Alt som spirer og gror 2017

Da kan du nok slite med tomat ute...

Ja det blir vel bare bortkastet jord sikkert. Like greit å holde meg til det som får plass i bøttene. Men tomatplanter er jo så pene! En dag skal jeg ha et lite drivhus altså! :)

Sone er ikke så lett å svare på sånn.

Tomater må ha minst 15 grader for å vokse mener jeg
Minimum 8 (inkl på natta) for å ikke sture.

Vi har slett ikke alltid det. Og det blir slett ikke alltid så mye modne tomater.

En må nesten bare prøve. Små tomater modner logisk nok lettere enn store. Har du en lun krok i solveggen er mye gjort

Mye som er på tide å så her som bare venter på tid og energi

Så kjedelig med snegler! Er det brunsnegler du sliter med? Har selv leopardsnegler og åkerkjølsnegler, men disse er ikke SÅ ille som de berømte modersneglene, dog de spiste godt av både hostaene + flere her.

I de to pallekarmene vi har med grønnsaker, så gikk det verst utover grønnkålen og ruccoulaen sist sommer, det klarte disse kålmøllene å virkelig ta knekken på! Flere av blomkarsene gikk de løs på også, men det meste overlevde. Håper ikke det blir nok et år med herjing av disse små-krekene, men mulig vi helgarderer oss ved å IKKE ha grønnkål o.l. i år. Dårlig jordsmonn for gulrøttene virket det som, så mulig vi dropper dem også, til skuffelse for hesten og hunden.

Skulle ønske vi hadde plass til drivhus, stor terrasse dere da skjønner jeg! :D

Blir en del prøving og feiling på oss i år også, tenker jeg.

Vi er så "heldige" å ha både brunsnegler, åkerdnegler og leopardsnegler...! Æsj:(

Vi har stor terrasse ja, 80kvm, så jeg ofrer lett 5-6kvm til drivhus, til mannens store ergrelse:p
Sukkererter har jeg slitt med kålsommerfugllarver, så i år tror jeg jeg prøver med nett over de. Må liksom ha sukkererter:)

Lurerlitt på hva jeg skal finne på i år. Gulrøttene i fjor vokste godt i bøttene sine. Blomstene jeg sådde ble ingen suksess. Har litt hvitløk jeg skal så. Er jo litt feil å gjøre det slik som jeg gjør det med hvitløken, men det funket greit i fjor. Ikke kan jeg spise dem nå heller, for de har vokst for mye.

Jeg så på Facebook at noen hadde lagt en skive tomat på jorda og så fått tomatplante, er det noen med erfaring der?

Sommeren i fjor var kald, så jeg trenger noe som tåler litt røffere temperaturer. Tenkte å eventuelt ha tomat inne, og hvitløk ute. Men hva mer bør jeg satse på? Vet ikke om jeg gidder gulrøtter, det hadde vært gøy å prøve noe nytt. Sår i 10-literbøtter. Helst spiselige ting, og det må tåle skiftende temperaturer til en viss grad.

Jeg hadde stor suksess med å skjære cherrytomat i skiver og legge i jord. Fikk vanvittig mye planter, men endte opp med fem, hadde ikke plass til mer. Jeg sådde nok litt sent, de var ikle modne før i slutten av august og september. Hadde rundt 50 grønne tomater som jeg plukket og la i vinduskarmen sent på høsten, de modnet og ble gode de også!

Skjære tomat i skiver skal vi prøve, i tillegg til frø

Jeg har prøvd å ta frø fra tomat men de ville ikke spire.

Vi plukker ofte de første modne rundt skolestart. Kan ikke så for tidlig. Har ikke drivhus og de blir for store til å være inne etterhvert. Og på Vestlandet et det ikke sååå mye sol bestandig. N

Ble spontantkjøp da vi var på plantasjen. Så jeg fikk med meg en pakke brokkoli hjem. Det spiser vi mye av. Så det skal jeg så i bøtter nå. Så får vi se om det blir sommer nok til å ha de ute eller ikke.
Hvitløkene skal i alle fall i jorda nå, og har jeg jord og bøtter nok så blir det litt gulrøtter.

Spennende.

Jeg fikk en kupong sist jeg var på Plantasjen, gratis frøpose i mars. Så i mars skal jeg avsted og velge meg en

Bare en, ikke sant? ;-)

Spennende.

Jeg fikk en kupong sist jeg var på Plantasjen, gratis frøpose i mars. Så i mars skal jeg avsted og velge meg en

Bare en, ikke sant? ;-)

Hahaha, skal høre i etterkant når du har vært der om det bare ble med den ÈNE! Vet av erfaring at det er lettere sagt enn gjort. :P

Selv bruker jeg å komme ut med frø fra de mest rareste butikker, og det siste jeg tenkte jeg skulle kjøpe før jeg gikk inn var frø. :P
Jeg har vel mest frø fra impecta egentlig. Altså absolutt bevisst handel

Jeg har vel mest frø fra impecta egentlig. Altså absolutt bevisst handel

Å ja, du bruker å bestille derfra? I år tror jeg ikke det blir kjøpt så mye frø, tenkte å få brukt alt jeg har samlet inn fra hagen i fjor. Må virkelig ta meg selv i nakken og begynne å så snart! Har fortsatt ikke fått tak i meg plantelys, også er det mange av frøene som skal sås til forskjellig tid... :arghh:

I år har jeg ikke kjøpt frø i det hele tatt, jeg sår jo ikke hele posene.

Plantelys har jeg ikke, men jeg har et par lysrør festet på undersiden av et par hyller på fryserboden.

I år har jeg ikke kjøpt frø i det hele tatt, jeg sår jo ikke hele posene.

Plantelys har jeg ikke, men jeg har et par lysrør festet på undersiden av et par hyller på fryserboden.

Smart! Funker vanlige lysrør altså? Sikkert en billigere løsning dette. :) Takk for inspo, skal få mannen til å ta affære og sjekke opp dette. ;)

Utfra det jeg har lest så er jo selvsagt plantelys bedre, men for en amatør er lysrør helt ok
Bare husk at siden du skal vanne skal du ha lysrør beregnet for våtrom.

Utfra det jeg har lest så er jo selvsagt plantelys bedre, men for en amatør er lysrør helt ok
Bare husk at siden du skal vanne skal du ha lysrør beregnet for våtrom.

Takk for tips, tenkte ikke på dette med lysrør for våtrom hadde ikke du sagt det. Mulig mannen som er litt mer logisk enn meg, hadde tenkt det, men han sover nå. ;) Klarer ikke helt å bestemme meg for hvor jeg skal sette til dyrking. Hvordan gjør/har du det?

Back
Topp