Angående førerkort

Jeg fikk lappen av min mor og stefar, mot at jeg ikke drakk eller røykte før jeg var 18.

Min bror hadde samme regel, så mamma ville ikke betale for han, han fikk lappen av mormor og morfar.

Jeg vet ikke hva mine barn vil få enda, vi venter nr 4 og jeg vil gi alle samme muligheten, så må se an det økonomiske når den tid nærmer seg:)

Jeg fikk førerkortet og det får nok min datter også. Antageligvis blir det å ta det fra barnetrygden som likevel spares og investeres til henne.

Jeg fikk førerkort av mine foreldre og kommer så langt det er mulig til å hjelpe barna med å ta førerkortet også. Håper vi har en sånn økonomi når de blir store at vi kan gi alle 4 førerkort. Bil og sånt får de spare til selv :)

Foreldrene mine betalte mesteparten for både brødrene mine og meg, noe jeg er veldig takknemlig for.

Jeg vet ikke om vi har råd til å betale alt når den tid kommer at ungene skal ta lappen, men vi ser for oss å hjelpe til så godt vi kan.

Ikke fått noe støtte til verken førerkort eller bil.
Tenker at ungene skal lære å spare selv, også til kappen. Da setter de mer pris på den, når de har jobbet hardt for å få den, så forhåpentligvis oppfører de seg i trafikken.

Leser nok om de som grisekjører bare timer etter de fikk sertifikatet.
Du tror de grisekjørte fordi foreldrene betalte lappen for dem?

Jeg fikk lappen 100% fra mamma og pappa, fordi jeg aldri hadde noe jobb før jeg var student. Det er jo nesten umulig å studere og ha jobb, så hvordan skulle det ellers gå? Jeg fullførte videregående utdanning med full realkompetanse (fysikk, matte og biologi i maks variant) inklusive ekstra timer fordi jeg lærte ett ekstra språk (russisk) oppå vanlig VGS utdanning (med full dekning på fransk og engelsk i tillegg som B-språk). Deretter gikk jeg rett på universitetsutdanning, som forøvrig varte i 8 år, og inntil da hadde jeg aldri noe fulltids "normal" jobb... Kjørte opp til førerkortet mitt i samme uke som jeg hadde 2 skriftlige prøver og 2 muntlige prøver som 18åring på vgs. Helt urealistisk at jeg skulle hatt jobb OPPÅ dette, hvor jeg skulle tjent inn til førerkort... Nix. Det fikk jeg hos mamma og pappa -- allikevel jobber jeg ræva av meg som voksen og har ingen forventninger om noe som helst gratis i livet.

Jeg vokste opp ganske fattig, sammenlignet med de andre rundt oss. Hadde ikke noe særlig slingringsmonn i økonomien, og opplevde faktisk å få bedre råd da jeg flytta for meg selv som 16-åring. Frem til da gikk jo alle mine andeler til mat og strøm virket det som. Endelig kunne jeg prioritere å kjøpe klær... Jeg fikk aldri noe hjelp økonomisk, ikke til å kjøpe så mye som et såpestykke. Konfirmasjonspengene mine sparte jeg (delvis) og sammen med litt arv brukte jeg de til å kjøpe en laptop så jeg slapp å sitte med håndskrevne hjemmeeksamener på universitetet. Så jobbet jeg ved siden av studiene og sparte opp lånet. Brukte deretter noe av lånekassepengene på å ta sertifikat, kjøpe bil, noe betalte jeg ned, og noe satte jeg inn på BSU. Jeg er vel litt «sur», på grunn av urettferdighet. Andre fikk hjelp til masse, eller foreldrene ga de sertifikat og bil. Jeg hatet dette, og misliker det fortsatt sterkt. Bidra til klasseforskjeller, det er det det gjør. Det samme med de foreldrene som kjøper leilighet til bebisen sin på 30.... Så akkurat her og nå føler jeg overhodet ikke for å gi noen økonomisk hjelp til egne barn, ikke til slikt som førerkort, iallfall. Jeg bruker heller litt ekstra på å ta de med på ferieturer, eller kjøpe klær som ikke alltid er av typen «vindtett, vanntett, kan vokse i». Slik at de ikke skal føle at de er lavkaste i dette samfunnet. Ellers mener jeg det er grovt urettferdig at noen skal få sydd puter under armene, mens andre såvidt får satt mat på bordet. Har jeg så mye ekstra penger, så tror jeg sannelig at jeg gir til kirkens bymisjon heller enn til egne unger.
Det var voldsomt
Sydd puter under armene fordi man får hjelp ?
Ser ikke på det på samme måte som deg og synes du er veldig negativ til se som fpr hjelp .
Jeg er tante til to som har penger tip både lappen og hus men jeg er helt sikker på de heller ville hart mindre penger og heller hatt pappaen sin i livet..
Man velger forskjellig men å være så negativ til de som får hjelp er for meg merkelig

