BMI grensa

Måtte du presse på for å få satt inn 2? :)

Nei, egentlig ikke, jeg har hatt så stort embryo-frafall til dag 5, og så hadde jeg hatt 3 negative innsett med fire flotte embryo (både todagers og blasto) så da spurte jeg legen om å få to inn dersom vi endte med innsett av to- eller tredagers. I Porsgrunn er antall dager de dyrker embryo avhengig av hvilken dag man får uttak. Så om jeg hadde fått uttak en annen dag kunne det blitt innsett av blasto og da ville jeg bare fått inn én. Det var jo helt greit, for hele poenget for meg var at de aller fleste av mine embryo ikke overlever til dag 5. Så ved innsett på dag to så er det fortsatt masse dårlige embryo med. Nå hadde jeg jo tydeligvis to gode embryo på dag to da, så veldig overraskende så blir det tvillinger. Vi håpet bare veldig på å få ett gullembryo. :) (Jeg måtte purre på legen da, for på uttaksdagen var vi mange par, og han husket ikke at han hadde sagt at jeg skulle få to inn. Så måtte minne om det. :p )

Første gang jeg fikk to inn var fordi de ofte fryser to embryo sammen på Ullevål/Riksen. Jeg tror det er fordi det ikke er topp-kvalitet på dem (når de fryser dem sammen istedenfor hver for seg). Så da får man sette inn begge om de overlever tining, for hvis ikke destrueres det ene embryoet. Så det sa vi ja til, men de to resulterte jo ikke i noen ting.

Dette med to embryo inn er det også veldig ulik praksis på mellom de offentlige klinikkene. Noen setter "aldri" inn to. Og alle de offentlige skal jo normalt sett ikke sette inn to. Siden det er omtrent like stor sjanse for graviditet ved innsett av ett, og tvillingsvangerskap er risikosvangerskap.

Jeg er ganske nære vekta til bmi grensen. Forrige barn fikk jeg beskjed om å gå ned til grensen (var noen kg over) til forsamtalen. Klarte det, og ble godkjent (ble ikke veid), var aldri noe flere spm da.
Noen år etter skulle jeg ha søsken og fylte bare ut egenerklæring og ble heller ikke veid :) Jeg holder til i Porsgrunn :)

Nei, egentlig ikke, jeg har hatt så stort embryo-frafall til dag 5, og så hadde jeg hatt 3 negative innsett med fire flotte embryo (både todagers og blasto) så da spurte jeg legen om å få to inn dersom vi endte med innsett av to- eller tredagers. I Porsgrunn er antall dager de dyrker embryo avhengig av hvilken dag man får uttak. Så om jeg hadde fått uttak en annen dag kunne det blitt innsett av blasto og da ville jeg bare fått inn én. Det var jo helt greit, for hele poenget for meg var at de aller fleste av mine embryo ikke overlever til dag 5. Så ved innsett på dag to så er det fortsatt masse dårlige embryo med. Nå hadde jeg jo tydeligvis to gode embryo på dag to da, så veldig overraskende så blir det tvillinger. Vi håpet bare veldig på å få ett gullembryo. :) (Jeg måtte purre på legen da, for på uttaksdagen var vi mange par, og han husket ikke at han hadde sagt at jeg skulle få to inn. Så måtte minne om det. :p )

Første gang jeg fikk to inn var fordi de ofte fryser to embryo sammen på Ullevål/Riksen. Jeg tror det er fordi det ikke er topp-kvalitet på dem (når de fryser dem sammen istedenfor hver for seg). Så da får man sette inn begge om de overlever tining, for hvis ikke destrueres det ene embryoet. Så det sa vi ja til, men de to resulterte jo ikke i noen ting.

Dette med to embryo inn er det også veldig ulik praksis på mellom de offentlige klinikkene. Noen setter "aldri" inn to. Og alle de offentlige skal jo normalt sett ikke sette inn to. Siden det er omtrent like stor sjanse for graviditet ved innsett av ett, og tvillingsvangerskap er risikosvangerskap.

