Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Man får andre stønader kjære deg! Det blir langt mer enn 13.000kr i mndMen synes du 13.000 kr/mnd er greit å ha som inntekt resten av livet? De få årene man er student er en kort fase og da har man som oftest ikke behov for annet enn en hybel som man leier. Forhåpentligvis skal man ikke bo på hybel resten av livet og leiebolig koster mye. Som student har man lite kostnader utover mat
Å gå inn på forsikringsvilkår i hvert enkelt forsikringsselskap er tilnærmet umulig å gjøre her inne på BV. Ulike forsikringsselskaper har ulike typer barneforsikringer og dermed dekning. Mange av oss har forsøkt å legge frem hvordan dekningen fra det offentlige fungerer, men du spør etter detaljer i forsikringsvilkår som du kan finne selv ved å google forsikringsselskaper og barneforsikring. Å legge inn lenker til detaljerte vilkår er for omfattende og har liten hensikt da vilkårene varierer. Det er helt opp til hver enkelt å velge om de vil forsikre eller ei og eventuelt hvor de ønsker å forsikre barna, men selv om "alle" kjenner en eller annen som har fått det meste dekket av NAV er det kanskje ikke så dumt å se på erfaringer andre har gjort som lever i det i det daglige. En enslig person som er ung ufør har ikke mye å klare seg på når de faste utgiftene er dekket og da gjør jeg det jeg kan for at min gutt skal slippe å leve med økonomiske bekymringer om han skulle bli rammet av skade eller sykdom. Selvsagt kan man klare seg "greit" med 220.000 kr årlig brutto om man bor på et mindre sted med lave bokostnader, men alle bor ikke slik til (og kan ikke flytte langt unna resten av familien, nettopp fordi de er avhengige av bistand av familie grunnet sykdom/skade). Jeg både sparer, forsikrer ham samt meg selv. Det koster mye i løpet av et år. Jeg håper for alt i verden at vi ikke får bruk for forsikringene, men jeg våger altså ikke ta sjansen på å la være. Ønsker ikke at han skal havne i samme situasjon som meg der man er avhengig av hjelp fra familien.
De tre prosentene er ikke så høye, nei, men hva om akkurat mitt barn blir en av de tre prosentene? 9.000 barn og unge opptil 30 år er ganske mange, det, og jeg vil ikke risikere at han kommer så dårlig ut av det økonomisk dersom han skulle være blant disse 3 prosentene. Jeg gjør det jeg mener er best for ham og vår situasjon. Hva du velger å gjøre er meg klinkende likegyldig. Selvsagt ønsker forsikringsselskapene å tjene penger. Det gjør de også, fordi det heldigvis er slik at flertallet ikke trenger å benytte seg av tjenestene. Om uhellet derimot er ute, er det betryggende å vite at man har denne forsikringen som backup og ekstra sikring. Statistikken var absolutt på min side de gangene jeg skulle behandles på sykehus, men vet du, statistikken slo helt feil ut. Statistikken var absolutt på min side den gangen jeg var ung i forhold til å holde meg frisk, men vet du, statistikken slo dessverre nok en gang helt feil ut. Da gjør jeg det jeg kan for å sikre at ikke mitt barn skal oppleve det samme som meg og for meg er det da riktig å forsikre ham, for å være 100 % sikker på at jeg har gjort det jeg kan. Tilfeldigheter er nettopp tilfeldigheter.
