Alt som spirer og gror 2017

Ta ansvar for vanning? Nok, men ikke for mye ;-)

Ta ansvar for vanning? Nok, men ikke for mye ;-)
Ja, tror nesten det må bli sånn. Så får vi heller finne noe annet ungen kan få være med på å vanne (Når planten ble satt ut prøvde han seg på katten, veldig blandet resultat :D)

Min dengang 2 eller 3 år gamle sønn hadde "ansvar" for å vanne tomatene en sommer. Han vannet alle som var tørste (= ikke vann på fatet) når han kom hjem fra barnehagen
Når de sto ute altså. Det er nærmest umulig å vanne tomater ute for mye. De skal ha mye vann, og fluer merkes ikke på samme måten.

Jeg har forøvrig flyttet de første spirene ned på en kjellerbod hvor det er 15 grader og et lysrør festet under hylla over. Jeg har flere chili (de man ser til venstre på bildet jeg la ut litt lenger oppe) som skal prikles og settes ned også. Høyst på tide de er blitt lange... Setter dem dypt i ny potte.

Dere er jammen i gang allerede [emoji16]

Vi har snakket om å prøve oss på kjøkkenhage i år, men vet ikke hvor stort det blir. Hva er lurt å prøve seg på?

Dere er jammen i gang allerede [emoji16]

Vi har snakket om å prøve oss på kjøkkenhage i år, men vet ikke hvor stort det blir. Hva er lurt å prøve seg på?
Hva liker dere? Hvor stor plass?

Sukkererter.

Alle liker sukkererter, sies det. Og de er ganske enkle så lenge de får noe å klatre i :-)

Hva liker dere? Hvor stor plass?

Sukkererter.

Alle liker sukkererter, sies det. Og de er ganske enkle så lenge de får noe å klatre i :-)
Jeg vet ikke helt hvor stort det blir. Vi skal bruke karmene etter sandkassa. Den var vel halvannen meter hver side.

Vi har snakket om gulrøtter og poteter, og så har samboer lyst til å prøve tomater. Evt paprika. Men vet ikke helt hvor det skal stå...
Tror ikke vi får til sukkererter der det må stå, tror ikke det får noe å klatre på. Men vi er vel nødt til å planlegge det snart.

Når må tomater og paprika evt sås inne?

Paprika - februar -mars
Tomat - mars-april når man ikke har drivhus

Sånn løselig.

Disse dyrker jeg dog i potter, ikke karmer.

Jeg har noen pallekarmer i standard europallstørrelse jeg har planer om å bruke, tenker gulrot og salat i alle fall.

Og sukkererter. En stokk i hver side og hønsenetting mellom :-)

Chili (og fire antatt blodbeger) klare for å flytte fra varm spiring i stua til "lyst og kjølig"

Tre stiklinger av fuchia ble med meg hjem fra Plantasjen i dag også ;-)

Tenkte på deg i dag, når jeg var på Plantasjen. Jeg hadde saumfart nesten hele plantasjen, uten å finne en eneste stikling. "SØREN OG`", tenkte jeg, "må huske å skrive til Sara at hun var heldig som hadde fått kjøpt stiklinger allerede, for her var det NADA!". Etter en liten stund fant jeg faktisk stiklinger til min store glede, for så å bli ordenlig skuffet - "Hva!?! Bare pelargonia?!? Ja, har dem ikke fuchsia her da!!??!!". Fant det også etter noen sekunder med å lete opp og ned og bort rekkene med stiklinger. :p

Takk for tips! ;)

Paprika - februar -mars
Tomat - mars-april når man ikke har drivhus

Sånn løselig.

Disse dyrker jeg dog i potter, ikke karmer.

Jeg har noen pallekarmer i standard europallstørrelse jeg har planer om å bruke, tenker gulrot og salat i alle fall.

Og sukkererter. En stokk i hver side og hønsenetting mellom :-)
Ja da må vi begynne å tenke på det allerede. Får ta en prat om det i bilen i morgen på vei til mamma [emoji6]

Lurerlitt på hva jeg skal finne på i år. Gulrøttene i fjor vokste godt i bøttene sine. Blomstene jeg sådde ble ingen suksess. Har litt hvitløk jeg skal så. Er jo litt feil å gjøre det slik som jeg gjør det med hvitløken, men det funket greit i fjor. Ikke kan jeg spise dem nå heller, for de har vokst for mye.