Godt å lese :)
Hvis jeg består, så skal jeg be om å få satt inn 2 :)

Godt å lese :)
Hvis jeg består, så skal jeg be om å få satt inn 2 :)

Vanligvis kan man få det enten om man er nær øvre aldersgrense, embryoene er av dårlig kvalitet, man har hatt mange negative/avbrutte forsøk eller altså om de har fryst ned to embryo sammen. Om man er ung og det er første forsøk får man det ikke offentlig eller privat, for da blir det jo kun fordi man ønsker seg tvillinger. Og tvillinger er ikke målet til klinikkene. :)

Jeg tror også at om man ønsker å sette inn to så burde man derfor ha noen gode argumenter knyttet til embryokvalitet, implantasjon eller tidligere negative forsøk, og ikke nevne noe eventuelt ønske om tvillinger (dersom man skulle ha et slik ønske). Det er mine tanker utfra hva jeg ser klinikkene legger vekt på. :)

Uff eg målte bmi min og er på 31:woot: ikkje bra og eg veit det. Eg føler eg går i ein Berg og dalbane med å vera sunn og trena til å trykka i meg godteri og snax... eg har ingen begrensning... eg tenker kvar gong at no må eg skjerpa meg for det er snart nytt forsøk. Men går jo lika fort opp som ned. Eg syns det er veldig vanskelig å heila tiå skal følge med på vekt, media osv. Skjønnar i dette tilfelle at me må vera i nokolunde grei form/kg for å få best mulig resultat! Men det er jammen ikkje enkelt. Og blir vel vanskeligare når ein bikka 30 år. Er på privat klinikk så har aldri høyrt dei har sagt noko om vekt, egentlig så hadde det vore motivasjon om dei hadde sagt det :wtf:

Haukeland er de strengeste jeg har hørt om, med krav om 29 eller mindre. Jeg ble først spurt om vekt, og svarte ærlig. Angret på det etterpå, selvom det bare var snakk om 5 kg. Første forsøk ble jeg veid ved kontrollen før uttak. Men andre forsøk ble jeg ikke veid eller spurt om vekt. Men da hadde de allerede notert at jeg hadde idealvekt ved forrige forsøk 3 mnd tidligere - kanskje det har noe med det å gjøre.

Jeg var livredd for veiing og vekt og alt det der ved første forsøk, siden de ga uttrykk for å være så himla streng. De «skremte» meg med at jeg ville bli veid underveis hele tiden, men ble bare veid den ene gangen. Men det førte jo til at jeg hadde et strengt kostholdsregime for meg selv de månedene, og jeg gikk absolutt ned i vekt og ikke minst følte jeg meg bedre med meg selv [emoji4] Så det er ikke bare negativt med å bli «påtvunget» vektnedgang. Men vanskelig er det definitivt! For meg hjalp det innmari å tenke på at jeg gjorde dette ikke bare for meg selv, men også for sambo og vårt kommende kjærlighetsbarn. Det hjalp å tenke på det når jeg følte trang for trøstespising eller når jeg gikk forbi bolledisken på meny med nybakte boller. Men jeg unnet meg godis og alt jeg ville hver lørdag etter kl 18 - DET hjalp også! Å være fullstendig uten er tortur [emoji85]

Jeg må ned noen kilo, men kun for min egen del for har bmi under grensen. Det med måltider har jeg også vært dårlig på. Har begynt på trenings og kostholdsprogram nå, der jeg skal ha 5 måltider. For meg som sjelden spiste frokost var det en veldig overgang. Måltidene er ikke store men mange, har sittet og tvunget i meg en skål med mager kesam og havregryn om morgenene de siste dagene. Kunne fint spise lunsj og middag jeg, og det sier seg selv at da går forbrenningen på sparebluss. Har man jevn blodsukker pga. jevnt påfyll av sunn mat, forsvinner litt av søtsuget også. Mot søtsug og lysten på noe godt er smoothie mitt nr 1 tips. I den kan man jo putte alt mulig sunt og godt. Laget grønn smoothie for å tømme kjøleskapet før vi skulle på ferie, og den fikk både en halv agurk og en halv pose bladspinat som ingredienser. Ble knallgodt. Synes blenderen kan være litt stress å dra frem, men stavmikser og bakebolle fungerer også helt strålende!

