Min lille gutt ble tatt med KS for nå 9 dager siden. Han lå i sete, og på kontroll så de at han var så liten så derfor måtte det bli haste-KS samme kveld, riene var alt i gang. Jeg ble ganske satt ut, alt gikk så fort. Jeg trodde jeg skulle tilbake på jobb samme dag, i stedet lå jeg plutselig på operasjonsbordet og lille gutten min var kommet til verden. Men jeg ble tatt så utrolig godt vare. Dette er jo mitt første barn, så visste uansett ikke hva jeg gikk til. Jeg gruet meg nesten mest til kateter og spinalbedøvelsen, men ingen ting gjorde noe vondt! Selve inngrepet var en fin opplevelse syns jeg, og langt fra så skummelt som jeg trodde og fryktet. dette var på Ullevål, fantastisk flinke folk!
Det je kan dele fra min erfaring, som ikke er så positivt, er at jeg ble ganske redusert i etterkant, mer enn jeg trodde. Mye vondt (var ikke flink nok til å ta smertestillende), vanskelig å reise seg opp og ned osv. Smertene var ok å håndtere, men jeg syns det var så trist at jeg ikke klarte å ta vare på gutten min på den måten jeg skulle ønske. Nå var dette litt ekstra belastende da mini lå på nyfødt intensiv (fordi han var så liten), så det var tungt for meg å komme meg til han. Hvor raskt man kommer seg osv vil jo helt klart variere, og man klarer nok ikke forberede seg nok uansett, men det å vite at det faktisk tar tid å komme seg på bena kan være greit. Jeg syns det var tungt å se de andre mammaene på sykehuset som spratt opp timer etter fødselen og som da hadde masse tid med babyen sin.
Men, så blir man bedre, og nå kan jeg kose og være der for babyen min heeele tiden
Jeg hadde en fin samtale med jordmor etter operasjonen, og som hun så fint sa til meg; dere begynner bare på nytt når dere kommer hjem. Da får du tiden til å kose og være med gutten din hvert sekund. Og det er jeg nå
Da er de litt tunge dagene på sykehuset fort glemt.
Kort oppsummert; min erfaring er at du ikke trenger grue deg hvis det blir KS, du må bare forberede deg på litt mindre bevegelighet de første dagene/uken, spis nok smertestillende, så går det nok bra