Gravidoppdatering 30+5:
Nå er 76% av graviditeten fullført, og jeg blir tatt litt på senga når jeg innser at det kun er ca. 2 måneder til termin
Jeg har ikke forberedt meg på noe som helst, bare delvis mentalt og vært veldig klar for å bli ferdig med svangerskapet fordi dette svangerskapet har virkelig vært tøft mentalt. Det er så viktig å snakke om det og ikke hysje ned at svangerskap alltid er så flott og fint. Det har vært vanskelig mentalt av ulike grunner, men mest pga kroppen og energien bare ikke fungerer som normalt og det har vært beintøft å være forelder til et så lite barn i perioder når formen har vært dårlig. Den ekstreme kvalmen og hyppig oppkast de første 2 1/2 månedene var desidert verst - grøss og gru. Men er det ikke rart hvordan man glemmer hvor tungt det var der og da? Og det er bare bra slik at man kan vurdere å få flere barn senere for det er forbigående situasjon og tilstand, men aller først må fødselen stå for tur
Formen har vært dårlig i lang tid og jeg har vært så ekstremt sliten at jeg ikke har hatt overskudd til å planlegge noe som helst til lille babyen som snart er her. Det er først den siste uken jeg har fått behov for forberede meg til barnet som skal komme, og dette trenger jeg virkelig å gjøre. Er redd for å få et sjokk etter fødsel om jeg ikke begynner å forberede meg nå, så der er godt at det kom så naturlig nå og jeg gleder meg til å starte med å planlegge. Har vært 70% sykemeldt i 3 uker nå, og jeg kjenner at det rett og slett er for mye å jobbe å 30% pga den elendige formen så det blir nok å ende med 100% sykemeldt om ikke lenge.
Siden barna blir så tett i alder så har vi tatt vare på alt etter første siden vi ønsket to tette, men det er likevel noe vi tenger dobbelt av eller noe vi ønsker. Dette er listen så langt:
- Vårpose til vogn.
- Korthåret lammeskinn til vogn - hvis største fortsatt skal bruke sitt (skal se an behovet).
- Vinterpose til vogn (kjøpt).
- Søskenvogn (vi skal se behovet når minste er født, ellers så har vi flere vogner).
- Tripp trapp stol.
- Ekstra del til babycall.
- Handle litt nye klær selv om vi har klær etter første. Litt egne klær må han få
- Nye/flere vaskekluter.
- Inotyol.
- Babyjorunal.
- Strikke det jeg har planlagt siden desember. Her har det vært strikketørke siden jeg ble gravid, men det skal bli fint for meg å forbedrede meg med å strikke
- Vognvugger.
- Hente ut gratis babypakker.
- Til meg selv så må jeg ha nye amme BHer, multimam kompressor og krem og behagelig bukse til føden. Her må jeg tenke tilbake hva som var nyttig og ikke nyttig forrige gang.
Nå har jeg også begynt å tenke på å male rommet til minstemann og gjøre det klart. Det er egentlig veldig fort gjort siden vi har tømt rommet, men må bare få handlet inn maling og utstyr så man får startet med det (med god hjelp fra mannen
).
Jeg følges ekstra opp på sykehuset pga noen komplikasjoner, så jeg får ultralyd, sjekk og måling av vekst av baby jevnlig. Dette sjekket vi for to uker siden, også skal jeg om en uke. Det er betryggende at man får god oppfølging.
Den siste uken har jeg virkelig fått oppleve noe som knuser hjertet mitt og er inne i en stor sorgprosess. Det har jeg ikke opplevd i livet så langt (heldigvis), og det er helt forferdelig
kjennes ut som ti kniver i hjertet og at hjertet er helt knust, så vondt.. bare så vondt… har grått hver dag siden torsdag, hver kveld etter at barnet vårt har lagt seg, brutt sammen når jeg har vært på badet, på kjøkkenet og slitt med å sove. Tiden leger alle sår sies det? Det har gått litt bedre i dag, og har brukt helgen og de siste dagene på å distrahere meg med å gjøre ting enn å sitte hjemme å tenke og føle på det. Alle sørger forskjellig, og jeg er sensitive typen som gråter og ønsker ikke å snakke om det nå for det er for tungt. Og ikke minst tenker jeg på barnet i magen skal ta skade av at jeg er lei meg, men noen dager går sikkert fint - det må bare det
Vi tenker enda på forslag til navn, og det er virkelig veldig vanskelig. Vi må få satt oss ned og virkelig snakke om hvilke navn vi liker og ønsker
En siste ting jeg må gjøre er å forbedre meg mentalt til fødsel og smertene. Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, så nå må jeg se på det. Skal se om jeg finner noe bra fødselskurs e.l.
Milepæler:
03.11 4+0, IKM
10.11 5+0, grensen for kjemisk
14.12 9+6 første svangerskapskontroll hos lege.
20.12 10+5, blodprøver hos legen (hcg måling)
29.12 12+0
30.12 12+1,TUL
24.01 15+4 første time hos jordmor
18.02 19+0 OUL
24.03
24+0 24 ukers kontroll hos jordmor.
21.04 28+0 28 ukers kontroll hos jordmor/lege.
27.04 28+6 oppfølging på sykehus.
19.05
32+0 oppfølging på sykehus.
25.05
32+6 32 ukers kontroll hos jordmor.
20.06
36+4 36 ukers kontroll hos jordmor.
04.07
38+4 38 ukers kontroll hos jordmor.
15.07
40+1 40 ukers kontroll hos jordmor.