Barneforsikring

Jeg kan ikke svare på det fordi jeg ikke har noen oversikt her. Men kan sende deg en oversikt i morgen ;)

Egenandel ved benbrudd kan hende det er, men alternativer er jo å betale alt. Og 150kr mnd er ikke mye.
Jeg håper jo jeg aldri får bruk for den, men jeg tørr ikke la være
Jeg betaler ikke en krone ved benbrudd uten forsikring heller;)

Jeg betaler ikke en krone ved benbrudd uten forsikring heller;)
Er kompensasjon, dreier seg ikke bare om utgifter.

Gidder ikke diskutere dette med noen som ikke har satt seg inn i det.

Kan lime inn summene her i morgen:)

Håper du aldri opplever at det skjer barnet ditt noe slik at du får erfare dette selv:)

Håper du aldri opplever at det skjer barnet ditt noe slik at du får erfare dette selv:)
Oi så sinna da. Jeg sparer MYE penger til min datter, så er ikke vits å komme med slike sarkastiske utsagn uten å sette deg inn i MITT liv heller;)

Jeg kjenner en som ble ung ufør når han fylte 18. Hadde da selvfølgelig aldri jobbet, hadde ingen forsikring, ingen oppsparte midler. Den dagen han ble ufør så fikk han innvilget lån i banken og kjøpte seg en ålreit leilighet med 2 soverom 2 uker etterpå. Dette er 1 år siden ca. Han kan jo umulig få så lite penger i og med at han fikk lån?

Gidder ikke å diskutere med noen som ikke har satt seg inn i det? Unnskyld meg... du har jo et forklaringsproblem her, for du har jo ikke svar når vi spør. Det er du som påstår at forsikring er et must, så da bør vel du sitte med de harde fakta, ikke vi.

Jeg kjenner en som ble ung ufør når han fylte 18. Hadde da selvfølgelig aldri jobbet, hadde ingen forsikring, ingen oppsparte midler. Den dagen han ble ufør så fikk han innvilget lån i banken og kjøpte seg en ålreit leilighet med 2 soverom 2 uker etterpå. Dette er 1 år siden ca. Han kan jo umulig få så lite penger i og med at han fikk lån?
Jøss, da har han helt andre summer enn det andre unge uføre har i hvert fall. Med 220.000 kr i året brutto sier det seg selv at man ikke får store lånet om man er alene. Selv Husbanken nekter å gi lån med så lav inntekt (i hvert fall her vi bor, i en by).

Har selv smertelig fått erfare hva det medfører å være uforsikret når uhellet er ute. Det unner jeg ikke mitt barn om han skulle være like uheldig. Derfor er det en selvfølge for meg å sikre ham best mulig. Jeg både sparer og har forsikret ham godt. Noe annet er utenkelig. Har ALDRI klaget over utbetalingen jeg får fra det offentlige, men vil legge til at man godt kan være eldre enn 18 år når uhellet er ute og likevel være ung ufør (skaden må skje før fylte 26 år). Er man student og blir ufør, sitter man dermed igjen med 220.000 kr brutto i året fordi man sannsynligvis ikke har jobbet noe særlig og på den måten opparbeidet seg pensjonspoeng. Jeg håper av hele mitt hjerte at pengene jeg betaler for forsikringen på min sønn er bortkastet. Men å la være å forsikre ham? Det kunne ikke falle meg inn! Om noen her inne klarer å spare et par mill til barnet innen det er 18 år, vel, så er det flott for dem. Det gjelder trolig ikke det store flertallet av oss. Da kommer en forsikring godt med om uhellet skulle skje.

Om forsikringen
Forsikringen er en kombinert syke- og ulykkesforsikring. Den består av 8 ulike dekninger
Forsikringsummen reguleres årlig iht. folketrygdens grunnbeløp (G). (1G = kr. 88 370 pr. 01.05.14)
Forsikringen gjelder til barnet fyller 26 år
Gjelder også ved studieopphold i utlandet inntil 36 måneder

Forsikringen gir utbetalinger ved
Medisinsk invaliditet som skyldes sykdom eller ulykke
Tilpasning av bolig og tilskudd til tekniske hjelpemidler
Dagpenger i forbindelse med opphold på sykehus eller lignende
Utvalgte alvorlige sykdommer
Behov for langvarig pleie/omsorg
Dødsfall
Arbeidsuførhet
Behandlingsutgifter

