Alt som spirer og gror 2017

Jøss, på tre-fire dager spirer det altså her! Agurk, noen stemor, asters og noen få geranium.

Har bestillt frø fra impecta frøhandel: stemor ( 3 forskjellige), flittige lise , astra og 2 andre typer blomster frø, blir dpennende å prøve å så. Vi har nå en stor terasse der jeg kan sette ut blomster potter:)

Endelig!! Da var frøene kommet i jorda. Mye senere enn jeg hadde tenkt, men er ni dager tidligere ute enn i fjor med paprikaen :p
Dette er to typer stemor, asters, agurk, geranium og paprika.
Har noen sorter til, men de må jeg vente med.
/QUOTE]
I løpet av de siste tre årene har jeg sådd tagetes, middagsblomst, lobelia, stemor og nellik. Middagsblomsten er veldig bunndekkende, men passer muligens bedre i verandakasser. De åpner seg når sola skinner og lukker seg når sola er borte. Det syns jeg er litt stilig. :p Stemor kommer i flere farger og de sås fast hos meg. Elsker dem. :)
Jøss, på tre-fire dager spirer det altså her! Agurk, noen stemor, asters og noen få geranium.

Så flink du har vært, virkelig stått på! :D Stemor må jeg også ha, de står seg jo hele sesongen, og veldig fine ja. I år skal jeg få av frø jeg tok av egne planter fra i fjor, så er spent på om dem kommer opp. :) Har også overvintret pelargonium, som jeg er spent på om klarer seg til jeg får dem ut igjen, og om dem overlever overgangen. Tagetes har jeg stått over, for denne tiltrekker seg snegler, nok av dem fra før her, men heldigvis (bank i bordet) ikke den berømte mordersneglen. Hold oss videre oppdaterte da, er du snill! :)

Her har jeg fått reddiker, salat, tomat, agurk og paprika i jord. Reddiker og salat har jeg ikke prøvd meg på før så det blir spennende. I fjor fikk jeg 12 tomatplanter og det ble alt for mye tomater
emoji14.png
Har har en del frø til som venter men de skulle ikke såes ennå så jeg på pakkene.

Satser på å få laget meg en fin fin hage i år med mye spisbart, men siden jeg leier så blir det i kasser og potter, så jeg ikke "ødelegger" hagen.

Men noen som har noen tips til blomster? Lite blomster i bedene ute, så kunne tenkt meg å friske opp. Det er rabarbra, markjordbær og gressløk der da. Men det fyller ikke bedene, det er det gress og ugress som gjør
emoji14.png

Så bra jobba! Skikkelig selvkost i hagen. :) Reddiker og salat er begge veldig lette å dyrke, så det blir bra! Har du tilgang på drivhus, eller får du faktisk til tomater utendørs? Hvilken sone holder du til?

Blomster ja - kommer helt an på om du vil ha sommerblomster eller stauder, om du skal ha bunndekkende eller høye, om du vil at når den ene er blomstret av, så blomstrer en annen osv. Finnes veldig mye fint, så det er bare å velge og vrake. ;)

Har bestillt frø fra impecta frøhandel: stemor ( 3 forskjellige), flittige lise , astra og 2 andre typer blomster frø, blir dpennende å prøve å så. Vi har nå en stor terasse der jeg kan sette ut blomster potter:)

Blir spennende å høre og se hvordan det blir på terrassen. :)

Her har jeg fortsatt ikke fått ut finger´n... Savner å holde på utendørs, er ikke det samme innendørs kjenner jeg, og -7 grader, tross sol frister liksom ikke til å stikke fingra i jorda. Har jord klart, frøene har jeg funnet frem, så det er egentlig bare å begynne. :rolleyes:

Å jeg synes å holde på inne er stas jeg. Nettopp fordi at er vinter ute. Forberede, og vite at våren kommer etterhvert

Har vel litt nok med å finne tid til mitt eget. Har frø som skulle vært i jorden og spirer som skulle vært pottet opp, men å holde på med jord egner seg ikke inne sammen med ettåringen...

Her har jeg fortsatt ikke fått ut finger´n... Savner å holde på utendørs, er ikke det samme innendørs kjenner jeg, og -7 grader, tross sol frister liksom ikke til å stikke fingra i jorda. Har jord klart, frøene har jeg funnet frem, så det er egentlig bare å begynne. :rolleyes:

Her kommer jeg ikke til å sette ut potter før slutten av april, d er kjedelig men sånn er d bare i Trøndelag :(

Her kommer jeg ikke til å sette ut potter før slutten av april, d er kjedelig men sånn er d bare i Trøndelag :(
Potter ut sånn med stemor kan jeg sette ut, men tomatene etc må jo vente inne lenge. Men de skal jo i jorden nå i mars likevel

Forresten spirer ikke stemoren min i år heller så jeg kjøpte noen på Plantasjen i dag. Også ble det visst pellaegonia stiklinger også...

