Bekymringstråden

Da blir ikke tilskuddet forstyrret og hindret av annen mat. Jern blir tatt opp i tarmen, og da får det bli tatt opp i fred i løpet av natten. For å støtte jernopptaket til barn er det lurt å gi jernrik mat sammen med c-vitamin. C-vitamin øker opptaket med nesten 30%.

Jentene våre er nesten like gamle ser jeg, din er bare noen få måneder yngre. Vår spiser hirsegrøt med bær eller frukt, kjøtt og bønner sammen med rød paprika, brokkoli, linser osv. Spinat har også jern, men det nekter hun å smake på med mindre det er blendet. Hva liker datteren din å spise? Chili con carne er en god middag som gir jern om hun liker bønner
Så fint å ha et orakel her inne. Så da er det best å ta folat alene og ikke i multivitamin? Er 400mq o den jeg har

Da blir ikke tilskuddet forstyrret og hindret av annen mat. Jern blir tatt opp i tarmen, og da får det bli tatt opp i fred i løpet av natten. For å støtte jernopptaket til barn er det lurt å gi jernrik mat sammen med c-vitamin. C-vitamin øker opptaket med nesten 30%.

Jentene våre er nesten like gamle ser jeg, din er bare noen få måneder yngre. Vår spiser hirsegrøt med bær eller frukt, kjøtt og bønner sammen med rød paprika, brokkoli, linser osv. Spinat har også jern, men det nekter hun å smake på med mindre det er blendet. Hva liker datteren din å spise? Chili con carne er en god middag som gir jern om hun liker bønner
Nei, det er han minste i huset :) Jeg har to eldre barn også. Er datteren på 14 år som sliter med Jern. Spes etter at hun fikk menstruasjon

Så fint å ha et orakel her inne. Så da er det best å ta folat alene og ikke i multivitamin? Er 400mq o den jeg har
Jeg kommer til å ta Abyl E, Omega 3 og Multivitamin om morningen etter frokost. Så vil jeg ta Folat 1 mg om kvelden før senga :)

Testen var svakere, håper det at den hadde stått på badet i over to timer og så i kjøleskap kan ha påvirkning. Ellers virker det dårlig

Best å ta methylfolat og jern alene på kvelden ja. Om du tar aminojern er det enda større sjanse for godt opptak. Den gir også mindre mageproblemer

Urter under gravditet, da spesielt de 12 ukene, er å fraråde. Salvie speiselt, da det er sterkt livmorsammentrekkende og kan føre til spontanabort i mange tilfeller. Vil også fraråde timian og rosmarin som te, av samme grunn. Det er fortsatt trygt å bruke det som krydder i mat.

Urter som er helt trygge å drikke hele graviditeten er løvetann (både rot og blad), brennesle (både rot og blad) og nype. Holder med 3-4 kopper om dagen, trenger ikke overdrive.

Urter som kan drikkes i moderate mengder etter 12 uker er peppermynte, rooibos, marikåpe og bringebærblad. Ville ikke anbefalt mer enn 1 kopp daglig.

Etter uke 35 kan man drikke så mye marikåpe og bringebærblad man vil, det kan være livmorstyrkende og gi en bedre fødsel
Beklager om jeg er litt kritisk - det er ikke fordi jeg ikke tror på det du skriver! Salvie er ikke akkurat den mest vanlige teen, så akkurat det har jeg aldri undersøkt selv.

MEN jeg drikker ganske mye grønn te, urtete, også på ferske urter jeg kjøper selv. Jeg har vanskelig for å tro at grønn te fra butikken, i ferdige porsjonsposer (for eksempel fra Lipton eller Twinings), er skadelig for et foster både før og etter uke 12. Tenker ikke på salvie, timian og rosmarin som jeg har null erfaring med. Hva er belegget for å si at disse typene te kan føre til spontanabort?

Nei, det er han minste i huset :) Jeg har to eldre barn også. Er datteren på 14 år som sliter med Jern. Spes etter at hun fikk menstruasjon
Skjønner! Om hun er villig til å drikke te så anbefaler jeg å drikke masse timian sammen med c-vitamin. Feks litt tørket nype. Det fikk opp jernlageret mitt sammen med aminojerntilskudd etter fødsel, da mistet jeg masse blod.

Disse er helt geniale!

Om hun derimot ikke liker te i det hele tatt, så kan hun prøve seg på råvarebaserte måltider der hun spesifikt spiser jernrikt og c-vitaminrikt. Feks til frokost: Kokt egg, fersk paprika, grovt brød osv

Beklager om jeg er litt kritisk - det er ikke fordi jeg ikke tror på det du skriver! Salvie er ikke akkurat den mest vanlige teen, så akkurat det har jeg aldri undersøkt selv.

MEN jeg drikker ganske mye grønn te, urtete, også på ferske urter jeg kjøper selv. Jeg har vanskelig for å tro at grønn te fra butikken, i ferdige porsjonsposer (for eksempel fra Lipton eller Twinings), er skadelig for et foster både før og etter uke 12. Tenker ikke på salvie, timian og rosmarin som jeg har null erfaring med. Hva er belegget for å si at disse typene te kan føre til spontanabort?
Te fra teplanten er ikke urte-te. Grønn, svart, hvit og oolong te (alle fire er te fra teplanten) har koffein som bør begrenses under graviditet, og te fra teplanten hindrer også opptak av jern og folat (på samme måte som kalsium). De er ikke kjent for å være veldig livmorstimulerende i seg selv, og vil ikke være direkte knyttet opp mot spontantabort. Men lave verdier av jern og folat kan være skadelig for deg og fosteret under graviditeten.

Jeg er også veldig glad i grønn te speiselt, og planlegger når jeg skal drikke det i løpet av dagen. Drikker det alene, og unngår å kombinere det med ellers jernrike måltider. Drikker det aldri sent, da skal jeg ta jerntilskudd. Vil uansett fraråde mer enn 2-3 kopper om dagen, spesielt om jernnivåene og folatnivået er lavt

Kanskje dette kan være litt oppmuntrende? Her er mine tester, som etterhvert har blitt sterke heldigvis, og digital viser 3+. :)
Men jeg må innrømme at det at de var så svake i begynnelsen har vært en kilde til bekymring hele veien. Skal på UL i dag da.
IMG_2121.jpeg

Uff, lov å håpe, men har litt liten tro. Synes testene oppfører seg litt rart nå. Ene tokk det tid før blekket gikk bort fra kantene og kontrollstreken er ikke så sterke og jevne
La inn bilde av mine tester som også var svake. Jeg mistenker egentlig at MakeSure har blitt ganske dårlig. Spesielt hvis du har batch som slutter på 11 eller 61. Jeg brukte de.

La inn bilde av mine tester som også var svake. Jeg mistenker egentlig at MakeSure har blitt ganske dårlig. Spesielt hvis du har batch som slutter på 11 eller 61. Jeg brukte de.
Mine slutter og på 11. Ga et lite håp å se dine tester, dårlig at de lager sånne tester. Ser dine kontrollstreken er ujevne og. Ene testen måtte jeg dyppe to ganger, før fargestoffet kom

Back
Topp