Amme, hvor lenge?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
Guttungen ble ammet til 19mnd. Da sa han selv æsj en dag.
Snuppa er 19 dager gammel og ammes til hun er 2år om hun vil det.
Flott om de får selv avslutte syns jeg også:)

Men å ha som argument å slutte når barnet selv drar ned toppen blir svakt argument altså for her er store variasjoner.
Her dro han ned fra 8-9mnd og var helt uaktuelt for meg å avslutte da!

Tok meg 6 uker før det ikke var et slit mer. Svigermor lurte på hvordan jeg klarte å holde ut! Jeg var bare sta :p tror ikke jeg orker 6 uker med vondter og flere brystbetennelser denne gangen.. Gir det maks to uker!
Jeg slet i nesten 7 mnd med yngste jeg :-P
Var nær ved å gi opp flere ganger, og hadde mme og flasker i skapet for sikkerhets skyld.

Men vips, når hun fikk astmadiagnose og medisiner så løsna det og vi ammet i godt over ett år til ;-)

Var absolutt verdt slitet og strevet ;-)

Jeg slet i nesten 7 mnd med yngste jeg :-P
Var nær ved å gi opp flere ganger, og hadde mme og flasker i skapet for sikkerhets skyld.

Men vips, når hun fikk astmadiagnose og medisiner så løsna det og vi ammet i godt over ett år til ;-)

Var absolutt verdt slitet og strevet ;-)
Samme her. Var konstant sår i 6 mnd og litt etter det også men da bare innimellom. Bet tenna sammen annenhver time døgnet rundt (eller oftere de første månedene), men blir på en måte litt vant til smertene :p

Man får amme så lenge en vil og kan. Personlig syns jeg det er rart å se store barn over tre år få pupp her i Norge, men jeg legger meg ikke oppi andres valg. Sist fikk jeg ikke til ammingen, og ga meg etter 6 uker. Det var det eneste rette for meg og min baby. Nå er jeg ambivalent om jeg i det hele tatt skal utsette meg selv og babyen som kommer for en ny runde med potensielle problemer, men har vel planer om å prøve. Har satt grense på max to uker med prøving og ser jeg at det blir som sist kaster jeg inn håndkleet.

Jeg ammer fortsatt frøkna på 9mnd, og har planer om å amme til hun er 2 år :)
Folk må gjøre som de vil, men synes det er trist at så mange babyer får flaske. Det burde være bedre oppfølging og hjelp for de som sliter, og mindre "skam" å amme offentlig

Folk må gjøre som de vil, men synes det er trist at så mange babyer får flaske. Det burde være bedre oppfølging og hjelp for de som sliter, og mindre "skam" å amme offentlig
Min erfaring er at det er veldig mye og god hjelp å få, både på sykehus og helsestasjon. Dessverre er ikke denne hjelpen alltid nok, og ammingen går ikke til tross for langvarig og god hjelp.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er trist at barn får flaske, når det er det som er den beste løsningen for den enkelte mor/barn. Man får like mye nærhet ved flaskemating som ved amming, det er hva man gjør det til selv :)

Ellers er jeg veldig enig i at det er trist at det skal være skam å amme offentlig. Jeg kjenner ingen som ser skrått på ammende mødre, så noen ganger lurer jeg på om det er den ammende selv som føler på det fremfor andre. Litt som med flaskemating, den største kritikeren er en selv, liksom..

Last edited:
Mine har slutta selv da de var 11 og 13 måneder. Hadde ikke gjort noe å amme mye lenger enn det...

Minste ble ammet til han var 2.
Folk må gjøre som de selv føler for.