Hei!

Nå må vi også virkning få ut fingeren og bestemme oss for hva vi skal så. Det blir første gang vi prøver oss på det.

Planen var jo som jeg skrev tidligere, å lage en pallekarm eller to å sette i hagen, så da må vi ha noe der. Men det er bare det å bestemme seg da...

Vi må vel handle det nå hvis vi skal få noe ut av det..

Spørs hva du har tenkt å ha der, en del ting skal jo sås direkte ute og da gjerne litt senere på våren, men for mye er det greit med en start inne nå ja.

Mannen er trolig litt oppgitt over meg, men i år har jeg i det minste ikke satt noe til spiring på kjøkkenbenken da...Men det står ett og hitt overalt liksom..

Spørs hva du har tenkt å ha der, en del ting skal jo sås direkte ute og da gjerne litt senere på våren, men for mye er det greit med en start inne nå ja.

Mannen er trolig litt oppgitt over meg, men i år har jeg i det minste ikke satt noe til spiring på kjøkkenbenken da...Men det står ett og hitt overalt liksom..
Ja det er nettopp det, vi aner ikke helt hva vi skal prøve oss på... Og så spørs det på hva som kan plantes i de pallekarmene også...
Vi tenkte at vi kanskje måtte en tur på plantasjen å høre hva de anbefaler.

Ja det er nettopp det, vi aner ikke helt hva vi skal prøve oss på... Og så spørs det på hva som kan plantes i de pallekarmene også...
Vi tenkte at vi kanskje måtte en tur på plantasjen å høre hva de anbefaler.
Det meste kan vel plantes i dem, tenk litt på hva dere vil.

De kan være blomsterbed, men oftest er det nytteplanter man tenker
Hva liker Dere/ungene, hva er det størst sjangse for at de spiser? Kjedelig med mye reddik dersom ingen spiser det.

Sukkererter, gulrot og jordbær er "lett å like" ting jeg kommer på, du kan sette poteter eller løk
(for gulrot og potet ville jeg kanskje brukt to i høyden, avhengig av underlaget.

Har dere mange? Plass? Sol. Skygge, vind?

Hva du kan få av hjelp på Plantasjen spørs hvem du treffer, her jeg bor hadde jeg heller gått på Hageland for råd, men enkelte på Plantasjen også har gode tanker.

Det meste kan vel plantes i dem, tenk litt på hva dere vil.

De kan være blomsterbed, men oftest er det nytteplanter man tenker
Hva liker Dere/ungene, hva er det størst sjangse for at de spiser? Kjedelig med mye reddik dersom ingen spiser det.

Sukkererter, gulrot og jordbær er "lett å like" ting jeg kommer på, du kan sette poteter eller løk
(for gulrot og potet ville jeg kanskje brukt to i høyden, avhengig av underlaget.

Har dere mange? Plass? Sol. Skygge, vind?

Hva du kan få av hjelp på Plantasjen spørs hvem du treffer, her jeg bor hadde jeg heller gått på Hageland for råd, men enkelte på Plantasjen også har gode tanker.
Ja vi har snakket om potet og gulrot, og jordbær. Men da må det nok være høyere ja.

Hagen er sør-sørøst, med både skygge og sol, så vi har begge muligheter der. Hagen er ikke så stor, så spm er jo hvor mange vi kan ha.

Tenkt litt på tomater, siden det kan bli badstue oppe på verandaen, men spørs om vi har plass.

Vi er iallefall nødt til å bestemme oss [emoji6]

Du trenger jo ikke å ja 40 tomatplanter sånn som jeg finner på. Og det finnes busktomat som bare blir sånn 50-70 cm høye (og andre som blir 2-3 meter så les på posen!)

Da har vi bestemt oss.

Vi går for kjøkkenhage med gulrot og potet, og så skal vi kjøpe et lite drivhus på plantasjen som kan stå på verandaen til tomater, jalapenos, paprika, gressløk og jordbær (sistnevnte kan stå fritt på verandaen). Så i dag har vi sådd, og det står i stuevinduet. Nå har sola begynt å komme rundt dit utpå dagen.

Kjøpe også et sånt sett med urter, så nå håper vi på oregano, basilikum, timian, dill, 2 typer persille og koriander.

Back
Topp