Bekymringstråd

Tusen takk for svar dere. Det er så kjipt at man ikke kan få sjekket det offentlig. Det tar bare 5 minutter. Kan ikke brenne av 2k privat hele tiden midt i jula heller. Har brukt 400k siste året på IVF, så selv om vi har råd til 2k så er det bare så kjipt å "kaste bort" når vi skal ha et offentlig helsetilbud (liksom).
Da får jeg bare følge med og håpe at det ikke kommer friskt blod etterhvert eller blir smertefullt. Men det å ikke vite om det fortsatt er noe levende inni der er grusomt.
Ja, det skal jo ikke være sånn. Jeg prøver bare å holde meg opptatt i jula. Så glder jeg meg over å ha 3 friske barn uansett :Heartpink

Fikk rosa/brunt på papiret i dag også. Kjente inni skjeden og da får jeg dette på fingeren (se spoiler på eget ansvar)... Ikke friskt blod, men brunt blod og koagler. Misliker sterkt at man ikke har god helsehjelp for gravide kvinner, regner med at jeg ikke får ultralyd dersom jeg oppsøker offentlig helsehjelp i dag? Hvor skal jeg eventuelt henvende meg, legevakt? Da jeg mistet sist satt vi 6 timer på legevakten og ble møtt med sure miner og øyerulling... merker at jeg ikke har psyke til det nå.

Jeg hadde dette når jeg gikk gravid med sønnen og denne gangen, jeg brydde meg ikke om øyerulling og sure miner så dro til legevakten da jeg var gravid med sønnen. Det viste seg at det var gammelt blod fra tynne slimhinner, som var blandet med utflod. Så lenge du ikke har store smerter (mener menssmerter og ikke murringer) og blør samtidig, så går dette helt fint ❤️

Tusen takk for svar dere. Det er så kjipt at man ikke kan få sjekket det offentlig. Det tar bare 5 minutter. Kan ikke brenne av 2k privat hele tiden midt i jula heller. Jeg gikk jo privat forrige uke. Har brukt 400k siste året på IVF, så selv om vi har råd til 2k til så er det bare så kjipt å "kaste bort" når vi skal ha et offentlig helsetilbud (liksom).
Da får jeg bare følge med og håpe at det ikke kommer friskt blod etterhvert eller blir smertefullt. Men det å ikke vite om det fortsatt er noe levende inni der er grusomt.
Hei! Blander meg inn fra august 2024-termingruppe her (ligger på senga med sovende datter ved siden av meg). Hadde også blødninger uke 6-8 som viste seg å bare være et hematom, men jeg fikk altså time på dagen hos fastlegen for å sjekke det når jeg ringte. Vet jo at fastleger ikke praktiserer likt, men verdt å ta en telefon om du ikke har gjort det?

Edit: Sorry! Herregud, kom nå på at det var lørdag. Men mandag er jo fortsatt en arbeidsdag.

Søskenforsøk, men med spontanabort igjen?

Jeg ble gravid for aller første gang på naturlig måte nå i sommer 24'. Spontanabort 01.08 når jeg var uke 7 (6+3). Ble henvist til IVF behandling og etter introduksjonsmøtet ble jeg gravid på nytt på vanlig måte 2-3 uker etterpå. Jeg er nå i uke 8 (7+4). Jeg var så glad for at vi skulle få en ny sjanse til å få ting til på normal måte. Førstemann er kommet til ved hjelp av assistert befruktning, ICSI.

I går ettermiddag kom det lyst rosa på papiret og i trusa. Tok på meg bind og det så ut som spotting. Jeg kjenner at magen jobber, det er ikke vondt,men murringer. Nå blir fargen sterkere rød og nylig noen små koagler/ blodklumper. Forløpet minner meg om sist ved at det startet i det små.

Jeg har aldri hatt noe særlig menssmerter og ei heller særlig utpreget symptomer når jeg har vært gravid ( ikke nevneverdig kvalm, men noe mer denne gangen). Det gav meg litt håp. Jeg vil heller være kvalm enn engstelig og uvitende om det i det hele tatt går bra. Nå kjenner jeg for øvrig at det jobbes i magen og det er mer friskere farge på det som kommer på papiret.