Nøyaktige summer har jeg ikke nå
Grunnen til at dette er en billig forsikring, er at den ser ut til å være en ren syke- og ulykkesforsikring. Den gir altså ikke uføredekning (basert på beskrivelsen du har postet). Hvis man først skal kjøpe forsikringer er det ihvertfall lurt å sette seg inn i hva de dekker. De fleste forsikringsselskapene frister med høye utbetalinger ved invaliditet, og da er det viktig å huske på at så godt som ingen blir erklært 100 % invalid. Man kan f.eks. være 100 % arbeidsufør, men bare 20 % invalid. Og så er det bare å forberede seg på knalltøffe kamper med forsikringsselskapet, noe det dessverre finnes alt for mange eksempler på.

La oss se litt på fakta. (Referanse her - Regjeringen)

4.2.2 Utviklingen i antall mottakere

Utviklingen fra 1980 til 2010

Ved utgangen av 2010 mottok drøyt 300 000 personer uførepensjon. Dette tilsvarer om lag 9,5 prosent av befolkningen i alderen 18–67 år.

Aldersfordelingen blant mottakere av uførepensjon ved utgangen av 2010:

Skjermbilde 2014-11-19 kl. 22.46.06.png

Videre skriver de (jeg siterer):

"Hovedtyngden av uførepensjonistene er 50 år eller eldre, mens de yngste utgjør en liten andel. Ved utgangen av 2010 var nær 80 prosent av alle uførepensjonistene 50 år eller eldre. Det har vært en sterk økning i antall uførepensjonister som er minst 50 år i perioden 2001–2010. Denne aldersgruppen som andel av alle uførepensjonistene økte med nær 10 prosentpoeng i løpet av disse ti årene. Økningen i antall eldre uføre må ses i sammenheng med aldersendringene i befolkningen for øvrig. I denne perioden økte antall eldre i befolkningen kraftig, noe som ble gjenspeilet i økt antall uføre blant de eldste i arbeidsfør alder. Under tre prosent av alle uførepensjonistene var mellom 18 og 30 år i 2010. Dette er om lag som i 2001." - sitat slutt.

Et lite regnestykke:
300.000 personer var uføretrygdet i 2010.
Under 3 prosent var mellom 18-30 år, dvs. 9000 personer ca.

Hva er sannsynligheten for at ditt barn blir ufør?
Hva er sannsynligheten for at ditt barn oppfyller vilkårene som forsikringen setter?

Hvis du velger Eika forsikring så bør barnet ditt helst få kreft, men ikke hjernesvulst. Barnet ditt bør helst ikke drive med noen form for sport, for skaden dekkes da ikke av forsikringen. Barnet ditt bør heller ikke bli psykisk syk, ha asbergers, autisme, rourettes syndrom eller ADHD. Men heller få store brannskader (hvem vet hva de legger i det?) eller leddgikt.

Ja. Jeg trenger ikke si mer.

Vi har ulykkesforsikring i ICE på barna, og barneforsikring i frende.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Grunnen til at dette er en billig forsikring, er at den ser ut til å være en ren syke- og ulykkesforsikring. Den gir altså ikke uføredekning (basert på beskrivelsen du har postet). Hvis man først skal kjøpe forsikringer er det ihvertfall lurt å sette seg inn i hva de dekker. De fleste forsikringsselskapene frister med høye utbetalinger ved invaliditet, og da er det viktig å huske på at så godt som ingen blir erklært 100 % invalid. Man kan f.eks. være 100 % arbeidsufør, men bare 20 % invalid. Og så er det bare å forberede seg på knalltøffe kamper med forsikringsselskapet, noe det dessverre finnes alt for mange eksempler på.
Uførhet fra 18 år - inntill 7G altså ca 618.590

ImageUploadedByBV Forum1416464971.792859.jpg

Poenget er ikke hvilket selskap. Kan hende jeg tegner et annet sted. Lille er ikke født. Poenger er at jeg mener det er viktig :)

