Celleprøve #sjekkdeg *

Det er helt riktig! Men til tross for den påminnelsen er det dessverre bare 56% av alle kvinner mellom 25 og 69 år som deltar i screeningprogrammet. Alt for få!!
Jeg har faktisk kun fått den påminnelsen i posten en gang i mitt liv, og jeg blir 35 i år :o tror jeg har ramla ut av systemet :p

Jeg har faktisk kun fått den påminnelsen i posten en gang i mitt liv, og jeg blir 35 i år :o tror jeg har ramla ut av systemet :p
Du skal få den om det er mer enn tre år siden det ble registrert test og du ikke har reservert seg.

Er du flink å ta celleprøve jevnlig får du den ikke

Når bør man begynne å teste seg? Jeg har ikke gjort det i det hele tatt enda :)

Du skal få den om det er mer enn tre år siden det ble registrert test og du ikke har reservert seg.

Er du flink å ta celleprøve jevnlig får du den ikke
Sist jeg tok celleprøve var det veeeeeldig mange år siden sist :p skal bli flinkere nå :)

Det kan være du gjør det i tide. Påminnelsen kommer kun hvis du går over 3 år siden sist. Eller samme mnd som du tok den sist for 3 år siden.

3 år siden sist så skal i okt på sjekk :) skjekker hvertfall hvert 3 år eller oftere .

Jeg burde vel det. Men jeg syns ikke bare det er litt kleint, jeg har totalt angst for det. Som i en fobi. Gynekolog-fobi, på lik linje som noen har tannlege-skrekk.
Men mange jordmødre kan også gjøre det. Noen helsesøstre også. Eller er det selve undersøkelsen du ikke klarer å forholde deg til?

Ja, selve undersøkelsen. Spiller ingen rolle hvem som gjør den........
Uff da.. Da er det verre.. Hva hvis en du stoler godt på er med og holder deg i hånden? Eller bare er der for deg og venter utenfor på deg? Jeg gruet meg så mye første gang at jeg begynte å grine. Legen tok oppriktig hensyn til dette, og var veldig forsiktig og rolig. Fikk også tips om å ta en ibux og paracet 30 minutter før, sånn at jeg ikke kjente noe. Det hjalp veldig. Etter jeg fikk barn kjenner jeg ingenting, selv uten smertestillende. Håper du klarer å overvinne frykten, for undersøkelsen er livsviktig!

Back
Topp