Amme, hvor lenge?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Så et program her om dagen om ei dame som ammet barnet sitt, barnet var 5 år og moren mente dette var helt normalt :p selv syns jeg dette er på grensa og teenker at jeg selv ønsker å amme 2-4 mnd ca... Etter det føler jeg ikke det er så naturlig for meg....

Hvor lenge anmet du? Eller har planer om å amme? Og hva syns du er normalt?
Gjennomsnittsalderen på verdensbasis er 4 år. Så det er faktisk mye mer normalt enn 2-4 mnd. Noe som fra et medisinsk perspektiv og ernæringsmessig ALT for kort!

Gjennomsnittsalderen på verdensbasis er 4 år. Så det er faktisk mye mer normalt enn 2-4 mnd. Noe som fra et medisinsk perspektiv og ernæringsmessig ALT for kort!

Nå er det den tiden jeg føler er naturlig for meg. Sist klarte jeg 1-2 uker, ga opp mye pga press fra sykehus og helsesøster. Amming er noe jeg personlig sliter litt meg og syns derfor målet jeg har satt er riktig for meg.... Ernæringsmessig så føler jeg ikke det er noe feil med å ikke amme eller å bare amme en kort periode. Og gjennomsnittet i nordiske land er langt under 4år. Ser også de fleste svarte at de hadde et mål om ca 12-18mnd og de aller fleste kunne også fortelle at ammingen stoppet av seg selv rundt 12-18 mnd alderen....

Skjønner ikke hvorfor det skal være så mye snakk om gjennomsnitt osv. Jeg tenker at de aller fleste vil vel det beste for sine barn, og man ammer så lenge det faller naturlig for hver enkelt. Hvor lenge naboen min føler er naturlig kan da være noe heeelt annet enn hva jeg føler, og hvorfor skal man egentlig legge seg opp i hvor lenge en annen ammer?
Man slutter da ikke å amme fordi man vil barna sine vondt :)

Noen drar opp snittet og noen drar det ned, og det betyr jo ikke nødvendigvis at de fleste ligger nøyaktig der:)
Syns forklaringen på et gjennomsnitt jeg fikk i fjor var fin: "Har du hodet i ovnen og beina i fryseren, så har du en gjennomsnittlig god temperatur" :p :D

Jeg syns ikke det er naturlig at en unge skal finne puppen selv å forsyne seg av min kropp. Selv om det ikke passer deg så går min grense på å amme ved et års alder. Det er bare sånn, uansett hva andre mener.

Hva er forklaringen på at min sønn nekta å amme mer ved ca 6 mnd om naturlig avvenning skjer ved 2-7 års alder? Vil gjerne se troverdig dokumentasjon på det.

Jeg bryr meg fint lite om samfunnsnormer og tabuer, men vi hadde ikke hatt råd til at jeg skulle gått hjemme for å amme i årevis.

Sent from my iPhone using BV Forum
Vanlig med brystvegring i 6-8 mnd alderen. Mange som feilaktig tror ungen avvenner seg selv pga dette. Man trenger da virkelig ikke gå hjemme for å amme. Mange som ammer kun 1-3 ganger i døgnet flere mnd.

Her kan du jo lese litt: http://kellymom.com/ages/weaning/considering-weaning

Jeg syns ikke det er naturlig at en unge skal finne puppen selv å forsyne seg av min kropp. Selv om det ikke passer deg så går min grense på å amme ved et års alder. Det er bare sånn, uansett hva andre mener.

Hva er forklaringen på at min sønn nekta å amme mer ved ca 6 mnd om naturlig avvenning skjer ved 2-7 års alder? Vil gjerne se troverdig dokumentasjon på det.

Jeg bryr meg fint lite om samfunnsnormer og tabuer, men vi hadde ikke hatt råd til at jeg skulle gått hjemme for å amme i årevis.

Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg bryr meg forresten fint lite om hva du velger og hva du vil. Det jeg reagerer på er behovet for å snakke nedsettende om andre og andre sine valg. Jeg sier ikke det er ekkelt at du stappet i ungen din pulver feks. Ser ikke poenget.

Jeg ammet min datter til 2 år slutter pga graviditeten :)