Men synes du 13.000 kr/mnd er greit å ha som inntekt resten av livet? De få årene man er student er en kort fase og da har man som oftest ikke behov for annet enn en hybel som man leier. Forhåpentligvis skal man ikke bo på hybel resten av livet og leiebolig koster mye. Som student har man lite kostnader utover mat
Å gå inn på forsikringsvilkår i hvert enkelt forsikringsselskap er tilnærmet umulig å gjøre her inne på BV. Ulike forsikringsselskaper har ulike typer barneforsikringer og dermed dekning. Mange av oss har forsøkt å legge frem hvordan dekningen fra det offentlige fungerer, men du spør etter detaljer i forsikringsvilkår som du kan finne selv ved å google forsikringsselskaper og barneforsikring. Å legge inn lenker til detaljerte vilkår er for omfattende og har liten hensikt da vilkårene varierer. Det er helt opp til hver enkelt å velge om de vil forsikre eller ei og eventuelt hvor de ønsker å forsikre barna, men selv om "alle" kjenner en eller annen som har fått det meste dekket av NAV er det kanskje ikke så dumt å se på erfaringer andre har gjort som lever i det i det daglige. En enslig person som er ung ufør har ikke mye å klare seg på når de faste utgiftene er dekket og da gjør jeg det jeg kan for at min gutt skal slippe å leve med økonomiske bekymringer om han skulle bli rammet av skade eller sykdom. Selvsagt kan man klare seg "greit" med 220.000 kr årlig brutto om man bor på et mindre sted med lave bokostnader, men alle bor ikke slik til (og kan ikke flytte langt unna resten av familien, nettopp fordi de er avhengige av bistand av familie grunnet sykdom/skade). Jeg både sparer, forsikrer ham samt meg selv. Det koster mye i løpet av et år. Jeg håper for alt i verden at vi ikke får bruk for forsikringene, men jeg våger altså ikke ta sjansen på å la være. Ønsker ikke at han skal havne i samme situasjon som meg der man er avhengig av hjelp fra familien.
De tre prosentene er ikke så høye, nei, men hva om akkurat mitt barn blir en av de tre prosentene? 9.000 barn og unge opptil 30 år er ganske mange, det, og jeg vil ikke risikere at han kommer så dårlig ut av det økonomisk dersom han skulle være blant disse 3 prosentene. Jeg gjør det jeg mener er best for ham og vår situasjon. Hva du velger å gjøre er meg klinkende likegyldig. Selvsagt ønsker forsikringsselskapene å tjene penger. Det gjør de også, fordi det heldigvis er slik at flertallet ikke trenger å benytte seg av tjenestene. Om uhellet derimot er ute, er det betryggende å vite at man har denne forsikringen som backup og ekstra sikring. Statistikken var absolutt på min side de gangene jeg skulle behandles på sykehus, men vet du, statistikken slo helt feil ut. Statistikken var absolutt på min side den gangen jeg var ung i forhold til å holde meg frisk, men vet du, statistikken slo dessverre nok en gang helt feil ut. Da gjør jeg det jeg kan for å sikre at ikke mitt barn skal oppleve det samme som meg og for meg er det da riktig å forsikre ham, for å være 100 % sikker på at jeg har gjort det jeg kan. Tilfeldigheter er nettopp tilfeldigheter.
Jøss, da har han helt andre summer enn det andre unge uføre har i hvert fall. Med 220.000 kr i året brutto sier det seg selv at man ikke får store lånet om man er alene. Selv Husbanken nekter å gi lån med så lav inntekt (i hvert fall her vi bor, i en by).
Har selv smertelig fått erfare hva det medfører å være uforsikret når uhellet er ute. Det unner jeg ikke mitt barn om han skulle være like uheldig. Derfor er det en selvfølge for meg å sikre ham best mulig. Jeg både sparer og har forsikret ham godt. Noe annet er utenkelig. Har ALDRI klaget over utbetalingen jeg får fra det offentlige, men vil legge til at man godt kan være eldre enn 18 år når uhellet er ute og likevel være ung ufør (skaden må skje før fylte 26 år). Er man student og blir ufør, sitter man dermed igjen med 220.000 kr brutto i året fordi man sannsynligvis ikke har jobbet noe særlig og på den måten opparbeidet seg pensjonspoeng. Jeg håper av hele mitt hjerte at pengene jeg betaler for forsikringen på min sønn er bortkastet. Men å la være å forsikre ham? Det kunne ikke falle meg inn! Om noen her inne klarer å spare et par mill til barnet innen det er 18 år, vel, så er det flott for dem. Det gjelder trolig ikke det store flertallet av oss. Da kommer en forsikring godt med om uhellet skulle skje.
Da er det allerede skattet avDette tar jo helt av... 13000 i måneden resten av livet sitt er faktisk ikke så mye penger.. Skal vel skattes av disse pengene også? De som påstår dette tror jeg må nesten leve i en boble. Hva med å stifte og prøve å forsørge sin familie uten å måtte dra til NAV for hver minste ting og tigge penger? Aldri ha råd til noe ekstra, men må snu hver eneste krone.. Bare fordi foreldrene er prinsipielt i mot å betale for forsikringer? Denne diskusjonen tar nok aldri slutt.. Alle får stå for sitt - bare det er synd det er barna det eventuelt vil gå ut over!
