Eksempel. En uføre person får maks 350 000kr - hvis personen har tjent godt. Blir en uføre før man har tjent penger blir man minstepensjonist. Det er ikke mye.
Meg for eks. Utbetalt 26 000kr mnd, blir jeg sykemeldt over 12 mnd går jeg over på avklaringspenger som er 17 000kr i mnd. Blir jeg ufør går det enda mer ned. Helt ned til 13 000kr mnd. Det er ikke mye å leve på. En som ikke har beg å jobbe, vil få MINDRE. Men med en barne og unfdomsforsikring vil det komme en utbetaling som vil hjelpe t feks å komme inn pā boligmarkedet.
Har du 13000kr i mnd er det ikke mye lån man får....
Altsā.. Nav dekker opp til maks 13-15000kr i mnd hvis man har jobben. Man får ingen engangssum fra staten!!
Hvorfor går du enda mer ned når du går over fra aap til uføre? Jeg kjenner en del alvorlig syke som er uføre, har gått på aap i mange år og er glade nå som de før uføre. Fordi inntekten dems gikk opp og ikke ned som du antydet. De regner også trygden etter det du har tjent.
Vi er så heldige i Norge at vi får faktisk 66% av det du har tjent om du blir syk opp til 6 G.
Nav har også en minstesats, og den er på ca 13000 i måneden. Blir du unguføre vil du få ett tillegg opp på minstesatsen i Nav.
Jeg har satt meg inn i dette, og i motsetningen til mange er jeg takknemlig for hver krone jeg får av staten! Tenk å bare få 13000 i måneden av staten du ikke har ytet noen til til! Er det ikke fantastisk?
Og opp på dette så vil man få bostøtte mest sannsynlig, får man et barn så vil man få barnetillegg osv!
Jeg vet også at om vi er uheldige og mitt barn blir syk så kan jeg få både opplæringspenger og pleiepenger, blir barnet kronisk syk har jeg rett på omsorgspenger om det betyr at jeg ikke kan jobbe fullt lenger.
Jeg ser ikke behovet for å kaste penger til rike "herrer", de pengene beholder jeg selv og sikrer fremtiden til mine barn på min måte, der barna skal slippe å krangle med et forsikringsselskap som ikke vil betale ut penger man egentlig har rett på!