Babydrømmen <3

De får ta seg en bolle! Man tisser jo hele tiden som gravid.

Jeg husker jeg irriterte meg over sånne kommenterer selv da jeg var gravid. Husker jeg tenkte at de eldre rett og slett har glemt hvordan det var å være gravid.
Ja jeg var ikke forberedt på hvor provoserende det var, og det kommer nok mer etterhvert :arghh:
Ugh, nei det blir nok mye irritasjon over kollegaer, spesielt når de kommer med sånn historier og kommentarer ubedt:hungover:

16+4(?)
Ny ultralyd idag, denne gangen privat, og det var en MYE bedre opplevelse enn offentlig, haha!
Jeg hadde med meg min storesøster, bestevenninne og svigermor (har ikke særlig gjenlevende familie, så dette blir de nærmeste) og de syntes det var kjempestas å få være med å hilse på den lille :Heartred

Nå fikk vi også sett at alt sto godt til med den lille, ingen merknader på hjerterytme denne gangen, og alt er i skjønneste orden :Heartred
I tillegg ble det også bekreftet at vi venter en liten gutt :Heartblue så sykt gøy!! Var på ekte litt bekymra for gender disappointement, men jeg har ikke kjent det i det hele tatt, for alle de tankene ble fjerna når jeg fikk bekrefta at alt var fint med han :Heartblue

Ble muuligens satt frem et par dager på grunn av hodestørrelse, men ut ifra lengde på lårben så er mine beregninger helt riktige :cool:
Nå kan jeg slappe av til ordinær ultralyd 5 september, og jeg gleder meg allerede:Heartblue
IMG_1286.jpeg

17+0

Idag er humøret helt pyton, våkna kl 7 med kjempevondt i området der blæra ligger, og ante enn urinveisinfeksjon. Ringte legesenteret og fikk akuttime en stund etterpå, og skulle levere urinprøve.
Urinprøven var helt fin og jeg opplevde at legen jeg kom til avfeide meg totalt pga jeg er førstegangs, han sa ordrett «det er jo mye som strekker seg inni der, så det er nok det du kjenner», og jeg sliter veldig med å «kjempe» for min egen del, og derfor gikk jeg ut ifra legesenteret gråtende.
Fikk beskjed om å ringe legevakt hvis det blir verre i løpet av helgen, åååh jeg kjenner bare jeg blir så sur. Jeg har vondt liksom? Jeg drikker masse og går ofte på do, og urinprøven var helt fin så det er ikke det, men det er den eneste sammenligninga jeg har på hvilken type vondt jeg har.. det blir forverret når jeg ligger nede.. :hungover: :arghh:
og i morgen har jeg tatt på meg en ekstra nattevakt, og jeg gruer meg..
Beklager for utblåsning men er skikkelig frustrert

Hvordan går det med deg? Har smertene blitt bedre eller verre?
De er ganske likt, igrunnen.. jeg prata med legevakt natt til søndag, og ble møtt med verdens hyggeligste sykepleier. Hun sa at hun kunne sette opp time til meg på akuttmottaket, men at kjangsen var stor for at jeg måtte komme tilbake i morgen da de ikke gjør noe særlig undersøkelser på akm, da må man til gynekologisk avdeling, og siden jeg ikke har feber eller blødninger så ble det ikke ansett som akutt nok.
Tenker å ringe legesenteret å be om en hastehenvisning til gynekologisk for en ultralyd for å sjekke at alt går fint med lillegutt ihvertfall.. men kjenner litt sporadisk bevegelse, så jeg går jo nesten ut ifra at alt er fint :Heartred

18+6 (fortsatt)

Tid for ordinær ultralyd! Herregud så spennende å få hilst på lillegutt igjen. Ny termin er 30 januar, så vi får se når han dukker opp :Heartblue
Jordmor var ikke like hardhendt denne gang, og alle målinger så fine ut.
Han har noe væske rundt høyre nyre så vi skal inn på kontroll om ca 3 mnd, for å sjekke om det har løst seg av seg selv, hun var ikke bekymret, for hun sa at det var ganske vanlig med guttebabyer, uten at vi helt vet hvorfor, men at det løser seg ofte når babyene blir litt større i magen :Heartblue
Jeg ble litt dårlig denne gang også, men turte heldigvis å si ifra før det ble for gærn’t, så da hjalp det fint å få kald klut, og ryggen opp litt, er vist veldig sensitiv for å ligge på ryggen.. men det merker jeg hjemme også:hilarious:

Uansett, her er den kommende sjefen i hus in all of his glory!!:Heartblue

IMG_1404.jpeg

(Ps: hva syntes dere om sensureringsskillsene mine? :cool::hilarious:)

19+6!!!!
Vet ikke helt hvilken hjernekapasitet jeg hadde å jobbe med på torsdag når jeg skrev forrige innlegg, men jeg ble jo klart og tydelig satt frem på ultralyd, så jeg er jo straks halvveis! :shy: :Heartblue
Tiden flyr og jeg henger såvidt med:hilarious:
Babyrom er så godt som klart, har fått kjøpt inn:

- bedside crib (bruktgave ifra venninner)
- vogn (bugaboo buffalo, kjøpt brukt)
- bilstol (maxi cosi, kjøpt brukt)
- har alt av klær frem til størrelse 68-74
- stellebord (også en gave ifra en annen venninne som ikke bruker det mer)
- gulpekluter
- koseklut
- et ullteppe
- dyne og pute str 65x80
- et dyne- og putetrekk

Så jeg tror jeg ligger ganske greit an, men er jo fortsatt en hel del jeg mangler, nå må lønna bare komme:hilarious:
Formen er helt okei, vi har hetebølge på sørlandet (eller i hele landet kanskje??), og det merkes godt! Er mye hoven i hender og føtter, veldig trøtt, veldig sulten, og konstant tankekjør om hva som må kjøpes inn, navn, fødsel, fødebag, sykehusangst, hvordan det går med lillegutt.. uff, blir jo litt stressa av alt det der, men hvem blir ikke?:hilarious::Heartblue
Prøver også veldig å glede meg over den voksende magen, har på en måte venta på det her siden jeg var barn selv, haha!
Nå er jeg på siste rest av jobbhelg her, og i morgen har jeg bursdag!
Før helga ble jeg overrasket med bursdagsfeiring med de nærmeste venninnene mine, de har aldri klart å overraske meg før for jeg er så «på» hele vegen, men ikke denne gangen:hilarious:
dette ble egentlig bare en lang oppdatering om ingenting, men det skjer veldig lite her om dagen (og godt er jo det.. :) )

25+0!!!!

Jeg kommer en dag til å angre på hvor sjeldent jeg skriver i denne dagboka, men livet går liksom i det samme hver eneste dag :hilarious: jobber mye, og slapper av imellom slaga..
Før helga fikk jeg hatt en samtale med sjefen om tilrettelegging på jobb, nå jobber jeg ikke dagtid i ukedagene for det er så lite hjelp i meg. Sliter med å bøye meg, og kan derfor ikke hjelpe pasienter i dusj, og for at det ikke skal føles ekstra kjipt for meg så byttet hun vaktene mine over på ettermiddagene :happy:
Idag var jeg å tok blodprøver for å sjekke rhesus negativ status på baby. Idag gikk det SÅ fint å ta blodprøver! Jeg brukte bedøvelsesplaster (det er viktig), men jeg fikk også ligge nede på båre inne på sykestua, og da fikk kroppen slappet ordentlig av imens jeg ble stukket:happy093
Nå venter jeg spent på svar! Jeg drøyer glukosebelastning til neste uke, har litt mye på tapeten denne uka :bookworm:
Ellers er formen relativt fin, sover fryktelig lite, så er jo derfor trøtt 24/7, og jeg begynner å komme i nestingmodus:cheers

26+1

Og 100 dager til termin! Det er så sykt hvor fort tida går.
Jeg har fått søkt om permisjon, tatt blodprøver for å sjekke status på rhesus negativ situasjonen, hatt en jordmortime med partner der vi pratet om hvordan vi kan bli de beste foreldrene for lillegutt :Heartblue
Natt til mandag hadde jeg en åpenbaring om at jeg hadde kjent lite liv det siste døgnet, og ringte derfor føden for råd, jeg ble møtt av en halvsur jordmor som presiserte flere ganger under samtalen «klokka er halv 1 på natta», der jeg svarte «ja, og tror du jeg har lyst til å prate med sykehuset halv 1 på natta? Nei. Jeg ringer for at det er på denne tiden jeg kjenner mest liv og nå er det ingenting».
Enden på visa var at jeg la på med føden, og kontaktet kommunejordmor morgenen etterpå, og fikk komme å sjekket ungen med doppler, hjertet slo fint og jevnt, og bekymringene forsvant kjapt! :Heartblue
Nå har jeg ferieuke ifra jobb, men dagene er fylt med gjøremål, nå har vi snudd huset opp/ned for vi holder på å få flytta inn mannen min i hus, og det er neimen ikke en enkel jobb når man er 6 mnd gravid:hilarious:
ellers er formen ganske ok, er fryktelig sliten så skal til legen på torsdag å snakke om gradert sykemelding, jobb er ganske psykisk slitsom om dagen, så hadde vært deilig å bli møtt på den fronten..:Heartred
Nå er det kvelden i hus og jeg gleder meg til å legge meg! God natt:hilarious::Heartred