Jeg så på Facebook at noen hadde lagt en skive tomat på jorda og så fått tomatplante, er det noen med erfaring der?

Sommeren i fjor var kald, så jeg trenger noe som tåler litt røffere temperaturer. Tenkte å eventuelt ha tomat inne, og hvitløk ute. Men hva mer bør jeg satse på? Vet ikke om jeg gidder gulrøtter, det hadde vært gøy å prøve noe nytt. Sår i 10-literbøtter. Helst spiselige ting, og det må tåle skiftende temperaturer til en viss grad.

Tenkte på deg i dag, når jeg var på Plantasjen. Jeg hadde saumfart nesten hele plantasjen, uten å finne en eneste stikling. "SØREN OG`", tenkte jeg, "må huske å skrive til Sara at hun var heldig som hadde fått kjøpt stiklinger allerede, for her var det NADA!". Etter en liten stund fant jeg faktisk stiklinger til min store glede, for så å bli ordenlig skuffet - "Hva!?! Bare pelargonia?!? Ja, har dem ikke fuchsia her da!!??!!". Fant det også etter noen sekunder med å lete opp og ned og bort rekkene med stiklinger. [emoji14]

Takk for tips! ;)
Mest pellargonia med første øyekast her også, men så fant jeg en. Og en til. Og en til :-)

Lurerlitt på hva jeg skal finne på i år. Gulrøttene i fjor vokste godt i bøttene sine. Blomstene jeg sådde ble ingen suksess. Har litt hvitløk jeg skal så. Er jo litt feil å gjøre det slik som jeg gjør det med hvitløken, men det funket greit i fjor. Ikke kan jeg spise dem nå heller, for de har vokst for mye.

Jeg så på Facebook at noen hadde lagt en skive tomat på jorda og så fått tomatplante, er det noen med erfaring der?

Sommeren i fjor var kald, så jeg trenger noe som tåler litt røffere temperaturer. Tenkte å eventuelt ha tomat inne, og hvitløk ute. Men hva mer bør jeg satse på? Vet ikke om jeg gidder gulrøtter, det hadde vært gøy å prøve noe nytt. Sår i 10-literbøtter. Helst spiselige ting, og det må tåle skiftende temperaturer til en viss grad.
Vurder nøye om du skal ha tomat inne. Da må du ha buskomater, jeg har hatt frø av vilma, tiny tim og en til balconzuber eller noe deromkring, som holder seg sånn 50-70 cm. De vanlige (cocktail)tomatplantene mine blir 1,5-3 meter høye....

Liker dere reddik? Vurderer du salat? Plukksalat?

Er det aktuelt med gressløk? Luftløk? Vanlig løk?

I tiliters egner ikke sukkererter seg så godt, men jeg har sådd det i en balkongkasse engang....

Oi! Gulrøtter i bøtter!?! Hadde aldri falt meg inn å gjøre det, det funker altså? :) Hmm... Kanskje vi skal prøve på det i år? For ble dessverre ikke noe suksess her i nyhagen, sammenlignet med året før, men der var det mye lunere.

IMG_8656_1024.jpg

Hvordan gjør du feil med hvitløken mener du? Fordi du sår den i samme sesong, i stedet for å sette den på høsten? Ikke noe som er "feil", så lenge det funker! ;)

Vi er veldig glad i spinat, koriander og salat, dette klarte seg veldig bra i pallekarmene, tross at det var kjølig i fjor ja. Hvilken sone bor du i? Bor i sone 4-5 vi, ved "havet. Pallekarmene står heldigvis i ly, bak en bod, vendt mot sør. Vi hadde også ruccula og grønnkål, men den forbaskade kålmidden tok jo knekken på det meste i fjor, sammen med åkersnegler... :shifty:

Ellers har vi spiselige blomster, som vokser bra, både til pynt og til mat. Kanskje det kunne ha vært noe? Eller hvis du bruker bøtter - hva med potet? Evt. kålrot/andre rotgrønnsaker? Kanskje gresskar? Butternut-squash er jo godt. Fikk ikke til sistnevnte i fjor jeg... Men skal prøve igjen i år, tror jeg. Og som Sara nevner, gressløk - skikkelig hardfør! :)

Har sett dette med tomatskiven jeg også, men det er langt på nært så varmt her, til at vi hadde fått til det tror jeg. Men det hadde vært artig da. :)

Vurder nøye om du skal ha tomat inne. Da må du ha buskomater, jeg har hatt frø av vilma, tiny tim og en til balconzuber eller noe deromkring, som holder seg sånn 50-70 cm. De vanlige (cocktail)tomatplantene mine blir 1,5-3 meter høye....

