Amme, hvor lenge?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Hvorfor er det greit med smokk til barnet er 3 år( for de fleste)? Men pupp er ikke greit? :)

Det gjør man sikkert. Men hvorfor kutte ut noe som er naturlig pga samfunnnormer og tabuer?

Naturlig avenning skjer mellom 2-7 års alderen. Det vil si.

Hvorfor klarer dere ikke svare på hvorfor dere synes det er så ekkelt? Har dere ikke tenkt over det?

Jeg syns ikke det er naturlig at en unge skal finne puppen selv å forsyne seg av min kropp. Selv om det ikke passer deg så går min grense på å amme ved et års alder. Det er bare sånn, uansett hva andre mener.

Hva er forklaringen på at min sønn nekta å amme mer ved ca 6 mnd om naturlig avvenning skjer ved 2-7 års alder? Vil gjerne se troverdig dokumentasjon på det.

Jeg bryr meg fint lite om samfunnsnormer og tabuer, men vi hadde ikke hatt råd til at jeg skulle gått hjemme for å amme i årevis.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ammet til første var rett over året, da ble det liksom slutt av seg selv. Håper å amme til ca året denne gangen og, minsten er seks måneder nå. Folk får amme så lenge de og barna vil for min del. Helsesøster fortalte meg sist at WHO har endret anbefalingene for amming fra to til tre år, så det er rart folk syns det er unaturlig å amme såpass lenge. Vi nordmenn pleier jo å være litt sånn regelryttere (anbefalingsryttere?) når det gjelder barna våre.

For meg var det veldig greit å kutte ut ammingen ved ett år, fordi det var da jeg følte behov for å få litt frihet igjen. Jeg tenker at vi er heldige i Norge som har mulighet til å gi barna våre god og næringsrik mat hver dag, slik at behovet for å amme lenge ikke er like stort som andre steder.

Jeg syns ikke det er naturlig at en unge skal finne puppen selv å forsyne seg av min kropp. Selv om det ikke passer deg så går min grense på å amme ved et års alder. Det er bare sånn, uansett hva andre mener.

Hva er forklaringen på at min sønn nekta å amme mer ved ca 6 mnd om naturlig avvenning skjer ved 2-7 års alder? Vil gjerne se troverdig dokumentasjon på det.

Jeg bryr meg fint lite om samfunnsnormer og tabuer, men vi hadde ikke hatt råd til at jeg skulle gått hjemme for å amme i årevis.

Sent from my iPhone using BV Forum

Signerer denne :) godt sakt :p

Ammet sist til han var 9 måneder, da ville han ikke ha puppen lenger, skulle ønske jeg kunne ammet lenger... Amming er det mest naturlige som fins for min del. Pupper er laget til for å gi babyer/ Barn mat.

Nå er baby snart 8 mnd og jeg ammer fremdeles. Men det blir vanskeligere og vanskeligere for han er ikke spesielt interessert lenger. Ligger mest og spreller i fanget. Men jeg fortsetter så lenge jeg har melk og han ønsker det frem til 1 år. Det er min grense.

Hvorfor er det greit med smokk til barnet er 3 år( for de fleste)? Men pupp er ikke greit? :)

Hvis ikke su klarer å se forskjellen på en smokk og en pupp så begynner jeg å lure.... For min del er dette en tåpelig diskusjon... Alle har da lov å ha sine meninger og grenser. Dette med amming skjønner jeg det er mye sterke meninger om, men er det virkelig så vanskelig å skjønne at ikke alle syns det er naturlig når barnet er blitt over året? Og at noen syns det er rart med en naken pupp ved siden av seg på cafe???

Jeg ammet eldste noen mnd mindre enn to år og yngste et par mnd over to år. Neste får vi se, men ikke utenkelig et par år

Først og fremst håper jeg at jeg går til amming! Ingen stress knyttet til snart forestående fødsel, men amming har jeg reel angst for å ikke få til. Håper da å få ammet så lenge det føles naturlig for meg og lillegutt:)

Har til nå ammet i 3måneder siden lille ble født, og målet er å fullamme til hun er 6måneder. Og amme til hun er ca 1år eller frem til jul neste år ;)

Han er 7,5 mnd og har fullammer hele veien, håper jeg klarer å amme så lenge som mulig. Har ikke tenkt noe på når jeg skal slutte, tenker at han får styre det..

Har aldri tenkt over hvor lenge andre har ammet før, aldri tenkt at amming er ekkelt. Jeg ammer når babyen er sulten, og synes egentlig det er fint når andre gjør det samme.

Det er litt utenfor diskusjonen, så beklager avsporingen som kommer, men jeg synes det er så trist at mange kvinner seg for å amme offentlig, er redd for at folk synes det er ekkelt, synes at det er ekkelt når andre ammer offentlig osv - det er jo dette vi er "skapt for" , og det er helt fantastisk for alle oss som er heldige og får til amming, at vi kan fø opp ungene våre selv!

Last edited:
I mitt hode synes jeg at en skal strebe etter hva som er anbefalt av helsemyndighetene :)

Men personlig synes jeg hele greiene med amming virker rart - men jeg venter mitt første barn, så hva jeg føler etterpå derimot vet jeg ikke :)
Min plan er å fullamme til baby er 6 mnd så gradvis avvenne. Skal tilbake i jobb når baby er rundt 10 mnd, og er ikke aktuelt å amme på jobb.
Ellers så ønsker jeg å slutte tidligst mulig, da jeg sliter veldig med migrene, men så lenge jeg ammer så kan jeg visst ikke ta de medisinene som fungerer mot migrenen, noe som bare under graviditeten nå har vært ekstremt krevende for meg og kroppen min.

Tenker at hvor lenge en ammer skal være helt opp til hver enkelt familie /mor/barn. Og at samfunnet kritiserer dette synes jeg er veldig rart. Det som er rett for noen, trenger ikke å være rett for alle - men vi får søren meg respektere valgene som andre tar :)

Ble kluss i systemet da jeg begynte med litt MME og mistet melka da storesøster var 6 mnd. Syns egentlig det var like greit da jeg var lei hele amminga.

Hadde mer roen med lillebror, og ammet han siste gang da han var 13-14 mnd :D

Vil amme minst ett år, helst to, gjerne lengre om d føles naturlig.
Ammet første i 16 mnd, andre i 8 mnd, tredje i 14 mnd og fjerde i 15 mnd, håper å amme lengre denne gangen.

Første gang fikk jeg ikke amme pga det ble så store komplikasjoner under fødsel at jeg kom aldri igang. Nå er minste 16 mnd og ammer enda. Men da bare hjemme.

Back
Topp