Synst det er greit og amme 1 år.. Etter det kan dei drikke vanlig melk. Slutta vell og amme når mine var 10 og 11 mnd. Da hadde dei tenner og klarte fint og få i seg nokk næring fra vanlig mat. Og litt mme for og drikke mer en vann.
Amming er jo faktisk næringen babyen trenger.. Og ein 5 åring klarer seg veldig fint uten og bli Amma. Eg for min del føler det er lenge med mer en 1 år. Men alle må vell kunne bestemme va som passer seg og barnet best. Men glad eg slipper og amme ein 5 åring selv :p

Ammet til han var 1 år og 4 mnd ca. Da var det naturlig å slutte da det kun nattamming og jeg jobbet. Jeg har ikke noe imot at folk ammer lenge. Det må være opp til mor og barn. Masse kjærlighet og nærhet i amming. Så skjønner ikke hvorfor det skal være galt

Jeg synes det er viktig å ha med seg at morsmelken faktisk er veldig sunn og gir barnet mye positiv beskyttelse. Jeg tenker derfor å amme så lenge som mulig - helst fullamme til 6 mnd og delvis amme frem til 1 år. Er enig i at det blir litt dumt når ungen selv kan gå bort til mor og bare dra av henne toppen og finne frem puppen hehe, det kan by på noen pinlige episoder har jeg erfart hehe. Men evt kan man jo pumpe seg litt og gi barnet morsmelk på flaske. Jeg er mer opptatt av at barnet skal få i seg næring enn at jeg selv skal regulere puppen ut ifra hva jeg er komfortabel med ift egen kropp.

Jeg synes det er viktig å ha med seg at morsmelken faktisk er veldig sunn og gir barnet mye positiv beskyttelse. Jeg tenker derfor å amme så lenge som mulig - helst fullamme til 6 mnd og delvis amme frem til 1 år. Er enig i at det blir litt dumt når ungen selv kan gå bort til mor og bare dra av henne toppen og finne frem puppen hehe, det kan by på noen pinlige episoder har jeg erfart hehe. Men evt kan man jo pumpe seg litt og gi barnet morsmelk på flaske. Jeg er mer opptatt av at barnet skal få i seg næring enn at jeg selv skal regulere puppen ut ifra hva jeg er komfortabel med ift egen kropp.
Dra i toppen kan de gjøre fra de er bittesmå, og helseeffekt av amming er det både for mor og barn langt utover et år

Synst det er greit og amme 1 år.. Etter det kan dei drikke vanlig melk. Slutta vell og amme når mine var 10 og 11 mnd. Da hadde dei tenner og klarte fint og få i seg nokk næring fra vanlig mat. Og litt mme for og drikke mer en vann.
Amming er jo faktisk næringen babyen trenger.. Og ein 5 åring klarer seg veldig fint uten og bli Amma. Eg for min del føler det er lenge med mer en 1 år. Men alle må vell kunne bestemme va som passer seg og barnet best. Men glad eg slipper og amme ein 5 åring selv :p
Ja som du skriver så gjør man det som passer barnet :) Og da kan jeg forklare hvorfor ikke alle drikker kumelk fra de er ett år. Melk er en viktig del av kostholdet til et barn ved siden av mat. Morsmelk er bedre egnet til barn enn kumelk etter 1 år. For noen er ikke kumelk heller et alternativ heller. Jeg hadde ikke mer morsmelk når eldste var 10-11 mnd gammel, det var veldig dumt for han.

Morsmelk skal være en stor del av kostholdet fram til 12 mnd og deretter (altså etter barnet er fylt ett) gradvis erstattes av fast føde. Ifølge helsedirektoratet i Norge.

Tenner har ingenting å si for å spise fast føde ;)

Ja som du skriver så gjør man det som passer barnet :) Og da kan jeg forklare hvorfor ikke alle drikker kumelk fra de er ett år. Melk er en viktig del av kostholdet til et barn ved siden av mat. Morsmelk er bedre egnet til barn enn kumelk etter 1 år. For noen er ikke kumelk heller et alternativ heller. Jeg hadde ikke mer morsmelk når eldste var 10-11 mnd gammel, det var veldig dumt for han.

Morsmelk skal være en stor del av kostholdet fram til 12 mnd og deretter (altså etter barnet er fylt ett) gradvis erstattes av fast føde. Ifølge helsedirektoratet i Norge.

