Covid vaksine?

Etter å ha konferert med en lege (mannen til en kollega), har jeg bestemt meg for å vente. Dette er en lege som i utgangspunktet er svært positiv og «for» vaksiner, men akkurat i dette tilfellet ville han ikke anbefalt det til noen av sine pasienter som var gravide, og ellers friske. Her er det i tillegg så og si ingen smitte nå, så det spiller jo også selvsagt inn. Ikke skal jeg ut å reise noe heller.
 
Jeg vet ikke hva jeg skal.. vi er nede i bare rundt 2/3 nye smittede hver dag..jeg må ta kollektivt til jobb, deler hage med 3 familier :wideyed:så hva hvis det kommer en bølge Nr 4? :wideyed:

Kva gir deg grunn til å tru at det kjem ei 4. Bølge når både helsedirektoratet, FHI og regjeringen meiner me er i rute for fullstendig gjenåpning, også åpning for reise i EØS osv uten karatene, og 50% altså kvar andre nordmann så og sei er beskytta?
Ingenting som tyder på at det er noko økt risiko for aukande smitte i Norge, derimot vil eg tru at iløpet av dette svangerskapet vil ting falle tilbake til normalen ❤
 
Jeg kommer ikke til å ta vaksinen. Jeg bor i Færder kommune og her herjer delta-varianten som også smitter fullvaksinerte. Da blir vaksinen en falsk trygghet for min del og flere leger har sagt at de personlig ikke ville tatt den om de var gravide. Man vet ikke nok om eventuelle langtidseffekter på et foster og senere barn. Jeg jobber som ped.leder i barnehage og er inneforstått med at så lenge jeg er uvaksinert er det vanskelig å gå på jobb. Har for tiden svangerskapspenger. Har konkludert med at jeg ønsker ikke å ta vaksinen bare for å kunne stå i jobb frem til fødsel. Synes dette er vanskelig. Men jeg vil virkelig ikke ta flere sjanser enn jeg må.
 
Jeg kommer ikke til å ta vaksinen. Jeg bor i Færder kommune og her herjer delta-varianten som også smitter fullvaksinerte. Da blir vaksinen en falsk trygghet for min del og flere leger har sagt at de personlig ikke ville tatt den om de var gravide. Man vet ikke nok om eventuelle langtidseffekter på et foster og senere barn. Jeg jobber som ped.leder i barnehage og er inneforstått med at så lenge jeg er uvaksinert er det vanskelig å gå på jobb. Har for tiden svangerskapspenger. Har konkludert med at jeg ønsker ikke å ta vaksinen bare for å kunne stå i jobb frem til fødsel. Synes dette er vanskelig. Men jeg vil virkelig ikke ta flere sjanser enn jeg må.

synes også det er vanskelig. Jobber på barneskole, så er i en lignende situasjon som deg - dersom det skulle komme nye utbrudd her. Satser på at det holder seg rolig i sommer, slik at vinka starte på grønt nivå slik vi planlegger for.
 
Kva gir deg grunn til å tru at det kjem ei 4. Bølge når både helsedirektoratet, FHI og regjeringen meiner me er i rute for fullstendig gjenåpning, også åpning for reise i EØS osv uten karatene, og 50% altså kvar andre nordmann så og sei er beskytta?
Ingenting som tyder på at det er noko økt risiko for aukande smitte i Norge, derimot vil eg tru at iløpet av dette svangerskapet vil ting falle tilbake til normalen ❤
Tror ikke, men man kan aldri vite.. Jeg stoler ikke på at de har så god peiling som de sier jeg, for hvordan kan de det? Samt: hørt det før.. men håper og vil at de skal ha rett da! Vil ha normalen tilbake :Heartred
 
Tror ikke, men man kan aldri vite.. Jeg stoler ikke på at de har så god peiling som de sier jeg, for hvordan kan de det? Samt: hørt det før.. men håper og vil at de skal ha rett da! Vil ha normalen tilbake :Heartred

