Alt som spirer og gror 2017

Jeg lar det spire varmt, i år er det på stua, før har jeg hatt dem på kjøkkenbenken men det er helt ærlig ikke plass...

Setter dem ned når de... Vel, litt avhengig av hva det er, men når det ikke spirer flere frø og de har fått seg et par cm stilk tenker jeg.

Og så står de der da, for øyeblikket 15 grader og lysrør som vi de fleste netter husker å slå av og på igjen om morgenen (for de har godt av natt) til sånn uti april en gang, når det er nok timer dagslys.

Og da... Da står de overalt, for da er jo ting priklet og pottet opp og tar mye, mye mer plass....

Jeg må prøve å huske å så jordbær med ungene i dag. Det er så helt klart veldig på tide synes jeg.

Du bodde på Vestlandet, gjorde du vel ikke? For jeg tror ikke jeg har sjans til å få plantet ute i april her i Trøndelag. Derfor jeg holder igjen litt. Men ja - føler meg litt på overtid...

Bor på Vestlandet ja. Og planter ikke ut i april. Det gjør jeg i slutten av juni.
I april kommer de i alle de vinduskarmer jeg har, kjøkkenbord (som vi ikke spise ved uansett) etc. Alle plasser nært vindu for å vokse og utvikle seg. Da har de vokst ut av hyllene på fryseboden.

Bor på Vestlandet ja. Og planter ikke ut i april. Det gjør jeg i slutten av juni.
I april kommer de i alle de vinduskarmer jeg har, kjøkkenbord (som vi ikke spise ved uansett) etc. Alle plasser nært vindu for å vokse og utvikle seg. Da har de vokst ut av hyllene på fryseboden.

Å ja! Misforstod jeg. :P Ble litt misunnelig over at du kunne begynne å plante ute allerede i april. ;) Klarer ikke å bestemme meg for plassering heller jeg, må fundere litt på det fram til helga og samhøre med mannen litt. :)

Ønsker meg et drivhus, da kan jeg plante ut i april!

Jeg tror jeg vet hvor jeg vil ha det også... Men bor så vindutsatt til at jeg ikke kan ha hva som helst

Jeg tror jeg vet hvor jeg vil ha det også... Men bor så vindutsatt til at jeg ikke kan ha hva som helst

Ja, det er nettopp sånn her også. Har bare 3 sider av huset vi kan sette det opp. 4. siden blir for nært naboen, tror egentlig TO sider blir for nær naboene. 3. siden er nordvendt, hvor sjøen blåser rett inn. (Huset ligger 5 meter fra fjæra) Siste siden er østvendt, og for trangt tror jeg mtp. passasjen rundt huset.

Men det finnes jo litt mindre drivhus da, ikke disse du kjøper på Jula, Europris, Rusta. :P Selv om jeg tok i bruk det i fjor, helt til vinden tok det, og alle pottene med spirer og jord ble en salig miks på bakken! :hilarious:

Før vi flyttet i fjor, hadde vi faktisk gjort klart for et veggdrivhus der vi bodde, perfekt plassering mht. ALT. Men nei... Kan få plass til et lite veggdrivhus her også, men da må pallekarmene vike. Valgets kvaler!

Mannen kom over dette i fjor, men syntes ikke denne var en høydare...

1937095-12-1431436775869.jpg

Jeg har hatt sånt hus (ikke hylle, men hus) fra jula. Et par kvadrat. Blåst istykker to...

Jeg har hatt sånt hus (ikke hylle, men hus) fra jula. Et par kvadrat. Blåst istykker to...

Å ja, sånn som ligner på det bildet over ditt siste innlegg? Er nok ikke så solid nei... Hva hadde du forresten ville ha valgt av glass eller plast? Ser fordeler og ulemper med begge jeg, og klarer ikke å bestemme meg der heller. :hilarious:

Å ja, sånn som ligner på det bildet over ditt siste innlegg? Er nok ikke så solid nei... Hva hadde du forresten ville ha valgt av glass eller plast? Ser fordeler og ulemper med begge jeg, og klarer ikke å bestemme meg der heller. :hilarious:

Nei, ikke slikt. Sånn

1396a14aed8c5dcd184ad7882a513868.jpg

Tynn, myk plast som trekkes over rammeverk.

Jeg tror jeg vil ha med plast, glass er penere men plast isolerer best.

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med blomsterpottene jeg har til veggene ute. Har vel 4-5 stk. I fjor hadde jeg Stemor og noe annet jeg ikke husker hva var. Orange blomster. De holdt seg ikke pene. Stemor funket jo veldig bra her, men det hadde jo vært gøy med noe nytt da. Men orker jeg å så frø? Fikk med 2 sånne kuponger på frøpakker da jeg var på Plantasjen, så det koster meg jo lite å kjøpe frø. Men det er jo så mye enklere å bare sette "ferdige" blomster i pottene.
Hadde vært kjekt med nytteplanter, men det er da nok å styre med om jeg skal finne plass inne til veggplanter i tillegg til bøttene mine når det blir kaldt ute!