27+3

Tok glukosebelastning for noen dager siden, og har nå fått dommen- jeg har svangerskapsdiabetes.
Testen i seg selv gikk jo fint, hvis du ser bort ifra at de ikke traff blodåren når de skulle ta blodprøve nr 2. Nå er tydeligvis ståa slik at jeg skal prøve å endre kostholdet, og ta blodsukker før/ etter måltid hver dag i et par uker. Usikker på hvordan jeg skal få til alt det der. Jeg skal til jordmor på samtale imorgen, og regner med jeg eventuelt får henvisning til spesialist etter hvert? jeg aner ikke hvordan dette vil foregå, eller hvordan det blir.. Jeg er bare ufattelig overveldet og redd for hvordan det her blir.. Jeg sliter en del med mat i utgangspunktet og nå må jeg endre på hele kostholdet mitt, jeg er redd for at jeg ikke klarer å få i meg nok mat når jeg i tillegg må begynne å passe på hvordan og hva jeg spiser.

Tenkte bare å komme med en oppdatering. Jeg skal på 3d ultralyd om en uke, håper det kan være litt distraherende i disse dager. Svangerskapsdiabetes er ikke verdens undergang, men det er bare veldig mye for meg akkurat nå..

happy halloween, forresten:shy::Heartblue

Oppdatering på sv.skap dia

Da er jeg godt i gang med endring av kosthold og blodsukkermålinger.. jeg sa klart ifra om at jeg ikke kom til å klare å stikke meg selv, så jeg lærte opp mannen :happy: samme dag jeg begynte (for 3 dager siden) så stakk jeg meg selv likevel :hilarious:
Målingene til nå har vært helt perfekte, så det spørs om ikke det kanskje har vært noe annet som har spilt inn på det fastende blodsukkeret mitt når jeg tok glukosebelastningen, for blodprøvene 2 timer etter drikken var helt fine:bored:

Forresten så er baby også rhesus minus, så jeg slipper profylakse i svangerskapet, så det er jo i det minste en mindre ting å tenke på:cheers
Humøret er på topp til tross for at fingrene mine er nåleputer, jeg er 70% sykemeldt (og holder på å bli gal!!!!), og bilen er på verksted… igjen:hilarious:

I morgen er jeg forresten i uke 28? Altså hva skjer med tiden??

29+2

Helledussen, nå er det *snart* bare 10 uker til termin, det er så spennende å tenke på! Her er status for den siste tiden etter forrige oppdatering:
Holder fortsatt på med blodsukkermålinger, og begynner å bli møkkalei.. :bored: kjenner jeg gleder meg veldig til å bli ferdig med svangerskapet, sånn at jeg kan gå tilbake til å spise hva jeg vil:hilarious:
Skal til jm imorgen å gå igjennom alle målingene, det er noen av de som er helt i grenseland, men forsto det som at hun ville ringe diasykepleier på sykehuset å konferere med henne om jeg vil trenge samme oppfølging hvis målingene holder seg sånn tålig lave.. er kjempespent på den timen imorgen ihvertfall!
I forrige uke var jeg på 3d ul, og det er det kuleste jeg har sett! Lillegutt lå selvfølgelig med ansiktet inn mot ryggen min, så da var det ikke så lett å få fine bilder, så jeg fikk et sukker og noe kald drikke også måtte jeg hoppe og sprelle i 20 min før vi fikk noen brukende bilder:hilarious::hilarious:
Men det gikk til slutt og føler jeg bruker all våketid på å kikke på bildene.. lille gullet er jo så fin:Heartred
Jeg er også 100% sykemeldt nå frem til 12 desember, så får vi se om jeg får kommet meg over på svangerskapspenger i stedetfor.. usikker på om sykemelding vil ha noe innvirkning på permisjon, men jeg skal spørre jm om det imorgen..:happy:
Ny oppdatering kommer nok i morgen etter timen:Heartred

Her er et av bildene ifra 3d ultralyd :Heartblue

IMG_2034.png

Last edited:
Back
Topp