Jeg har en i familien som ble ufør, og forsikringsselskapet fant på 101 grunner til å IKKE betale!! Han får penger av NAV, fått bil av NAV, støtte til lappen, bensinpenger hver måned, han får også og blir prioritert til 100% startlån og tilskudd når han skal kjøpe bolig. Jeg stoler ikke på forsikringsselskapene ;)

Jeg har en i familien som ble ufør, og forsikringsselskapet fant på 101 grunner til å IKKE betale!! Han får penger av NAV, fått bil av NAV, støtte til lappen, bensinpenger hver måned, han får også og blir prioritert til 100% startlån og tilskudd når han skal kjøpe bolig. Jeg stoler ikke på forsikringsselskapene ;)
Nettopp! Det høres jo så fint og flott ut når selskapene forteller om alt du får, men de har jo strenge krav på å utbetale:o

Eg har valgt å dobbel sikkra barna våre. Både forsikring og sparing på konto/fond.
Har sjølv vore borti NAV og har ein del familie som har med NAV i dag, og tør ikkje stole på det offentlige 100%. Er så mykje dritt der, og dersom regjeringa får det som dei vil, blir det enno vansklegare i framtiden.
Har hatt ein del med forsikringsselskap å gjera uten problem, så dei står i + hjå meg.

Dere som er så imot forsikringsdekning på barna; selv om få blir arbeidsuføre i ung alder, skjer det faktisk. Jeg er et godt eksempel på det. Har to lange utdanninger bak meg, men sitter i dag 100 % arbeidsufør (min medisinske invaliditet er også høy) uten å ha rukket å jobbe meg opp pensjonspoeng. Ser dere virkelig ikke at en forsikring kan komme til nytte og bety forskjellen på et noenlunde greit liv eller ikke? For eksempel 70.000 kr ekstra per år (i tillegg til engangsutbetalinger man gjerne også får) utgjør mye når man i utgangspunktet får utbetalt 220.000 kr brutto (og ja, man skatter av denne trygden, enda høyere nå fra 1. januar). De tusenlappene jeg årlig bruker på forsikringen på min gutt håper jeg ikke er til nytte, men jeg skal i hvert fall prise meg lykkelig dersom uhellet er ute. Om jeg hadde spart 4.000 kr ekstra i året til ham gjennom 18 år hadde dette utgjort en dråpe i havet i forhold til utbetalingene man kan få gjennom forsikring. Det er ikke slik at man får slengt stønader etter seg i hytt og pine fra det offentlige dersom man er så uheldig at barnet skulle bli ufør av enten sykdom eller skade. Det strammes stadig inn på regelverket. Man får ikke stønad til bil i klasse 1 (det vil si en type ordinær personbil med ombygninger, man må ha behov for større bil med innkjøring bak med rullestol på rampe osv) dersom man ikke studerer eller jobber, dermed kan de fleste glemme dette. Førerkortet får man ikke dekket med mindre det er helt spesielle behov, naturlig nok. Det får hver enkelt dekke selv. Jeg tror nok mange har en litt naiv holdning til at alt ordner seg og at vi er så godt dekket opp gjennom det offentlige. Vel, de av oss som sitter innenfor dette systemet, vet bedre. Derfor tar jeg ikke sjansen på å ikke forsikre gutten min. Jeg betaler med glede disse tusenlappene årlig (samt at jeg sparer utenom), men håper for alt i hele verden at vi aldri får nytte av forsikringen.

Ingen tvinges til noe som helst, hverken å forsikre eller ikke gjøre det, men dere som er så imot dette skriver jo nærmest at de andre som forsikrer barna sine er dumme og ikke har satt seg inn i dette. Jeg har blant annet fagfolk rundt meg som jobber innenfor rettssystemet, både i det offentlige og i det private på ulike nivåer. Forsikringsvilkår er nemlig ikke enkle å sette seg inn i for hvermannsen. Derfor føler jeg meg rimelig trygg på at den dekningen gutten min har per i dag vil sikre ham en noenlunde god fremtid dersom noe skulle skje ham. Reiser dere på ferie uten reiseforsikring, for dere har jo Europeisk helsetrygdkort? Det ville i såfall vært dumt. For det dekker ingenting annet enn absolutt nødhjelp. Hjemtransport og alt annet måtte man dekket selv samt alt annet som følger med (tap av bagasje på ferie snakker jeg ikke om i denne sammenhengen, det er en bagatell, jeg snakker kun om sykdom/helse). Jo, vi er heldige som bor i Norge, utrolig heldige. Men å tro at stønader og nødvendig hjelp kommer rekende på en fjel via det offentlige er i beste fall naivt. Slik fungerer det overhodet ikke og ytterligere instramninger er i gjære på mange områder.

