Så er tiden inne for å øve på noe av det som blir utfordringen etterhvert da. Legging av to barn på hvert sitt rom, med en som slett ikke vil sove alene.
I anledning at vi hadde to unger ekstra her i natt som var har mannen ryddet nok ut av det som skal bli storebror sitt nye rom til å sette inn en sovesofa der så det rommet gjorde tjeneste som gutterom, mens jentene lå på jenterommet. Jeg la guttene, absolutt enklest
Og guttungen har lagt inn søknad om å få sove der ei natt til, noe som ble innvilket under forutsetning av EI natt til, og så får han vente til det er ferdig.
Å får det ferdig er 1)bytte tapeten 2)bytte ut voksenting (i bokhylla samt noen kasser som står i et hjørne) med barneting, hans ting 3)faktisk innrede det, få inn senga hans etc. Dersom det lar seg gjøre å flytte den, den er bygget på det rommet den står, det er smale dører og smale ganger og bratte svinger...
Vel, altså, mannen skal på fotbaltrening klokka åtte. Ungene våre legges i den tiden. Lillesøster liker slett, slett ikke tanken på å sove alene. Vi leser kalenderbok for dem begge. Jeg skal altså legge to unger på to rom. Alene. Men ikke like krevende som om en måned eller to, hvor vi legger til "mens jeg trolig også ser til/ammer babyen" (takk for bæresjal!!!! Og trolig treningspause for mannen....)
Planen er:Begge på badet. Begge inn på barnerommet, vi leser og synger nattasang. Eldste ut på sitt nye rom "legg deg og litt rolig så kommer jeg og gir nattakos snart", legging av lillesøster. "ligg fint stille, så kommer jeg tilbake når jeg bare har sagt god natt til storebror og gitt ham kos", nattarunde på rommet med storebror og "ligg fint stille og legg deg til å sove nå da", og så... den o store kampen om å få lillesøster som innen jeg er ferdig med dette trolig står i gangen og venter på meg, eller er kommet inn til broren, til å legge seg på rommet som skal bli hennes, og sove. Alene. Hun har ALDRI sovet alene, nemlig. Hun sov med oss til hun flyttet inn til broren.
Hun har vel sovet et par enkeltnetter alene, når han var på overnatting i bhg og sånn, men synes i utgangspuntet at det er innmari urettferdig at HUN må sove alene når JEG får sove sammen med pappa...Og helt overbevist om at babyen først må sove litt med oss, men så skal den flytte inn til henne. For hun flyttet jo inn til broren. Det aaaaaaner meg at sånn om et år eller to når vi slutter å ha babyen i senga vår, så er ikke den 6+ år gamle jenta like interessert i å få sin lillesøster inn på rommet sitt, men det tar i når den tid kommer (mer trolig får hun da det som pr i dag er gjesterom, og minstesøster får det rommet ungene pr i dag deler, men det er det aller minste rommet, så hvordan det blir på sikt får vi se på etterhvert.