Dere som er så imot forsikringsdekning på barna; selv om få blir arbeidsuføre i ung alder, skjer det faktisk. Jeg er et godt eksempel på det. Har to lange utdanninger bak meg, men sitter i dag 100 % arbeidsufør (min medisinske invaliditet er også høy) uten å ha rukket å jobbe meg opp pensjonspoeng. Ser dere virkelig ikke at en forsikring kan komme til nytte og bety forskjellen på et noenlunde greit liv eller ikke? For eksempel 70.000 kr ekstra per år (i tillegg til engangsutbetalinger man gjerne også får) utgjør mye når man i utgangspunktet får utbetalt 220.000 kr brutto (og ja, man skatter av denne trygden, enda høyere nå fra 1. januar). De tusenlappene jeg årlig bruker på forsikringen på min gutt håper jeg ikke er til nytte, men jeg skal i hvert fall prise meg lykkelig dersom uhellet er ute. Om jeg hadde spart 4.000 kr ekstra i året til ham gjennom 18 år hadde dette utgjort en dråpe i havet i forhold til utbetalingene man kan få gjennom forsikring. Det er ikke slik at man får slengt stønader etter seg i hytt og pine fra det offentlige dersom man er så uheldig at barnet skulle bli ufør av enten sykdom eller skade. Det strammes stadig inn på regelverket. Man får ikke stønad til bil i klasse 1 (det vil si en type ordinær personbil med ombygninger, man må ha behov for større bil med innkjøring bak med rullestol på rampe osv) dersom man ikke studerer eller jobber, dermed kan de fleste glemme dette. Førerkortet får man ikke dekket med mindre det er helt spesielle behov, naturlig nok. Det får hver enkelt dekke selv. Jeg tror nok mange har en litt naiv holdning til at alt ordner seg og at vi er så godt dekket opp gjennom det offentlige. Vel, de av oss som sitter innenfor dette systemet, vet bedre. Derfor tar jeg ikke sjansen på å ikke forsikre gutten min. Jeg betaler med glede disse tusenlappene årlig (samt at jeg sparer utenom), men håper for alt i hele verden at vi aldri får nytte av forsikringen.
Ingen tvinges til noe som helst, hverken å forsikre eller ikke gjøre det, men dere som er så imot dette skriver jo nærmest at de andre som forsikrer barna sine er dumme og ikke har satt seg inn i dette. Jeg har blant annet fagfolk rundt meg som jobber innenfor rettssystemet, både i det offentlige og i det private på ulike nivåer. Forsikringsvilkår er nemlig ikke enkle å sette seg inn i for hvermannsen. Derfor føler jeg meg rimelig trygg på at den dekningen gutten min har per i dag vil sikre ham en noenlunde god fremtid dersom noe skulle skje ham. Reiser dere på ferie uten reiseforsikring, for dere har jo Europeisk helsetrygdkort? Det ville i såfall vært dumt. For det dekker ingenting annet enn absolutt nødhjelp. Hjemtransport og alt annet måtte man dekket selv samt alt annet som følger med (tap av bagasje på ferie snakker jeg ikke om i denne sammenhengen, det er en bagatell, jeg snakker kun om sykdom/helse). Jo, vi er heldige som bor i Norge, utrolig heldige. Men å tro at stønader og nødvendig hjelp kommer rekende på en fjel via det offentlige er i beste fall naivt. Slik fungerer det overhodet ikke og ytterligere instramninger er i gjære på mange områder.