Tenner har ingenting å si for å spise fast føde ;)
Nevnte tenner pga mine begynte og bite :p

Min erfaring er at det er veldig mye og god hjelp å få, både på sykehus og helsestasjon. Dessverre er ikke denne hjelpen alltid nok, og ammingen går ikke til tross for langvarig og god hjelp.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er trist at barn får flaske, når det er det som er den beste løsningen for den enkelte mor/barn. Man får like mye nærhet ved flaskemating som ved amming, det er hva man gjør det til selv :)

Ellers er jeg veldig enig i at det er trist at det skal være skam å amme offentlig. Jeg kjenner ingen som ser skrått på ammende mødre, så noen ganger lurer jeg på om det er den ammende selv som føler på det fremfor andre. Litt som med flaskemating, den største kritikeren er en selv, liksom..
Så klart er flaske er fantastisk løsning for de som trenger det :) jeg formulerte meg vel litt dårlig, men synes det er synd så mange ikke får til noe så naturlig. Jeg har hørt mange klage på dårlig ammehjelp, men så utrolig bra at folk har god erfaring også! Jeg fikk god hjelp selv :)

I forhold til "ammeskam" har jeg sett mange skrive svært stygge uttalelser om amming i kommentarfelt/diskusjoner. Derfor opplever i alle fall jeg at det er litt skam rundt det. Personlig ammer jeg hvor som helst, når som helst, men jeg opplever innimellom at det er ubehagelig. Det kan så klart være jeg som tolker mer inn i et blikk fra en fremmed :)

Jeg har fått flere kommentarer på om ikke jeg skal slutte å amme snart, og det synes jeg er trist. Når ammingen går så bra og vi koser oss, hvorfor skal folk spørre om noe sånt? Det påvirker i alle fall meg mye. Jeg føler det blir uvanlig å amme en 9 mnd gammel baby, noe det absolutt ikke er.
Hvorfor folk slutter å amme tidlig er jo individuelt, men det burde ikke gå utover folk sin oppfatning av hva som er vanlig og gunstig for barnet :)

Gjennomsnittsalderen på verdensbasis er 4 år. Så det er faktisk mye mer normalt enn 2-4 mnd. Noe som fra et medisinsk perspektiv og ernæringsmessig ALT for kort!
Det med at verdensgjennomsnittet for avvenning er fire år er en myte. Linker til et enkelt, lite blogginnlegg om det her fordi jeg er lat, ellers kan man jo Google statistikker selv om man gidder:
http://breastfeedingwithoutbs.blogspot.no/2011/10/bullshitometer-no-average-age-of.html

Ellers vil jeg bare skyte inn her at det som er unaturlig for et pattedyr er å synes at amming er ekkelt. Det er ikke bare min mening, det er fakta. nå er det jo sånn at mennesker er hakket mer intelligent og tankefullt enn andre pattedyr, da, så hva som er "naturlig" er i stor grad irrelevant i denne problemstillinga. Syns de som sier de syns det er unaturlig å amme, uavhengig av hvor gammel barnet er, skal finne et annet ord for hva de føler om saken - for unaturlig er amming ikke, og vil aldri være. Syns du det er ekkelt, så kall det ekkelt, ikke unaturlig.

Det med at verdensgjennomsnittet for avvenning er fire år er en myte. Linker til et enkelt, lite blogginnlegg om det her fordi jeg er lat, ellers kan man jo Google statistikker selv om man gidder:
http://breastfeedingwithoutbs.blogspot.no/2011/10/bullshitometer-no-average-age-of.html

Ellers vil jeg bare skyte inn her at det som er unaturlig for et pattedyr er å synes at amming er ekkelt. Det er ikke bare min mening, det er fakta. nå er det jo sånn at mennesker er hakket mer intelligent og tankefullt enn andre pattedyr, da, så hva som er "naturlig" er i stor grad irrelevant i denne problemstillinga. Syns de som sier de syns det er unaturlig å amme, uavhengig av hvor gammel barnet er, skal finne et annet ord for hva de føler om saken - for unaturlig er amming ikke, og vil aldri være. Syns du det er ekkelt, så kall det ekkelt, ikke unaturlig.
Sorry men denne linken er jo bare ei som har sittet å googlet gud vet hvilke kilder. Tror heller på who sin forskning ;)

Er enig i bruk av ordet naturlig/unaturlig. Jeg tolker også det til at det betyr at det er naturlig fra naturens side - naturtro eller hva man skal kalle det.

Så enig!!! Fikk ikke hjelp hverken på sykehuset eller klinikken. Måtte selv finne frem til ammehjelp over telefon og kiropraktor til å hjelpe med sugemetoden hennes

Back
Topp