Jeg føler meg bare helt trist og matt. Mister så troen på egen kropp.

Tenker dere at det er vits i å ta blodprøve og sjekke hcg ?

Last edited:
Søskenforsøk, men med spontanabort igjen?

Jeg ble gravid for aller første gang på naturlig måte nå i sommer 24'. Spontanabort 01.08 når jeg var uke 7 (6+3). Ble henvist til IVF behandling og etter introduksjonsmøtet ble jeg gravid på nytt på vanlig måte 2-3 uker etterpå. Jeg er nå i uke 8 (7+4). Jeg var så glad for at vi skulle få en ny sjanse til å få ting til på normal måte. Førstemann er kommet til ved hjelp av assistert befruktning, ICSI.

I går ettermiddag kom det lyst rosa på papiret og i trusa. Tok på meg bind og det så ut som spotting. Jeg kjenner at magen jobber, det er ikke vondt,men murringer. Nå blir fargen sterkere rød og nylig noen små koagler/ blodklumper. Forløpet minner meg om sist ved at det startet i det små.

Jeg har aldri hatt noe særlig menssmerter og ei heller særlig utpreget symptomer når jeg har vært gravid ( ikke nevneverdig kvalm, men noe mer denne gangen). Det gav meg litt håp. Jeg vil heller være kvalm enn engstelig og uvitende om det i det hele tatt går bra. Nå kjenner jeg for øvrig at det jobbes i magen og det er mer friskere farge på det som kommer på papiret.

Jeg føler meg bare helt trist og matt. Mister så troen på egen kropp.

Tenker dere at det er vits i å ta blodprøve og sjekke hcg ?
Hei. Siden du er i uke 8 er det bedre og ta ultralyd om du har mulighet for det. Tar du noen støttemedisiner?

Jeg uroer meg over at treningsklokka brått gir meg «strålende» tall. Hvilepulsen har sunket jevnt fra rundt 76 for 14 dager siden til 69 (!) i dag. Samtidig har pulsvariasjon (HRV), steget fra rundt 30 til 46 i dag.
Det skal jo helst være motsatt? Iallfall med pulsen. Er 6+5 i dag. Kan det være pga kvalmestillende? Tar Postafen hver kveld.

Jeg tok progesteron inntil lørdagsmorgen, da var resepten ferdig. Ellers ingenting siden det aldri ble med ivf denne gangen.
Progesteron kan også gjøre at en abort ikke starter, men utviklingen har trolig stanset tidligere. Jeg har 3 aborter der kroppen begynte og ordne opp selv først når jeg sluttet på progesteron. Mange sier at så lenge en ikke blør er det ett godt tegn, men ikke tilfelle hos meg så lenge jeg tar progesteron. Ikke for og skremme deg, men ville sjekket opp. :Heartbigred :Heartbigred

Hei. Siden du er i uke 8 er det bedre og ta ultralyd om du har mulighet for det. Tar du noen støttemedisiner?
Jeg tok progesteron inntil lørdagsmorgen, da var resepten ferdig. Ellers ingenting siden det aldri ble med ivf denne gangeb
Progesteron kan også gjøre at en abort ikke starter, men utviklingen har trolig stanset tidligere. Jeg har 3 aborter der kroppen begynte og ordne opp selv først når jeg sluttet på progesteron. Mange sier at så lenge en ikke blør er det ett godt tegn, men ikke tilfelle hos meg så lenge jeg tar progesteron. Ikke for og skremme deg, men ville sjekket opp. :Heartbigred :Heartbigred
Smart. Ja, jeg tenkte tanken på det. Jeg følte liksom at med en gang det var slutt med progesteron så skjedde det. Så gir veldig mening. Jeg er bare takknemlig for input ❤️

Leit å høre om 3 aborter. Håper at du har opplevd svangerskap med suksess etter dette.

Leit å høre om 3 aborter. Håper at du har opplevd svangerskap med suksess etter dette.
Har desverre ikke det, er i mitt 5 svangerskap nå og krysser alt for at det går, men tørr ikke håpe.

