener også bare det at det farligste i hele verden, er å ha litt kunnskap om et tema. Da blir kunnskapshullene tettet med syning, og subjektive tolkninger og meninger man skaper selv. Det er derfor man er nødt til å være kildekritisk, bruke anerkjent forskning og ihvertfall ikke spre fake news. Man må passe på å filtrere ut ut det som er falske nyheter.
 
Last edited by a moderator:
I dag har jeg tatt fleste dose Moderna, litt skummelt må jeg være ærlig å si, men når jordmødre, fastlege, lungelege og gynekolog anbefalte meg å ta den så valgte jeg å gjøre det.
Synes det er kjipt at jeg føler jeg må forsvare valget overfor meg selv, for hadde det vært opp til meg så hadde vi fortsatt som før med munnbind, karantene og avstand så hadde jeg ventet til desember med å ta vaksinen.
Men, nå er den tatt så velger jeg å stole på de legene som har lest seg opp på det nyeste innen forskning, og ikke minst som har tilgang forskningsartikler av god kvalitet. Hadde det en gang i tiden da jeg tok masteren min, og det kan ikke sammenlignes med det man Googler seg til selv:happy:

Helt enig=)
Men når man har tatt en mastergrad så har man også en god del trening og ikke minst kunnskaper til å innhente valid informasjon=)
 
Alt som har en virkning har gjerne en bivirkning.
Så får man velge pest eller kolera.

Jeg mener også bare det at det farligste i hele verden, er å ha litt kunnskap om et tema. Da blir kunnskapshullene tettet med syning, og subjektive tolkninger og meninger man skaper selv. Det er derfor man er nødt til å være kildekritisk, bruke anerkjent forskning og ihvertfall ikke spre fake news. Man må passe på å filtrere ut ut det som er falske nyheter.

Ja eg er heilt enige, men det var du som skreiv "og det er ingenting som tyder på at det utgjør noen risiko hverken for mor eller fosteret". Og derfor eg skreiv som eg gjorde :)
Edit: ser du redigerte svaret ditt før eg svarte, så då skjønte du nok det, og detta svaret blei rart:hilarious:
 
Det er sant:p
Ja eg er heilt enige, men det var du som skreiv "og det er ingenting som tyder på at det utgjør noen risiko hverken for mor eller fosteret". Og derfor eg skreiv som eg gjorde :)
Edit: ser du redigerte svaret ditt før eg svarte, så då skjønte du nok det, og detta svaret blei rart:hilarious:

haha:p Ser at den kunne misforstås, men mener absolutt ikke at det er totalt uten risiko, det er det ingenting som er dessverre. Det hadde vært så enkelt hvis det var sånn=)
 
Etter noe sånt som nihundre runder med meg selv og samboer, samt prat med både fastlege og jordmor, kommer jeg til å gå på drop in-vaksinasjon nå. Smitten stiger så mye at det er skremmende, og selv om jeg er på hjemmekontor og ikke trenger å gå i butikken, så må jo fortsatt eldstemann i barnehagen og samboer av og til inn på jobb. Har litt dødsangst på både egne og nurkets vegne, men går det gærent tror jeg det er lettere for meg å stå i at jeg fulgte de helsefaglige anbefalingene enn om jeg ikke gjør det, og det så går gærent. Det er i alle fall det jeg innbiller meg. :confused:

..også er det klart at det er en fordel at jeg allerede sover så dårlig at jeg uansett ikke kan miste noe nattesøvn over dette..:rolleyes:
 
Hei! Bumper denne tråden - er det noen som har tatt dose to og vil dere erfaringer?
Jeg skal på fredag og hører at det er vanlig med bivirkninger etter dose to. Lurer på om noen som har tatt den kan si noe om hvordan de opplevde bivirkningene kombinert med at man er gravid?
 
