Så mye som jeg forstår hvor mange kommer fra, så synes jeg det er veldig ekstremt å høre hvor "dømt" man blir bare fordi man har støttende foreldre. Jada, jeg har også sett og observert hvordan "bortskjemte drittunger" med foreldre i ryggen vokser opp til å bli hjelpesløse geleboller som bare flyter rundt i et hav av null bekymringer og lite realitetsanordning.
Allikevel forstår jeg ikke hvorfor det skal bety at ALLE må dras over en kam? På en eller annen måte har mamma og pappa klart å gjøre meg til et ganske så fornuftig menneske (tror jeg
), selv om de har gitt meg stort sett alt jeg har trengt i livet når jeg var ung. Allikevel forventer jeg ingen ting. Vet ikke hvordan eller hvorfor dette har oppstått, men noe har de gjort annerledes. Og selv om de ble separterte og jeg aldri har hatt "mamma og pappa i samme hus" - så har de alltid vært der for meg og vært en trygghet. Ikke en trygghet så at jeg skal slippe å bry meg, men en trygghet til at jeg kunne utforske verden og prøve meg selv - men alltid vite at pappa og mamma står der de. Og passer på meg. Hvis det går galt. Men ansvaret tar jeg selv, alltid. Forventer aldri at de skal stå der og løfte meg til noe som helst - men jeg vet at om jeg skulle havne i en situasjon av at jeg står i fare for å miste hus, leilighet, bil - eller mangle mat - så er de der for meg. Aldri har jeg behøvd det, eller utnyttet det. Men jeg vet at jeg har det. Og de hjalp meg ut i verden når jeg var yngre: med en klær, førerkort og mat. Har aldri forventet det, har aldri utnyttet det. De har sagt "du, nå går vi og shopper litt". Eller "du, nå begynner vi med det førerkortet, eller?
". Og jeg har blitt støttet fram. Gjør det meg bortskjemt og lite virkelighetstilkobla?