Hvis ikke su klarer å se forskjellen på en smokk og en pupp så begynner jeg å lure.... For min del er dette en tåpelig diskusjon... Alle har da lov å ha sine meninger og grenser. Dette med amming skjønner jeg det er mye sterke meninger om, men er det virkelig så vanskelig å skjønne at ikke alle syns det er naturlig når barnet er blitt over året? Og at noen syns det er rart med en naken pupp ved siden av seg på cafe???
Og hva er forskjellen? Det er jo fordi du ser på det som noe seksuelt. Ergo er det du som har en problematisk syn på det. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Og hva er forskjellen? Det er jo fordi du ser på det som noe seksuelt. Ergo er det du som har en problematisk syn på det. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Unnskyld meg du men jeg har ALDRI nevnt noe om noe seksuelt.... Så her er det andre enn meg som har hengt seg opp... Mine pupper er en privat del av min kropp og jeg ønsker ikke å vise de for noen andre en min mann og evt mine barn... Er det virkelig så vanskelig å forstå? Og er det virkelig så vanskelig å skjønne at det ikke er alle som er like komfortable med å slege ut puppen overalt og ikke minst så er det ikke alle som syns det er like greit å se det? Vi er alle forskjellige og det er mangel på respekt å ikke ha forståelse for dette... At folk går så i strupen på noen pga slike ting er det som er grunnen til at jeg ikke fikk til amming og sikkert grunnen til at så mange andre sliter. Det er et så sykt press på dette, og følelsen av å misslykkes som mamma om mann ikke ammer er noe jeg ikke har tenkt å få denne gangen og heller ikke skal noen gi meg det. Jeg gjør det jeg føler er best for meg, mitt barn og som jeg er komfortabel med... Slik er det bare, de som ikke respekterer det kan ta seg en bolle. Så sitt gjerne med puppene ute til barnet går på skolen om det er riktig for deg, all respekt for det, men alle er ikke slik.

Skriver du her nå at alle som mener at bryster er seksuelle er de det er noe galt med? Altså vi kunne bli lagd slik som dyrene uten pupper, men melkekjertler som hovner opp når babyen kommer. Vi er lagd med slike pupper for at menn skal bli tiltrukket av oss, og vi har igjen erogene soner på puppene.
Pupper er i høyeste grad seksuelle og er en stor del av sexlivet vårt.
Vi er lagd slik, det er ikke slik at det har blitt slik ;)
Så å si at det er mennesker som ser på pupper som noe seksuelt det er de det er noe galt med, så er det altså feil. Vi er slik fra naturen sin side.
Synes du er direkte ufin her og antyder at andre som har en personlig grense som noe skittent.
http://www.nrk.no/livsstil/hva-skal-vi-med-pupper_-1.4232255

I motsetning til hos menneskene har ikke dyrenes patter noen seksuell effekt på det motsatte kjønn. Dyrene går jo på alle fire, og pattene er ikke særlig synlig, heller ikke under samleie.

Menneskene går på to ben, og har i motsetning til dyrene ofte samleie forfra. Da er brystene synlige og skal virke tiltrekkende på partneren. Hos mange aper er det derimot baken som er skapt slik at den skal virke seksuelt tiltrekkende.

Vi antar at naturen fant på å utvikle bryster av fettvev for at kvinnen skulle ha noe på forsiden av kroppen som minner om rumpeballene.

At menn blir tiltrukket av bryster ligger i genene våre og er helt naturlig. Evolusjonen er opptatt av at artene skal formere seg, og da har brystene spilt en rolle.

Herlighet, kommer tydelig frem at ammepolitiet lever i beste velgående når man leser denne tråden. :rolleyes:
Ikke rart mange får fødselsdepresjoner av ammepresset.

Kommer tydelig fram her ja... Var dette jeg slet med sist... Bedrevitende folk som presser fram sin mening selv om det får andre til å føle seg misslykket.... Skjønner ikke at det er mulig...

Jeg ser stadig at ammepoliyiet blir trekt fram,men må si jeg opplevde lite av det selv.

Ser jo i denne tråden her at de i aller høyeste grad eksisterer, heldig du er som slapp unna, selv dro jeg hjem fra sykehuset i sinne, etter å ha blitt sett på som ung og dårlig mor, røska i pupper og avkledd mot min vilje noen timer var det nok for min del...

Nå er det den tiden jeg føler er naturlig for meg. Sist klarte jeg 1-2 uker, ga opp mye pga press fra sykehus og helsesøster. Amming er noe jeg personlig sliter litt meg og syns derfor målet jeg har satt er riktig for meg.... Ernæringsmessig så føler jeg ikke det er noe feil med å ikke amme eller å bare amme en kort periode. Og gjennomsnittet i nordiske land er langt under 4år. Ser også de fleste svarte at de hadde et mål om ca 12-18mnd og de aller fleste kunne også fortelle at ammingen stoppet av seg selv rundt 12-18 mnd alderen....
Jeg skrev objektivt da. Hva folk synser og mener tenker jeg blir litt feil. Hvem er vi her i Norge til å si at fem år er lenge bare fordi vi lever i et samfunn som har et unaturlig syn på kropp og amming? Hvis du holder deg til fakta om amming og spedbarnsernæring så er jo du mer på villspor enn de som ammer lenge. Så synes det blir for dumt å lage en tråd der du mener noe om ei som ammer sin femåring, mens du selv ikke klarer å gi din egen baby det beste fra et ernæringsmessig og helsemessig perspektiv. Og det som er naturlig fra naturens side. Altså ikke et personlig syn, men rent faktamessig.

