Baby ligger i sete

Åh, beklager.
Jeg ville bare støtte opp om dine tanker at det var fælt med ks og det er lov å si det høyt.
Da misforsto jeg deg og burde hold kjeft.

Men likevel så håper jeg at bekkenet ditt er stort nok til å føde vaginalt hbis det er det du vil (y) :-D

Det går helt fint! Jeg har en sånn dag hvor tankene bare går og alt føles kaotisk!
Du gav meg jo støtte, takker for det :)
Har du forresten hatt KS?
 
Det går helt fint! Jeg har en sånn dag hvor tankene bare går og alt føles kaotisk!
Du gav meg jo støtte, takker for det :)
Har du forresten hatt KS?

Nei, det har jeg ikke. Men det var like før første gang - da hastesnitt for baby satt bom fast i bekkenet. Men vi klarte å vri han ut der i fra i siste sekund. Heldigvis - om jeg får lov å si det.... :-/

Det går jo bra uansett hvilken måte baby kommer ut på.
Noen er redd for ks og noen er redd for vaginal fødsel. Og det er lov begge deler! :)
 
Nei, det har jeg ikke. Men det var like før første gang - da hastesnitt for baby satt bom fast i bekkenet. Men vi klarte å vri han ut der i fra i siste sekund. Heldigvis - om jeg får lov å si det.... :-/

Det går jo bra uansett hvilken måte baby kommer ut på.
Noen er redd for ks og noen er redd for vaginal fødsel. Og det er lov begge deler! :)

Så bra at det ordnet seg :) Har en venninne som har hatt to haste KS, det høres ganske dramatisk ut!

Jeg tror et planlagt KS er bedre enn haste KS. Selv om jeg, uten noe erfaring, tenker at vaginal fødsel må være best.
 
Så bra at det ordnet seg :) Har en venninne som har hatt to haste KS, det høres ganske dramatisk ut!

Jeg tror et planlagt KS er bedre enn haste KS. Selv om jeg, uten noe erfaring, tenker at vaginal fødsel må være best.

Det er nok en større påkjenning med hastesnitt enn med planlagt ja.
Derfor er det godt du følges opp nå allerede og kan eventuelt forberede deg på et KS. :)

Men jeg hadde prøvd rådene med varme og kulde altså, det kan jo ikke skade ? :-/ :-D
 
Og det ble KS i ditt tilfelle? Det høres ikke så kjekt ut å få en sånn beskjed sånn plutselig!
Takk for gode ord <3 Det hjelper nå når jeg egentlig er litt stresset for hva som vil skje!

Ja det ble KS på meg, det var et litt sjokk. Jeg hadde fødselsangst og var veldig innstilt på vaginal fødsel. Er heller ikke en person som tåler slike omgjørelser på så kort tid, så ble litt vanskelig. På mitt KS fikk jeg for dårlig smertelindring. Denne gangen er jeg veldig bevisst på det, jeg har hatt flere samtaler med sykehuset og de har lovet meg at hvis det skulle ende i KS denne gangen skal jeg få god smertelindring. Derfor jeg er opptatt av at andre skal vite at slik som jeg hadde det, slik skal det ikke være. Man skal ikke ha vondt:)

Det er jo selvsagt en stor operasjon og tar en stund før man kommer seg.
Men hvis er forberedt på det så går det mye bedre. Og må innstille seg på at det er heeeelt greit å spørre etter hjelp den første tiden slik at man klarer å komme seg (det var jeg heller ikke så flink på). Og med god hjelp og god smertelindring tror jeg at en opplevelse i etterkant med KS ikke er noe problem:)
 
Her har svigermor født to ganger i sete, så om du også må det så går det nok fint. :)

Og det er ikke umulig at ungen snur seg før fødsel. :)
Masse lykke til!
 
Jeg skriver jo det jeg vil.

Og det virker som om hun også synns det var fælt med tanke på et keisersnitt så jeg støttet bare opp om hennes tanker og følelser.
Det ER faktisk lov å synns at keisersnitt er mareritt, og det er ikke fy fy og si det høyt :-/

Selvsagt har du lov å skrive det du vil og selvsagt har du lov å skrive at KS er et mareritt. Men synes da du burde si hvorfor og evt komme med hva som burde vært gjort annerledes i ditt tilfelle slik at det ikke ville blitt ett mareritt. Og at det er din opplevelse, men det trenger absolutt ikke være slik for alle.

Selv om jeg også hadde en forferdelig opplevelse i etterkant av mitt KS så vet jeg om mange som har syntes det var helt greit. Jeg vet også hvorfor jeg fikk en dårlig opplevelse, fordi jeg rett og slett fikk for dårlig smertelindring. Så da velger jeg å fokusere på det som kan gjøre opplevelsen positiv, enn å fokusere på det negative:)

P.s jeg ser at du svarer at du selv ikke har hatt KS, hvordan kan du da si at det er et mareritt?
 
Selvsagt har du lov å skrive det du vil og selvsagt har du lov å skrive at KS er et mareritt. Men synes da du burde si hvorfor og evt komme med hva som burde vært gjort annerledes i ditt tilfelle slik at det ikke ville blitt ett mareritt. Og at det er din opplevelse, men det trenger absolutt ikke være slik for alle.

Selv om jeg også hadde en forferdelig opplevelse i etterkant av mitt KS så vet jeg om mange som har syntes det var helt greit. Jeg vet også hvorfor jeg fikk en dårlig opplevelse, fordi jeg rett og slett fikk for dårlig smertelindring. Så da velger jeg å fokusere på det som kan gjøre opplevelsen positiv, enn å fokusere på det negative:)

P.s jeg ser at du svarer at du selv ikke har hatt KS, hvordan kan du da si at det er et mareritt?

Noen har angst for å føde vaginalt og noen har angst for keisersnitt.
Jeg er i den siste gruppen. KS er marerittet for meg og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg måtte gjennom det og synns at folk som klarer det - tenker da spes hastesnitt der du har liten tid på å "tenke deg om" er rå tøffe!

...jeg fikk kjenne på skrekken under første fødsel der det kun var få minutter fra et KS og det vil jeg ikke oppleve igjen.

...så ja, noen har fødselangst i den vei av KS og noen for vaginal. Og begge deler er ok :) (y)


..og jeg synns du er kjempe tøff som kom deg gjennom sist gang og som fint kunne gjort det igjen selv om opplevelsen din var kjip forrige gang. Stå på ditt i forhold til smertestilling osv.
Uansett fødsel så skal man ikke komme ut av det med en negativ følelse, da har det skjedd noe feil underveis mener jeg :)
 
Last edited:
Sniker fra mai ;-) Jeg hadde ks pga seteleie med forrige, og det gikk som en drøm! Litt i ørska dagen derpå, men ikke noe problemer. Fikk godt med smertestillende og var på bena samme dag. Følte jeg så bedre ut i formen en de andre damene innlagt på barsel :p Keisersnitt trenger ikke være skummelt, og får jeg påvist seteleie denne gangen også, så er jeg ikke i tvil om at jeg vil ha ks!
 
Noen har angst for å føde vaginalt og noen har angst for keisersnitt.
Jeg er i den siste gruppen. KS er marerittet for meg og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg måtte gjennom det og synns at folk som klarer det - tenker da spes hastesnitt der du har liten tid på å "tenke deg om" er rå tøffe!

...jeg fikk kjenne på skrekken under første fødsel der det kun var få minutter fra et KS og det vil jeg ikke oppleve igjen.

...så ja, noen har fødselangst i den vei av KS og noen for vaginal. Og begge deler er ok :) (y)


..og jeg synns du er kjempe tøff som kom deg gjennom sist gang og som fint kunne gjort det igjen selv om opplevelsen din var kjip forrige gang. Stå på ditt i forhold til smertestilling osv.
Uansett fødsel så skal man ikke komme ut av det med en negativ følelse, da har det skjedd noe feil underveis mener jeg :)

Skjønner deg veldig godt, KS er jo ingen ønskesituasjon for noen. Og det er jo ganske skummelt, det er jo en stor operasjon:)

Mente ikke være kvass i sta, ville bare at du skulle uttype mer slik du nå har gjort, følte bare at setningen "KS er et mareritt" ble litt tøff. Er så lett å glemme at de andre ikke vet hva vi mener med en ting eller hva vi mener ligger bak:)

Kan ikke ha vært noen god følelse du hadde når du var minutter unna hastesnitt, må ha vært ganske dramatisk.

Ja ikke sant, en fødsel burde være positiv. Om ble den negativ så burde helsevesenet bli flinkere til å snakke ut med fødekvinnen om opplevelsen. Slik at man kan sitte igjen med en positiv følelse og muligheten for å vite at slik skal det ikke være.
 
Skjønner deg veldig godt, KS er jo ingen ønskesituasjon for noen. Og det er jo ganske skummelt, det er jo en stor operasjon:)

Mente ikke være kvass i sta, ville bare at du skulle uttype mer slik du nå har gjort, følte bare at setningen "KS er et mareritt" ble litt tøff. Er så lett å glemme at de andre ikke vet hva vi mener med en ting eller hva vi mener ligger bak:)

Kan ikke ha vært noen god følelse du hadde når du var minutter unna hastesnitt, må ha vært ganske dramatisk.

Ja ikke sant, en fødsel burde være positiv. Om ble den negativ så burde helsevesenet bli flinkere til å snakke ut med fødekvinnen om opplevelsen. Slik at man kan sitte igjen med en positiv følelse og muligheten for å vite at slik skal det ikke være.

Ja, samtalen etterpå kan være så vanvittig avgjørende for neste barseltid, neste svangerskap osv.
Dessverre så faller den alt for ofte bort :-/
 
Jeg hadde planlagt keisersnitt med min første pga seteleie. Vil bare si at det var en flott opplevelse, bare på en annen måte. Så du trenger ikke uroe deg om det blir KS :) Det beste er jo å føde vanlig, men samtidig er det viktigste at ungen kommer trygt ut og at det er minst mulig traumatisk for deg. Og et planlagt KS er jo bedre enn et haste/katastrofe snitt. Ønsker deg masse lykke til og håper det blir slik du ønsker deg :)
 
Må bare få ut litt frustrasjon!! Var på kontroll i dag, og ul viste at babyen ligger i sete. Er straks 36 uker, og da var sjansen stor for at hun ikke snur seg!
Jeg blir mest sannsynlig satt i gang pga svangerskapsdiabetes uansett, og nå ble det enda mer å ta hensyn til. Hvis hun fortsetter å ligge i sete må de måle hvor stort bekken jeg har. Jeg er litt lav (162) og pga dette kan det tenkes at bekkenet mitt er for smalt til å føde i sete. Og da blir det keisersnitt!!
Kjenner jeg ble veldig nervøs nå!!

Skjønner deg veldig godt! Men sats heller på at bekkenet ditt er stort nok. Det er mest sannsynlig det! :) setefødsel trenger ikke være ille. Og hvis det blir keisersnitt, så er det for deres beste - det viktigste er jo at alt går bra <3
Det er vondt å føde uansett hvilket leie. Jeg fødte stjernekikker første gang, babyen kikket opp istedenfor ned når han kom ut. Ikke godt! Men frisk og glad gutt! :)
Denne gangen blir det tv1 i hode og tv2 i sete.
 
Hei! Dette går nok bra uansett hva det blir til :) Jeg hadde en setefødsel i februar 2014(førstegangsfødende), og det gikk veldig bra, hadde en kjempefin fødselsopplevelse!

Jeg var på overtidskontroll ei uke over termin da seteleie ble oppdaga(jordmora hadde tatt feil!). Det ble da samtaler om hva vi skulle gjøre videre, og jeg fikk være med på å bestemme om jeg ville ta ks eller føde vaginalt. Deretter ble det tatt mål av bekkenet mitt, som var mer enn stort nok, og jeg er 161 cm og normal slank (tror ikke størrelse på bekkenet avhenger så mye av høyde/bredde). Jeg ble satt i gang og fødselen gikk veldig bra! Jeg hadde gjort det igjen :)

Setefødsel blir betegnet som en risikoføsel, altså at man får bedre oppfølging undervegs og terskelen for ks er dermed litt mindre. Det er også lege som tar i mot babyen, og fødselen blir mer styrt. Det er også barnelege til stede når babyen kommer til verden. Jeg følte meg trygg under hele fødselen!

For din del kan det jo hende at babyen forsatt vil snu seg! Men om den ikke gjør det, ikke få panikk, det er mange som har fine fødselsopplevelser i seteleie! Snakk med legene/jordmoren din på sykehuset, vi snakket mye med dem og følte oss veldig godt ivaretatt gjennom hele prosessen! Masse lykke til!! :)
 
Jeg måtte ha keisersnitt pga setebaby. Fikk vite det i uke 37. Jeg ble også veldig stresset for ville føde naturlig, men det ble faktisk en veldig fin opplevelse. Våken hele tiden og fikk barnet på brystet mens de sydde meg sammen. Ammingen kom igang kjempefort også! Litt ekstra er det jo i etterkant, men ville bare si at det ikke var så ille som jeg hadde trodd! Jeg sitter igjen med en fin og rørende fødselsopplevelse! :)
 
Jeg har hatt ks og det har gått fint. Kjempe godt i varetatt og flere dager på sykehuset til jeg følte meg klar til å dra hjem.
Min baby lå i sete ved uke 35 og snudde seg.
Hatt to venninner som har født med setefødsel og det har gått kjempe bra!
Lykke til:)
 
Ja det ble KS på meg, det var et litt sjokk. Jeg hadde fødselsangst og var veldig innstilt på vaginal fødsel. Er heller ikke en person som tåler slike omgjørelser på så kort tid, så ble litt vanskelig. På mitt KS fikk jeg for dårlig smertelindring. Denne gangen er jeg veldig bevisst på det, jeg har hatt flere samtaler med sykehuset og de har lovet meg at hvis det skulle ende i KS denne gangen skal jeg få god smertelindring. Derfor jeg er opptatt av at andre skal vite at slik som jeg hadde det, slik skal det ikke være. Man skal ikke ha vondt:)

Det er jo selvsagt en stor operasjon og tar en stund før man kommer seg.
Men hvis er forberedt på det så går det mye bedre. Og må innstille seg på at det er heeeelt greit å spørre etter hjelp den første tiden slik at man klarer å komme seg (det var jeg heller ikke så flink på). Og med god hjelp og god smertelindring tror jeg at en opplevelse i etterkant med KS ikke er noe problem:)

Det hørtes ikke noe kjekt ut :/ Det er veldig bra at du gir de beskjed om hva du ønsker! Får håpe du slipper KS da!!

Jeg skal huske det du skriver om hjelp i tilfelle det går den veien!
 
Back
Topp