Jeg fikk lappen 100% fra mamma og pappa, fordi jeg aldri hadde noe jobb før jeg var student. Det er jo nesten umulig å studere og ha jobb, så hvordan skulle det ellers gå? Jeg fullførte videregående utdanning med full realkompetanse (fysikk, matte og biologi i maks variant) inklusive ekstra timer fordi jeg lærte ett ekstra språk (russisk) oppå vanlig VGS utdanning (med full dekning på fransk og engelsk i tillegg som B-språk). Deretter gikk jeg rett på universitetsutdanning, som forøvrig varte i 8 år, og inntil da hadde jeg aldri noe fulltids "normal" jobb... Kjørte opp til førerkortet mitt i samme uke som jeg hadde 2 skriftlige prøver og 2 muntlige prøver som 18åring på vgs. Helt urealistisk at jeg skulle hatt jobb OPPÅ dette, hvor jeg skulle tjent inn til førerkort... Nix. Det fikk jeg hos mamma og pappa -- allikevel jobber jeg ræva av meg som voksen og har ingen forventninger om noe som helst gratis i livet.

Skal man tro på logikken skrevet over så grisekjører du kanskje da? :hilarious:

Ikke fått noe støtte til verken førerkort eller bil.
Tenker at ungene skal lære å spare selv, også til kappen. Da setter de mer pris på den, når de har jobbet hardt for å få den, så forhåpentligvis oppfører de seg i trafikken.

Leser nok om de som grisekjører bare timer etter de fikk sertifikatet.

Tror det heller handler om holdninger de har uavhengig om de fikk hjelp til lappen eller ikke.

Skulle ønske jeg hadde tatt skolen så seriøst også. Flink jente det:)

Det var voldsomt
Sydd puter under armene fordi man får hjelp ?
Ser ikke på det på samme måte som deg og synes du er veldig negativ til se som fpr hjelp .
Jeg er tante til to som har penger tip både lappen og hus men jeg er helt sikker på de heller ville hart mindre penger og heller hatt pappaen sin i livet..
Man velger forskjellig men å være så negativ til de som får hjelp er for meg merkelig
Kanskje fordi du ikke har trengt å sitte og se på at andre får og får, mens du selv blir ignorert. Det gjelder ikke bare førerkort, men alt som visse barn/ungdommer får, som andre ikke får. Som dyre ferieturer, siste mote, sminke, pensko og ikke bare allværssko, penjakke og ikke bare allværsjakke, PC, mobiltelefon, førerkort, bil, leilighet, privatskole, you name it.
Jeg var en gang sammen med en gutt som fikk både førerkort og bil av foreldrene, forsikringen stod i deres navn, bilen stod i deres navn, likevel kalte han det «sin» bil. Skal jeg liksom applaudere det? Denne gutten lærte seg forøvrig aldri å holde styr på penger, og brukte opp lønna si lenge før månedsslutt. Da sprang han til mamma og pappa og fikk mer penger. Sånn fungerte det i livet hans. Om det ikke er å sy puter under armene, ja så vet ikke jeg.

Tror det heller handler om holdninger de har uavhengig om de fikk hjelp til lappen eller ikke.
Statistikken sier dessverre ikke noe om dette, men mye annen forskning tyder jo veldig på at de som ikke måtte jobbe hardt for noe, heller ikke verdsetter det. Så det er logisk å tenke at de som grisekjører ikke har peil på økonomisk styring, da det er kostbart å krasje. Og det kan komme av at de ikke har måttet stå økonomisk til ansvar for ting og lært seg dette. Så logisk sett gir det mening. Men mye kommer nok heller av dårlig konsekvensforståelse. De er rett og slett ikke modne/smarte nok.

Kanskje fordi du ikke har trengt å sitte og se på at andre får og får, mens du selv blir ignorert. Det gjelder ikke bare førerkort, men alt som visse barn/ungdommer får, som andre ikke får. Som dyre ferieturer, siste mote, sminke, pensko og ikke bare allværssko, penjakke og ikke bare allværsjakke, PC, mobiltelefon, førerkort, bil, leilighet, privatskole, you name it.
Jeg var en gang sammen med en gutt som fikk både førerkort og bil av foreldrene, forsikringen stod i deres navn, bilen stod i deres navn, likevel kalte han det «sin» bil. Skal jeg liksom applaudere det? Denne gutten lærte seg forøvrig aldri å holde styr på penger, og brukte opp lønna si lenge før månedsslutt. Da sprang han til mamma og pappa og fikk mer penger. Sånn fungerte det i livet hans. Om det ikke er å sy puter under armene, ja så vet ikke jeg.
Vel det er en person, set betyr ikke at alle som får bil og førerkort får sydd puter under armene .
Man prioriterer rett og slett forskjellig.

Fikk hverken sminke ,siste mote, PC, mobil osv je, men tenker de som har fått det er heldige og at de sikkert har prioritert andre ting enn mine foreldre gorde

Det du beskriver er å sy puter under armene, ja. Men det er også forskjell på å få hjelp, og å få alt rett i hendene :)

Jeg fikk førerkort og bil av mamma og pappa om jeg ikke drakk, røykte eller snuste før jeg var 18. Tenker å kjøre samme greiene med mine barn:happy: vi har allerede begynt å spare til slike ting

Back
Topp