Når det er sagt, synes jeg det er helt ufattelig at de ikke bruker bedre og riktigere veie og målemetoder enn utdaterte og upresise BMI-målinger i 2018. BMI sier jo absolutt ingenting om sammensettingen i kroppen, kun en mekanisk utregning basert på høyde og vekt.

Last edited:
Jeg må ned noen kilo, men kun for min egen del for har bmi under grensen. Det med måltider har jeg også vært dårlig på. Har begynt på trenings og kostholdsprogram nå, der jeg skal ha 5 måltider. For meg som sjelden spiste frokost var det en veldig overgang. Måltidene er ikke store men mange, har sittet og tvunget i meg en skål med mager kesam og havregryn om morgenene de siste dagene. Kunne fint spise lunsj og middag jeg, og det sier seg selv at da går forbrenningen på sparebluss. Har man jevn blodsukker pga. jevnt påfyll av sunn mat, forsvinner litt av søtsuget også. Mot søtsug og lysten på noe godt er smoothie mitt nr 1 tips. I den kan man jo putte alt mulig sunt og godt. Laget grønn smoothie for å tømme kjøleskapet før vi skulle på ferie, og den fikk både en halv agurk og en halv pose bladspinat som ingredienser. Ble knallgodt. Synes blenderen kan være litt stress å dra frem, men stavmikser og bakebolle fungerer også helt strålende!

Når det er sagt, synes jeg det er helt ufattelig at de ikke bruker bedre og riktigere veie og målemetoder enn utdaterte og upresise BMI-målinger i 2018. BMI sier jo absolutt ingenting om sammensettingen i kroppen, kun en mekanisk utregning basert på høyde og vekt.

Ja, jeg er helt enig. De skulle sett på muskler vs fett og hvordan kroppen er sammensatt. :)

Skal sies at bmi er oppfunnet for å brukes på folkegrupper og ikke enkeltpersoner, så ja, utdatert, unøyaktig, det er den.

Mamma kan gå dagevis uten å spise (og sove også). Så jeg er ikke helt der.
Men kan fint gå en dag på en Toppris sjokolade og middag. Samboer har begynte å minne meg på å eta.
For at jeg skal bli flinkere.
What ? Hva slags menneske er hun ??

Var på 31.6 og nå er den på 29.4. :happy:

Her må det jobbes, skjønner jeg..!
Vi har ikke kommet igang med prosessen enda, men det er neste skritt på veien. Jeg antar at vi havner på Riksen. Har forsøkt å lete fram informasjon på sidene til Oslo universitetssykehus i hele kveld, og det nærmeste jeg har kommet er info om avlevering av sædprøve. Hvilken Bmi-grense opererer OUS med?

Vi har ikke kommet igang med prosessen enda, men det er neste skritt på veien. Jeg antar at vi havner på Riksen. Har forsøkt å lete fram informasjon på sidene til Oslo universitetssykehus i hele kveld, og det nærmeste jeg har kommet er info om avlevering av sædprøve. Hvilken Bmi-grense opererer OUS med?
De opererer med 33 :)

Åja, det var høyere enn jeg hadde forventet. Vekta vår har streika, så jeg har ikke oversikt over egen vekt, men å nå 33 er mye enklere enn 31 eller 29. :D
Jeg hadde 34 da jeg starta, og gikk ned til 29.7 eller noe, men er nok over 30 igjen nå. Burde gått ned igjen.

Og mitt inntrykk er at de mye sjeldnere faktisk sjekker vekten ved veiing på Riksen enn Haugesund og Haukland. At de oftere bare spør deg og ser på hva som står i henvisning. :) Men greit å være under 33 så ikke du plutselig blir stoppet av en veiing.

Hmmm men bmi er jo ikke alt..
Jeg er slankeoperert og har gått ned totalt 70kg, men jeg har en del kg overflødig hud.
Nå ligger jeg under grensen, men hvordan skulle de beregnet en helt korrekt bmi med ekstra hud?
Ser de kun på bmi?

Back
Topp