Celleprøve #sjekkdeg *

Jadda...... dere er så flinke atte.... Og det er SÅ VIKTIG å ta denne testen og SÅ uansvarlig å la være....! Kan dere tenke dere noe mere uansvarlig enn ei på 35 som aldri har tatt celleprøve?

Jeg forstår ikke hvorfor du gjør narr av noe som faktisk er ment å gjøre andre folk oppmerksom på hvor viktig dette er og hvor mange liv man kan redde ved å gjøre folk oppmerksom på det. Synes du at vi skal slutte og gjøre folk oppmerksom på nettopp dette, fordi du aldri har gjort det?

Jadda...... dere er så flinke atte.... Og det er SÅ VIKTIG å ta denne testen og SÅ uansvarlig å la være....! Kan dere tenke dere noe mere uansvarlig enn ei på 35 som aldri har tatt celleprøve?

Hvorfor gjør du narr av de som faktisk gjør det? En slik tråd kan være en fin påminner for de som vil ta celleprøve. Hva du velger å gjøre er jo opp til deg, men jeg skjønner ikke hvorfor man velger å la være.

Jeg tror også dette stemmer, som du sier. 25 år er retningslinjer, men ikke noe som skulle tilsi at man ikke kan gå utenom retningslinjene som lege.

Jeg har tatt celleprøve to ganger før jeg fylte 25. Jeg hadde ikke tenkt tanken engang om det ikke var for at gyn sa hun ville ta celleprøve på 6ukerskontroll etter fødsel. Jeg gikk privat da.

Jeg tok altså også to ganger før jeg var 25, for jeg var 19 og så 22 og så 25. Og så videre. Litt forskjøvet her og der pga svangerskap. Men på tide igjen nå innen et halvt år. Så når jeg har bestemt meg for om jeg skal ha spiral eller ei er det bare å få gjort det.

De nekta meg og jeg er 23 år så syns det er helt sykt.. Skal finne en annen plass å få tatt den celleprøven.
Det ordner seg nok. Det jobbes noe med å endre retningslinjene, men ting tar tid og det er ikke sikkert man klarer det. Men det bør ikke være problem å finne en gyn/lege som tar celleprøve før 25 :)

Tar ikke lenger ettersom jeg har fjernet livmor for noen år siden. Dermed heller ingen livmorhals og -tapp som skal sjekkes i mitt tilfelle. Det eneste jeg må passe på er eggstokkreft, men det tas ikke UL for å sjekke dette regelmessig. Kun dersom man plutselig får blødninger (det har jeg jo normalt sett ikke lenger ettersom livmor er fjernet).

Viktig påminnelse! :)

Jeg har tatt celleprøve to ganger før jeg fylte 25. Jeg hadde ikke tenkt tanken engang om det ikke var for at gyn sa hun ville ta celleprøve på 6ukerskontroll etter fødsel. Jeg gikk privat da.

Jeg har også tatt det flere ganger før jeg ble 25, var da legene selv som under gu i andre forbindelser sa at de bare tok en celleprøve når de først var i "området" :p

Last edited:

Trenger da ikke være frekke mot dem som tar prøven og sprer kunnskap så andre får en påminnelse og info rundt dette. At du har en angst eller noe som gjør at du velger (mer eller mindre frivillig) bort en mulighet, som kan ha stor betydning for din familie, er faktisk ikke noe vi andre skal belemres med dårlig samvittighet for. Synd at du ikke gjør det, kan kanskje si det er uansvarlig ovenfor familien din, men det er ikke vårt problem eller vår feil.

Skal ta om ca 6-8 uker. Bestiller time hos privat gyn

God mandag, dere! Ny uke, nye muligheter. Kanskje det er i dag du kan bestille time hos legen for å ta en livmorhalsprøve? :)

Back
Topp