Celleprøve #sjekkdeg *

Det er nok 6-7 år siden hvertfall. Har tenkt på det så lenge, men orker ikke bruke fastlegen til det. Hvor mye koster dette hos gynekolog?
Jeg betaler rett over 1000kr.. Men verdt hver eneste krone når man "kjenner" og stoler på gynekologen..

Må jeg få husket å få gjort etter babytid ;) Hat vært så mye i den stolen med endo og infertilitet de siste åra at det er blitt ren rutine, men glemmer helt å ta prøve. :D

Sjekker det stort sett jevnlig ja. :)

Så ufattelig bra at så mange er flinke til å sjekke seg!! :D

Så ufattelig bra at så mange er flinke til å sjekke seg!! :D
Ja veldig viktig...

Gyn sa til meg i dag, at han hadde hatt en pasient som i en alder av 22 hadde alvorlige celleforandringer... Og sjansen økte for hver seksualpartner man hadde... Jo flere partnere jo større sjanse for virus som igjen fører til disse forandringene.. Han likte ikke dagens konkurranse om å ha flest mulig partnere..

Jeg hadde en mor i bhg en gang som fikk livmorhalskreft i en alder av 29... Veldig syk, men overlevde. Hun var på meg for å få meg til å sjekke meg.. Tok litt tid før jeg gjorde det, men jeg er glad jeg hoppet i det

Aldri tatt det jeg så må komme meg til gyn å få tatt den prøven.. Skulle egentlig ta celleprøve når jeg tok inn spiralen i februar for å slippe å gå to ganger når jeg syns det er så kleint å ubehagelig å gå til gynekolog, men der hadde de en aldersgrense på 25 år noe jeg syns er helt syyykt!! Og nå har det bare blitt glemt, men skal gå kommet meg til en annen gynekolog så fort som mulig sånn at jeg får tatt den celleprøven.

Ja veldig viktig...

Gyn sa til meg i dag, at han hadde hatt en pasient som i en alder av 22 hadde alvorlige celleforandringer... Og sjansen økte for hver seksualpartner man hadde... Jo flere partnere jo større sjanse for virus som igjen fører til disse forandringene.. Han likte ikke dagens konkurranse om å ha flest mulig partnere..

Jeg hadde en mor i bhg en gang som fikk livmorhalskreft i en alder av 29... Veldig syk, men overlevde. Hun var på meg for å få meg til å sjekke meg.. Tok litt tid før jeg gjorde det, men jeg er glad jeg hoppet i det
Ja, det er mange skjebner der ute. Fikk vite her om dagen om en på 36 år som ikke har sjekket seg noen gang. Livmorhalskreft med spredning til bryst og skjelett. Etterlater seg et barn, da skjelettkreft er uhelbredelig. Får vondt i hele meg av å tenke på det :(

Så man må sjekke seg. Konsekvensen av å la være er så ufattelig alvorlig!

Sånne undersøkelser er så viktige! Det kan redde så utrolig mange liv hvis alle hadde sjekket seg. Så vær så snill og bestill i dag, og snakk med legen din ang frykten din! Lykke til!

Jeg sjekker meg hvert 2-3 år. Sjekket meg sist i juni. Tenker og starte hvert år etter jeg er 30. Særlig pga tanten min som gikk hvert år i mange år og likevel hadde utviklet kreft fra ene året til det andre. Hadde hun sjekket seg hvert tredje år så hadde hun ikke hatt særlig sjangs for å bli frisk. Skummelt at det kan gå så fort..
Oi! Nå ble jeg redd...
Jeg er 32. Kanskje jeg også burde sjekke meg hvert år fra nå av? Det kan jo ikke skade å sjekke at alt ser greit ut uansett.

Oi! Nå ble jeg redd...
Jeg er 32. Kanskje jeg også burde sjekke meg hvert år fra nå av? Det kan jo ikke skade å sjekke at alt ser greit ut uansett.
Jeg er like gammel som deg. Etter at jeg fikk krefttilfelle i nærmeste familie har det blitt annethvert år. Bedre med en gang for mye enn en for lite.

Aldri tatt det jeg så må komme meg til gyn å få tatt den prøven.. Skulle egentlig ta celleprøve når jeg tok inn spiralen i februar for å slippe å gå to ganger når jeg syns det er så kleint å ubehagelig å gå til gynekolog, men der hadde de en aldersgrense på 25 år noe jeg syns er helt syyykt!! Og nå har det bare blitt glemt, men skal gå kommet meg til en annen gynekolog så fort som mulig sånn at jeg får tatt den celleprøven.

Aldersgrense?? Dummeste jeg har hørt :o jeg tok første gang da jeg var 23..

Jeg tok min første når jeg var 16. Allerede da hadde min venninne alvorlige celleforandringer og hun hadde ikke debutert seksuelt enda. Der jeg kommer i fra ble det satt opp celleprøve 3 mnd etter at man starter på p piller. Men nå som man kan få det hos helsesøster så er det ikke like god oppfølging. Skal sies at det er 18 år siden jeg tok min første celleprøve ;)

Jeg er like gammel som deg. Etter at jeg fikk krefttilfelle i nærmeste familie har det blitt annethvert år. Bedre med en gang for mye enn en for lite.
Huff, det ble litt feil å klikke liker på denne. Så trist å høre at noen i nærmeste familie fikk kreft.

Back
Topp