Covid vaksine?

J

Jane123

Guest
Vi fikk tilbud om koronavaksinering via jobb i slutten av januar, men siden vi var i gang med prøving turte ikke jeg å ta den. Det er jeg jo glad for nå, siden jeg nå er gravid og neste dose skulle settes i juni. Hvilke tanker har dere gjort dere?
 
Jeg fikk tilbud om den i mars, og vurderte å ta den da jeg uansett "aldri" ble gravid :hilarious: Men så tenkte jeg, nei den sjansen tørr jeg ikke å ta tilfelle det faktisk ble en baby! Og veldig glad for at jeg ikke tok den da. Nå tenker jeg at Norge ikke anbefaler den for gravide og ammende, å da venter jeg til jeg er ferdig med begge deler
 
Jeg går på immundempende medisiner, og er sånn sett i gruppen de anbefaler å få den tidlig (så hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg fått den til nå) Men jeg hørte med den overlege på sykehuset der jeg får den intravenøse medisinen, som igjen forhørte seg med en som er spesialist i infeksjonsmedisin, og hun frarådet det - til tross for at jeg går på sterke immundempende medisiner, hovedgrunnen i mitt tilfelle var vel at ingen av de ville anbefale det pga manglende forskning ☺️ Vet dog at mange BLIR rådet til det selvom de er gravide, så tenker hver sak/person er unik ✌☺️ (Hadde de forøvrig sagt ja, hadde jeg tatt den)
 
Tatt første dose, før jeg ble gravid. Skal egentlig ta dose to nå i slutten av april. Men det blir det sikkert ikke noe av. Skal snakke med legen ang det
 
Jeg sto i vaksinekø før jeg ble gravid, og fikk melding om at jeg kunne komme og få vaksina for en ukes tid siden. Hadde glemt å fjerne meg fra lista, måtte takke nei siden jeg er gravid :)
Skal ta den så fort som mulig når jeg kan :happy:
 
Ja, godt å se det er flere som har tenkt likt. Jeg vil jo gjerne ta den, men ikke til hvilken som helst pris. Det blir nok å vente for min del også. Ser at det frarådes å ta den som gravid. Det er sikkert fordi det er gjort for lite forskning på det. Og noen som har gjennomgått corona også. Takk for svar=)
 
Snakket med jordmor i går. Ikke anbefalt for å gravide å ta den, om en ikke er i risikogruppe. Men har en tysk venninne som sier at de i flere andre land vaksinerer gravide. Men sikkert greit å holde seg til norske retningslinjer.
 
Jeg rakk å få første dose med astrazeneca... Denne graviditet var ikke planlagt, men tok den noen uker før den ble stoppet, og en stund før jeg rakk å bli gravid, så vil tro det ikke kan påvirke noe, men ble litt usikker. Nå som jeg er gravid skal jeg ikke ta dose nr 2 av det jeg blir tilbudt
 
Snakket med jordmor i går. Ikke anbefalt for å gravide å ta den, om en ikke er i risikogruppe. Men har en tysk venninne som sier at de i flere andre land vaksinerer gravide. Men sikkert greit å holde seg til norske retningslinjer.
Sverige er der at de antagelig skal vurdere å sette gravide i neste fase. Så det kan bli spennende:)
 
Jeg er fullvaksinert, planla graviditeten etter det. Jobber i frontlinjen så føles trygt å være på jobb. Hadde ikke tatt den som gravid om jeg ikke fikk den anbefalt av lege/jordmor, da måtte jeg nok heller fått mer tilrettelegging:happy:
 
Snakket med jordmor i går. Ikke anbefalt for å gravide å ta den, om en ikke er i risikogruppe. Men har en tysk venninne som sier at de i flere andre land vaksinerer gravide. Men sikkert greit å holde seg til norske retningslinjer.
Jeg bor i Tyskland og her fikk jeg beskjed av legen at de ikke vaksinerer gravide. Men det kan fint være at det er forskjellig fra fylke til fylke - de har sjelden en regel for hele Tyskland.

Men det flotte her er at siden jeg nå er gravid, og derfor i risiko gruppa så får jeg velge to personer som står meg nær som får vaksine.

Så jeg har feks valgt mannen, så han får den nå mye tidligere enn han egentlig skulle fått fordi det da minsker risikoen for at jeg blir smittet.

Er det slik i Norge og? At dere kan velge feks familie medlemmer?
 
Jeg bor i Tyskland og her fikk jeg beskjed av legen at de ikke vaksinerer gravide. Men det kan fint være at det er forskjellig fra fylke til fylke - de har sjelden en regel for hele Tyskland.

Men det flotte her er at siden jeg nå er gravid, og derfor i risiko gruppa så får jeg velge to personer som står meg nær som får vaksine.

Så jeg har feks valgt mannen, så han får den nå mye tidligere enn han egentlig skulle fått fordi det da minsker risikoen for at jeg blir smittet.

Er det slik i Norge og? At dere kan velge feks familie medlemmer?
Oi det var jo genialt! Ikke hørt om at det gjøres i norge nei. Men burde jo gjøres
 
Jeg bor i Tyskland og her fikk jeg beskjed av legen at de ikke vaksinerer gravide. Men det kan fint være at det er forskjellig fra fylke til fylke - de har sjelden en regel for hele Tyskland.

Men det flotte her er at siden jeg nå er gravid, og derfor i risiko gruppa så får jeg velge to personer som står meg nær som får vaksine.

Så jeg har feks valgt mannen, så han får den nå mye tidligere enn han egentlig skulle fått fordi det da minsker risikoen for at jeg blir smittet.

Er det slik i Norge og? At dere kan velge feks familie medlemmer?

Så smart! Men i Norge regnes vi vel fortsatt ikke som i risikogruppa som gravide?

Jeg kommer til å vente med vaksine til jeg blir anbefalt å ta den i alle fall. Er ikke i risikogruppa på noe annet vis, og vi har nå uansett levd ekstremt forsiktig pga svigerfar i over et år, så det er jo bare å fortsette som normalt og ignorere at det finnes andre mennesker :wacky:
 
bor i Tyskland og her fikk jeg beskjed av legen at de ikke vaksinerer gravide. Men det kan fint være at det er forskjellig fra fylke til fylke - de har sjelden en regel for hele Tyskland.
Vaksinerer om den gravide er i risikogruppe, og selv ønsker det. Der avveining om at faren for alvorlig sykdom er større enn risiko for at vaksinen muligens kan være skadelig
 
Vaksinerer om den gravide er i risikogruppe, og selv ønsker det. Der avveining om at faren for alvorlig sykdom er større enn risiko for at vaksinen muligens kan være skadelig

Ja det høres og mer fornuftig ut. Siden jeg ikke har noen underliggende sykdommer etc så var det sikkert derfor jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle vaksineres nå som jeg er gravid. Men er jo selvfølgelig en helt annen sak om den gravide er i en risikogruppe.
 
Fikk «hälsodeklaration” ang vaksinering i posten. Og jeg blir litt sånn: :eek:
Vet ikke helt hva jeg ønsker, mannen er litt skeptisk med tanke på kvikksølv-innehold i vaksine og hvordan det evnt påvirker fostret. Er snakk om etter uke 12.
Jeg anses være i risikogruppe pga alder og gravid. Har hele tiden tenkt at vaksinen skal tas når man blir tilbudt den, men nå er jeg litt usikker.
Leger og JM her anbefaler vaksinering da jeg vil ha det bedre med vaksine enn om jeg blir Covid-syk. Ser det er veldig ulike meningen om dette.
 
Back
Topp