Det er veldig dumt at progesteron skal gi en falsk trygghet for folk, men det er ikke slik for alle. Noen begynner og blø selv om de går på progesteron. Jeg håper du blir gravid raskt igjen om det ikke skulle bli noe nå:Heartbigred

Har desverre ikke det, er i mitt 5 svangerskap nå og krysser alt for at det går, men tørr ikke håpe.

Det er veldig dumt at progesteron skal gi en falsk trygghet for folk, men det er ikke slik for alle. Noen begynner og blø selv om de går på progesteron. Jeg håper du blir gravid raskt igjen om det ikke skulle bli noe nå:Heartbigred
Takk for det Masse lykke til til deg håper at det kan gå veien og at du snart kan finne roen med at det kan gå bra

Vondt i korsryggen, blir redd med en gang :confused:
Har hatt vondt i korsryggen siden rett etter positiv test og hadde ul i dag og ble målt til 8+4, så det er vanlig ;) Korsryggsmerter henger veldig sammen med bekkenet hos meg, så håper det er det hos deg også. Mange gravide får plager med korsryggen fordi tyngdepunktet forandrer seg når magen og livmoren vokser. ❤️

Last edited:
Opplevde dette selv i dag, var så vondt at jeg måtte puste meg igjennom smertene. Kom helt plutselig og varte noen timer som du skriver. Hadde aldri lignende smerter med førstemann, hadde ligamentsmerter ja, men dette var next level. Da fikk jeg det stort sett bare hvis jeg strakk meg eller reiste meg opp fort. Dette var kraftige kramper som gikk litt i bølger over flere timer. Mest på høyre side. Følte det strålte til korsryggen og litt nedover innsiden av låret. Kjempe merkelig opplevelse og jeg ble fryktelig redd for SA.

Synes det var betryggende å lese svarene du har fått på denne, fordi jeg tenkte også at dette var begynnelsen på slutten... Har roet meg litt nå, og håper det bare er next level ligamentsmerter :smiley-angelic001
Oppdaterer på mitt eget innlegg. Har i dag vært på legevakta, akuttmottaket og gynekologisk poliklinikk. Hadde ingen smerter i går søndag etter at jeg hadde det på lørdagen. I dag kom de tilbake, først en liten runde på ca en halvtime med smerter og da fikk jeg også litt rosa utflod på papiret ved dobesøk. Etter lunsj tok smertene seg virkelig opp, aldri opplevd så sterke smerter utenom rier. Jeg klarte ikke å stå på beina og det var rett og slett helt jævlig. Smertene ligger i høyre lyske og stråler til korsryggen og nedover beinet. Ble helt nummen i høyre foten og sleit med å gå. Er 4+4 ut ifra antatt eggløsning så det er nok altfor tidlig å se en graviditet, de fant iallefall ingenting på UL. Smertene begynte da å avta igjen, og har til nå ikke tatt seg opp igjen. Dette skjedde mellom kl 12.00-14.00 og var på sykehuset mellom 13.30 og 18.00.

De mistenkte EXU, svangerskap utenfor livmoren men smertene gir ikke mening sett opp mot hvor kort jeg er på vei. Blindtarmen ble også vurdert, men de mente at det var større sannsynlighet at det var noe i forbindelse med graviditeten pga jeg hadde litt rosa utflod. De tok HCG som var på 178 og legen mente dette var lavt og at hun ikke hadde særlig tro på at graviditeten kom til å utvikle seg. Jeg har aldri tatt HCG så aner ikke hva mine "normale" nivåer er. Jeg hadde hoven eggstokk og noe væske rundt den på høyre side, men for å være ærlig skjønte jeg ikke alt hun sa pga hun snakket litt gebrokkent og jeg var i sjokk og fikk ikke med meg alt. Hun snakket om at hvis det er EXU så måtte hun fjerne hele egglederen, men at siden de ikke fant noe konkret og jeg ikke lenger har smerter så avventer de og ser om det utvikler seg noe mer. Skal tilbake 25/12 og ta ny HCG og slik jeg forstod det så skal de ta ny UL mandag 30 des hvis HCG fortsetter å stige, da bør man kunne se noe mer på UL og at den ligger på "rett plass". Også sa hun at hvis HCG måler mer enn 1000 så må de vurdere operasjon fordi da stiger det for fort, noe jeg ikke helt skjønte. Hun sa det var veldig vanskelig å finne konkret diagnose og at jeg skulle ringe ambulanse hvis jeg fikk de sterke smertene tilbake og da skulle hun operere meg i natt.