Hei! Bumper denne tråden - er det noen som har tatt dose to og vil dere erfaringer?
Jeg skal på fredag og hører at det er vanlig med bivirkninger etter dose to. Lurer på om noen som har tatt den kan si noe om hvordan de opplevde bivirkningene kombinert med at man er gravid?
Jeg tok dose 2 i slutten av august. Trøtt etterpå, men merket lite annet
 
Fikk dose to i midten av august. Bare litt øm i armen 1,5 døgn. Pfizer. Ellers ikke noe.
 
Fikk pfizer for 4 uker siden og moderna i går. Vond arm, trøtt, murring i hodet og litt temperatur - men ikke feber. Litt typisk vondt i kroppen, som ved feber, men er ellers ok.
Bivirkningene kom ikke før i dag.
 
Hei! Bumper denne tråden - er det noen som har tatt dose to og vil dere erfaringer?
Jeg skal på fredag og hører at det er vanlig med bivirkninger etter dose to. Lurer på om noen som har tatt den kan si noe om hvordan de opplevde bivirkningene kombinert med at man er gravid?

Kun vondt/støl i armen et par dager etter både dose 1 og 2. Fikk en av hver, pfizer og moderna.
 
I morgen blir jeg også fullvaksinert, får andre dose med Moderna:happy:
Noen her som har blitt dårlige etter dose nr 2? Skal til reise til svigers på fredag og dit er det 3 timers kjøring, så satser på at formen er fin :p
 
I morgen blir jeg også fullvaksinert, får andre dose med Moderna:happy:
Noen her som har blitt dårlige etter dose nr 2? Skal til reise til svigers på fredag og dit er det 3 timers kjøring, så satser på at formen er fin :p

Hvordan gikk det? Jeg tar dose 2 med moderna neste onsdag og skal på UL dagen etter så håper jeg ikke får så mye bivirkninger :)
 
Hvordan gikk det? Jeg tar dose 2 med moderna neste onsdag og skal på UL dagen etter så håper jeg ikke får så mye bivirkninger :)

Jeg tok den torsdag klokken 14:30 og følte meg helt fin resten av dagen, men rett over midnatt natt til fredag fikk jeg feber og fryktelig vondt i alle ledd. Var sengeliggende hele fredagen, men begynte å føle meg bedre utover kvelden. I dag er jeg helt fin form, så for min del så ble det ca en 24 timers kraftig influensa:meh: Hadde heldigvis utsatt min UL timen til nå på mandag i stedet, for den hadde jeg ikke klart å møte opp til.

Heldigvis ikke alle som blir dårlige da, jeg var en av de uheldige:happy: Håper du slipper unna:happy:
 
Ble ikke noe tur til svigers i går for å si det sånn:p på vei dit nå i stedet :joyful:
 
Jeg tok den torsdag klokken 14:30 og følte meg helt fin resten av dagen, men rett over midnatt natt til fredag fikk jeg feber og fryktelig vondt i alle ledd. Var sengeliggende hele fredagen, men begynte å føle meg bedre utover kvelden. I dag er jeg helt fin form, så for min del så ble det ca en 24 timers kraftig influensa:meh: Hadde heldigvis utsatt min UL timen til nå på mandag i stedet, for den hadde jeg ikke klart å møte opp til.

Heldigvis ikke alle som blir dårlige da, jeg var en av de uheldige:happy: Håper du slipper unna:happy:

Da krysser jeg fingrene for at jeg slipper lettere unna, skal takle en 24timers influensa, men timingen er elendig :shy:

Bra det hvertfall var ganske kortvarig for deg da :):)
 
Fikk 2.dose moderna i går morges. Har bare vært øm på stikkstedet og litt øm i armhulen (lymfeknute?) på samme side. :)
 
Fikk dose to av moderna igår morges. Burde husket at jeg kun kan sove på venstre side, så det har ikke vært en god natt ettersom halsbrannen er helt ekstrem om jeg ligger på rygg eller høyre side, og smertene i armen meget ubehagelige når jeg ligger på venstre side. Ble kanskje fire timer søvn, så føler meg litt drita idag :hungover:Også verker musklene som under influensa, men utover det føler jeg meg ok. Trøtt, men ok.
 
Back
Topp