Hørt det før? Tenker du i forbindelse med ein anna pandemi då? For eg kan ikkje huska at eg har hørt noko anna enn at ein må stålsette seg på bølge etter bølge fram til vaksina kommer :)

Nei ein kan aldri vita med ein pandemi som virker meir som ein endemi, plutselig kan vaksina slå feil også, eller viruset muterer til noko vaksina ikkje dekker. Men, ein kan likvell vite mykje, bare utifra smitterate, altså kor mange ein person smitter. Og enn så lenge så er det ingenting som tyder på at den ikkje vil fortsette å gå ned ❤
 
Jeg var helt trygg på at jeg ikke skulle ta vaksinen før etter svangerskapet, men nå kom smsen om at jeg kunne bestille time, og nå kjenner jeg meg som en sviker som ikke hopper i taket :oops: Sendte sms til legekontoret og ba om veiledning, så håper jeg de lener samme veien som meg, så jeg kan vente med litt bedre samvittighet..
 
Her i Tyskland nå har de og begynte å tilby vaksina til gravide, men legen min anbefalte meg ikke å ta den siden jeg ikke har noen underliggende sykdommer. Kjenner jeg blir litt usikker, men tenker at - i mitt syn er dette kun en risiko vurdering som hver og en må gjøre for seg selv avhengig av sin livssituasjon.
 
Husker ikke om denne er delt før
https://www.nationalgeographic.com/...safe-for-pregnant-people-major-study-confirms

Her er en oppsummering av de dataene man har på gravide og vaksine

Interessant å lese, men for min del er det ikke bare risikoen under svangerskapet/ved fødsel som er viktig, men også bivirkninger som kan oppstå/oppdages på sikt. Og det har jeg enda tilgode å finne forskning på:happy: Regner ikke at det er mulig heller, med tanke på lengden på er svangerskap, når pandemien oppstod og når man begynte med vaksineringen:happy:
 
Det skremmer meg litt at vaksinen ganske tydelig påvirker syklusen. Mange melder inn, altså fleire hundre at dei blør kraftigere, har mykje smerter osv. Om ikkje-gravide reagere slik, kan det da være ein sjans for at den påvirker ei gravid livmor også? Er så mykje forskjellig som dukker opp. Tydelig at veldig mykje ikkje er kartlagt og at det må være ein gitt risiko.

Eg skjønner at enkelte, og i andre land må ein vurdere risikoen for å få korona vs vaksine bivirkninger osv. Men det er jo veldig vanskelig å vurdere det her i Norge når det er så lite smitte og ein er så usikker på korleis vaksina påvirker. Eg håper så inderlig at alt går bra med alle gravide som tar vaksina og alle gravide som får korona ❤ men mest av alt håpe eg alle kan unngå begge deler ❤
 
Det skremmer meg litt at vaksinen ganske tydelig påvirker syklusen. Mange melder inn, altså fleire hundre at dei blør kraftigere, har mykje smerter osv. Om ikkje-gravide reagere slik, kan det da være ein sjans for at den påvirker ei gravid livmor også? Er så mykje forskjellig som dukker opp. Tydelig at veldig mykje ikkje er kartlagt og at det må være ein gitt risiko.

Eg skjønner at enkelte, og i andre land må ein vurdere risikoen for å få korona vs vaksine bivirkninger osv. Men det er jo veldig vanskelig å vurdere det her i Norge når det er så lite smitte og ein er så usikker på korleis vaksina påvirker. Eg håper så inderlig at alt går bra med alle gravide som tar vaksina og alle gravide som får korona ❤ men mest av alt håpe eg alle kan unngå begge deler ❤
Dette har jeg også tenkt på, siden den tydelig påvirker hormoner/syklus. Da føles det veldig riktig for meg å vente. Vi må håpe at snart mange nok rundt er vaksinert samtidig som smittetallene er lave kan bidra til at vi alle er trygge❤️
 
Jeg har tatt to doser av Moderna nå, og føler meg veldig trygg på at det er riktig valg. Særlig nå som delta-varianten sprer seg, og vaksinene har vist seg å være effektive mot den. Risikoen både for mor og barn ved å gjennomgå covid har vist seg å være relativt stor og tydelig til stede, og fremstår for meg som er mye farligere alternativ. Det hjalp jo på beslutningsprosessen at jeg bor i Oslo sentrum og er i risikogruppe fra før, men er ganske sikker på at jeg ville tatt den uansett.
 
