Amme, hvor lenge?

Hvis du leser svarene mine så ser du at jeg har skrevet hva jeg syns og at jeg ikke går bort til andre og forteller meninga mi om jeg ser noen som ammer en toåring. Helt tydelig at det ikke er lurt å svare i slike tråder om man ikke har planer om å amme til ungen flytter hjemmefra ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
Ingen snakker om å amme til ungen flytter hjemmefra. Igjen, unødvendig å ordlegge deg slik. Jeg spurte om du syns det er ekkelt at andre ammer lenger enn det du syns er ok, ikke om du går bort for å si noe. Kanskje du må lese spørsmålet på nytt, siden du svarer at hvis jeg leser svarene dine... Var ikke det jeg spurte om, men for all del, du behøver ikke svare, men spar meg for det med at man ammer til ungene flytter hjemmefra. Det er rett og slett nedlatende for de som ammer i flere år.

Sånn generelt, mener jeg..

Det er lov å synes at amming er ekkelt eller å amme i kort tid. Det er ingenting noen bør skamme seg over eller trenge å forsvare. Det samme gjelder de som velger å amme frem til barneskolen. :) Folk må gjøre det som passer en. Hva er greia med å trekke mødre ned for de valgene de tar? Det er lov å stille spørsmål og være uenig, men syns ikke det er noe vits å slenge nedlatende kommentarer fordi noen velger å gjøre ting på en annen måte.
 
Sorry men denne linken er jo bare ei som har sittet å googlet gud vet hvilke kilder. Tror heller på who sin forskning ;)

Er enig i bruk av ordet naturlig/unaturlig. Jeg tolker også det til at det betyr at det er naturlig fra naturens side - naturtro eller hva man skal kalle det.
Hvilke troverdige kilder har du for å si at det er fire år, da? Jeg kan ikke finne noen forskningsrapport fra WHO og om de hadde det ville den vel vært lett å finne? Jeg har veldig lyst til å lese det, men googling fører meg ingensteds hen, finner bare ting som sier det er en myte, eller folk som sier at gjennomsnittsalderen er fire år uten å oppgi kilder.

Heeeelt enig! Syns det blir for dumt å si at en naturlig ting er unaturlig, man får finne andre ord for hva man føler!

Syns forresten at folk skal ha lov til å synes at amming er ekkelt eller for intimt for dem, det er vel ikke sånt man går rundt og velger å føle! Syns det er trist da, litt som jeg syns det er trist når normalvektige jenter går rundt og kaller seg tjukke.
 
Hvilke troverdige kilder har du for å si at det er fire år, da? Jeg kan ikke finne noen forskningsrapport fra WHO og om de hadde det ville den vel vært lett å finne? Jeg har veldig lyst til å lese det, men googling fører meg ingensteds hen, finner bare ting som sier det er en myte, eller folk som sier at gjennomsnittsalderen er fire år uten å oppgi kilder.
På et foredrag med gro nylander. Ikke alt som ligger ute på nett. Jeg var overrasket selv når jeg vet hvor kort mange ammer.
 
Ammet første til 3 måneder bare pga ammetrøbbel. Men pumpa og ga mm på flaske til 9 måneder. Da orka jeg ikke mer. Var skikkelig vemodig å måtte gi opp ammingen så tidlig, for jeg ville så gjerne amme mye lengre. Men babyen hadde brystaversjon og det ble bare gråt ved amming.

Lillebror håper jeg det blir enklere å amme slik at jeg kan amme mye lengre. Personlig er jeg for selvavvenning og ammer gjerne til 2-3 år om ungen vil ha. :) Når han er klar sover han natta gjennom uten mat, og slutter på dag når han ikke vil ha mer.

Eldste fikk avvenne seg selv på flasker, slutter på natt ved 18 måneder og med kveldsflaske ved 3 år. Da var hun klar for det. Jeg synes amming og flasking er sidestilt jeg da, og synes man flaske er greit til en viss alder bør man akseptere amming til samme alder, og visa verca.

