Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg trives faktisk utrolig godt i Norge. Og jo, jeg betaler skatt, akkurat som alle andre. Liker jeg det? Oh nei da.. Det har du rett i. Det er ikke min oppgave som et individ og utjevne forskjeller her landet. Men hjelper de fattige som har mindre enn meg? Oh ja! Du skulle bare visst! Det at man tjener bedre enn andre, og har god råd til å skjemme bort barna sine, betyr ikke at man ikke hjelper til andre. Kanskje du skal slutte å se på de «rike» som dårlige mennesker.Takk for et fantastisk eksempel. Du hadde sikkert trivdes bedre i USA enn i Norge. Regner med at du hater å betale skatt også. Fordi du vil da vel ikke bidra til å utgjevne forskjeller i landet. Fysj og æsj.
Jeg vet om mange ting å bruke penger på enn barna, og jeg vet at om jeg har slik overflod av penger, mens andre såvidt får til maten, da har jeg mer enn min andel. Det handler ikke om at barna skal gå og trenge. Goder til flere titusener og millioner, det er ikke å «trenge».
fjerna posten da jeg ikke gidder diskusjon. Men kan si at du må lære å lese. Du spurte hva ellers man skal bruke pengene på, er ikke jeg som sier at du ikke bruker penger på de som er dårligere stilt. Er jo du selv som skrev det i første post. Så slutt å legge ord i munnen på meg.Jeg trives faktisk utrolig godt i Norge. Og jo, jeg betaler skatt, akkurat som alle andre. Liker jeg det? Oh nei da.. Det har du rett i. Det er ikke min oppgave som et individ og utjevne forskjeller her landet. Men hjelper de fattige som har mindre enn meg? Oh ja! Du skulle bare visst! Det at man tjener bedre enn andre, og har god råd til å skjemme bort barna sine, betyr ikke at man ikke hjelper til andre. Kanskje du skal slutte å se på de «rike» som dårlige mennesker.
Kanskje best vi lar dette ligge ja. Ser at vi er to vidt forskjellige mennesker. Da trenger vi kanskje begge å lære oss å lese da? Jeg skrev ikke at jeg ikke brukte penger på de som tjener mindre. Jeg skrev at det ikke er mitt problemfjerna posten da jeg ikke gidder diskusjon. Men kan si at du må lære å lese. Du spurte hva ellers man skal bruke pengene på, er ikke jeg som sier at du ikke bruker penger på de som er dårligere stilt. Er jo du selv som skrev det i første post. Så slutt å legge ord i munnen på meg.
Og jeg har aldri skrevet at jeg bryr meg eller spurt deg om det.Kanskje best vi lar dette ligge ja. Ser at vi er to vidt forskjellige mennesker. Da trenger vi kanskje begge å lære oss å lese da? Jeg skrev ikke at jeg ikke brukte penger på de som tjener mindre. Jeg skrev at det ikke er mitt problem
Ha en fin dag!
Tror du virkelig burde lese ferdig tråden før du kommentererHahaha!!! Eh nei.. x antall får førerkortet fra mor og far, og grisekjører IKKE. Tror du virkelig alle som grisekjører, ikke har betalt for lappen selv..?
"set betyr ikke at alle som får bil og førerkort får sydd puter under armene .", det har jeg jo heller ikke sagt.
Det jeg sa var at det er urettferdig at noen får sydd puter under armene, mens andre ikke får noen ting. Og det kan du ikke være uenig med meg i, for det er ganske rett fram urettferdig. Om du mener han gutten jeg var sammen med ikke hadde puter sydd under armene, ja, så er vi bare uenige. (Jeg slumpet forresten til å si det rett ut til foreldrene hans en gang, da de presset penger på han mens han prøvde å si nei: han må jo få lære dette selv, uten puter sydd under armene... Ikke rart at de ikke likte meg, men det bare datt ut)
Hyggelig for deg at du kan tenke så koselig om at noen får gaver til en verdi av 35 000 (ca det jeg betalte for førerkortet mitt), og kanskje til og med bil, og ikke glem siste skrik i boblejakke til 8000, og kanskje en leilighet på toppen til den nette sum at 2-3 millioner. Jeg prøvde i noen år å ikke være bitter. Men vet du... det sluttet jeg med å prøve på. For det er no dritt, og livet mitt ble ikke mer rosenrødt av å konstant glede meg på andres overflodige vegne, mens jeg selv måtte vri og vende på krona. Det som er surt er jo at de som får alt dette, de har jo ikke gjort noe for å fortjene det. De ble bare født inn i en mer velstående familie. Og uansett hvor mye jeg jobber, uansett hvor gode karakterer jeg fikk på skolen, og uansett hvor lite alkohol eller rus jeg prøvde, så var det aldri noen belønning å få fra foreldre eller slekt.
Livet er urettferdig. Det er en realitet. Men jeg vil ikke sitte og smile og være glad for det, jeg vil heller rope fra barrikadene og kjempe for en mer rettferdig verden. Å stilltiende akseptere, det er resignasjon, og det er aksept av urettferdigheten. Derav mitt sinne og min frustrasjon.
Helt ærlig, hadde jeg også fått en drøss med goder i livet ville jeg nok ikke visst bedre, og levd i en boble av lykkelig uvitenhet, og jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde gitt fra meg godene mine så lett heller. Jeg tviholder på de godene jeg har skaffet meg nå, fordi jeg er livredd for å havne under fattigdomsgrensa igjen. Så jeg skjønner godt at det er vanskelig å anerkjenne mitt synspunkt. Det blir vel litt som å ikke ville anerkjenne klimakrisen, fordi det betyr at man må anerkjenne at man selv har bidratt, og det er ikke koselig å kjenne på. Men man kan ikke heller ignorere visse faktum, uansettt hvor ubehagelige de er.
Vi vokste opp 4 jenter i en "fattig" familie , uføre far / mor som jobba som hjelpepleier, ikke snakk om at vi kunne fått lappen .
Vi fikk kun klær 3 ganger i året: til sommeren, til skolestart og til vinteren og det var som regel av billig type/el salg .
Som 14-15 åring begynte vi å jobbe , skulle vi få levisbukser osv så måtte vi tjene pengene selv.
Flytta på hybel som 18 åring lærte jeg tidlig å få pengene å vare lengst mulig .
Har for lenge siden slutta å være bitter på de som har oppvokst i en "rosenrød ,bekymringsfri og rik familie"
Jeg har lært noe viktig som de aldri kan få : å være stolt og selvstendig , og komme seg ut av kniper helt selv.
Jeg har lært å ha empati for folk i alle klasseforskjeller...
For den dag idag har jeg mange kvinnelige kolleger på jobb som har menn som styrtrike og de kjøper nye klær hele tida og reiser på dyre ferier.Men jeg er ikke misunnelig.
Hun ene har penger fordi begge foreldre døde og har masse arv, noen har en rik men en drittsekk av en mann men blir pga pengene,noen har halve familien med kreftdiagnose - da kan man ikke kjøpe seg lykkelig.
Jeg vil heller være den som fikk sommerfugler i magen da jeg endelig kunne kjøpe det plagget som tenåring som jeg jobba så hardt for
Jeg kjenner meg så veldig igjen i dette.Vi vokste opp 4 jenter i en "fattig" familie , uføre far / mor som jobba som hjelpepleier, ikke snakk om at vi kunne fått lappen .
Vi fikk kun klær 3 ganger i året: til sommeren, til skolestart og til vinteren og det var som regel av billig type/el salg .
Som 14-15 åring begynte vi å jobbe , skulle vi få levisbukser osv så måtte vi tjene pengene selv.
Flytta på hybel som 18 åring lærte jeg tidlig å få pengene å vare lengst mulig .
Har for lenge siden slutta å være bitter på de som har oppvokst i en "rosenrød ,bekymringsfri og rik familie"
Jeg har lært noe viktig som de aldri kan få : å være stolt og selvstendig , og komme seg ut av kniper helt selv.
Jeg har lært å ha empati for folk i alle klasseforskjeller...
For den dag idag har jeg mange kvinnelige kolleger på jobb som har menn som styrtrike og de kjøper nye klær hele tida og reiser på dyre ferier.Men jeg er ikke misunnelig.
Hun ene har penger fordi begge foreldre døde og har masse arv, noen har en rik men en drittsekk av en mann men blir pga pengene,noen har halve familien med kreftdiagnose - da kan man ikke kjøpe seg lykkelig.
Jeg vil heller være den som fikk sommerfugler i magen da jeg endelig kunne kjøpe det plagget som tenåring som jeg jobba så hardt for