Jeg har tatt to doser av Moderna nå, og føler meg veldig trygg på at det er riktig valg. Særlig nå som delta-varianten sprer seg, og vaksinene har vist seg å være effektive mot den. Risikoen både for mor og barn ved å gjennomgå covid har vist seg å være relativt stor og tydelig til stede, og fremstår for meg som er mye farligere alternativ. Det hjalp jo på beslutningsprosessen at jeg bor i Oslo sentrum og er i risikogruppe fra før, men er ganske sikker på at jeg ville tatt den uansett.

Kor har du lest at vaksinen har vist seg å være effektiv mot delta varianten? Sist eg leste tall om det var det kun dekningsgrad på 39% for deltavarianten...? Og med disse nye variantene er eg veldig nysgjerrig på om risikoen med vaksinene faktisk er verdt det (tenker spesielt på friske unge mennesker då).
 
Jeg er veldig lite aktiv her og Ser at denne tråden er litt gammel nå.. Men jeg vil likevel nevne det.

En dame som har jobbet i Pfizer gikk ut å sa at det er noe som heter grafenoksid i vaksinen. Dette ser det ut som når man søker på stoffet at spanske forskere også har gjort funn på i vaksinen. Jeg vil ikke ta vaksine så lenge jeg er gravid og det er en sjanse for at det er grafen i vaksinen.
Jeg er på ingen måte en motstander av vaksinering, men jeg for min del synes det er alt for lite kunnskap om vaksinen, i tillegg til at jeg heller ikke vil ha tull med syklus. Men at det kan finnes gift i vaksinen, gir meg enda større grunn til å la være en GOD stund til, for det vil jeg ikke utsette babyen i magen for. Selv hvor interessert jeg selv er for å komme tilbake til normalen. På sikt vil jeg sikkert ta den selv.. Men nå er ikke tiden for meg hvertfall.
Vet ikke om dette er sant, men søk på stoffet og det kommer opp at det er gjort funn av spanske forskere..

Eller bedre, du kommer opp med linker som underbygger påstanden din! Og ikke bare sprer potensiell misinformasjon og frykt om en vaksine som kan være redningen for mange gravide.

Ikke be andre folk google etter dine påstander, det blir for dumt. Kom heller med kildene til det du har lest og så kan man velge selv om man ønsker å ta det med i betrakningen.
 
Last edited by a moderator:
Her blir det etter nøye overveiing siden myndigheter anbefaler det å ta vaksinen. Jeg har lest gjennom studiene som det vises til, og fordelene med å ta vaksinen ser ut til å være større ved å ta vaksinen enn å la være. I mitt tilfelle slik det er nå, har jeg ingen mulighet til å isolere meg, noe som gjør at jeg daglig eksponeres i stor grad for potensiell smitte. Det er ikke lenger et spørsmål om man får covid, men når man får det. Dette i henhold til samfunnets håndtering av pandemien slik det er nå. Norge er det siste av de nordiske landene som anbefalinger vaksinen til gravide, og det er ingenting som tyder på at det utgjør noen risiko hverken for mor eller fosteret. Så jeg har bestilt meg time, og velger å stole på myndighetene og legen min nå. Jeg syntes også det er betryggende å vite at baby er beskyttet den første tiden etter fødsel.
 
Jeg er veldig lite aktiv her og Ser at denne tråden er litt gammel nå.. Men jeg vil likevel nevne det.