Jeg ble veldig skremt av hele opplevelsen og blir såklart veldig forvirra og redd. Har symptomer på graviditet, halsbrann, ømme nipler/stikking i brystet, småkvalm som blir bedre etter matinntak, oppblåst og verking/murring i korsryggen og i tillegg disse smertene spesielt i høyre lyske da. Veldig kjipt å gå inn i jula med det her, og kjenner det er vanskelig å holde seg optimistisk.

Det er bare så utrolig frustrerende og uforståelig at jeg har gått fra å bli gravid på første forsøk x2 til så mye krøll nå. Skal sies at den andre graviditeten endte i SA som ble oppdaget i uke 9. Dette var i månedskiftet juli/august 2024. Har prøvd å bli gravid helt siden det. Tar eggløsningstester som er positive til riktig tid og har normal og stabil syklus. Fikk en positiv graviditetstest 20 nov, 13 DPO, men begynte å blø på kvelden samme dag. Testet positivt 9DPO denne gangen, 14 des og har hatt mange positive tester etter dette og symptomene er tilstede. Må selvfølgelig bare håpe at det utvikler seg og at det evt bare har vært en cyste som sprakk eller noe, men jeg blir veldig frustrert og lei meg over at det skal være sånn her og hvertfall at jeg ikke får et konkret svar på hva det var som skjedde egentlig.

Last edited:
Oppdaterer på mitt eget innlegg. Har i dag vært på legevakta, akuttmottaket og gynekologisk poliklinikk. Hadde ingen smerter i går søndag etter at jeg hadde det på lørdagen. I dag kom de tilbake, først en liten runde på ca en halvtime med smerter og da fikk jeg også litt rosa utflod på papiret ved dobesøk. Etter lunsj tok smertene seg virkelig opp, aldri opplevd så sterke smerter utenom rier. Jeg klarte ikke å stå på beina og det var rett og slett helt jævlig. Smertene ligger i høyre lyske og stråler til korsryggen og nedover beinet. Ble helt nummen i høyre foten og sleit med å gå. Er 4+4 ut ifra antatt eggløsning så det er nok altfor tidlig å se en graviditet, de fant iallefall ingenting på UL. Smertene begynte da å avta igjen, og har til nå ikke tatt seg opp igjen. Dette skjedde mellom kl 12.00-14.00 og var på sykehuset mellom 13.30 og 18.00.

De mistenkte EXU, svangerskap utenfor livmoren men smertene gir ikke mening sett opp mot hvor kort jeg er på vei. Blindtarmen ble også vurdert, men de mente at det var større sannsynlighet at det var noe i forbindelse med graviditeten pga jeg hadde litt rosa utflod. De tok HCG som var på 178 og legen mente dette var lavt og at hun ikke hadde særlig tro på at graviditeten kom til å utvikle seg. Jeg har aldri tatt HCG så aner ikke hva mine "normale" nivåer er. Jeg hadde hoven eggstokk og noe væske rundt den på høyre side, men for å være ærlig skjønte jeg ikke alt hun sa pga hun snakket litt gebrokkent og jeg var i sjokk og fikk ikke med meg alt. Hun snakket om at hvis det er EXU så måtte hun fjerne hele egglederen, men at siden de ikke fant noe konkret og jeg ikke lenger har smerter så avventer de og ser om det utvikler seg noe mer. Skal tilbake 25/12 og ta ny HCG og slik jeg forstod det så skal de ta ny UL mandag 30 des hvis HCG fortsetter å stige, da bør man kunne se noe mer på UL og at den ligger på "rett plass". Også sa hun at hvis HCG måler mer enn 1000 så må de vurdere operasjon fordi da stiger det for fort, noe jeg ikke helt skjønte. Hun sa det var veldig vanskelig å finne konkret diagnose og at jeg skulle ringe ambulanse hvis jeg fikk de sterke smertene tilbake og da skulle hun operere meg i natt.