I Norge begynner de fleste mødre i jobb etter 8/10mnd eller 12-18 mnd og ungene i bhg. Så da er det ofte samfunnets struktur som også styrer ammingen. I de samfunn der mødre og barn er sammen lengre, ammes det generelt lengre også. Og det som er vanlig der man bor, blir automatisk sett på som normalen;)

Jeg personlig synes det er sammenheng mellom hvor lenge man selv klarte å amme og hva man synes er normalt. Noen som aldri har ammet før eller ammet kort tid, synes det er "rart" å amme en ettåring - helt til de får til å amme så lenge med neste barn ;) Men dette er bare noe jeg selv har lagt merke til da.

Ser jo i denne tråden her at de i aller høyeste grad eksisterer, heldig du er som slapp unna, selv dro jeg hjem fra sykehuset i sinne, etter å ha blitt sett på som ung og dårlig mor, røska i pupper og avkledd mot min vilje noen timer var det nok for min del...
Jeg hadde ei på sykehuset jeg også som ille ga seg men det var den eneste som presset

Jeg skrev objektivt da. Hva folk synser og mener tenker jeg blir litt feil. Hvem er vi her i Norge til å si at fem år er lenge bare fordi vi lever i et samfunn som har et unaturlig syn på kropp og amming? Hvis du holder deg til fakta om amming og spedbarnsernæring så er jo du mer på villspor enn de som ammer lenge. Så synes det blir for dumt å lage en tråd der du mener noe om ei som ammer sin femåring, mens du selv ikke klarer å gi din egen baby det beste fra et ernæringsmessig og helsemessig perspektiv. Og det som er naturlig fra naturens side. Altså ikke et personlig syn, men rent faktamessig.

I Norge begynner de fleste mødre i jobb etter 8/10mnd eller 12-18 mnd og ungene i bhg. Så da er det ofte samfunnets struktur som også styrer ammingen. I de samfunn der mødre og barn er sammen lengre, ammes det generelt lengre også. Og det som er vanlig der man bor, blir automatisk sett på som normalen;)

Jeg personlig synes det er sammenheng mellom hvor lenge man selv klarte å amme og hva man synes er normalt. Noen som aldri har ammet før eller ammet kort tid, synes det er "rart" å amme en ettåring - helt til de får til å amme så lenge med neste barn ;) Men dette er bare noe jeg selv har lagt merke til da.

Jeg syns personlig det er fryktelig lenge å amme et barn på 5, derfor spurte jeg om andres mening om hvor lenge som anses å være normalt utifra folks personlige meninger, ikke hva som er skrevet rundt omkring, og de fleste skriver jo mellom 12-18 mnd altså langt under 5 år.

Vi bor i et land med veldig gode erstatninger til mormelk så det at du sier jeg selv ikke klarer å gi mitt barn det som er best mtp ernæring kjenner jeg at jeg blir skikkelig forbannet over... Har en kjenpe frisk 7 åring her som fikk mme fra hu var 2 uker, hu er mindre syk enn de fleste så den der blir litt tynn syns nå jeg...

Heldigvis er det i dette landet og mange andre land lagt godt til rette for de som ikke ammer og det er også blitt mer og mer "ok" å velge bort amming.... Det er jeg kjempe glad for, ammepress kan føre til mange dårlige opplevelser. Har selv kjent dette på kroppen.

Jeg bryr meg forresten fint lite om hva du velger og hva du vil. Det jeg reagerer på er behovet for å snakke nedsettende om andre og andre sine valg. Jeg sier ikke det er ekkelt at du stappet i ungen din pulver feks. Ser ikke poenget.

Nå har visst du et nedlatende syn på de aom ikke ammer så lenge som du syns vi bør gjøre. Du har spurt, og jeg har svart. Skal jeg svare uærlig fordi du skal bli fornøyd? Hvorfor kan ikke du respektere at andre har annerledes syns på ting enn det du har? Jeg går ikke bort til noen som ammer en toåring og forteller hva JEG syns om det. Amming er noe jeg ikke gidder å diskutere med folk irl fordi det er et vanskelig tema og man tråkker fort i salaten. For meg gjelder mine grenser uansett om du mener at jeg er en elendig mor av den grunn. Du må hjerne amme ungene dine til de flytter hjemmefra, men jeg syns det er ekkelt uansett.

Men altså det er jo anbefalt amming til 2 år, de fleste som får til amming som jeg kjenner har ammet til mellom 1 og 2 år.

Men altså det er jo anbefalt amming til 2 år, de fleste som får til amming som jeg kjenner har ammet til mellom 1 og 2 år.

Noen sier 2 år noen sier 1, i denne tråden her har noen også sakt 4 år, derfor jeg spurte om folks mening og hva de selv syns :) det ble jo en aktiv diskusjon med mange meninger :p

Back
Topp