Jeg har jo nettopp sådd frø, og kjenner at jeg allerede er utålmodig ^^ De burde ha spiret i går liksom ^^
Heldigvis er gulrøttene forholdsvis kjappe, men pga dårlig lys så så jeg ikke så godt, og jeg tror kanskje at jeg hadde i for mange frø. Tiden vil vise! Man skal jo helst ikke prikle så mye med gulrøtter, men det gikk greit i fjor.

Nei, ikke slikt. Sånn

1396a14aed8c5dcd184ad7882a513868.jpg

Tynn, myk plast som trekkes over rammeverk.

Jeg tror jeg vil ha med plast, glass er penere men plast isolerer best.

Sånn á la hadde jeg også, bare i miniversjon. :P

Tror plast kanskje er best, både mtp. skjerming mot steksol, isolasjon og at det ikke knuser lett i vær og vind. Men sant at glass er penest ja. Kan ikke få pose og sekk her i verden... :/

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med blomsterpottene jeg har til veggene ute. Har vel 4-5 stk. I fjor hadde jeg Stemor og noe annet jeg ikke husker hva var. Orange blomster. De holdt seg ikke pene. Stemor funket jo veldig bra her, men det hadde jo vært gøy med noe nytt da. Men orker jeg å så frø? Fikk med 2 sånne kuponger på frøpakker da jeg var på Plantasjen, så det koster meg jo lite å kjøpe frø. Men det er jo så mye enklere å bare sette "ferdige" blomster i pottene.
Hadde vært kjekt med nytteplanter, men det er da nok å styre med om jeg skal finne plass inne til veggplanter i tillegg til bøttene mine når det blir kaldt ute!

Jeg har jo nettopp sådd frø, og kjenner at jeg allerede er utålmodig ^^ De burde ha spiret i går liksom ^^
Heldigvis er gulrøttene forholdsvis kjappe, men pga dårlig lys så så jeg ikke så godt, og jeg tror kanskje at jeg hadde i for mange frø. Tiden vil vise! Man skal jo helst ikke prikle så mye med gulrøtter, men det gikk greit i fjor.

Hva med blomkarse? Enkle som bare juling, bare å så rett ut, tåler en hel masse, er pent OG spisbart! :D

Har du sådd gulrøttene i bøtter allerede? Går jo fint å tynne dem litt ut på sommeren. Har aldri gjort det jeg altså, og sådd ganske tett også, men det har funket greit allikevel. :)

Hva med blomkarse? Enkle som bare juling, bare å så rett ut, tåler en hel masse, er pent OG spisbart! :D

Har du sådd gulrøttene i bøtter allerede? Går jo fint å tynne dem litt ut på sommeren. Har aldri gjort det jeg altså, og sådd ganske tett også, men det har funket greit allikevel. :)

Jeg klarer aldri å holde blomkarse, det dør bare. Aner ikke hvorfor!

Har sådd ja. Tenker jeg prøver på 2 omganger på den bøtta. Klarte det nesten i fjor :D Kjekt å spare litt jord når jeg ikke har et skikkelig bed :)

Endelig!! Da var frøene kommet i jorda. Mye senere enn jeg hadde tenkt, men er ni dager tidligere ute enn i fjor med paprikaen :P

Dette er to typer stemor, asters, agurk, geranium og paprika.

Har noen sorter til, men de må jeg vente med.

312729bb7616139ae5a5afc23e51113f.jpg

Her har jeg fått reddiker, salat, tomat, agurk og paprika i jord. Reddiker og salat har jeg ikke prøvd meg på før så det blir spennende. I fjor fikk jeg 12 tomatplanter og det ble alt for mye tomater [emoji14] Har har en del frø til som venter men de skulle ikke såes ennå så jeg på pakkene.

Satser på å få laget meg en fin fin hage i år med mye spisbart, men siden jeg leier så blir det i kasser og potter, så jeg ikke "ødelegger" hagen.

Men noen som har noen tips til blomster? Lite blomster i bedene ute, så kunne tenkt meg å friske opp. Det er rabarbra, markjordbær og gressløk der da. Men det fyller ikke bedene, det er det gress og ugress som gjør [emoji14]

Her har jeg fått reddiker, salat, tomat, agurk og paprika i jord. Reddiker og salat har jeg ikke prøvd meg på før så det blir spennende. I fjor fikk jeg 12 tomatplanter og det ble alt for mye tomater [emoji14] Har har en del frø til som venter men de skulle ikke såes ennå så jeg på pakkene.

Satser på å få laget meg en fin fin hage i år med mye spisbart, men siden jeg leier så blir det i kasser og potter, så jeg ikke "ødelegger" hagen.

Men noen som har noen tips til blomster? Lite blomster i bedene ute, så kunne tenkt meg å friske opp. Det er rabarbra, markjordbær og gressløk der da. Men det fyller ikke bedene, det er det gress og ugress som gjør [emoji14]

I løpet av de siste tre årene har jeg sådd tagetes, middagsblomst, lobelia, stemor og nellik. Middagsblomsten er veldig bunndekkende, men passer muligens bedre i verandakasser. De åpner seg når sola skinner og lukker seg når sola er borte. Det syns jeg er litt stilig. :P Stemor kommer i flere farger og de sås fast hos meg. Elsker dem. :)

Back
Topp