En dame som har jobbet i Pfizer gikk ut å sa at det er noe som heter grafenoksid i vaksinen. Dette ser det ut som når man søker på stoffet at spanske forskere også har gjort funn på i vaksinen. Jeg vil ikke ta vaksine så lenge jeg er gravid og det er en sjanse for at det er grafen i vaksinen.
Jeg er på ingen måte en motstander av vaksinering, men jeg for min del synes det er alt for lite kunnskap om vaksinen, i tillegg til at jeg heller ikke vil ha tull med syklus. Men at det kan finnes gift i vaksinen, gir meg enda større grunn til å la være en GOD stund til, for det vil jeg ikke utsette babyen i magen for. Selv hvor interessert jeg selv er for å komme tilbake til normalen. På sikt vil jeg sikkert ta den selv.. Men nå er ikke tiden for meg hvertfall.
Vet ikke om dette er sant, men søk på stoffet og det kommer opp at det er gjort funn av spanske forskere..


Jeg googlet som du sa, og studiene eller uttalelsene du sikter til er ikke basert på forskning. Det er i beste fall gjetning, anbefaler å være kildekritisk og se etter valid forskning man kan stole på. Slike sider og artikler er laget kun for å skremme, skape frykt og er mest sannsynlig skapt av konspirasjonsteoretikere og vaksinemotstandere.

Det motbevises av universitetet at denne forskningen er riktig, den er ikke fagfellevurdert og forskningen anses falsk skrives det her og henviser til universitetes sider
https://apnews.com/article/fact-checking-430816913228

her er artikkelen om forskningen som angivelig sier at dette stoffet finnes i vaksinen, men som altså er falsk.. Det henvises til selve "studien" her også

https://www.aktueltspania.net/aktue...r-oppdaget-at-vaksine-inneholder-grafenoksid/

Skal ikke kverulere eller er ikke ute etter å være frekk, men det er fryktelig skummelt å spre falsk informasjon og nettet florerer av det. Å sørge for at den informasjonen man tilegner seg faktisk er valid og til å stole på er så viktig.
 
Last edited by a moderator:
Her blir det etter nøye overveiing siden myndigheter anbefaler det å ta vaksinen. Jeg har lest gjennom studiene som det vises til, og fordelene med å ta vaksinen ser ut til å være større ved å ta vaksinen enn å la være. I mitt tilfelle slik det er nå, har jeg ingen mulighet til å isolere meg, noe som gjør at jeg daglig eksponeres i stor grad for potensiell smitte. Det er ikke lenger et spørsmål om man får covid, men når man får det. Dette i henhold til samfunnets håndtering av pandemien slik det er nå. Norge er det siste av de nordiske landene som anbefalinger vaksinen til gravide, og det er ingenting som tyder på at det utgjør noen risiko hverken for mor eller fosteret. Så jeg har bestilt meg time, og velger å stole på myndighetene og legen min nå. Jeg syntes også det er betryggende å vite at baby er beskyttet den første tiden etter fødsel.

Det er litt rart at berre fordi noko er anbefalt så trur ein at det ikkje utgjer noko risiko. Paracet blir anbefalt i graviditet, men risikoen er at nesten 1 av 1000 får redusert antall hvite blodlegemer og blodplater og blodmangel (anemi). Ingenting i legemiddelindustrien er uten risiko, spesielt ikkje ei vaksine som baserer seg på ongoing research. Og den forhøya risikoen for alvorlig allergisk reaksjon (noko myndighetene gjekk ut og sa nærmast før dei starta vaksineringa i Norge) er nett lik hos gravide som vanlige, altså vil rundt (per dags dato, den stiger for kvar veke) 1 av 50 000 få anafalyktisk sjokk, vs 1 av 1 million som er nært eit godkjenningskrav av vaksine generelt.

Ja, det er få, og derav grunnen til at myndighetene anbefaler vaksinen for gravide også. Men den er der altså. Risikoen. Både for mor og barn sitt liv.
 
Back
Topp