Skjønner at det er skummelt.
Jeg fikk inn to nå siste gang.![]()
Måtte du presse på for å få satt inn 2?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Skjønner at det er skummelt.
Jeg fikk inn to nå siste gang.![]()
Måtte du presse på for å få satt inn 2?![]()
Nei, egentlig ikke, jeg har hatt så stort embryo-frafall til dag 5, og så hadde jeg hatt 3 negative innsett med fire flotte embryo (både todagers og blasto) så da spurte jeg legen om å få to inn dersom vi endte med innsett av to- eller tredagers. I Porsgrunn er antall dager de dyrker embryo avhengig av hvilken dag man får uttak. Så om jeg hadde fått uttak en annen dag kunne det blitt innsett av blasto og da ville jeg bare fått inn én. Det var jo helt greit, for hele poenget for meg var at de aller fleste av mine embryo ikke overlever til dag 5. Så ved innsett på dag to så er det fortsatt masse dårlige embryo med. Nå hadde jeg jo tydeligvis to gode embryo på dag to da, så veldig overraskende så blir det tvillinger. Vi håpet bare veldig på å få ett gullembryo.(Jeg måtte purre på legen da, for på uttaksdagen var vi mange par, og han husket ikke at han hadde sagt at jeg skulle få to inn. Så måtte minne om det.
)
Første gang jeg fikk to inn var fordi de ofte fryser to embryo sammen på Ullevål/Riksen. Jeg tror det er fordi det ikke er topp-kvalitet på dem (når de fryser dem sammen istedenfor hver for seg). Så da får man sette inn begge om de overlever tining, for hvis ikke destrueres det ene embryoet. Så det sa vi ja til, men de to resulterte jo ikke i noen ting.
Dette med to embryo inn er det også veldig ulik praksis på mellom de offentlige klinikkene. Noen setter "aldri" inn to. Og alle de offentlige skal jo normalt sett ikke sette inn to. Siden det er omtrent like stor sjanse for graviditet ved innsett av ett, og tvillingsvangerskap er risikosvangerskap.
Godt å lese
Hvis jeg består, så skal jeg be om å få satt inn 2![]()
ikkje bra og eg veit det. Eg føler eg går i ein Berg og dalbane med å vera sunn og trena til å trykka i meg godteri og snax... eg har ingen begrensning... eg tenker kvar gong at no må eg skjerpa meg for det er snart nytt forsøk. Men går jo lika fort opp som ned. Eg syns det er veldig vanskelig å heila tiå skal følge med på vekt, media osv. Skjønnar i dette tilfelle at me må vera i nokolunde grei form/kg for å få best mulig resultat! Men det er jammen ikkje enkelt. Og blir vel vanskeligare når ein bikka 30 år. Er på privat klinikk så har aldri høyrt dei har sagt noko om vekt, egentlig så hadde det vore motivasjon om dei hadde sagt det 
Jeg må ned noen kilo, men kun for min egen del for har bmi under grensen. Det med måltider har jeg også vært dårlig på. Har begynt på trenings og kostholdsprogram nå, der jeg skal ha 5 måltider. For meg som sjelden spiste frokost var det en veldig overgang. Måltidene er ikke store men mange, har sittet og tvunget i meg en skål med mager kesam og havregryn om morgenene de siste dagene. Kunne fint spise lunsj og middag jeg, og det sier seg selv at da går forbrenningen på sparebluss. Har man jevn blodsukker pga. jevnt påfyll av sunn mat, forsvinner litt av søtsuget også. Mot søtsug og lysten på noe godt er smoothie mitt nr 1 tips. I den kan man jo putte alt mulig sunt og godt. Laget grønn smoothie for å tømme kjøleskapet før vi skulle på ferie, og den fikk både en halv agurk og en halv pose bladspinat som ingredienser. Ble knallgodt. Synes blenderen kan være litt stress å dra frem, men stavmikser og bakebolle fungerer også helt strålende!
Når det er sagt, synes jeg det er helt ufattelig at de ikke bruker bedre og riktigere veie og målemetoder enn utdaterte og upresise BMI-målinger i 2018. BMI sier jo absolutt ingenting om sammensettingen i kroppen, kun en mekanisk utregning basert på høyde og vekt.
Skal sies at bmi er oppfunnet for å brukes på folkegrupper og ikke enkeltpersoner, så ja, utdatert, unøyaktig, det er den.Jeg må ned noen kilo, men kun for min egen del for har bmi under grensen. Det med måltider har jeg også vært dårlig på. Har begynt på trenings og kostholdsprogram nå, der jeg skal ha 5 måltider. For meg som sjelden spiste frokost var det en veldig overgang. Måltidene er ikke store men mange, har sittet og tvunget i meg en skål med mager kesam og havregryn om morgenene de siste dagene. Kunne fint spise lunsj og middag jeg, og det sier seg selv at da går forbrenningen på sparebluss. Har man jevn blodsukker pga. jevnt påfyll av sunn mat, forsvinner litt av søtsuget også. Mot søtsug og lysten på noe godt er smoothie mitt nr 1 tips. I den kan man jo putte alt mulig sunt og godt. Laget grønn smoothie for å tømme kjøleskapet før vi skulle på ferie, og den fikk både en halv agurk og en halv pose bladspinat som ingredienser. Ble knallgodt. Synes blenderen kan være litt stress å dra frem, men stavmikser og bakebolle fungerer også helt strålende!
Når det er sagt, synes jeg det er helt ufattelig at de ikke bruker bedre og riktigere veie og målemetoder enn utdaterte og upresise BMI-målinger i 2018. BMI sier jo absolutt ingenting om sammensettingen i kroppen, kun en mekanisk utregning basert på høyde og vekt.
What ? Hva slags menneske er hun ??Mamma kan gå dagevis uten å spise (og sove også). Så jeg er ikke helt der.
Men kan fint gå en dag på en Toppris sjokolade og middag. Samboer har begynte å minne meg på å eta.
For at jeg skal bli flinkere.

Når har du samtale?Ja, jeg fikk sjokk. Med tanke på at det er samme lege som jeg skal til, så ble jeg veldig redd.

De opererer med 33Her må det jobbes, skjønner jeg..!
Vi har ikke kommet igang med prosessen enda, men det er neste skritt på veien. Jeg antar at vi havner på Riksen. Har forsøkt å lete fram informasjon på sidene til Oslo universitetssykehus i hele kveld, og det nærmeste jeg har kommet er info om avlevering av sædprøve. Hvilken Bmi-grense opererer OUS med?
Åja, det var høyere enn jeg hadde forventet. Vekta vår har streika, så jeg har ikke oversikt over egen vekt, men å nå 33 er mye enklere enn 31 eller 29.De opererer med 33![]()
Jeg hadde 34 da jeg starta, og gikk ned til 29.7 eller noe, men er nok over 30 igjen nå. Burde gått ned igjen.Åja, det var høyere enn jeg hadde forventet. Vekta vår har streika, så jeg har ikke oversikt over egen vekt, men å nå 33 er mye enklere enn 31 eller 29.![]()
Her må det jobbes, skjønner jeg..!
Vi har ikke kommet igang med prosessen enda, men det er neste skritt på veien. Jeg antar at vi havner på Riksen. Har forsøkt å lete fram informasjon på sidene til Oslo universitetssykehus i hele kveld, og det nærmeste jeg har kommet er info om avlevering av sædprøve. Hvilken Bmi-grense opererer OUS med?
Når har du samtale?![]()