Sannsynligheten for at man kaster penger ut vinduet ved å ha barneforsikring, er i mine øyne stor. At mange er uheldige og må kjempe med nav for å få det de har krav på, det er det ingen tvil om. Men jeg tror ikke forsikringsselskapene kaster penger etter folk. de har retningslinjer og krav de også. Sannsynligheten for at barnet ditt blir ufør i en alder mellom 18-26 er så liten i utgangspunktet. I tillegg stilles det en til type sykdom/skade søm igjen fører til at det blir mindre sannsynlig at man får noe.

Jeg vil heller forsikre meg selv som voksen slik at hvis jeg dør så utbetales det en stor sum til henne som hjelper henne videre i livet. En sum som betaler ned boliglånet slik at de etterlatte ikke sitter igjen med gjelda mi.

Dere som er så imot forsikringsdekning på barna; selv om få blir arbeidsuføre i ung alder, skjer det faktisk. Jeg er et godt eksempel på det. Har to lange utdanninger bak meg, men sitter i dag 100 % arbeidsufør (min medisinske invaliditet er også høy) uten å ha rukket å jobbe meg opp pensjonspoeng. Ser dere virkelig ikke at en forsikring kan komme til nytte og bety forskjellen på et noenlunde greit liv eller ikke? For eksempel 70.000 kr ekstra per år (i tillegg til engangsutbetalinger man gjerne også får) utgjør mye når man i utgangspunktet får utbetalt 220.000 kr brutto (og ja, man skatter av denne trygden, enda høyere nå fra 1. januar). De tusenlappene jeg årlig bruker på forsikringen på min gutt håper jeg ikke er til nytte, men jeg skal i hvert fall prise meg lykkelig dersom uhellet er ute. Om jeg hadde spart 4.000 kr ekstra i året til ham gjennom 18 år hadde dette utgjort en dråpe i havet i forhold til utbetalingene man kan få gjennom forsikring. Det er ikke slik at man får slengt stønader etter seg i hytt og pine fra det offentlige dersom man er så uheldig at barnet skulle bli ufør av enten sykdom eller skade. Det strammes stadig inn på regelverket. Man får ikke stønad til bil i klasse 1 (det vil si en type ordinær personbil med ombygninger, man må ha behov for større bil med innkjøring bak med rullestol på rampe osv) dersom man ikke studerer eller jobber, dermed kan de fleste glemme dette. Førerkortet får man ikke dekket med mindre det er helt spesielle behov, naturlig nok. Det får hver enkelt dekke selv. Jeg tror nok mange har en litt naiv holdning til at alt ordner seg og at vi er så godt dekket opp gjennom det offentlige. Vel, de av oss som sitter innenfor dette systemet, vet bedre. Derfor tar jeg ikke sjansen på å ikke forsikre gutten min. Jeg betaler med glede disse tusenlappene årlig (samt at jeg sparer utenom), men håper for alt i hele verden at vi aldri får nytte av forsikringen.

Ingen tvinges til noe som helst, hverken å forsikre eller ikke gjøre det, men dere som er så imot dette skriver jo nærmest at de andre som forsikrer barna sine er dumme og ikke har satt seg inn i dette. Jeg har blant annet fagfolk rundt meg som jobber innenfor rettssystemet, både i det offentlige og i det private på ulike nivåer. Forsikringsvilkår er nemlig ikke enkle å sette seg inn i for hvermannsen. Derfor føler jeg meg rimelig trygg på at den dekningen gutten min har per i dag vil sikre ham en noenlunde god fremtid dersom noe skulle skje ham. Reiser dere på ferie uten reiseforsikring, for dere har jo Europeisk helsetrygdkort? Det ville i såfall vært dumt. For det dekker ingenting annet enn absolutt nødhjelp. Hjemtransport og alt annet måtte man dekket selv samt alt annet som følger med (tap av bagasje på ferie snakker jeg ikke om i denne sammenhengen, det er en bagatell, jeg snakker kun om sykdom/helse). Jo, vi er heldige som bor i Norge, utrolig heldige. Men å tro at stønader og nødvendig hjelp kommer rekende på en fjel via det offentlige er i beste fall naivt. Slik fungerer det overhodet ikke og ytterligere instramninger er i gjære på mange områder.

