Covid vaksine?

Veldig ulike meninger ja... Jeg fikk SMS/mail på fredag om at jeg kunne gå inn og bestille vaksinetime snarest. Men snakket med fastlegen min om det i går, og hun anbefalte meg å vente, i alle fall til etter uke 12 en gang. Så jeg tenker å vente.
 
Vaksinekvikksølv og metallkvikksølv er like ulikt som metanol og etanol.
Er det thiomersal i covid-vaksinene? Uansett, isåfall er det i så små doser at vanlig kosthold/livsstil nok gir større eksponering.
Det er den minste bekymringen jeg har.

Kommer nok til å ta den når første trimester er over hvis det er anbefalt, får nok pustevansker av svangerskap, covid på toppen virker forferdelig. Og det er om man får et mildt forløp og ikke en mutasjon som den som herjer med gravide i sør-Amerika.

Men enn så lenge er smittepresset her jeg bor så lavt at det ikke er noe poeng.
 
Vaksinekvikksølv og metallkvikksølv er like ulikt som metanol og etanol.
Er det thiomersal i covid-vaksinene? Uansett, isåfall er det i så små doser at vanlig kosthold/livsstil nok gir større eksponering.
Det er den minste bekymringen jeg har.

Kommer nok til å ta den når første trimester er over hvis det er anbefalt, får nok pustevansker av svangerskap, covid på toppen virker forferdelig. Og det er om man får et mildt forløp og ikke en mutasjon som den som herjer med gravide i sør-Amerika.

Men enn så lenge er smittepresset her jeg bor så lavt at det ikke er noe poeng.
Takk for info. Her er det ikke aktuelt før i andre trimester. Men det er liksom ikke så langt dit brått. Her er ikke smitten så høy heller, og vi er knapt ute av landedøra her vi bor. Så utsatt for få. Men får ta en extra fundering
 
Jeg fikk 1 dose Astra zeneca før jeg ble gravid, fikk tilbud om annen type dose 2. Ble ikke anbefalt av lege å ta den pr i dag.
 
Hadde tilbud om vaksine denne uka pga overvekt, takket nei foreløpig pga det ikke er smitte i kommunen jeg bor. Og tar fortsatt forhåndsregler og bruker munnbind når vi er på butikk ol.
 
Jeg fikk nylig tilbud om å ta den og kommer til å ta den når jeg er over i andre trimester. Sikkert ulike meninger om det men jeg tenker at når de nå tilbyr gravide i Norge å ta den betyr at de er rimelig sikker på at den er trygg :)
 
Jeg skal ta! Når det en gang blir min tur da.. :hilarious:
Veldig glad de har åpnet for at gravide kan ta den. Er livredd for Corona siden det slår ut så sykt forskjellig selv uten underliggende sykdommer!
 
Min fastlege anbefalte meg akkurat å vente da jeg fikk tilbud om vaksinering. Han snakket om å vente til etter svangerskapet.
 
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.. Er ganske bekymret for å få corona, men synes det også er litt skummelt å skulle ta vaksinen når jeg er gravid. Vil uansett komme lenger i svangerskapet før jeg vurderer det. Hadde jeg ikke vært under forsøk/vært gravid hadde jeg selvsagt tatt den i Jan/Feb når vi fikk tilbud.
 
Fikk første dose med AstraZ før den ble stoppet, og har takket nei til Pfizer som dose to foreløpig. Vil minst vente til 2. trimester, og helst lese eventuelt forskning så langt +++ før jeg tar noe valg. :)
 
Første dose med astra her, så ble jeg gravid. Fått tilbud om dose 2, men siden jeg er i 1.trimester måtte jeg takke nei. Tar dose 2 så snart jeg får mulighet :smiley-bounce012
 
Plukker opp denne tråden igjen:) Jeg er veldig usikker.. jeg er nå i andre trimester, men blir vel en stund til jeg får tilbud enda. Jeg bor i Oslo så det er smitte her, men jeg har hjemmekontor og er for det meste hjemme:) Alle rundt meg kommer til å ta den når de får tilbud, kanskje jeg bare skal belage meg på flokkimmunitet?:D
Ser ikke at FHI har skrevet noe etter denne artikkelen: https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksine-aktuelt-for-gravide-uten-andre-risikofaktorer/

Er det noen som har gjort seg opp noen tanker?
 
Plukker opp denne tråden igjen:) Jeg er veldig usikker.. jeg er nå i andre trimester, men blir vel en stund til jeg får tilbud enda. Jeg bor i Oslo så det er smitte her, men jeg har hjemmekontor og er for det meste hjemme:) Alle rundt meg kommer til å ta den når de får tilbud, kanskje jeg bare skal belage meg på flokkimmunitet?:D
Ser ikke at FHI har skrevet noe etter denne artikkelen: https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksine-aktuelt-for-gravide-uten-andre-risikofaktorer/

Er det noen som har gjort seg opp noen tanker?
Jeg skal ta 2. dose på torsdag å er da 14 uker på vei❤️ Legen min sa det var ingen grunn til at jeg ikke skulle ta dose 2
 
"Gravide i områder med lite smitte og som ikke tilhører en risikogruppe, anbefales fortsatt å vente med vaksinering til etter graviditeten.

- Risiko for alvorlig sykdom hos den gravide bør alltid veies opp mot en mulig ukjent risiko ved vaksinering av mor og barn, avslutter lege ved FHI, Helena Niemi Eide"

Godt oppsummert, så velger å berre skrive det her :) dersom ein er i tvil vil eg anbefale å lese legemiddelverket sine ukentlige rapporter om covid-19 vaksinasjonene, og få eit heilhetlig bilde før ein tar eit slikt valg :)
 
Hodet mitt henger ikke helt med. Er det slik at her kommer det frem at symptomer på vaksiner fremkommer oftere hos gravide vaksinerte enn hos ikke gravide som er vaksinert?

Og var det slik at 115 graviditeter da ikke gikk bra?

Jeg er i tåke, sitter og leser til eksamen :hilarious:
Det står at gravide fikk mer smerter på innstikkstedet, men mindre av de andre bivirkningene enn ikke-gravide.
Det er rapportert at noen av svangerskapene ikke gikk bra, men ikke flere enn "forventet" ut fra tall man hadde før corona. Det mangler langtidsdata, men så langt er det ingen grunn til frykte å vaksinere gravide
 
Back
Topp