Om 13 000 er mye eller lite penger for folk kommer jo helt an på hva en er vandt med og hva en bruker penger påDette tar jo helt av... 13000 i måneden resten av livet sitt er faktisk ikke så mye penger.. Skal vel skattes av disse pengene også? De som påstår dette tror jeg må nesten leve i en boble. Hva med å stifte og prøve å forsørge sin familie uten å måtte dra til NAV for hver minste ting og tigge penger? Aldri ha råd til noe ekstra, men må snu hver eneste krone.. Bare fordi foreldrene er prinsipielt i mot å betale for forsikringer? Denne diskusjonen tar nok aldri slutt.. Alle får stå for sitt - bare det er synd det er barna det eventuelt vil gå ut over!
Hvis man ikke skal tigge penger fra NAV til å få dette også dekket koster faktisk f.eks barnehage for 2 barn nesten 5000kr. Så skal man ha mat min 4000kr, forsikring bil, hus, innbo (men vent.. trenger vi det egentlig eller gjør vi bare forsikringsselskapene rike??), klær og utstyr, strøm, kommunale avgifter, bensin/transport, spare til uforutsette hendelser, boliglån/leie og mye mer.. Juhu.. har jo så mye til overs da...Om 13 000 er mye eller lite penger for folk kommer jo helt an på hva en er vandt med og hva en bruker penger på![]()
Hvis man ikke skal tigge penger fra NAV til å få dette også dekket koster faktisk f.eks barnehage for 2 barn nesten 5000kr. Så skal man ha mat min 4000kr, forsikring bil, hus, innbo (men vent.. trenger vi det egentlig eller gjør vi bare forsikringsselskapene rike??), klær og utstyr, strøm, kommunale avgifter, bensin/transport, spare til uforutsette hendelser, boliglån/leie og mye mer.. Juhu.. har jo så mye til overs da...
En er jo som regel aldri alene om disse utgiftene daHvis man ikke skal tigge penger fra NAV til å få dette også dekket koster faktisk f.eks barnehage for 2 barn nesten 5000kr. Så skal man ha mat min 4000kr, forsikring bil, hus, innbo (men vent.. trenger vi det egentlig eller gjør vi bare forsikringsselskapene rike??), klær og utstyr, strøm, kommunale avgifter, bensin/transport, spare til uforutsette hendelser, boliglån/leie og mye mer.. Juhu.. har jo så mye til overs da...
Nei vel... finnes ikke aleneforeldre i Norge....En er jo som regel aldri alene om disse utgiftene da![]()
Dette tar jo helt av... 13000 i måneden resten av livet sitt er faktisk ikke så mye penger.. Skal vel skattes av disse pengene også? De som påstår dette tror jeg må nesten leve i en boble. Hva med å stifte og prøve å forsørge sin familie uten å måtte dra til NAV for hver minste ting og tigge penger? Aldri ha råd til noe ekstra, men må snu hver eneste krone.. Bare fordi foreldrene er prinsipielt i mot å betale for forsikringer? Denne diskusjonen tar nok aldri slutt.. Alle får stå for sitt - bare det er synd det er barna det eventuelt vil gå ut over!
Nei vel... finnes ikke aleneforeldre i Norge....
Når du er student så holder man ut fordi man vet det er midlertidigDet er vel etter skatt. Og så får man bostøtte.
Jeg har levd for mindre enn dette som student. Det gikk faktisk bra. Men måtte jobbe ved siden av skolen fordi de usle 6500 fra Lånekassen ikke holdt.
Du vil bare ha evig diskusjon du?Nei vel... finnes ikke aleneforeldre i Norge....
Takker og bukker jeg også. Er man blind så er man blind! Gidder ikke å bruke mer tid på dette!Og sånn, da er mine bidrag i denne tråden avsluttet. Enhver gjør det de mener er best for seg selv og sin situasjon.
Nei vel... finnes ikke aleneforeldre i Norge....
Hvis vi er blind så er du like blind du ogsåTakker og bukker jeg også. Er man blind så er man blind! Gidder ikke å bruke mer tid på dette!
Hvis det er så himla bra - hvorfor gidder noen i det hele tatt å jobbe i dette landet da?? Lag noen unger, bli alene og ufør. Dere har jo fasiten på et fantastisk liv....Ingen aleneforeldre i noen land har det bedre enn de i Norge!
Ufør har også rettigheter som aleneforeldre.