Det er da ikke vi som er i mot forsikring som får dere til å fremstå forsikrer barna dere som dumme, det er da heller motsatt? Vi som blir beskyldt for å ikke sette oss godt nok inn i dette, og vi er naive og vi tror staten kaster penger etter oss. Du selv sa dette nå gjorde du ikke?
Jeg har også mange folk rundt meg i Nav systemet har også flere i nær omgangsgjeng som jobber i Nav systemet. Jeg har satt meg inn i hva man får, hva man ikke får og du jeg er syk selv så har de selv på kroppen.
Alikevel så vil ikke jeg kaste bort mine penger i et forsikringsselskap der jeg må antageligvis kjempe med alt jeg har for å få det jeg har rett på, om heg i det hele tatt får det.
Et forsikringsselskap er ikke til fordi jeg skal få penger av dem, de er til for å tjent penger på meg. Og heg er i mot slike personforsikringer i Norge fordi våres behov for det er ikke så stort som for i eksempel USA der du ikke får helsehjelp om du ikke har forsikring.
Ja, vår regjering strammer inn litt nå.( vi får nå se om det går igjennom;))
Men selv synes jeg at det er mye penger man får av staten og jeg synes vi er mer en nok sikret.
Hva andre bruker sine penger på må være opp til de, men de bør ikke fortelle meg at jeg ikke har satt meg inn i dette. Vi alle gjør sikkert det som vi mener er best for barns våre ;)

Jeg har ikke fått med meg at noen av oss som er imot forsikring har ment noe om at de som forsikrer barna er dumme og ikke har satt seg inn i det? Kan du vennligst vise meg hvor noen av oss har sagt det, for jeg kan dessverre ikke finne det noen steder.

Det jeg finner er en kommentar om at "nei jeg gidder ikke diskutere med dere som er imot forsikring for dere har ikke satt dere inn i det".

Dere som skriker ut om forsikringer - dere må da kunne forvente at folk stiller spm tegn ved det? Hvorfor er det så viktig? Hva er vilkårene? Siden dere mener det er så bra... Istedenfor å bare si at det offentlige er for dårlig. Jeg har inntrykk av at man får mye fra det offentlige. Og hvis snuppa mi hadde blitt ufør i ung alder så hadde jeg hjulpet henne på alle mulige måter. Latt henne bo hjemme blant annet. Så lenge hun vil! Jeg mener det er bortkastede penger så lenge ingen klarer å overbevise meg om noe annet.

For ut i fra statistikk- som ingen av dere gidder å kommentere- så er sannsynligheten liten for at noe vil skje, og mer sannsynlig å vinne i Lotto. Da tenker jeg det er viktigere at jeg som voksen sikrer meg selv i tilfelle jeg skulle gå bort eller bli varig ufør. For det ville hatt mye større konsekvenser mtp forsørgeransvaret jeg har og gjeld.

Å snakke om reiseforsikring her er totalt irrelevant.

Jeg har selv en mor som har vært ufør store deler av livet, og med en far som ikke hadde god lønn klarte vi som en familie på 5 oss veldig bra:) jeg er vandt med at det handler om prioriteringer:)

Det er dobbelt så mye som jeg hadde da jeg var student, så jeg syns ikke 13.000 var noe ille. Spørs jo hva man er vant til. Nav gir vel også bostøtte og husbanken hjelper også?
Men synes du 13.000 kr/mnd er greit å ha som inntekt resten av livet? De få årene man er student er en kort fase og da har man som oftest ikke behov for annet enn en hybel som man leier. Forhåpentligvis skal man ikke bo på hybel resten av livet og leiebolig koster mye. Som student har man lite kostnader utover mat
Jeg har ikke fått med meg at noen av oss som er imot forsikring har ment noe om at de som forsikrer barna er dumme og ikke har satt seg inn i det? Kan du vennligst vise meg hvor noen av oss har sagt det, for jeg kan dessverre ikke finne det noen steder.