Liker dere reddik? Vurderer du salat? Plukksalat?

Er det aktuelt med gressløk? Luftløk? Vanlig løk?

I tiliters egner ikke sukkererter seg så godt, men jeg har sådd det i en balkongkasse engang....

Oi, det var litt høyere enn jeg så for meg ja. Og de trenger kanskje et stabilt varmt klima? Da passer det ikke her i alle fall.
Salat kunne jeg prøvd. Prøvde gressløk i fjor, det ble ikke helt det store. Hva er luftløk?

Oi! Gulrøtter i bøtter!?! Hadde aldri falt meg inn å gjøre det, det funker altså? :) Hmm... Kanskje vi skal prøve på det i år? For ble dessverre ikke noe suksess her i nyhagen, sammenlignet med året før, men der var det mye lunere.

Vis vedlegget 218086

Hvordan gjør du feil med hvitløken mener du? Fordi du sår den i samme sesong, i stedet for å sette den på høsten? Ikke noe som er "feil", så lenge det funker! ;)

Vi er veldig glad i spinat, koriander og salat, dette klarte seg veldig bra i pallekarmene, tross at det var kjølig i fjor ja. Hvilken sone bor du i? Bor i sone 4-5 vi, ved "havet. Pallekarmene står heldigvis i ly, bak en bod, vendt mot sør. Vi hadde også ruccula og grønnkål, men den forbaskade kålmidden tok jo knekken på det meste i fjor, sammen med åkersnegler... :shifty:

Ellers har vi spiselige blomster, som vokser bra, både til pynt og til mat. Kanskje det kunne ha vært noe? Eller hvis du bruker bøtter - hva med potet? Evt. kålrot/andre rotgrønnsaker? Kanskje gresskar? Butternut-squash er jo godt. Fikk ikke til sistnevnte i fjor jeg... Men skal prøve igjen i år, tror jeg. Og som Sara nevner, gressløk - skikkelig hardfør! :)

Har sett dette med tomatskiven jeg også, men det er langt på nært så varmt her, til at vi hadde fått til det tror jeg. Men det hadde vært artig da. :)

Ja gulrøtter i bøtter funket veldig godt her :D Sådde dem inne litt tidligere og tok dem ut da været ble varmt nok. Store og fine gulrøtter :)

Nei jeg trodde hvitløken skulle settes på høsten, mens jeg setter den i jorda på våren. Glemmer av det hver høst ^^

Jeg vet ikke hvilken sone vi bor i. Hvordan finner vi ut det? Vi bor i litt høyere strøk, og bare her vi bor kan det være forskjell i temperatur og nedbør fra "sentrum" 10 min ned i bakken. Så det tar litt tid før sommeren kommer igang.

Rotgrønnsaker går jo ant. Jeg har prøvd potet før, men har lyst til å prøve noe nytt. Kålrot er jo godt :D

Takk for tips begge to :)

Oi, det var litt høyere enn jeg så for meg ja. Og de trenger kanskje et stabilt varmt klima? Da passer det ikke her i alle fall.
Salat kunne jeg prøvd. Prøvde gressløk i fjor, det ble ikke helt det store. Hva er luftløk?

Ja gulrøtter i bøtter funket veldig godt her :D Sådde dem inne litt tidligere og tok dem ut da været ble varmt nok. Store og fine gulrøtter :)

Nei jeg trodde hvitløken skulle settes på høsten, mens jeg setter den i jorda på våren. Glemmer av det hver høst ^^

Jeg vet ikke hvilken sone vi bor i. Hvordan finner vi ut det? Vi bor i litt høyere strøk, og bare her vi bor kan det være forskjell i temperatur og nedbør fra "sentrum" 10 min ned i bakken. Så det tar litt tid før sommeren kommer igang.

Rotgrønnsaker går jo ant. Jeg har prøvd potet før, men har lyst til å prøve noe nytt. Kålrot er jo godt :D

Takk for tips begge to :)
Jeg bor på Vestlandet. Jeg har ikke drivhus.

Jeg får ikke MYE tomat, men jeg får modne tomater
Men de liker helst varme ja.

Last edited:
Back
Topp