Jeg ble veldig skremt av hele opplevelsen og blir såklart veldig forvirra og redd. Har symptomer på graviditet, halsbrann, ømme nipler/stikking i brystet, småkvalm som blir bedre etter matinntak, oppblåst og verking/murring i korsryggen og i tillegg disse smertene spesielt i høyre lyske da. Veldig kjipt å gå inn i jula med det her, og kjenner det er vanskelig å holde seg optimistisk.

Det er bare så utrolig frustrerende og uforståelig at jeg har gått fra å bli gravid på første forsøk x2 til så mye krøll nå. Skal sies at den andre graviditeten endte i SA som ble oppdaget i uke 9. Dette var i månedskiftet juli/august 2024. Har prøvd å bli gravid helt siden det. Tar eggløsningstester som er positive til riktig tid og har normal og stabil syklus. Fikk en positiv graviditetstest 20 nov, 13 DPO, men begynte å blø på kvelden samme dag. Testet positivt 9DPO denne gangen, 14 des og har hatt mange positive tester etter dette og symptomene er tilstede. Må selvfølgelig bare håpe at det utvikler seg og at det evt bare har vært en cyste som sprakk eller noe, men jeg blir veldig frustrert og lei meg over at det skal være sånn her og hvertfall at jeg ikke får et konkret svar på hva det var som skjedde egentlig.
For en grusom opplevelse :Heartbigred Jeg har vært gjennom 4 aborter og aldri hatt slike smerter. Det kan være at den rosa utfloden var tilfeldig. Smertene du beskriver minner veldig om smertene søstera mi hadde når en cyste sprakk, hun var også flere ganger på legevakten, men de fant ingenting. Jeg har aldri opplevd EXU, så ingen erfaring med det. Det hørrs jo litt skummelt ut at hun muligens vil fjerne egglederen, må jo sjekke og vite 100% først? Vet du når EL var denne siste gangen? hcg svaret vil nok være avgjørende. Forstår du er frustrert og lei en vil jo ha ett svar. :love7

Blod på papiret igjen... fortsatt bare lyst rosa, som om jeg har UVI med blod i urinen, men ingen smerter. Våknet med vondt i korsryggen (og da får jeg alltid vondt i bekkenet og framsiden under navnlen), men der har ikke utviklet seg og handlet mest sannsynlig om at jeg har ligget skjevt. Men det visste jeg ikke før jeg fikk tatt avspenningsøvelser, så det var en times tid jeg tenkte at jeg spontanaborterte på julaften og angstet for meg selv over at det skulle skje akkurat i dag.
Men jeg har ingen kramper i livmor nå, så det er et godt tegn. Hadde ikke mer blod på papiret heller.
Merker at jeg kunne klart meg helt fint uten dette da, selv om det virker å være uskyldig...

Jeg har akkurat kommet fra TUL, skulle vært ca. 7+1 idag, men ble satt hele 5 dager tilbake til 6+3 :( Det var sterke hjerteslag :Heartred Men jeg er nå veldig bekymret for at noe er galt siden jeg ble satt tilbake så mange dager :(
Sniker fra Juli 24.
Jeg ble målt til en uke kortere enn jeg var helt fra starten og på hver eneste ultralyd helt til den i uke 18. da fikk jeg termin nøyaktig samme dag som menstermin.

Jeg tenker at hvis de hadde vært bekymret så hadde de nok satt deg opp på en ekstra ultralyd for å sjekke at ting utviklet seg som normalt.
Jeg skjønner absolutt bekymringen, men jeg tenker at det er utrolig vanskelig å få korrekte mål når det er så tidlig i svangerskapet. Likevel, hvis du er veldig bekymret, kan du snakke med fastlegen din og høre om du enten kan få en ny ultralyd, eventuelt om dere kan måle hcg i blodet og se at det stiger?

Back
Topp