Det jeg finner er en kommentar om at "nei jeg gidder ikke diskutere med dere som er imot forsikring for dere har ikke satt dere inn i det".

Dere som skriker ut om forsikringer - dere må da kunne forvente at folk stiller spm tegn ved det? Hvorfor er det så viktig? Hva er vilkårene? Siden dere mener det er så bra... Istedenfor å bare si at det offentlige er for dårlig. Jeg har inntrykk av at man får mye fra det offentlige. Og hvis snuppa mi hadde blitt ufør i ung alder så hadde jeg hjulpet henne på alle mulige måter. Latt henne bo hjemme blant annet. Så lenge hun vil! Jeg mener det er bortkastede penger så lenge ingen klarer å overbevise meg om noe annet.

For ut i fra statistikk- som ingen av dere gidder å kommentere- så er sannsynligheten liten for at noe vil skje, og mer sannsynlig å vinne i Lotto. Da tenker jeg det er viktigere at jeg som voksen sikrer meg selv i tilfelle jeg skulle gå bort eller bli varig ufør. For det ville hatt mye større konsekvenser mtp forsørgeransvaret jeg har og gjeld.

Å snakke om reiseforsikring her er totalt irrelevant.
Å gå inn på forsikringsvilkår i hvert enkelt forsikringsselskap er tilnærmet umulig å gjøre her inne på BV. Ulike forsikringsselskaper har ulike typer barneforsikringer og dermed dekning. Mange av oss har forsøkt å legge frem hvordan dekningen fra det offentlige fungerer, men du spør etter detaljer i forsikringsvilkår som du kan finne selv ved å google forsikringsselskaper og barneforsikring. Å legge inn lenker til detaljerte vilkår er for omfattende og har liten hensikt da vilkårene varierer. Det er helt opp til hver enkelt å velge om de vil forsikre eller ei og eventuelt hvor de ønsker å forsikre barna, men selv om "alle" kjenner en eller annen som har fått det meste dekket av NAV er det kanskje ikke så dumt å se på erfaringer andre har gjort som lever i det i det daglige. En enslig person som er ung ufør har ikke mye å klare seg på når de faste utgiftene er dekket og da gjør jeg det jeg kan for at min gutt skal slippe å leve med økonomiske bekymringer om han skulle bli rammet av skade eller sykdom. Selvsagt kan man klare seg "greit" med 220.000 kr årlig brutto om man bor på et mindre sted med lave bokostnader, men alle bor ikke slik til (og kan ikke flytte langt unna resten av familien, nettopp fordi de er avhengige av bistand av familie grunnet sykdom/skade). Jeg både sparer, forsikrer ham samt meg selv. Det koster mye i løpet av et år. Jeg håper for alt i verden at vi ikke får bruk for forsikringene, men jeg våger altså ikke ta sjansen på å la være. Ønsker ikke at han skal havne i samme situasjon som meg der man er avhengig av hjelp fra familien.

De tre prosentene er ikke så høye, nei, men hva om akkurat mitt barn blir en av de tre prosentene? 9.000 barn og unge opptil 30 år er ganske mange, det, og jeg vil ikke risikere at han kommer så dårlig ut av det økonomisk dersom han skulle være blant disse 3 prosentene. Jeg gjør det jeg mener er best for ham og vår situasjon. Hva du velger å gjøre er meg klinkende likegyldig. Selvsagt ønsker forsikringsselskapene å tjene penger. Det gjør de også, fordi det heldigvis er slik at flertallet ikke trenger å benytte seg av tjenestene. Om uhellet derimot er ute, er det betryggende å vite at man har denne forsikringen som backup og ekstra sikring. Statistikken var absolutt på min side de gangene jeg skulle behandles på sykehus, men vet du, statistikken slo helt feil ut. Statistikken var absolutt på min side den gangen jeg var ung i forhold til å holde meg frisk, men vet du, statistikken slo dessverre nok en gang helt feil ut. Da gjør jeg det jeg kan for å sikre at ikke mitt barn skal oppleve det samme som meg og for meg er det da riktig å forsikre ham, for å være 100 % sikker på at jeg har gjort det jeg kan. Tilfeldigheter er nettopp tilfeldigheter.

Back
Topp