Men jeg blir ikke hjemmeværende for å amme, det behøver man ikke. :p Når jeg er i jobb får vi legge ammingen til morgen/ettermiddag/kveld. :)
 
Ammet første til han var rett over 2 år , snuppa mi er nå 10 mnd å skal amme til 1 år :)
 
Men jeg blir ikke hjemmeværende for å amme, det behøver man ikke. :p Når jeg er i jobb får vi legge ammingen til morgen/ettermiddag/kveld. :)
Noen behøver det;)
Når barnet er større pleier det å gå helt fint:) Men hvis mor er tidlig ute i en jobb som ammefri ikke går an (praktisk mulig) eller barnet ikke er klar for å trappe ned antall måltider/hyppighet på ammingen til fordel for fast føde, så er det ikke så lett. Ang det du skriver om selvavvenning så kan mange slite med å måtte ta nattevåk kombinert med arbeid. Å måtte ut i arbeid etter max 8-9 mnd er ofte årsaken til ammeslutt for mange.
 
Noen behøver det;)
Når barnet er større pleier det å gå helt fint:) Men hvis mor er tidlig ute i en jobb som ammefri ikke går an (praktisk mulig) eller barnet ikke er klar for å trappe ned antall måltider/hyppighet på ammingen til fordel for fast føde, så er det ikke så lett. Ang det du skriver om selvavvenning så kan mange slite med å måtte ta nattevåk kombinert med arbeid. Å måtte ut i arbeid etter max 8-9 mnd er ofte årsaken til ammeslutt for mange.
Nå tenkte jeg hvis man er hjemme til barnet er 10-12 måneder. Her var det nattamming og så flaske på natt selv om jeg gikk tilbake i jobb etter 9 måneder med første. Veldig tøft ja, var fryktelig trøtt. Men for oss var det riktig å la barnet regulere seg selv. Sier ikke at det er noe andre burde gjøre, men for meg er det riktig å gjøre det slik. ;)

Når nr to kommer så blir jeg å ha ulønnet perm til han er 15-16 måneder, delvis fordi nattamming/nattmating tok sånn på og det ble for tøft med jobbstart så tidlig. Og delvis fordi vi ikke vil ha han like tidlig i bhg som første.
 
Nå tenkte jeg hvis man er hjemme til barnet er 10-12 måneder. Her var det nattamming og så flaske på natt selv om jeg gikk tilbake i jobb etter 9 måneder med første. Veldig tøft ja, var fryktelig trøtt. Men for oss var det riktig å la barnet regulere seg selv. Sier ikke at det er noe andre burde gjøre, men for meg er det riktig å gjøre det slik. ;)

Når nr to kommer så blir jeg å ha ulønnet perm til han er 15-16 måneder, delvis fordi nattamming/nattmating tok sånn på og det ble for tøft med jobbstart så tidlig. Og delvis fordi vi ikke vil ha han like tidlig i bhg som første.
Ja da er man jo hjemmeværende pga det:)

Nei du sa ikke hva andre burde, du sa at det behøver man ikke, men for mange er det et behov;)

Ja det er veldig tøft, derfor "må"/velger mange være hjemmeværende utover permisjonen:) Og det skjønner jeg godt.
 
Ammet de to andre til de var halvannet ca. Vil at de skal kunne få mm etter at de begynner å bhg med tanke på immunforsvar.
 
Helt på trynet spørr du meg !
Jeg ammet første i en mnd, nr 2 i1 år og nr 3 i 9 mnd.
1 år syns jeg er passe. Er ikke baby lengre etter fylte 1 år og dessuten spiser de gjerne fast føde.
Bælete å amme en unge son er eldre syns jeg.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Sier bare tenk litt på ungen og !
Jeg mener det, at å amne en unge som er 5 - 6 år er helt sykt !
Jeg får pupp av mamna jeg !
Maks 2 år sier jeg !
Passerseg ikke å amme når de er eldre mener nå jeg

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Jeg bryr meg forresten fint lite om hva du velger og hva du vil. Det jeg reagerer på er behovet for å snakke nedsettende om andre og andre sine valg. Jeg sier ikke det er ekkelt at du stappet i ungen din pulver feks. Ser ikke poenget.
Sååå enig med deg !

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp